Alienware of zelfbouw?

Pagina: 1
Acties:
  • 655 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212727

Topicstarter
Morgen/middag addicts:P

Ik ben 1 van die "geluksvogels" die de keuze kan maken tussen bovenstaande, ik heb al een alienware laptop, maar ben niet echt weg van de behuizingen die ze momenteel hebben voor desktops, ik ben wel zeer tevreden over de prestaties van de flapflop echter, vandaar dat ik maar ff ging kijken bij alienware voor een complete ultieme high-end pc, en dan het liefste in sli/raid0 e.d., deze pc komt neer op zo'n 5000 £ (omgerekend ongeveer 7400 euries), en in mijn optiek heb je dan zon beetje het beste van het moment, en zeker het snelste, echter je betaald ook voor het merk, en dan komt de "Hollander" in me boven die zegt;"Leuk en aardig, maar je kan ook een complete bestellen binnen NL die misschien wel evensnel is, want Alienware of niet, ze maken alleen de buitenkant en tweaken de zooi een beetje".....

FF voor de duidelijkheid, deze post is echt serieus bedoeld, en ik wil niemand de ogen uitsteken ofzow, ik kan deze keuze nu maken omdat er in Januari bij me ingebroken is en ze alles waar ik zo'n 15 jaar mee bezig ben geweest hebben weggejat (6 gemodde pc's en toebehoren, het meeste was geimporteerd), ik heb een klein deel ervan wel vergoed gekregen en zoals het een ouwe gamer betaamt wil ik gewoon een goeie snelle pc waar ik voorlopig mee vooruit kan, en geloof me maar als ik zeg dat je zelfs je ergste vijand de ellende van een inbraak en de nasleep ervan niet gunt.

Kortom, ik zou het erg waarderen als jullie je mening willen geven tussen de bovenstaande keuze zodat ik er zelf ook een beetje uitkom, en mochten jullie zelf iets samenstellen en dat hier posten (zonder monitor) zal ik er zeker even naar kijken, zou super zijn, ik ben zelf ook een beetje rond aan het neuzen voor een compleet systeem (high end+) maar ik moet toch wel bekennen dat het me af en toe een beetje duizelt met al die configuraties en vooral SLI en Dimms/Simms/Rimms etc etc maken het er niet eenvoudiger op :) (*zucht* vroegah was 1 mb gewoon 1 mb ram :P )

iig geval tnx:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154414

Gewoon zelf een samenstellen, kost een stuk minder en kun je er over 2 jaar nog een kopen/upgraden, mocht het nodig zijn.
Verder zet je er helemaal niet neer wat jij ongeveer in gedachten had. Als ik moet gokken iets in de trend van:

Asus Striker Extreme/ 2x 8800GTX /intel Core 2 Extreme 6700 / 2GB PC10000

En dan in een mooie Lian Li (PC S80?) behuizing met een 1 Kilowatt voeding erin.

Heb je net zo'n snelle pc en ben je een stuk minder kwijt (minder dan €3000 moet lukken), helemaal als je de behuizingen van Alienware niet mooi vind zie ik geen enkele reden om daar iets te bestellen.

Je zou ook nog even kunnen wachten op de Ati R600 om daar vervolgens 2 van in crossfire te zetten, maar of dat echt beter zal zijn dan bovenstaande SLI opstelling is nog maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Waarom niet gewoon een kast en wat onderdelen kopen waar je mee vooruit kan (zal max iets van 1000-1500 kosten) en dan in de loop van de tijd steeds nieuwe onderdelen aanschaffen?

Scheelt je een hoop geld en wie weet wat er over een maand ineens 'nieuw' is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:08:
Gewoon zelf een samenstellen, kost een stuk minder en kun je er over 2 jaar nog een kopen/upgraden, mocht het nodig zijn.
Verder zet je er helemaal niet neer wat jij ongeveer in gedachten had.
Daar zit um ut probleem dus ook een beetje, ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer, het ligt aan mij, daar kunnen we kort over zijn :P het komt een beetje omdat ik er al een jaar of 2 uit ben, en sinds toen is er erg veel veranderd, die combo die je hier al neerzet helpt al erg veel, crossfire zegt me ff niet teveel, maar een standaard voor videokaarten is al net zo moeilijk aan het worden als de keuze tussen bluray en hdvdvd, ut is gokken net als indertijd met de MD en Beeldplaat, en beide werden ze het eigenlijk niet:P
Sli word dan de keuze, maar vraag die rest is wat is het beste om te doen qa HDD, raid0 of sata? uit ervaring weet ik dat wanneer ik de HDV films overzet naar de pc, dit megaveel ruimte vreet, dus ik had in gedachten om een raid0 raptor (10.000 rpm?) van 150 GB te gebruiken als 1e station en dan nog 2 schijven van 150 of meer er als slaaf aan te hangen.
Daarna nog de keuze van een monitor, ik zat te denken aan een 30" dell, maar die samsung jongens zijn vaak wat vlotter, maar kwaliteitsverhoudingen zal ik ff gaan zoeken.
iig tnx alvast ik ben alweer een stukkie verder nu:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 204528 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:52:
Waarom niet gewoon een kast en wat onderdelen kopen waar je mee vooruit kan (zal max iets van 1000-1500 kosten) en dan in de loop van de tijd steeds nieuwe onderdelen aanschaffen?

Scheelt je een hoop geld en wie weet wat er over een maand ineens 'nieuw' is...
helemaal waar, maar die EE-cpu's blijven vaak maanden hangen qa prijzen toch?
Anoniem: 204528 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:00:
Ik dacht gelezen te hebben dat de CPU's C2D goedkoper worden en hoe het met grafische kaarten zal lopen in verband met komst DirectX 10 weet ik niet

PS, meerdere keren achter elkaar posten wordt hier niet zo gewaardeerd, kan je beter de [afbeelding] toets voor gebruiken :)
Kewl tnx voor de tip :P
Qa kast trouwens zat ik na te denken om er 1 te (laten) lakken in een mooie witte kleur, zelf ben ik nie zo handig en metallic(?) witte kast ken ik nergens vinden, laat staan 1 met een ruitje :)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 212727 op 17-03-2007 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Ik dacht gelezen te hebben dat de CPU's C2D goedkoper worden en hoe het met grafische kaarten zal lopen in verband met komst DirectX 10 weet ik niet

PS, meerdere keren achter elkaar posten wordt hier niet zo gewaardeerd, kan je beter de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif toets voor gebruiken :)

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 204528 op 17-03-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 204528 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:00:

PS, meerdere keren achter elkaar posten wordt hier niet zo gewaardeerd, kan je beter de [afbeelding] toets voor gebruiken :)
C2D's zijn pasgeleden al goedkoper geworden volgens mij, of worden dat over een maandje oid.
DirectX10 videokaarten zijn er al, namelijk de hele GeForce8000 serie.
Wat ATI neer gaat zetten is nog onbekend.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:52
Intel processors worden over ongeveer een maandje goedkoper, zie ook: nieuws: Prijsverlaging Core 2 op 22 april, Celeron in juni. Alhoewel er volgens mij afgelopen maand ook nog wat over te lezen viel, maar dat kan ik zo snel even niet vinden :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212727 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 09:57:
[...]

Daar zit um ut probleem dus ook een beetje, ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer, het ligt aan mij, daar kunnen we kort over zijn :P het komt een beetje omdat ik er al een jaar of 2 uit ben, en sinds toen is er erg veel veranderd, die combo die je hier al neerzet helpt al erg veel, crossfire zegt me ff niet teveel, maar een standaard voor videokaarten is al net zo moeilijk aan het worden als de keuze tussen bluray en hdvdvd, ut is gokken net als indertijd met de MD en Beeldplaat, en beide werden ze het eigenlijk niet:P
Sli word dan de keuze, maar vraag die rest is wat is het beste om te doen qa HDD, raid0 of sata? uit ervaring weet ik dat wanneer ik de HDV films overzet naar de pc, dit megaveel ruimte vreet, dus ik had in gedachten om een raid0 raptor (10.000 rpm?) van 150 GB te gebruiken als 1e station en dan nog 2 schijven van 150 of meer er als slaaf aan te hangen.
Daarna nog de keuze van een monitor, ik zat te denken aan een 30" dell, maar die samsung jongens zijn vaak wat vlotter, maar kwaliteitsverhoudingen zal ik ff gaan zoeken.
iig tnx alvast ik ben alweer een stukkie verder nu:P
Crossfire is gewoon de tegenhanger van SLI, dus het in serie zetten van 2 Ati videokaarten.
Harde schijven kun je zo indelen hoe jij t zelf graag wilt. Dus een snelle raptor als Boot en een Raid configuratie als opslag, of andersom kan ook, check anders dit topic even.
Verder zou ik ook wat geld appart leggen voor goede CPU koeling, aangezien die quadcores wel eens heet kunnen worden, zelfde geld voor de VGA's... maar dat kan altijd nog.
Witte kasten zijn idd erg zeldzaam, bijna allemaal e-atx formaat. Is deze chieftec niet wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het advies hangt van een paar dingen af. Ben je bijvoorbeeld van plan je systeem te gaan overklokken? Dat is oa. belangrijk voor je geheugenkeuze. Verder moet je kijken of je veel geld wil steken in het stiller maken van je systeem.

Een mooi begin is bijvoorbeeld:

Core 2 Extreme QX6700 (QuadCore)
Asus P5B (Deluxe)
2x 2GB DDR2 8500 (kan draaien op 1066, gelijk aan je FSB)
2x nVidia Geforce 8800 GTX van A-merk (in SLI)
1000 Watt voeding van A-merk
2x 750 Gb Seagate Barracuda (Eventueel WD Raptor schijven, die zijn sneller, maar hebben kleinere capaciteit)

Als je alles nog enigszins stil moet houden wordt het wel lastig...

[ Voor 7% gewijzigd door mr_obb op 17-03-2007 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik zou als ik jou was wel eerst even het Raid Faq doorlezen aangezien ik aan je berichten kan zien dat je niet weet wat Raid is.
Ten eerste Raid hoort niet tot de typen aansluitingen van HDD's zoals PATA en SATA.

Link naar Raid Faq:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo dan! allemaal nuttige replies, en ja erik dat had ik eigenlijk al moeten doen (doorlezen)

mr-obb ...nee ik gaat um nie overklokken, maar de koeling van dit geheel gaat dus problemen opleveren?(qua geluid), waterkoeling een optie?

De chieftec is nie wat, ik bedoel meer een lianli pc60 kast in een kleur zoals deze auto http://www.alexisatlarge.com/car/car1.jpg
ik zit er dan ook aan te denken om eens langs een autospuiterij te gaan met zo'n kast.

Even wachten totdat die prijsverlaging er daadwerkelijk is is een goed plan, scheelt al gauw zon 38% en das veel in deze.

Ik denk dat ik nu qa hardware al een aardig beeld heb van wat er mogelijk is, rest alleen nog waterkoeling of luchtkoeling, en de monitor,
zoals eerder gezegd zat ik qa monitor te denken aan een 30" dell, maar zag ook samsung monitoren staan die weer wat sneller waren, moet ik dan ook op hdmi ready gaan letten?

last but not least, mijn ervaring met de verzekering wil ik toch nog even vermelden want misschien help ik iemand van een hoop ellende af door jullie de tip te geven dat je even na moet gaan of je inboedelverzekering met groepen werkt, dit houd in dat er binnen het verzekerde bedrag een maximale waarde voor groepen zit, m.a.w. de groep audiovisuele apparatuur, want daar vallen ook pc's onder, stel je bent voor 22.500 verzekerd, dan zou je op het eerste gezicht denken verzekerd te zijn tot die waarde, maar dit is niet altijd het geval, want deze verzekering heeft een maximale waarde van 3400,- voor audiovisuele apparatuur, en ben je veelal onderverzekerd, wat weer als gevolg heeft dat je een boete krijgt ;) , ff checken dus :)

ben benieuwd naar de monitor reacties en/of waterkoeling voor systemen zoals obb en dynacore aangeven :) tnx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

mr_obb schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:32:

Wel erg dure CPU hoor, ik denk dat als je een E6700 neemt ofzo je het verschil niet eens zult merken. Intel gaat echt serieus de prijzen van de quadcores halveren deze zomer. En waar is de noodzaak voor quadcore? Games kunnen er niet veel mee, het is leuk voor de benchmarks en die paar progs die wél goed doorschalen naar 4 cores. Ik zou gewoon een E6700 nemen en dan deze zomer upgraden naar de vetste quadcore die je dan kunt krijgen. Ben je uiteindelijk goedkoper uit..
Asus P5B (Deluxe)
Slechte keus. Dit moederbord kan geen serieuze SLI/Crossfire aan, en dat is zeker wel wenselijk met dit budget. Ik zou gewoon kiezen voor een Asus Striker Extreme met daarop 2x8800GTX. Nu nog vrij overkill met 2x G80, maar als Crysis en Alan wake enz uitkomt zul je er veel profijt uit halen.
Véél te duur dat PC8500 ram. Geheugenhoeveelheid heeft veel meer impact dan geheugensnelheid. Ik weet niet of de TS wil gaan overklokken (zie het nut er niet van in met zo'n snel en duur systeem), maar volgens mij kun je beter gaan voor 4GB aan PC6400 ram. Met het oog op Vista is dat zeker wel wenselijk, en zo vreselijk duur zijn die 2x1GB kitjes niet meer. OCZ heeft bijv. mooi geheugen op PC6400.
Mee eens.
Tjsa, waarschijnlijk trekt je systeem iets van 550-600 Watt op volle belasting met 2xG80 erin. Een 1000W voeding haalt daarbij niet echt een fantastisch rendement. Ik denk dat je met een 850W voeding ook al ruim genoeg voorzien bent. Coolermaster heeft een mooie 850W voeding in het assortiment.
2x 750 Gb Seagate Barracuda (Eventueel WD Raptor schijven, die zijn sneller, maar hebben kleinere capaciteit)
Niet handig. Deze schijven zijn echt minder snel dan de Raptor als het gaat om allround gebruik. Ik zou gaan voor een duale opstelling: Een snelle raid 0 voor het OS en de spellen (2 tot 4 Raptor 74GB schijven) en een RAID5 van drie 400GB disks op een mooie 8-poorts Areca PCI-E kaart. Die RAID5 kun je altijd nog opschalen als je meer storage nodig hebt. Ik ga er niet van uit dat je meer dan 150GB aan software/games tegelijk nodig hebt, dus een Raptor raid kan uitstekend.

Als je alles nog enigszins stil moet houden wordt het wel lastig...
Zie dikgedrukte voor commentaar

Edit:
Waterkoeling wordt wel een heel geklooi zeg. Een goede CPU koeler kan ook best wel stil zijn (Big Typhoon, Tuniq Tower, Zalman 9500 serie, enz..) en de 8800GTX schijn took best mee te vallen qua geluid. Overklokken lijkt me nog niet echt zinnig op zo'n top of the line PC, en waterkoeling geeft een hoop geklooi als je een keer wat wilt installeren of aanpassen in de PC.

Ik heb zelf waterkoeling gehad, maar het is echt niet de moeite waard als je niet gaat overklokken. En om nou zoveel geld uit te geven aan waterkoeling voor een beetje stilte lijkt me ook wat jammer. Een watergekoelde PC neem je ook niet makkelijk mee vanwege risico op lekken enz.

De Dell 30 inch monitor is zeker een aanrader, veel beter kun je momenteel niet krijgen volgens mij. Je zou kunnen wachten op de prijsverlaging van de 2707 van Dell, want die heeft een nog mooier design en betere specs...

[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 17-03-2007 11:28 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke monitor je het beste kan nemen hangt een beetje af van wat je met de pc wilt gaan doen, snelle reactietijd is belangrijk voor gamen, maar als je liever aan foto/videobewerking doet is de contrastwaarde en de kleurweergave van meer belang...
Daarnaast zou ik zelf nooit op zo'n grote monitor kunnen werken, iig niet met toetsenbord en muis en dan op mn bureau, puur vanwege het formaat. Neemt niet weg dat het voor andere toepassingen weer heel handig kan zijn.

Waterkoeling is zeker wel te realiseren, met jou budget kun je een mooi setje samenstellen. Zal stiller en koeler zijn dan luchtkoeling. Moet je jezelf wel af gaan vragen of je de risico's wilt nemen. Er is altijd een kans dat t gaat lekken en met zo'n systeem kan ik het me voorstellen dat je dat risico niet wilt nemen. Daarnaast heb je er meer onderhoud aan.
Als je niet wilt overklokken moet goede luchtkoeling ook wel kunnen volstaan, denk aan een tuniq tower/ scythe infinity en een paar goede papst fans. Kom je een heel eind mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102516

Als je per sé een witte behuizing wilt, vind je deze misschien wel wat: klikkerdeklik

Kost je wel nog een voeding, maar het ding ziet er leuk uit voor zen prijs. Zit wel in een compleet andere klasse als die LianLi-bakjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 154414 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 11:33:
Welke monitor je het beste kan nemen hangt een beetje af van wat je met de pc wilt gaan doen, snelle reactietijd is belangrijk voor gamen, maar als je liever aan foto/videobewerking doet is de contrastwaarde en de kleurweergave van meer belang...
Daarnaast zou ik zelf nooit op zo'n grote monitor kunnen werken, iig niet met toetsenbord en muis en dan op mn bureau, puur vanwege het formaat. Neemt niet weg dat het voor andere toepassingen weer heel handig kan zijn.

Waterkoeling is zeker wel te realiseren, met jou budget kun je een mooi setje samenstellen. Zal stiller en koeler zijn dan luchtkoeling. Moet je jezelf wel af gaan vragen of je de risico's wilt nemen. Er is altijd een kans dat t gaat lekken en met zo'n systeem kan ik het me voorstellen dat je dat risico niet wilt nemen. Daarnaast heb je er meer onderhoud aan.
Als je niet wilt overklokken moet goede luchtkoeling ook wel kunnen volstaan, denk aan een tuniq tower/ scythe infinity en een paar goede papst fans. Kom je een heel eind mee denk ik.
Als er toch geld tegenaan gesmeten gaat worden, koop dan flessen FluidXP+. Das waterkoelvloeistof die niet elektrisch geleidend is.
Lekt de boel? naja dan stroomt je setup leeg en slaat je PC vast vanwege warmte.
Lek fixen, opnieuw vullen en weer door gaan.
MCT5 en MCT40 is een zelfdesoort spul, maar dat kan respectievelijk tot -5 en -40 graden gebruikt worden bovenop dat het niet geleid.

Alle drie te krijgen bij Dangerden trouwens.

En over RAID:
Als je voor RAID gaat, kan je in priciepe wel een RAID0 setupje maken van een paar Raptors, en dan een paar grote disks voor storage.
OS en Games op je RAID0 en dan de rest op de grote disks voor opslag van downloads en andere software die niet heel snel hoeft te starten (office bijvoorbeeld).

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 17-03-2007 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nooit verwacht zulke snelle reacties en goeie tips te krijgen, ik ga hier eens mee aan de slag en hou het in deze topic geupdate.
Bedankt allemaal....hier kan ik wat mee:))

p.s. ik dacht dat wanneer je gedistileerd water gebruikte je sowieso al geen geleiding had toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 13:25
McKaamos schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 12:52:
[...]

Als er toch geld tegenaan gesmeten gaat worden, koop dan flessen FluidXP+. Das waterkoelvloeistof die niet elektrisch geleidend is.
Lekt de boel? naja dan stroomt je setup leeg en slaat je PC vast vanwege warmte.
Lek fixen, opnieuw vullen en weer door gaan.
MCT5 en MCT40 is een zelfdesoort spul, maar dat kan respectievelijk tot -5 en -40 graden gebruikt worden bovenop dat het niet geleid.

Alle drie te krijgen bij Dangerden trouwens.

En over RAID:
Als je voor RAID gaat, kan je in priciepe wel een RAID0 setupje maken van een paar Raptors, en dan een paar grote disks voor storage.
OS en Games op je RAID0 en dan de rest op de grote disks voor opslag van downloads en andere software die niet heel snel hoeft te starten (office bijvoorbeeld).
Ik heb recent een artikel gelezen op tomshardware dat rapors dus helemaal niet meer antrekkelijk zijn tov goedkopere disks. Ik heb hier 3 samsung sp2504c's (250 gb, +/- 65 euro). Het eerste deel in raid 0 en het laatste in raid 5. de Raid 0 heeft een leessnelheid van 200mb/sec. Dat is veel meer dan twee raptors in raid 0, een stuk goedkoper en met VEEL meer opslag dan twee veel duurdere 74GB raptors.

edit:
Ik claim dus nergens dat "normale" sata schijven 1 op 1 sneller zijn dan raptors.
Ik zeg dat als je x euro uit geeft aan raptors, en je geeft even veel uit aan een aantal 250gb,320gb schijven, dat je dan sneller bent en meer ruimte hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door martijnve op 18-03-2007 00:33 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

martijnve schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:43:
[...]

Ik heb recent een artikel gelezen op tomshardware dat rapors dus helemaal niet meer antrekkelijk zijn tov goedkopere disks. Ik heb hier 3 samsung sp2504c's (250 gb, +/- 65 euro). Het eerste deel in raid 0 en het laatste in raid 5. de Raid 0 heeft een leessnelheid van 200mb/sec. Dat is veel meer dan twee raptors in raid 0, een stuk goedkoper en met VEEL meer opslag dan twee veel duurdere 74GB raptors.
Ligt er aan welke Raptors je koopt.
De allernieuwste 150GB modellen (ADFD type? GD type is iig oud) zijn weldegelijk sneller als een paar 320GB's in RAID0.
Uiteraard is het echt een trade-off tussen rotatiesnelheid en bit-density.
Misschien dat je met 2x 500GB 7200RPM in RAID0 sneller af bent als met een150GB Raptor 10kRPM puur omdat de 500GB's een hogere bit-density hebben.

Wat dat betekent is dat als een schijf een hele hoge datadichtheid heeft (bit-density) kan die in theorie hogere transfer snelheden halen op een lager toerental omdat er per rotatie gewoonweg meer bits gelezen kunnen worden.
Op single disk niveau is een Raptor gewoon ongekend snel, maar je kan op dit moment voor net zoveel geld hogere transfer snelheden halen met grote disks in RAID0
Het enige nadeel van schijven met lagere rotatiesnelheid is dat de zoektijden nog altijd hoger blijven dan die van een Raptor. Zoveel maakt dat uiteraard niet uit, maar voor sommige toepassingen is het wel heel erg prettig.
Bij veel random reads vooral, zoals een database server. Games en je OS zijn over het algemeen sequentieele reads en daarbij heb je gewoon meer aan hoge transfer snelheid.

Wat daar tegenover gesteld kan worden, is dat je met 2 Raptors in RAID0 waarschijnlijk sneller af gaat zijn t.o.v. een paar 500GB's in RAID0, maar daar ben je dan ook exponentieel meer geld aan kwijt, en je storage capaciteit is een stuk lager.

Als je toch met geld gaat smijten, koop dan een lekkere RAID5 controller en hang daar normale 500GB disks aan. Dat gaat ook heerlijk snel zijn, plus dat je data veilig is tegen een HDD crash.
Dat is niet het geval met RAID0, maar met RAID0 houd je wel netto meer bruikbare diskspace over.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 17-03-2007 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

martijnve schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 13:43:
[...]

Ik heb dat artikel ook gelezen, en de conclusie was dat de Raptor nog steeds de snelste was, maar dat ze iets aan de prijzen moesten doen. Allemaal leuk en aardig die 200MB/s op je RAID0, maar dat is sequentiele leessnelheid (alle data ligt op volgorde en aaneengesloten op de platter) en in real life gebruik komt het maar amper voor dat de schijf een lang stuk sequentieel kan uitlezen.

En als de kop van de 7200rm schijf elders op de platter wat data wil uitlezen, dan moet ie langer wachten voordat dat stukje data voorbij komt. In een 10.000rpm schijf draait de platter véél sneller rond, dus komt dat stukje data eerder voorbij. Dat geeft een hele lage toegangstijd en een veel hogere responsiviteit t.o.v. een 7200 rpm schijf.

Accessime is ongeveer de helft van het verhaal bij de performance van harde schijven, maar is nog altijd minder populair dan strooien met die MB/s. :P

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Dit is ook als Ne'erlander leuk om rekening mee te houden. ;) Intel plant meer sterke prijsverlagingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 16:02
Je hebt dus wel een groot budget.
Ik zou idd ook gaan voor zelfbouw maar ik zou zeker niet al je geld op maken.
Ik zou bijvoorbeeld niet voor een SLI setup gaan. Neem gewoon 1 8800GTX hier kun je alle games makkelijk op hoogste instellingen spelen.
Ik zou idd wel voor een raid opstelling van raptors gaan dit is erg snel. En dan nog schijven voor opslag als je veel schijfruimte nodig hebt.
quad qore processor kan, maar heb je dit echt nodig? het wordt nauwelijk ondersteund.
Als ik jou was zal ik een beetje een afweging maken van wat je echt nodig hebt en niet het duurste van het duurste kopen.

4 gb ram zou ik wel voor gaan met jou budget en dan 2x2gb ddr2.
1x8800GTX dus geen sli kan altijd nog als je het niet goed genoeg vind.
processor jah je zou idd wel een quad qore kunnen nemen aangezien je het budget wel hebt maar of het echt nuttig is kan ik je zo niet vertellen ik denk dat dat wel meevalt.

En dit is niet als jaloerse reactie ofsow bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

frankknopers schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:28:
[...]

Ik heb dat artikel ook gelezen, en de conclusie was dat de Raptor nog steeds de snelste was, maar dat ze iets aan de prijzen moesten doen. Allemaal leuk en aardig die 200MB/s op je RAID0, maar dat is sequentiele leessnelheid (alle data ligt op volgorde en aaneengesloten op de platter) en in real life gebruik komt het maar amper voor dat de schijf een lang stuk sequentieel kan uitlezen.

En als de kop van de 7200rm schijf elders op de platter wat data wil uitlezen, dan moet ie langer wachten voordat dat stukje data voorbij komt. In een 10.000rpm schijf draait de platter véél sneller rond, dus komt dat stukje data eerder voorbij. Dat geeft een hele lage toegangstijd en een veel hogere responsiviteit t.o.v. een 7200 rpm schijf.

Accessime is ongeveer de helft van het verhaal bij de performance van harde schijven, maar is nog altijd minder populair dan strooien met die MB/s. :P
Ach als je je schijven netjes gedefragged houd, dan heb je al veel grotere kans op goede sequentieele reads ;)
Mijn 2x 160GB RAID0 trekt hier ook makkelijk 100MB per seconde.
Met games laden scheelt dat ook wel heel aardig :) Heb b.v. de C&C3 demo bij mijzelf zien laden en bij een vriend van me (single 160GB). Scheelt toch behoorlijk wat tijd :)
whiplash1990 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 14:32:
Je hebt dus wel een groot budget.
Ik zou idd ook gaan voor zelfbouw maar ik zou zeker niet al je geld op maken.
Ik zou bijvoorbeeld niet voor een SLI setup gaan. Neem gewoon 1 8800GTX hier kun je alle games makkelijk op hoogste instellingen spelen.
Ik zou idd wel voor een raid opstelling van raptors gaan dit is erg snel. En dan nog schijven voor opslag als je veel schijfruimte nodig hebt.
quad qore processor kan, maar heb je dit echt nodig? het wordt nauwelijk ondersteund.
Als ik jou was zal ik een beetje een afweging maken van wat je echt nodig hebt en niet het duurste van het duurste kopen.

4 gb ram zou ik wel voor gaan met jou budget en dan 2x2gb ddr2.
1x8800GTX dus geen sli kan altijd nog als je het niet goed genoeg vind.
processor jah je zou idd wel een quad qore kunnen nemen aangezien je het budget wel hebt maar of het echt nuttig is kan ik je zo niet vertellen ik denk dat dat wel meevalt.

En dit is niet als jaloerse reactie ofsow bedoeld.
Een Quadcore kan best handig zijn. Niet voor de games, maar wel voor multitasken.
Zelf ben ik ook bewust voor Dualcore gegaan ipv Singlecore, ookal supporten de meeste games het niet. Ik zit gewoon veel meer op mijn PC te doen dan puur gamen. Voor mij is mijn PC geen speelgoed maar een essentieel stuk gereedschap die veel tegelijk aan moet kunnen.

Ik ben het met je eens dat veel RAM een goed idee is, maar zodra je meer dan 3GB neemt, zorg dan wel dat je een 64bit OS hebt zoals WinXP64 of Vista (of Linux ofcourse, maar das niet echt iets om op te gamen :P )

Over die videokaarten ben ik het ook deels met je eens.
Opzich is een enkele 8800GTX al een geweldige kaart. Met SLI trek je er hooguit nog eens 70% extra performance uit. Daar tegenover staat wel dat je dan 2x zoveel energieverbruik hebt en ook 2x zoveel hitte af te voeren.
Als het je de moeite waard is om zo'n setup te nemen en te zorgen dat je genoeg airflow (of gewoon waterkoeling) hebt, dan zou ik het gewoon doen.
Persoonlijk zou ik het nooit doen omdat ik ook nog enigzins om het millieu en de energie rekening geef.

Als ik met geld zou mogen smijten zou ik een PC maken die gewoon lekker snel is, maar extreem weinig energie verbruikt. (Athlon64 X2 EE 35watt CPU, videokaartje die niet al te veel trekt (X1600/GF7600 @ 40watt) notebook HDD's in RAID, slimline DVD writer etc etc. Kost ook relatief veel geld, maar is energiezuinig. betaalt zichzelf wel weer terug met mijn mate van computermisbruik ;) )

[ Voor 48% gewijzigd door McKaamos op 17-03-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:00

yok

mr_obb schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 10:32:

Wel erg dure CPU hoor, ik denk dat als je een E6700 neemt ofzo je het verschil niet eens zult merken. Intel gaat echt serieus de prijzen van de quadcores halveren deze zomer. En waar is de noodzaak voor quadcore? Games kunnen er niet veel mee, het is leuk voor de benchmarks en die paar progs die wél goed doorschalen naar 4 cores. Ik zou gewoon een E6700 nemen en dan deze zomer upgraden naar de vetste quadcore die je dan kunt krijgen. Ben je uiteindelijk goedkoper uit..
Asus P5B (Deluxe)
Slechte keus. Dit moederbord kan geen serieuze SLI/Crossfire aan, en dat is zeker wel wenselijk met dit budget. Ik zou gewoon kiezen voor een Asus Striker Extreme met daarop 2x8800GTX. Nu nog vrij overkill met 2x G80, maar als Crysis en Alan wake enz uitkomt zul je er veel profijt uit halen.
Véél te duur dat PC8500 ram. Geheugenhoeveelheid heeft veel meer impact dan geheugensnelheid. Ik weet niet of de TS wil gaan overklokken (zie het nut er niet van in met zo'n snel en duur systeem), maar volgens mij kun je beter gaan voor 4GB aan PC6400 ram. Met het oog op Vista is dat zeker wel wenselijk, en zo vreselijk duur zijn die 2x1GB kitjes niet meer. OCZ heeft bijv. mooi geheugen op PC6400.
Mee eens.
Tjsa, waarschijnlijk trekt je systeem iets van 550-600 Watt op volle belasting met 2xG80 erin. Een 1000W voeding haalt daarbij niet echt een fantastisch rendement. Ik denk dat je met een 850W voeding ook al ruim genoeg voorzien bent. Coolermaster heeft een mooie 850W voeding in het assortiment.
Niet handig. Deze schijven zijn echt minder snel dan de Raptor als het gaat om allround gebruik. Ik zou gaan voor een duale opstelling: Een snelle raid 0 voor het OS en de spellen (2 tot 4 Raptor 74GB schijven) en een RAID5 van drie 400GB disks op een mooie 8-poorts Areca PCI-E kaart. Die RAID5 kun je altijd nog opschalen als je meer storage nodig hebt. Ik ga er niet van uit dat je meer dan 150GB aan software/games tegelijk nodig hebt, dus een Raptor raid kan uitstekend.
Dit is tenminste een goede, objectieve reactie waarbij niet alleen aan het budget is gedacht maar ook aan de werking van de pc zelf. De meeste mensen hier willen het duurste voorschotelen, maar de efficiency blijft matig. Bij de post van 'Mr_Obb' kan ik het nergens mee onseens zijn. Een fantastische opstelling zou dat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 15:04
Om heel eerlijk te zijn zou ik voor de alienware gaan, of eventueel door een nederlandse winkel laten samenstellen en in elkaar zetten. Ik ben zelf een echte hobbyist, vindt niets leuker dan aan PCs kloten, maar als het om zulke bedragen gaat (mijn PC heeft ook flink wat gekost), wil ik gewoon geen risico lopen dat dingen niet goed werken.
Bij een Alienware heb je gewoon de garantie dat alles goed werkt, en zo niet dat ze het voor je fixen (heb zelf ook een Alienware laptop, en ben uitermate tevreden over hun garantieregelingen!).
Als je het zelf in elkaar bouwt heb je grote kans dat er net iets niet lekker werkt, of dat de drivers niet goed werken, of zelfs dat er iets compleet verkeerd gaat. Dit is bij wat oudere PCs niet zo'n probleem, maar als je 7000E uitgeeft aan een PC zou ik dat risico niet willen lopen.

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan koop je gewoon zo veel mogelijk bij dezelfde zaak, en laat je daar de boel in elkaar zetten. Zal uiteindelijk de prijs iets verhogen maar dan nog hou je te veel over in vergelijking met het imo overpriced alienware. Kun je ook nog een (goede) zaak in de buurt kiezen zodat je er altijd langs kunt gaan als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

TheBlasphemer schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:17:
Om heel eerlijk te zijn zou ik voor de alienware gaan, of eventueel door een nederlandse winkel laten samenstellen en in elkaar zetten. Ik ben zelf een echte hobbyist, vindt niets leuker dan aan PCs kloten, maar als het om zulke bedragen gaat (mijn PC heeft ook flink wat gekost), wil ik gewoon geen risico lopen dat dingen niet goed werken.
Bij een Alienware heb je gewoon de garantie dat alles goed werkt, en zo niet dat ze het voor je fixen (heb zelf ook een Alienware laptop, en ben uitermate tevreden over hun garantieregelingen!).
Als je het zelf in elkaar bouwt heb je grote kans dat er net iets niet lekker werkt, of dat de drivers niet goed werken, of zelfs dat er iets compleet verkeerd gaat. Dit is bij wat oudere PCs niet zo'n probleem, maar als je 7000E uitgeeft aan een PC zou ik dat risico niet willen lopen.
leuk en aardig, maar voor 7000 euro kan je 2 of misschien wel 3 gelijkwaardige PC's maken.
Dus risico lopen? Misschien wel, misschien niet, maar je bent altijd goedkoper uit, zelfs al sloop je per ongeluk een 8800GTX.
Met zo'n budget kan je een hoop slopen wil je meer geld kwijt gaan zijn.
En ookal ga je met waterkoeling bezig, als je het goed doet, is er niks aan de hand. Smijt gewoon het door mij eerder aangehaalde FluidXP+ er in en dan heb je in ieder geval geen kans op kortsluiting.
Korstondige hitte sloopt ook niet zomaar een stuk hardware, dus veel kans om b.v. je CPU of 8800GTX te slopen heb je gewoon niet.

Daarnaast kan ik je als medehobbyist vertellen dat als je de boekjes volgt, je weinig kans maakt om iets te slopen.

Verder ben ik met Dynacore.
Koop gewoon je spulletjes zoveel mogelijk in de buurt. Stel dat er iets stuk is en je moet terug voor garantie, dan hoef je er tenminste niet een week op te wachten ivm post.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 17-03-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techless
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Techless

GuT

yok schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 16:06:
[...]

Dit is tenminste een goede, objectieve reactie waarbij niet alleen aan het budget is gedacht maar ook aan de werking van de pc zelf. De meeste mensen hier willen het duurste voorschotelen, maar de efficiency blijft matig. Bij de post van 'Mr_Obb' kan ik het nergens mee onseens zijn. Een fantastische opstelling zou dat worden.
Daar ben ik het wel mee eens maar ik heb nog wel een paar opmerkingen.

De raptor zijn een betere keuze dan de 750GB schijven. Maar het idee wat je al had is eigenlijk perfect om een paar schijven te gebruiken in raid 0 en dan een paar grote voor de rest van je files.

Als je kiest voor een moederbord met intelchip
De ASUS P5B Deluxe is er 1 met 2x PCI Express met 16 lanes. Ik weet niet wat een serieuse SLI is als dit het niet voldoende is. Misschien kan mr_obb dat nog toelichten.

De intel southbridge ondersteund Matrix raid. Daarmee is het mogelijk om meerdere raid arrays te bouwen op 2 schijven (of meer). Met drie raptors zou je bijvoorbeeld de eerste 8GB van de schijven kunnen gebruiken voor een supersnelle raid0 array en de rest van de schijven voor een veilige (en ook redelijk snelle) raid 5 array.
Het gebruik van raptors is discutabel, zoals ook wel blijkt uit de discussie erover in deze thread. Persoonlijk zou ik ook eerder gaan voor een stel grote Seagates.

-----------
Daarnaast is je vraag over monitoren nog niet echt beantwoord geloof ik.
Het lijkt erop dat de Samsung 305T en Dell Ultrasharp 3007WFP gebruik maken van hetzelfde paneel. S-PVA (LCD technologie, hoge kijkhoek, hoge contrastratio) is in ieder geval the way to go, voor de Samsung kan ik het met zekerheid zeggen, maar bij de Dell kan ik hooguit af gaan op de spec's die het sterk doen vermoeden.
Een opvallend verschil is het opgenomen vermogen dat is bij de Samsung in ieder geval 20 Watt minder (zo'n 15%) daarnaast heb ik persoonlijk betere ervaringen met Samsung displays.

The eyes can mislead, the smile can lie, but the shoes always tell the truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

1. De raptor zijn een betere keuze dan de 750GB schijven. Maar het idee wat je al had is eigenlijk perfect om een paar schijven te gebruiken in raid 0 en dan een paar grote voor de rest van je files.

2. Als je kiest voor een moederbord met intelchip
De ASUS P5B Deluxe is er 1 met 2x PCI Express met 16 lanes. Ik weet niet wat een serieuse SLI is als dit het niet voldoende is. Misschien kan mr_obb dat nog toelichten.

3. De intel southbridge ondersteund Matrix raid. Daarmee is het mogelijk om meerdere raid arrays te bouwen op 2 schijven (of meer). Met drie raptors zou je bijvoorbeeld de eerste 8GB van de schijven kunnen gebruiken voor een supersnelle raid0 array en de rest van de schijven voor een veilige (en ook redelijk snelle) raid 5 array.
Het gebruik van raptors is discutabel, zoals ook wel blijkt uit de discussie erover in deze thread. Persoonlijk zou ik ook eerder gaan voor een stel grote Seagates.

-----------
4. Daarnaast is je vraag over monitoren nog niet echt beantwoord geloof ik.
Het lijkt erop dat de Samsung 305T en Dell Ultrasharp 3007WFP gebruik maken van hetzelfde paneel. S-PVA (LCD technologie, hoge kijkhoek, hoge contrastratio) is in ieder geval the way to go, voor de Samsung kan ik het met zekerheid zeggen, maar bij de Dell kan ik hooguit af gaan op de spec's die het sterk doen vermoeden.
Een opvallend verschil is het opgenomen vermogen dat is bij de Samsung in ieder geval 20 Watt minder (zo'n 15%) daarnaast heb ik persoonlijk betere ervaringen met Samsung displays.
even een paar kleine puntjes :
1. Raptors zijn duur (ja echt), luidruchtig, en heet, en hoewel ik weet dat topicstarter geld genoeg heeft, betwijfel ik of het een zinnige investering is. 2x500GB Raid0 is ook al snel, en als je voor genoeg geheugen zorgt, is swap niet nodig. ergo : Raptor kan, maar niet noodzakelijk

3. Voor zover het al werkt, vermoordt het je performance, omdat er 1 HDD wordt aangesproken voor 2 losse partities, waardoor de schijf moet zoeken. Ik vermoed dat je met 2 losse schijven sneller bent dan een dual Raid0 op 2 schijven als je op allebij moet zijn.

4. Ik heb weinig verstand van zulke grote monitoren, maar volgens mij val je je er in geen geval een buil aan.

Kun je even je overige eisen op een rijtje zetten? Stilte kan belangrijk zijn, upgraden eventueel ook.
We kunnen wel een leuk systeem in elkaar zetten, maar dan loop je het risico op een ****herrie.
Waterkoeling vraagt aandacht, en kennis, als je die niet hebt, ook met luchtkoeling krijg je het stil.
Succes met keuzes maken

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

TechLess schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:17:
[...]
De Striker Extreme heeft een Nvidia nForce 680i chipset, die weer een stuk sneller is dan de 965P van Intel, zeker in SLI setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ff naar de stad geweest en hopla weer een bult reacties, die ik wel ff op me gemak ga doorlezen nu ;) ik edit zo hier wel even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 09:08
TechLess schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:17:
Bij een 965 en 975 chipset is sli met 2*16lanes niet mogelijk. Die 2e op de p5b draait op 4x snelheid, met sli draaien ze beiden op 8x.
mr_obb schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:40:
[...]

De Striker Extreme heeft een Nvidia nForce 680i chipset, die weer een stuk sneller is dan de 965P van Intel, zeker in SLI setups.
Waarom een striker extreme? Er zijn zat goedkopere 680i borden te vinden.
Kun je even je overige eisen op een rijtje zetten? Stilte kan belangrijk zijn, upgraden eventueel ook.
We kunnen wel een leuk systeem in elkaar zetten, maar dan loop je het risico op een ****herrie.
Waterkoeling vraagt aandacht, en kennis, als je die niet hebt, ook met luchtkoeling krijg je het stil.
Succes met keuzes maken
Met een avondje faq's lezen kom je al een heel eind, in het wc topic hier op GoT staat ook een heleboel over WC. Als je een beetje na blijft denken is het echt wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Om ook maar even mijn mening te geven:

Als je quadcore wilt, dan zou ik niet voor een QX6700 gaan, maar voor een Barcelona (native!!) quadcore die over 2 maanden uitkomt. Die is waarschijnlijk vele malen sneller dan die QX6700, en gebruikt minder stroom. Als je geen quadcore wilt daarentegen zou je nu een E6600 kunnen nemen (geen E6700, want die 200MHz clock je er zelf binnen 1 minuut met je ogen dicht bij).

2x 8800GTX nemen nu vind ik ook zinloos, beter wacht je dan zoals ik hierboven al zei nog even 2 maanden, want dan wordt ook gelijk de R600 van ATi gereleased. 1 2900XTX zal waarschijnlijk al even snel zijn als 2x 8800GTX. Bovendien voegt SLI bijna niets toe, verwacht niet meer dan 50% performance winst.

Al met al, als ik in jouw schoenen stond met dat budget zou ik eventjes 2 maandjes wachten en het hele pakket (die ik hier voorstel) kopen. Mocht het niets zijn, kun je altijd nog een Core 2 Duo(/quad) config kopen, maar dan voor 1000 euro minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102516

leonpwner1 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:51:
Om ook maar even mijn mening te geven:

Als je quadcore wilt, dan zou ik niet voor een QX6700 gaan, maar voor een Barcelona (native!!) quadcore die over 2 maanden uitkomt. Die is waarschijnlijk vele malen sneller dan die QX6700, en gebruikt minder stroom. Als je geen quadcore wilt daarentegen zou je nu een E6600 kunnen nemen (geen E6700, want die 200MHz clock je er zelf binnen 1 minuut met je ogen dicht bij).

2x 8800GTX nemen nu vind ik ook zinloos, beter wacht je dan zoals ik hierboven al zei nog even 2 maanden, want dan wordt ook gelijk de R600 van ATi gereleased. 1 2900XTX zal waarschijnlijk al even snel zijn als 2x 8800GTX. Bovendien voegt SLI bijna niets toe, verwacht niet meer dan 50% performance winst.

Al met al, als ik in jouw schoenen stond met dat budget zou ik eventjes 2 maandjes wachten en het hele pakket (die ik hier voorstel) kopen. Mocht het niets zijn, kun je altijd nog een Core 2 Duo(/quad) config kopen, maar dan voor 1000 euro minder ;)
Dat kan ie wel doen, maar wat als blijkt dat de Intel-quad dan nog steeds rondjes rent om die AMD? Als supporter uit het AMD-kamp hoop ik natuurlijk dat dat niet het geval is, maar voor er verscheidene onafhankelijke benches zijn kan je dat nu eenmaal moeilijk voorspellen. Geduld kan een schone deugd zijn, maar soms moet je gewoon eens een knoop doorhakken :) Zo blijf je na de Barcelona dan weer wachten op een revisie van de QX'jes. Ik snap je punt, en zeker wat dat argument omtrent geld betreft. Maar zoals gezegd, uitstel wordt soms afstel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
Anoniem: 102516 schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 19:12:
[...]

Dat kan ie wel doen, maar wat als blijkt dat de Intel-quad dan nog steeds rondjes rent om die AMD? Als supporter uit het AMD-kamp hoop ik natuurlijk dat dat niet het geval is, maar voor er verscheidene onafhankelijke benches zijn kan je dat nu eenmaal moeilijk voorspellen. Geduld kan een schone deugd zijn, maar soms moet je gewoon eens een knoop doorhakken :) Zo blijf je na de Barcelona dan weer wachten op een revisie van de QX'jes. Ik snap je punt, en zeker wat dat argument omtrent geld betreft. Maar zoals gezegd, uitstel wordt soms afstel...
Ik denk niet dat enige Core 2 Quad ook maar in de buurt gaat komen van een Barcelona. Weliswaar zal Intel over een tijdje nieuwe versies introduceren à la 3000 ~ 3600 MHz Core 2 Quad, maar dan zit je al behoorlijk ver qua clocksnelheid. Ik denk dat de Barcelona op (laten we zeggen) 2.5 GHz al een behoorlijk stuk sneller zal zijn dan een C2Q. Ik heb er ook geen benchmarks van gezien, maar ik heb wel de specificaties gezien, en alle geruchten (niet alleen die van AMD zelf).

(edit: oh vergeet niet dat de Barcelona officieel een serverprocessor is. Deze zijn dus gewoon underclockte X4's voor betere stabilitiet. Dit resulteerd in hele goede overclockbaarheid (zoals we eerder zagen met s939 Opterons), mede door het feit dat de chips voor de Opteron uit het midden van de wafers gehaald worden.)

Dat de r600 kont gaat schoppen met die 8800GTX lijkt mij wel duidelijk, dus waarom niet even wachten. Koop je dalijk 2 kaarten in SLI (die samen 1200 euro kosten), en dan blijkt 1 x2900xtx dalijk sneller/even snel te zijn, en verkrijgbaar te zijn voor 600 euro.

Natuurlijk moet je eens beslissen om iets te kopen, en natuurlijk komen er steeds nieuwe revisies en versies met extra hoge clocksnelheden, maar dit zullen geen nieuwe chips zijn, alleen chips met hogere clocksnelheden. Vaak zijn die niet eens echt sneller, slurpen meer stroom, en dit kun je er zelf ook wel bij clocken. Ik denk dat over 2 maanden wel zo'n beetje alles gereleased is wat er te releasen valt, want Intel komt zo ver ik weet ook niet met nieuwe dingen dit jaar (iig geen totaal nieuwe chips, die relevant zijn voor de TS).

Mijn advies is dus echt om 2 maandjes te wachten. Het kan alleen maar beter worden (zo wel qua prijs als qua prestaties). Zo veel is 2 maanden nou ook weer niet :) Ik denk dat je huidige PC het vast nog wel eventjes doet, toch? Kun je meteen goed gebruik maken van de zomervakantie })

[ Voor 6% gewijzigd door Avalaxy op 17-03-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Hij heeft wel een punt (met een groen-rood laagje, maar toch) AMD brengt de Barcelona en R600 niet uit totdat ze gehakt maken van Intel en Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor de proc lijkt mij de C2D Q6600 het beste, aangezien de 6700 een stuk duurder is voor een beetje hogere clock.

De 8800GTX is met dit budget best een aanrader, maar een SLI opstelling is overdreven, je haalt hoogstens een paar of 10 frames van de honderd meer, en over 2 jaar is dit verschil toch te verwaarlozen. Beter zou zijn tegen de tijd de nieuwe generatie uitkomt er dan eentje te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-06 22:40
Hoe wel er in dit topic veel gezegd wordt over de prijs/prestatie-verhouding lijkt me dat die hier niet echt van toepassing is... De TS heeft te kennen gegeven dat het een goede PC moet zijn die voorlopig mee moet kunnen gaan en dat het budget daarvoor eigenlijk vrijwel "onbeperkt" (€7000 is dat bij mij wel in ieder geval...). Het blijft uiteindelijk zonde van de setups die verloren zijn gegaan bij de inbraak.

Wellicht dat er dan eens gekeken zou kunnen worden naar een SAS-opstelling of zo... Dat is sneller en betrouwbaarder dan menig SATA-setupje zeker als het in een RAID5 opstelling gezet wordt is het vrijwel ongeevenaard qua snelheid en schaalbaarheid. Verder zou je qua spullen bij alles wel zo'n beetje top-of-the-line kunnen gaan.

Denk ook wel dat de consensus is dat je momenteel dan voor een Intel-systeem moet gaan. Of je daarbij kiest voor een dual-core of gelijk voor quad-core gaat is een persoonlijke keuze, qua performance zal je niets te kort gaan komen. Ook op VGA gebied is de consensus dat je daarbij voor een nVidia 8800GTX-kaart moet gaan omdat er van ATi momenteel gewoon geen antwoord is voor het geweld van nVidia. Wel of niet SLI is ook weer een persoonlijke keuze. Zou het zelf niet doen gezien het geweld van nVidia gewoon momenteel zo overdonderend is dat je het met een enkele kaart ook wel af kan. Mocht je later nog meer performance willen/nodig hebben dan kan je altijd nog een extra kaart erin steken. Wellicht iets om te overwegen bij aanschaf van een moederboard.

Verder zou ik zoals eerder ook vermeld voor 1 of wellicht zelfs 2 van die Samsung-schermen gaan. De Dell's en Apple's zijn leuk en hebben goede specs maar je betaald imho veel te veel voor het merk en de specs van de Samsungs zijn ook zeer goed.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Even voor de duidelijkheid: voor een Alienware budget van 7000 euro is een enorm mooi systeem samen te stellen in een normale winkel.

Voorbeeld (geen advies):

Intel Core2Extreme QX6700
Asus Striker Extreme
2X 1GB x 2 (2GB) Kingston PC8500 DDR2
2x Asus 8800GTX 768Mb
OCZ 850 Watt voeding
2x WD Raptor 150Gb (snelle raid oplossing voor installatie-partitie)
2x Seagate Barracude 750Gb (veel ruimte voor opslag)
Thermalright Ultra-120 Processor koeler

Dit kost in de pricewatch op het moment van schrijven 3690,76 Euro. Tel er 10% bij op als je alles bij een (1) normale winkel wil kopen, dan kom je op 4000 euro.

Dit zit echt nog ruim binnen de 7000 van Alienware. Bijkomende kosten als extra ventilatoren (oa voor de processor koeler) moeten er nog bij gerekend worden. Eventueel kan je er extra frutsels bij doen als een Ageia kaart, Creative X-Fi (volgens mij geen aanrader), Bluray-spelers etc, maar dat kost je ook max 1000 euro.

Iedereen die zegt dat je ook toe kan met een E6600 of 1 8800GTX kan heeft helemaal gelijk. Je kan daar makkelijk 1000 euro mee besparen. Voor het budget maakt het echter niets uit. De vraag van dit topic is Alienware of Zelfbouw. Het lijkt me duidelijk dat zelfbouw een stuk goedkoper is en je zelfs nog 3 keer je processor kan opblazen, voordat je aan de Alienware prijs zit. Sterker nog, als blijkt dat de AMD Quadcore processor en de AMD R600 videokaarten echt sneller zouden zijn, dan kan je waarschijnlijk nog een nieuwe processor, moederbord en CrossFire R600 opstelling kopen binnen het budget.

Zelf zou ik zo'n systeem niet snel kopen, om verschillende redenen. Ten eerste ga je de performance van die videokaarten + processor voorlopig nooit echt gebruiken. Ik zou eerder nu een systeem van 2000 kopen (bv. E6600+8800GTX) en over een jaartje weer. Dan heb ik continu goede performance in alle games en kan ik mijn geld aan (voor mij) nuttiger dingen besteden. Ten tweede lijkt het stroomverbruik van zo'n PC me niet echt fijn. Die SLI opstelling trekt een paar honderd wat en je processor ook nog eens honderd. Dat loopt alles bij elkaar flink op en heft al het voordeel van mijn spaarlampen weer op.

Dus TS:
Als je op een shopstoel zit en je wilt dat geld echt kwijt (ivm. verzekering die anders niet uitbetaald), koop dan een systeem dat over de top is, zoals mijn voorbeeld. Als je het geld ook anders kan besteden, doe dat dan en koop een normaal systeem en upgrade dat af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snel geteld is de uitkomst van de hoofdvraag toch een zelfbouw-pc, das duidelijk.
Na alles ff op me gemak doorgelezen te hebben denk ik dat een goeie uitkomst is om :

1) als eerste nog even te wachten ivm prijsdalingen etc etc

2) een goeie "dealer" te vinden in de buurt

3) even met de kast langs een autospuiterij (tijd zat voor, ga toch ff wachten) en idee'en op te doen voor verlichting van de kast en de algemene uitstraling, ga voor een grote lian-li denk ik.

4) uitvogelen/opzoeken hoe/of ik de aan te schaffen componenten met water kan koelen (hier heb ik wel ervaring mee sinds alle gejatte pc's met waterkoeling werkten) gezien ik een roker ben vind ik
dit toch wel een verstandige keuze, omdat luchtkoeling in een systeem zoals deze toch knetterveel lucht "gebruikt", en je dat met waterkoeling niet/minder hebt, en je als voordeel meeneemt dat het systeem stiller word.(toegegeven, dit is risicovol, maar als je het water zoals eerder vermeld gebruikt zie ik niet al teveel risico)

5) gaan voor de asus extreme, en de sli opstelling met de 8800's of een antwoord op die kaart (ga veel videobewerking doen in hdv, en ik game veel), incl. 4gb ram, en een a-merk voeding tussen de 800-10000 watt.

6) een x-aantal HDD's in een goeie raid opstelling (tips zat in dit topic daarover :) )

7) 1 dell 30" monitor en 1 van samsung (samsung voor de games en de andere pc, de dell voor de videobewerking, plus je hebt een hele mooie vergelijker.

8)Deze topic updaten met een x-aantal foto's, en nu alvast de mensen bedanken die in dit topic hun mening gaven, echt super!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 212727 op 18-03-2007 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 19-05 18:35

pvr

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kast gisteren opgehaald!...zwaar mooi geworden, ik zal zsm de fotos ff plaatsen, 1 probleempje nog
de aan uit schakelaar van me lian li per ongeluk gemolt, ben dus op zoek naar een (liefste led) aan uit knop voor de pc, heb werkelijk overal al gezocht maar ze zijn kennelijk net zo schaars als een pc die goed werkt met vista ;) iemand toevallig een suggestie? (frozencpu switches heb ik al bekeken)
zal strax ff fotos plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Deathscythe__
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:12
ik heb op ebay kunnen zien dat je alienware kasten daar kun kopen zonder inhoud

laat maar is al te laat =D

[ Voor 35% gewijzigd door __Deathscythe__ op 14-04-2007 10:05 ]

Pagina: 1