1 GB dual channel beter dan 1,5 GB single channel?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hoi,
Ik heb een hp nc6120, met daarin 512mb. Nu wil ik gaan uitbreiden, en sta voor de keuze uit deze twee mogelijkheden:
  1. 512MB + 512MB in Dual Channel
  2. 512MB + 1GB, dat op mijn Mobile Intel 915GM/GMS,910GML Express Chipset ws. single channel wordt (niet?)
Op de balusc-server vind ik dat de 915GM en en 915GMS beide type DDR2 PC-3200 tot max 2GB ondersteunt. De info op de Intel-site lijkt er ook op te wijzen dat dual channel mogelijk is.
Als dit allemaal waar is en ik de ram-faq goed heb begrepen :+ , dan is dit mijn vraag:
is het beter om voor minder geheugenomvang te gaan in Dual Channel (optie 1), of is grote geheugenomvang in single channel hier beter (optie 2)?

Als hier iemand meer van weet, hoor ik graag je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 21:54

DataGhost

iPL dev

Dat hangt volledig af van waar je je pc voor wilt gebruiken. Als je regelmatig veel programma's open hebt staan heb je meer baat bij veel geheugen, als je veel gamet heb je weer baat bij snel geheugen. Dat is dus de afweging die je voor jezelf moet maken. Het beste zou natuurlijk zijn om de tweede 512MB-reep te vervangen door eentje van 1 GB zodat je 2GB DC hebt. Beste van 2 werelden + een beetje :)

Het kan trouwens ook per applicatie/game verschillen. Er is niet echt een eenduidig antwoord te geven dus :)

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 10-04-2007 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt natuurlijk af van welke toepassing/programma/spel en de bijhorende honger naar geheugengrootte danwel de honger naar geheugenbandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je met applicaties werkt die veel geheugen nodig hebben dan zou ik voor de 1.5GB gaan. Als je applicaties gebruikt die geheugen intensief zijn en veel van geheugen lezen en schrijven dan is het verstandig dual channel te pakken.

Ik zou zeggen, kijk gewoon naar het geheugen gebruik, komt dit neit boven de 1GB uit, dan zit je prima met 1GB in dual channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 19:51
@DataGhost: 512+1024 is geen DC-optie, of 512+512 danwel 1024+1024.

ai, ff niet goed gelezen 8)7

@DataGhost: helemaal mee eens!

[ Voor 33% gewijzigd door darkcarlaza op 10-04-2007 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

aangezien je proc op 533MHz FSB loopt en je on-board video ook nog wat geheugenbandbreedte nodig heeft, zou ik zeggen kies voor dual channel, hiermee zal je prolly meer verschil merken dan 512mb extra.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkcarlaza schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:18:
@DataGhost: 512+1024 is geen DC-optie, of 512+512 danwel 1024+1024.
of 2*512 + 2*512 in DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:15

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Het gaat hier om een laptop, meestal hebben die maar 2 (of 3) geheugensloten...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stond voor hetzelfde dilemma en ben voor 1.5 GB gegaan en ik heb geen enkel moment spijt gehad. En by the way CPUz zegt dat mijn RAM toch nog steeds in Dual Channel draait. Best vaag eigenlijk.

Ik heb een Sonoma 1.73 GHz M1437G van F&S. Ik had eerst 1 GB Dual Channel 400 MHz en ik heb geupgrade naar 1.5 GB (1x 1024 MB 533 MHz en 512 MB 400 MHz). En die boost tijdens spellen is echt merkbaar. Vooral Oblivion en America's Army!

Veel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik denk ook dat je beter voor 512MB + 1024MB kunt gaan, ik merk namelijk helemaal niks van dat Dual Channel gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:16:
Hangt natuurlijk af van welke toepassing/programma/spel en de bijhorende honger naar geheugengrootte danwel de honger naar geheugenbandbreedte.
Ja, ik speel geen spellen ofzo. Ik draai photoshop, webserver, eclipse, browser, outlook e.d toepassingen. Eclipse lust wel wat. Ik weet niet of dit een zinnige manier van kijken is, maar wisselbestand is met eclipse standaard groter dan 512MB. Onder geheugengebruik zie ik piek 830MB. Dan heb ik nog geen maximale belasting toegepast.
Cio schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:18:
aangezien je proc op 533MHz FSB loopt en je on-board video ook nog wat geheugenbandbreedte nodig heeft, zou ik zeggen kies voor dual channel, hiermee zal je prolly meer verschil merken dan 512mb extra.
Ik denk dat het wisselen tussen programma's het enige belastende is voor het geheugen. Ik zie bijvoorbeeld vaak dat de schermopbouw heel brokkerig gaat als ik bijv. kies voor bureaublad weergeven. Ik weet niet of dat te maken heeft met geheugengrootte of geheugenbandbreedte. :?
[BoSS] schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:21:
[...]
Het gaat hier om een laptop, meestal hebben die maar 2 (of 3) geheugensloten...
Inderdaad, er zit 1x512 in, en er is nog een bank vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:44:
Ik denk ook dat je beter voor 512MB + 1024MB kunt gaan, ik merk namelijk helemaal niks van dat Dual Channel gedoe...
Had jij ook on-board video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:10
'k Zou voor de extra 1GB gaan, kun je altijd later nog een keer uitbreiden door alleen de 512 te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er zijn CPU's die de bandbreedte wel willen hebben waardoor dualchannel wel een optie is, er zijn andere CPU's die dat geheel niet hebben. De pentium4 enzo die vraten bandbreedte, de pentiumM's (dus ook de Core-Duo's) hebben aan singlechannel al voldoende bandbreedte om lekker te werken. Die zijn dus hoe dan ook blij met meer geheugen. Kijk bv naar de MacBook-Pro reeks.... de snelste en duurste uitvoering is eigenlijk ook singlechannel omdat dual niet gaat werken om 1 of andere reden.

* Delerium moet wel opmerken dat geintregreerde grafische kaarten die extra bandbreedte wel weer noodzakelijk maken.
Maar die hebben juist ook baat bij meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
ecteinascidin schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:33:
Er zijn CPU's die de bandbreedte wel willen hebben waardoor dualchannel wel een optie is, er zijn andere CPU's die dat geheel niet hebben. De pentium4 enzo die vraten bandbreedte, de pentiumM's (dus ook de Core-Duo's) hebben aan singlechannel al voldoende bandbreedte om lekker te werken. Die zijn dus hoe dan ook blij met meer geheugen. Kijk bv naar de MacBook-Pro reeks.... de snelste en duurste uitvoering is eigenlijk ook singlechannel omdat dual niet gaat werken om 1 of andere reden.

* bulle bas moet wel opmerken dat geintregreerde grafische kaarten die extra bandbreedte wel weer noodzakelijk maken.
Maar die hebben juist ook baat bij meer geheugen.
Waar valt een centrino mobile in dit geval onder, weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een Centrino is een PentiumM dus ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Als je maar 1 bank vrij hebt zou ik voor 512mb+1gb extra gaan, kan je weer tijdje vooruit. Bandbreedte is denk ik niet zo nodig voor jou.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:34
In deze shopsurvey geeft deze gebruiker zelf al aan dat de laptop erg gebaat is bij geheugen (DUH! ;)), en aangezien er een Pentium M inzit is dual channel geen echte noodzaak, zoals ecteinascidin al zei.

Gewoon lekker 1 GB erbij proppen, dan kan je weer vooruit! :)

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ecteinascidin schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:08:
Een Centrino is een PentiumM dus ja. :)
Gevaarlijke uitspraak. De Centrino is in feite een setje chips bestaande uit een CPU, een singlechip chipset en een WiFi controller. De CPU die deel uitmaakt van het setje is in ieder geval inderdaad altijd een PentiumM.

Wat betreft de geheugenissue: sja, zo ingewikkeld is het eigenlijk niet. Houd de volgende regel in het achterhoofd: RAM geheugen is tientallen tot honderden keren sneller dan een harddisk. Dus, als je constant meer dan 1GB verbruikt en dus constant zit te swappen, dan ben je sneller af met 1,5GB geheugen.

[ Voor 28% gewijzigd door BalusC op 11-04-2007 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een centrino zal altijd een intel processor bevatten dus hoe je het wend of keert hij heeft gewoon gelijk... we hadden het hier nl. over de processors en niet over het centrino platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar praat jij over? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Dank voor de antwoorden. Aangezien bandbreedte bij een centrino kennelijk niet het meest belangrijk is, heb ik gekozen voor de grootte. Ik heb deze 1GB Kingston ValueRam DDR2 PC2-5300 besteld. Is sneller dan ik nodig heb, maar wel goedkoop.
Pagina: 1