Hoge + Middentonen speakers opgeblazen (??)

Pagina: 1
Acties:
  • 5.687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-04 01:09
Zit ik hier lekker relaxt een stevig muziekje te draaien en ineens *plop*, geen hoge en middentonen meer. Ik nog eens goed voor die speakers zitten, maar zowel uit de middentoon speaker als de hogetoon speakers komt niets meer, uit beide boxen. :(

Ik heb inmiddels een andere set speakers aangesloten op de versterker om uit te sluiten dat de versterker kapot is. Maar de versterker is prima.

Het vervelende is nu dat ik helemaal geen specs heb van de luidsprekers, het zijn namelijk naamloze zuilen die ik een keer voor een prikkie heb gekocht. Op de achterkant hebben ooit wel eens specs gezeten, maar die zijn weggesleten. Zonder die specs kan ik niet gericht zoeken naar vervangende middentoon en hogetoon speakers.

Hieronder een foto van de speakers, en mijn bureau + computer.
Ik baal als een stekker, de speakers gaven altijd een flink stuk muziek. De versterker betreft trouwens een Technics SU-610 (2x35w).

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/Woonkamer002s.jpg

Mja, wat zal ik doen? Zo op de bonnevooi bij Conrad een set nieuwe hogetonen en middentonen speakers kopen of iets anders?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Zou best kunnen dat je scheidingsfilter overleden is. Om dat te checken zal je toch de kast open moeten maken, kijken voor verbrande onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Als de scheidingsfilter was overleden zouden de woofers het ook niet meer moeten doen, maar die doen het nog wel.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:56

SpamLame

niks

Hoeft niet perse, kan ook zijn dat de mid en hoe tonen sectie gaar is terwijl laag gewoon nog functioneerd.
Beste manier om daar achter te komen is openmaken.

ps hebben beide zuilen nu hetzelfde probleem?

[ Voor 33% gewijzigd door SpamLame op 28-02-2007 15:25 . Reden: Niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap niet waarom bij exact beide speakers de midden & hoge eruit liggen. Er zal dan eventueel iets in de speaker aan de hand moeten zijn.

En de scheidingsfilter hoeft niet los / vast te staan van de woofer of niet. heb je uberhaubt wel inside de kast gekeken?

Ik had ook een keer een set speakers bij conrad aangeschaft. gelijk na de 2de dag lag mijn tweeter eruit... Kast opengehaald, handmatig de speaker los aangestuurd (die deedt het nog wel namelijk) en wat bleek : Kabel zat los vanaf scheidingsfilter.

Nu is mijn ervaring natuurlijk niet hetzelfde als de jouwes, maar als je kan uitsluiten wat at least het probleem is scheelt het je weer geld voor een nieuwe set :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb de kast open, er valt weinig aan te zien, geen verbrande lucht ofzo. In beide speakers doen de hoge en middentonen het niet meer, het lijkt me toch sterk dat 4 speakers tegelijk kapot gaan.

Hier een foto van 1 van de hogetonen speakers, er valt niet zoveel uit op te maken, behalve dat ie 8 ohm is.

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/speaker001.jpg

en hier een foto van de filter, welke aan de voorkant van de kast gemonteerd zit, deze er uit halen zal heel moeilijk zijn.

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/speaker002.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als je de losse tweeter / middentonen speaker nu eens los aanstuurt? Geeft het dan ook geluid? (doe dan iets zonder al te zware geluid, draai je basknop helemaal omlaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:52:
En als je de losse tweeter / middentonen speaker nu eens los aanstuurt? Geeft het dan ook geluid? (doe dan iets zonder al te zware geluid, draai je basknop helemaal omlaag)
Hoe bedoel je, los aansturen? losmaken wordt lastig, alles zit vastgesoldeerd en ik heb geen soldeerbout om het weer te repareren... het filter zit ook aan voorkant van de kast dus ik moet em van binnenuit naar voren proberen er af te krijgen... :/

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

voodooless

Sound is no voodoo!

Mid + tweeter kapot klinkt naar een flink clippende versterker, zeker i.c.m wat brandlucht.

Je kunt eens proberen om de speakerkabel direct bij de units te houden om te kijken of er dan nog geluid uitkomt. Solderen hoe je dan niet. Ik geef je echter niet veel hoop...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51684

Mocht die hoge tonen speaker (HTQ70-45F9-CNH) stuk zijn dan kun je die volgens mij hier krijgen voor het luttele bedrag van euro 20,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met Voodooless :)

2 Draden vanaf je versterker op laag volume, direct op je speaker "drukken" om te testen of er uberhaubt nog geluid uitkomt of niet. Als het wel het geval is zal je toch even moeten kijken naar je scheidingsfilter anders voor een nieuw setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Snowwie schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:57:
Het vervelende is nu dat ik helemaal geen specs heb van de luidsprekers, het zijn namelijk naamloze zuilen die ik een keer voor een prikkie heb gekocht.
Uit een busje toevallig? :+

Als de hoge en middentonen driver kapot blijken te zijn, kan je waarschijnlijk beter meteen een nieuw paar speakers kopen. Als je niet al teveel geld uit wil geven heb je voor 80 euro een paar zuilen van Eltax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je beide speakers in 1 keer defect zijn vrees ik dat je versterker ze een portie gelijkspanning heeft gegeven.

Ik zou dus sowieso adviseren om de versterker ook te vervangen.

Ik heb het pas ook meegemaakt, een pioneer versterker die ineens uit het niks ineens een berg lawaai op mijn rear speakers gooide waar je niet goed van werd. Bleek die versterker defect.

Ik heb nu net gisteren voor 275 euro een 2e hands (in perfect staat!) Yamaha RX-V740 op de kop getikt.

Ik wist niet wat me overkwam, mijn B&W 305's hebben me nog nooit zo'n mooi geluid geschonken O+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

My thoughts exactly!

Je zou ook even de defecte drivers los kunnen solderen/knippen en er een multimeter over heen zetten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:47
evEndzhar schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 16:36:
[...]

Uit een busje toevallig? :+

Als de hoge en middentonen driver kapot blijken te zijn, kan je waarschijnlijk beter meteen een nieuw paar speakers kopen. Als je niet al teveel geld uit wil geven heb je voor 80 euro een paar zuilen van Eltax.
offtopic:
Wow is dat een beetje goed? 80 euri's voor een paar zuilen is wel spotgoedkoop zeg. Ik zoek ook een paar nieuwe speakers aangezien ik m'n Jamo's heb opgeblazen op m'n verjaardag. Zat zelf aan JBL te denken maar die zijn een stukkie duurder.

[ Voor 16% gewijzigd door tiguan op 28-02-2007 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
tiguan schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:21:
offtopic:
Wow is dat een beetje goed? 80 euri's voor een paar zuilen is wel spotgoedkoop zeg. Ik zoek ook een paar nieuwe speakers aangezien ik m'n Jamo's heb opgeblazen op m'n verjaardag. Zat zelf aan JBL te denken maar die zijn een stukkie duurder.
Bekijk dit topic eens: Eltax Concept serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik sta net op het punt een setje op V&A te zetten, maar nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:53

DJ Vincento

1422055

Hoe ver had je de volume knop open? Dit klinkt gewoon als een versterker die flink geclipped is bij een flinke bassdreun. Had maar niet zo idioot hard moeten draaien.

Bij clipping stuurt je versterker gelijkstroom uit omdat hij vermogen te kort komt, en tweeters en middentoners kunnen niet tegen DC. Dus als je perse hard wil, moet je een versterker kopen die (behoorlijk) wat meer vermogen levert dan de speakers kunnen verwerken. Zo voorkom je het clippen van een versterker.

Als je speakers clippen (ja, dat kan) dan betekend dat dat de woofers aan het eind van hun curves zitten, ze blijven dan even stil staan. Ze maken dus een afgetopte sinus, net zo als dat clipping in een versterker een afgetopte sinus is. Maar een clippende, dus overbelaste speaker hoor je gelijk, in tegen stelling tot een clippende versterker.

Voor de rest: Mooie stereo set! Vooral die speakers, die hadden prima geleken in mijn kamer, op de b-aansluitingen van mijn Onkyo Integra. d:)b d:)b Eindelijk eentje die door heeft dat je mp3tjes heel wat meer tot leven komen als je ze op een goede set afspeelt inplaats van op brakke pc-setjes.

*DJ Vincento geilt op strak vorm gegeven versterkers met zuilen erop aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door DJ Vincento op 28-02-2007 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
DJ Vincento schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:39:
Hoe ver had je de volume knop open? Dit klinkt gewoon als een versterker die flink geclipped is bij een flinke bassdreun. Had maar niet zo idioot hard moeten draaien.
Het muziek stond voor mijn doen niet bijster hard, volumeknop op 2,5 - 3 ongeveer. Ik heb em een tijdje terug wel op 5 gehad, maar dan kon je beter de kamer uitgaan. Meer dan helft draai ik em nooit open omdat het muziek wat ik dan hoor begint te vervormen
Bij clipping stuurt je versterker gelijkstroom uit omdat hij vermogen te kort komt, en tweeters en middentoners kunnen niet tegen DC. Dus als je perse hard wil, moet je een versterker kopen die (behoorlijk) wat meer vermogen levert dan de speakers kunnen verwerken. Zo voorkom je het clippen van een versterker.
Ik heb altijd het idee gehad dat deze versterker meer vermogen leverde dan volgens de specificaties stond aangegeven. Loudness staat altijd op off en de bass-regelaar staat iets beneden neutraal. Als je deze knoppen omhoog zette dan konden de speakers het al niet meer bolwerken bij volume 2.
Voor de rest: Mooie stereo set! Vooral die speakers, die hadden prima geleken in mijn kamer, op de b-aansluitingen van mijn Onkyo Integra. d:)b d:)b Eindelijk eentje die door heeft dat je mp3tjes heel wat meer tot leven komen als je ze op een goede set afspeelt inplaats van op brakke pc-setjes.

Ik heb dus nu eerst mijn Akai boxjes op de versterker aangesloten en die klinken verder prima. Ik merk geen problemen bij de versterker. Ik heb deze versterker al bijna 10 jaar en ben er altijd supertevreden over geweest.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

DJ Vincento schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:39:
Bij clipping stuurt je versterker gelijkstroom uit omdat hij vermogen te kort komt, en tweeters en middentoners kunnen niet tegen DC.
Er komt never nooit DC op de tweeter en middentoner. Er zit namelijk een condensator voor die DC weghoudt. Het is de vermogensspike die je krijgt door het klippen die vele malen meer vermogen bevat dan de amp kan leveren (heel korststondig), die de tweeter en middentoner kapot maakt. De Woofer kan daar doorgaans prima tegen. Die krijgt niet de hoogfrequentie spike voor zijn kiezen, en dus wel de DC, en is ook nog eens beter belastbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
voodooless schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:51:
[...]

Er komt never nooit DC op de tweeter en middentoner. Er zit namelijk een condensator voor die DC weghoudt. Het is de vermogensspike die je krijgt door het klippen die vele malen meer vermogen bevat dan de amp kan leveren (heel korststondig), die de tweeter en middentoner kapot maakt. De Woofer kan daar doorgaans prima tegen. Die krijgt niet de hoogfrequentie spike voor zijn kiezen, en dus wel de DC, en is ook nog eens beter belastbaar.
n00b vraag wellicht, maar wat is DC?

Ik ben geen audiokenner, dus zie ik mezelf niet snel een nieuw filter of nieuwe speakers in deze set kopen. Dat laat ik maar over aan iemand die deze twee luidsprekers voor weinig wil overnemen.

Na even grondig nadenken over andere speakers heb ik gekozen voor de Eltax Concept 400. Eltax is een relatief goed merk voor een lage prijs en de Concept 400 past net in m'n budget.

Dus als hier een audiofiel/zelfbouwhobbyist is die deze speakers wil overnemen (voor niet te veel geld € 25,- ofzo), stuur maar een mailtje. Voor de rest zijn ze nog prima, de kasten, de fronten de woofers.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Snowwie schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:26:
n00b vraag wellicht, maar wat is DC?
DC = gelijkspanning. Feitelijk is dat ook een incorrecte term, want er is zeker geen sprake van gelijkspanning bij een clippende versterker. De output hangt alleen korte tijd tegen de voedingsspanning. DC krijg je eigenlijk alleen als je amp defect is of je bron DC afgeeft en de amp geen DC servo of input cap heeft. Dan heb je constante offsetspanning, en dat is zeer zeker niet goed voor je speakers. De meeste degelijke amps hebben daar echter beveiliging tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
voodooless schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 10:43:
[...]
DC krijg je eigenlijk alleen als je amp defect is of je bron DC afgeeft
Een aantal dagen voordat dit gebeurde merkte ik wel iets vreemds op als ik een mp3 afspeelde vanaf mijn computer. Op het moment dat ik de 1e mp3 aanklikte, klonk het geluid korte tijd veel harder, hoorde vervolgens een zacht ploefje en het volume ging daarna wat omlaag. Aangezien jij hier nu zegt dat een bron DC kan afgeven. Dit kan dus ook door de geluidskaart gekomen zijn?

Het laatste wat ik wil is dat ik straks de nieuwe luidsprekers ook om zeep help door dit grapje. :|

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 01-03-2007 18:55 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Snowwie schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 18:54:
[...]

Een aantal dagen voordat dit gebeurde merkte ik wel iets vreemds op als ik een mp3 afspeelde vanaf mijn computer. Op het moment dat ik de 1e mp3 aanklikte, klonk het geluid korte tijd veel harder, hoorde vervolgens een zacht ploefje en het volume ging daarna wat omlaag. Aangezien jij hier nu zegt dat een bron DC kan afgeven. Dit kan dus ook door de geluidskaart gekomen zijn?

Het laatste wat ik wil is dat ik straks de nieuwe luidsprekers ook om zeep help door dit grapje. :|
Lijkt me een typisch geval van een hele grote DC offset door een defecte versterker OF een geluidskaart die constant een signaal van + of - 32768 op de lijnuitgang zet ipv 0.

Je kunt dit testen door het volume op te draaien zonder geluid. Gaat je speaker dan ineens langzaam naar achteren en blijft ie staan, of naar voren, dan kan het een defecte versterker zijn.
Als het zonder soundkaart niet gebeurd is je soundkaart defect of je software brak.

ja je kunt idd gelijkspanning op je lineout zetten, als je amp dat niet plattrekt gaan je speakers dood.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 01-03-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Fairy schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:09:
[...]

Lijkt me een typisch geval van een hele grote DC offset door een defecte versterker OF een geluidskaart die constant een signaal van + of - 32768 op de lijnuitgang zet ipv 0.

Je kunt dit testen door het volume op te draaien zonder geluid. Gaat je speaker dan ineens langzaam naar achteren en blijft ie staan, of naar voren, dan kan het een defecte versterker zijn.
Als het zonder soundkaart niet gebeurd is je soundkaart defect of je software brak.

ja je kunt idd gelijkspanning op je lineout zetten, als je amp dat niet plattrekt gaan je speakers dood.
Oke ik heb het getest op de Akai speakers, zonder geluid de volumeknop helemaal opengedraait.
Afgezien van wat licht gesuis bewoog de woofer totaal niet. Ook niet na wat snel heen en weer gedraai.

Je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal "Als het zonder soundkaart niet gebeurt".. hoe bedoel je dit? Het schijnt dat je je geluidskaart kunt testen op een DC offset door geen geluid op te nemen en dan te bekijken of je "waveform line" afwijkt van 0. Dit heb ik gedaan, maar ik kon geen afwijking zien. :?

Ik zal eerst eens de software van de geluidskaart helemaal opnieuw installeren om te zien of het probleem van het ineens zachter worden na het opstarten van de pc verdwijnt.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Snowwie schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:24:
[...]

Oke ik heb het getest op de Akai speakers, zonder geluid de volumeknop helemaal opengedraait.
Afgezien van wat licht gesuis bewoog de woofer totaal niet. Ook niet na wat snel heen en weer gedraai.

Je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal "Als het zonder soundkaart niet gebeurt".. hoe bedoel je dit? Het schijnt dat je je geluidskaart kunt testen op een DC offset door geen geluid op te nemen en dan te bekijken of je "waveform line" afwijkt van 0. Dit heb ik gedaan, maar ik kon geen afwijking zien. :?

Ik zal eerst eens de software van de geluidskaart helemaal opnieuw installeren om te zien of het probleem van het ineens zachter worden na het opstarten van de pc verdwijnt.
Ik bedoel dat je geluidskaart een signaal kan geven die niet gelijk is aan 0, dus een signaal met een permanente offset. Als je een versterker aansluit die dit niet afvlakt dan zul je zien dat de woofer naar voren of naar achteren trekt als je het volume opdraait.

Nog makkelijker om dit te 'meten' is door een mengpaneel aan te sluiten, je zult dan de volumemeter zien uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Fairy schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 20:09:

Nee, dit merk je niet en kun je zo niet testen, Geluidskaart heeft gewoon een output cap, en een versterker heeft een input cap. DC komt er doorgaans dus gewoon niet door. Wil echter niet zeggen dat het geen vreemde bijeffecten kan hebben natuurlijk. En een bron of amp die geen in en output cap, of iets anders om DC tegen te gaan (zoals een servo) moet ik nog tegenkomen.

En als er een offset is, zal die heus geen digitale oorzaak hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 01-03-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voodooless schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:08:
[...]

Geluidskaart heeft gewoon een output cap, en een versterker heeft een input cap. DC komt er doorgaans dus gewoon niet door. Wil echter niet zeggen dat het geen vreemde bijeffecten kan hebben natuurlijk.

Weet ik niet zo zeker... ik zie soms men wel eens met winamp, of met mediaplayer, hun equilizer gewoon helemaal in het rood zetten. Ervaring heeft mij geleerd dat je dat maar beter niet kunt doen, omdat je ten eerste het signaal veels te "hoog/hard" maakt voor de input van je versterker, en ten tweede is het ontzettend slecht voor de levensduur van de geluidskaart (vooral de analoge componenten op het kaartje) om de equ open te zetten (bij winamp bijv boven het rood)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan clipt het signaal gewoon, dat is echt heel wat anders als DC (zoals ik al eerder uitlegde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

voodooless schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:08:
[...]

Nee, dit merk je niet en kun je zo niet testen, Geluidskaart heeft gewoon een output cap, en een versterker heeft een input cap. DC komt er doorgaans dus gewoon niet door. Wil echter niet zeggen dat het geen vreemde bijeffecten kan hebben natuurlijk. En een bron of amp die geen in en output cap, of iets anders om DC tegen te gaan (zoals een servo) moet ik nog tegenkomen.

Goh, wel raar dat ik het wel kan reproduceren. Uiteraard niet met mijn kwaliteitsset, maar mijn vorige geluidskaart had er echt geen moeite mee om een vaste DC output te geven, en dat was een redelijk professionele kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zou dus niet moeten kunnen, indien wel is dat echt een ontwerpfout. Dit soort dingen zijn echt de dood voor speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:42
ghehe, ik heb een soortgelijk probleem in mijn auto gehad. Mijn 4 kanaals versterker (JBL GTO75.4) stond maar op een kwart open, en de aangesloten hoedenplank speakers (JBL GTO936) zijn allebij op een gelijk tijdstip overleden. (midden en hoog althans) Nu heb ik er de JBL GTO937 inzitten en hier heb ik nog geen problemen mee gehad? :s Ik vraag me wel af hoe zoiets gebeurt zou kunnen zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb inmiddels de (oude) drivers, de drivers die dus oorspronkelijk van de Audigy-Live cd komen verwijderd en XP de laatste drivers laten installeren. Vanmorgen de computer aangezet en getest wat Winamp deed. Ik hoorde geen ploef meer zoals al die andere keren.

Maar jullie mening: de kans is dus het grootst dat de hogetonen en middentoon speakers van de Luidsprekers zelf kapot zijn en niet de filters? Ik heb hier namelijk erg weinig mogelijkheden om het te testen. :(

[ Voor 28% gewijzigd door Snowwie op 02-03-2007 11:31 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Snowwie schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 11:29:
Ik heb hier namelijk erg weinig mogelijkheden om het te testen. :(
Hoe je dat kan testen heb ik al gezegd, daar heb je verder niks voor nodig behalve de speakerkabels die je al hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Snowwie schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 00:46:
Ik heb altijd het idee gehad dat deze versterker meer vermogen leverde dan volgens de specificaties stond aangegeven. Loudness staat altijd op off en de bass-regelaar staat iets beneden neutraal. Als je deze knoppen omhoog zette dan konden de speakers het al niet meer bolwerken bij volume 2.
35 watt is anders behoorlik veel hoor, als je bedenkt dat de peakmeters van m'n Proton eindbak bij normaal kamervolume ongeveer 0.005 watt aangeven.. En dan te bedenken dat mn speakers ontzettende stroomvreters zijn!

En vwb de Eltaxen, daar ben ik niet bepaald kapot van, valt een beetje in dezelfde klasse als Jamo enzo. Kijk eens op Marktplaats wat er op de tweedehandsmarkt te krijgen valt. Een mooie set KEFs of Celestions hoeven niet zo gek veel meer te kosten dan nieuwe Eltaxen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mentalmadnizz schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:40:
En vwb de Eltaxen, daar ben ik niet bepaald kapot van, valt een beetje in dezelfde klasse als Jamo enzo.
Ooit al eens dit van Eltax gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.jamo.com/Files/Billeder/R%2090/R909_hred_env_2_med.jpg

Nee, Jamo heeft heel goed spul, maar dan moet je dat wel betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb de aankoop van nieuwe zuilen vooral gebaseerd op dit topic waarin toch in het algemeen positief wordt gesproken over de Eltax Concept 400. Ook voor mij ideale speakers, niet te duur en met een goede referenties. Helaas geen € 89,- meer, maar € 109,-, is ook nog wel te doen. :)

Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/concept.jpg

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

voodooless schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:56:
[...]

Ooit al eens dit van Eltax gezien:

[afbeelding]

Nee, Jamo heeft heel goed spul, maar dan moet je dat wel betalen ;)
En ik durf te wedden dat ik voor hetzelfde geld wat beters kan vinden ;) Net als die B&W 603's enzo, geen zak aan eigenlijk :D. Setje Tannoy's van 400 euro is VEEL beter.

Maar geluid is en blijft persoonlijk.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mentalmadnizz schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 16:37:
Setje Tannoy's van 400 euro is VEEL beter.
No way wat dat beter klinkt als die Jamo die ik postte of eentje van bijvoorbeeld de Concert serie. Over smaak valt natuurlijk te twisten, maar deze dingen van Jamo vergelijken met Eltax spul is echt onzin.

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 02-03-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Die Canton zuilen die in de penthouse( :P ) staan zijn mooi. Vast wel zeer duur, maar ze hebben van dat rode kersenhout, volgens mij is kersenhout goed voor een mooie klank.
Ik zal ff serie nummer opzoeken.

EDIT: Canton Vento Serie: Reference 5 DC

Aleen de prijs is te hoog: 2500 euro per stuk, da's heel wat anders dan mijn speakers die ik voor 12,5 euro op de vlooienmarkt in eelde heb gekocht. Maar voor mij zijn die minstens net zo goed.

[ Voor 37% gewijzigd door DJ Vincento op 02-03-2007 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193784

Ik ben erg tevreden met mijn Mordaunt Shorts, deze speakers kosten ook niet meteen de hoofdprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Wat betreft het aantal 'watts' wat speakers volgens het boekje kunnen verwerken, vaak is dat maar een hele ruwe schatting. Die speakers dus die ik voor 12,5 euries heb gekocht kunnen volgens de sticker 75 watt R.M.S, en 150 watt peak hebben. Maar in de praktijk gaan ze niet verder dan een wattje of twintig, en ze hebben een gevoeligheid van 82 dB, dus je kunt nagaan dat dat niet echt hard gaat. Maar goed ze geven een top geluid, dus ik heb verder geen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
DJ Vincento schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 09:03:
Wat betreft het aantal 'watts' wat speakers volgens het boekje kunnen verwerken, vaak is dat maar een hele ruwe schatting. Die speakers dus die ik voor 12,5 euries heb gekocht kunnen volgens de sticker 75 watt R.M.S, en 150 watt peak hebben. Maar in de praktijk gaan ze niet verder dan een wattje of twintig, en ze hebben een gevoeligheid van 82 dB, dus je kunt nagaan dat dat niet echt hard gaat. Maar goed ze geven een top geluid, dus ik heb verder geen klagen.
Weet jij wel hoeveel 20 watt muziekvermogen nog is? Iets om heel erg doof bij te worden. 1 watt muziekvermogen is eigenlijk al een behoorlijke herrie.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
1 watt herrie?:S

Ik heb hier 300 Watt op me kamer!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34
Lees eens wat op internet mbt. watt's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:08
dennus2006 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:33:
1 watt herrie?:S

Ik heb hier 300 Watt op me kamer!
Geen verstand van geluid? sorry no flame....

Maar ik weet wel dat het niet alleen om wattage gaat maar ook de decibel die je produceerd bij dat aantal wattage.

Heeft heel veel te maken met het rendement van de speakers en de kasten eromheen.

Dus als voorbeeld:

Een goedkope box van de aldi van 300 watt kun je niet eens vergelijke met een 100 watt box van een top merk want in sommige gevallen kan die van 100 watt meer geluid produceren dan die van 300 watt alleen die van 100 watt kan maar 100 watt aan vermogen maar krijgt er wel veel meer geluid uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento

DJ Vincento

1422055

Snowwie schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 15:16:
[...]

Weet jij wel hoeveel 20 watt muziekvermogen nog is? Iets om heel erg doof bij te worden. 1 watt muziekvermogen is eigenlijk al een behoorlijke herrie.
20 watt is inderdaad genoeg om doof van te worden, maar ik probeer te zeggen, als die speakers zogenaamd 75 watt kunnen hebben, dan is 20 watt weinig. Maar 20 watt is genoeg, ik bedoel mijn speakers maken van 1 watt alsnog 82 dB, das al lawaai genoeg.

Gevoeligheid zegt veel meer over hoe hard het geluid gaat, vermogen zegt er eigenlijk niks over. Mijn Tensai speakers hebben dus een gevoeligheid van 82 dB, mijn philips speakers een gevoeligheid van 92 dB (het zijn eigenlijk Jamo Modellen) Om uit die Tensai speakers hetzelfde geluidsniveau te krijgen moet ik het vermogen met 14 vermenigvuldigen. Dat is dus echt gekkenwerk. Daarom, kun je al het hard moet beter gevoelige speakers kopen in plaats van versterkers die veel vermogen leveren, die zijn namelijk veel duurder in verhouding tot gevoelige speakers.

Mensen die niet veel in de hifi wereld rondneuzen geloven alleen in het woordje 'watt'. Het zegt niks over kwaliteit. Ik had het laatst nog met mijn pa over een versterker van Rotel. Hij vroeg hoeveel vermogen het ding leverde, ik zeg 2x60 watt, maar boeit dat? Hij zegt, Oh, mijn philips levert 2x100 watt, dus mijn flips is veel beter. Ik kan hem maar niet wijsmaken dat het geen donder uitmaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door DJ Vincento op 03-03-2007 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DJ Vincento schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:58:
[...]

Mensen die niet veel in de hifi wereld rondneuzen geloven alleen in het woordje 'watt'. Het zegt niks over kwaliteit. Ik had het laatst nog met mijn pa over een versterker van Rotel. Hij vroeg hoeveel vermogen het ding leverde, ik zeg 2x60 watt, maar boeit dat? Hij zegt, Oh, mijn philips levert 2x100 watt, dus mijn flips is veel beter. Ik kan hem maar niet wijsmaken dat het geen donder uitmaakt.
Kan ik wel begrijpen, zo is dat bij heel veel mensen!
"20 watt.. jedum wat weinig"
Das logisch omdat op speakers zo staat aangegeven.
Een speaker van 40 Watt is echt anders als 1 van 300 Watt.

Owja en kunnen mensen even zeggen of B&W een goed merk is.
Ik heb namelijk 2 B&W 500 serie's hier staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34
Wat zou jou het boeien of je een goed merk speakers hebt. Als ze voor jouw oren maar mooi klinken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
gelukkie schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:19:
Wat zou jou het boeien of je een goed merk speakers hebt. Als ze voor jouw oren maar mooi klinken!
Das waar:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
DJ Vincento schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 19:58:
[...]
Mensen die niet veel in de hifi wereld rondneuzen geloven alleen in het woordje 'watt'. .
Je wil niet weten hoeveel mensen zich om de tuin laten leiden door het begrip PMPO
(Peak Music Power Output), dat is een term waar wel erg grof mee wordt gesmeten.
Dan zie je van die computerboxjes in de folder staan, "20x15cm en maar liefst 500watt PMPO"
prrfff, om je dood aan te ergeren. En nog genoeg mensen die er in trappen ook. :/

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Je wilt niet weten hoeveel mensen zich om de tuin laten leiden door het begrip RMS. (Root Mean Square), dat is een term waar wel erg grof mee wordt gemeten. Dan zie je van die computerboxjes in de folder staan, "met maar liefst 70 Watt per kanaal.". Om je dood aan te ergeren, nergens wordt iets gezegd over de frequentie waarop dat is, en wat de vervorming daarbij is en ook nog of dat met of zonder filter is en wat de gevoeligheid van de speaker sowieso is. En nog genoeg mensen die erin trappen ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Toch vind ik de term RMS beter dan PMPO. Als op de ene speaker staat 500watt RMS, en op de andere 500watt PMPO, dan ga ik toch echt voor de 500watt RMS speaker.

Affijn we worden als consument altijd verneukt. Zelfs jullie tweakers worden verneukt waar je mee bijstaat. Koop je een hardeschijf van 80 GB, blijkt ie in werkelijkheid maar 76 GB te zijn.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Snowwie schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:14:
Toch vind ik de term RMS beter dan PMPO. Als op de ene speaker staat 500watt RMS, en op de andere 500watt PMPO, dan ga ik toch echt voor de 500watt RMS speaker.

Affijn we worden als consument altijd verneukt. Zelfs jullie tweakers worden verneukt waar je mee bijstaat. Koop je een hardeschijf van 80 GB, blijkt ie in werkelijkheid maar 76 GB te zijn.
En dan wordt je om de tuin geleid. :P

Hoornspeaker, 100 dB/W/m heeft 50 Watt RMS en 500 Watt PMPO (hoe je die ook wilt aanduiden, het slaat een beetje nergens op.
Boekenplankspeaker, lage fs en nog eens opgekrikt, rendement van 80 dB/W/m met 500 Watt RMS. (Voordat de spreekspoel dus doorfikt). Voor die 500 Watt staat die speaker al ver in de vervorming te gieren, en kan gewoon overlijden op veel minder dan 500 Watt.

En bovendien kan die hoornspeaker een stuk harder, met een hoop minder RMS vermogen.
Je kunt beter naar andere parameters van een speaker kijken dan het maximale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Seers schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:22:
[...]
En dan wordt je om de tuin geleid. :P

Hoornspeaker, 100 dB/W/m heeft 50 Watt RMS en 500 Watt PMPO (hoe je die ook wilt aanduiden, het slaat een beetje nergens op.
Boekenplankspeaker, lage fs en nog eens opgekrikt, rendement van 80 dB/W/m met 500 Watt RMS. (Voordat de spreekspoel dus doorfikt). Voor die 500 Watt staat die speaker al ver in de vervorming te gieren, en kan gewoon overlijden op veel minder dan 500 Watt.

En bovendien kan die hoornspeaker een stuk harder, met een hoop minder RMS vermogen.
Je kunt beter naar andere parameters van een speaker kijken dan het maximale vermogen.
PMPO is wel de meest domme meting die ik ooit heb meegemaakt. een 50watt RMS speaker is dan geen 500PMPO maar eerder 1000 ofzo :X

Wikipedia:
PMPO is een subjectieve maatstaf. Het opgegeven vermogen gaat uit van een versterker die onder ideale omstandigheden gedurende enkele milliseconden een bepaald vermogen kan leveren. Bij een luidspreker gaat het onder dezelfde omstandigheden om de maximum belasting, die hij verdraagt. Dit zijn geen kwaliteitscriteria. Verder is er geen standaard rekenmethode om PMPO te berekenen; elke fabrikant gebruikt zijn eigen (en vaak zo gunstig mogelijke) rekenmethode. PMPO is dan ook weinig meer dan een marketingtruc om een product te kunnen verkopen aan mensen, die waarde hechten aan zoveel mogelijk Watt.
:X
Een bruikbaardere maatstaf voor het uitgangsvermogen van een versterker of de belastbaarheid van een luidspreker is de effectieve waarde ofwel RMS. Er is geen methode om PMPO om te rekenen naar RMS. Gemiddeld overstijgt het opgegeven PMPO-vermogen het RMS-vermogen met een factor tien tot twintig.
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://cbll.net/images/pmpo-speakers.png :P
Bron: http://cbll.net/articles/pmpo

Als ik zo de vermogens van mijn speakers optel en dan naar PMPO vertaal (ahum) krijg ik zo'n 9600 watt PMPO 8)7 Ze gaan dan ook wel goed hard maar ze trekken niet het volle vermogen van 4 wasdrogers :P

[ Voor 41% gewijzigd door Fairy op 04-03-2007 16:13 ]

Pagina: 1