Het is mij in ieder geval gelukt om met mijn OEM serial een 64 bits versie van Vista Home Premium te installeren ipv de standaard geinstalleerde 32 bits versie om mijn Acer Aspire laptop.
Gelukkig is het gelukt, nu heb ik tenminste een 64 bits versie en kan ik mijn 4 GB geheugen gebruiken, 32 bits Vista zag maar 3GB. Maar belangrijker, nu heb ik weer een schone installatie zonder al die meegeleverde troep.
Het ging echter niet helemaal vanzelf:
- Vista dvd van internet gedownload, zo'n All In One (AIO) geval omdat ik geen installatie media verder heb.
- Tijdens de installatie moet je je key opgeven. Hierbij mijn OEM key van de sticker ingegeven. In het volgende scherm heb je dan de keus voor je OS versie. Als je geen key ingeeft kan je kiezen uit alle versies, echter nu waren maar 2 versies beschikbaar: Vista Home Premium 32 bits en 64 bits.
- Installatie 64 bits gedaan. Echter krijg wel de melding dat Vista binnen 30 dagen geactiveerd moet worden.
- Activatie gedaan -> Helaas de melding dat activatie niet gelukt is omdat key niet geldig is voor het product. Je hebt dan een aantal keuzes waaronder een nieuwe key kopen, key wijzigen, etc. Ik heb geloof ik de optie genomen als je problemen hebt met activatie, waarbij ik een gratis nummer van Microsoft kan bellen zodat je bij een geautomatiseerd systeem je key kan activeren.
- Bellen, heel lang nummer intoetsen op telefoon, maar deze staat op je scherm. Kreeg toen de melding dat deze key al een keer geactiveerd is. (Klopt natuurlijk, op de 32 bits versie).
- Daarna aangeven dat het hetzelfde systeem is en dat de key bij dit systeem geleverd is.
- Kreeg toen een heel lang nummer te horen wat je in moet voeren in je activatie scherm.
- Vista 64 bits geactiveerd
Dus nu al een paar dagen blij op mijn 64 bits Vista aan het werk.
Van te voren wel op GoT gekeken en op internet, maar veel tegenstrijdige berichten gelezen. Het kan gelukkig wel.