ACPI probleem unbuntu edgy 6.10

Pagina: 1
Acties:
  • 2.481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 13:38
Het probleem is het volgende:

Als ik mijn laptop ( medion md95500) afsluit in ubuntu dan gaat hij niet vanzelf uit. Ik moet dan 10 s de powerknop indrukken om hem geforceerd te sluiten. Ik neem aan dat dit niet zo gezond is en daarom ben ik op zoek naar een oplossing om dit probleem te verhelpen. Ik had vroeger SUSE linux draaien en daar was dit probleem niet aanwezig en in windows is dit probleem ook niet aanwezig. Een vriend van mij heeft identiek dezelfde laptop maar draait ubuntu dapper 6.06 en deze heeft dit probleem niet. Het probleem deed zich bij ubuntu van bij het begin voor dus ik weet niet echt wat het probleem kan zijn. Ik al een reinstall gedaan omdat ik mijn vorige ubuntu verknoeit heb door vmware en beryl te instaleren. Met de nieuwe install is dit probleem terug aanwezig. Is er iemand die vertrouwd is met dit probleem?

specs:
laptop: md95500 van medion
triple boot systeem: ubuntu, windows xp , window vista
geheugen: 512 mb ram
moederbord: onbekend
de barebone die medion gebruikt is de volgende :
http://www.arima.com.tw/ViewProduct.asp?View=113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Heb ik ook op een oude Toshiba laptop en Edgy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
En heb jij dat probleem kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Dan had ik het je gezegd. Ik heb er nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisbeingme
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05-2021
Ik heb dezelfde laptop. Ik draai ook ubuntu 6.10. Ik heb hetzelfde probleem.

Freaky.

Hij sluit wel goed af wanneer je hem in de slaapstand zet, dus dat is wat ik nu meestal doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Volgens mij is de TS niet gebaat bij meldingen dat anderen het ook hebben, dus kan dat wel achterwege blijven :?

Wel mag je meer info in je topic zetten over de stappen die je gedaan hebt om het op te lossen. Heb je gezocht op het forum en op google en zo ja met welke steekwoorden ?

De laatste tip op deze pagina al geprobeerd:
http://kanotix.com/PNphpBB2-viewtopic-t-22499.html

"acpi=on pci=noacpi "

[ Voor 17% gewijzigd door Pim. op 14-02-2007 18:50 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-07 09:38
Ik ken iemand die ook een medion laptop heeft. Ubunutu Dapper gaf geen problemen, maar EDGy wilde niet booten zolang ACP aan stond. Na het meegeven van acpi=off bij het booten startte de laptop wel, alleen bleven de fans voluit draaien.
Ik heb het opgelost door een kernel te compilen waar geen SMP ondersteuning meer in zat (de laptop had een Pentium 4 aan boord). Sindsdien loopt het als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 13:59

Crakie

I want my board back, Lance

Ik heb het opgelost door:

code:
1
apm power_off=1

toe te voegen aan /etc/modules.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Pim. schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 18:42:

De laatste tip op deze pagina al geprobeerd:
http://kanotix.com/PNphpBB2-viewtopic-t-22499.html

"acpi=on pci=noacpi "
ik heb dit toegevoegd aan mijn menu.lst van grub. Het probleem blijft zich voordoen maar bij het lang indrukken van de knop sluit hij veel zachter af terwijl hij vroeger een soort korte zachte knal gaf.
Het geluid komt nu dus overeen met het afsluitgeluid in windows. Dus op zicht is dit al een verbetering.

Ik heb al lang op google aan het zoeken geweest vooral op duitse sites omdat medion veel verkoopt in duitsland maar ik vind geen oplossing omdat ik gewoon bijna geen duits begrijp.

Ik denk ook dat het een specifiek probleem is voor deze laptop dus ik zoek ook altijd naar mijn type laptop. Ik ben niet zon linuxkenner dus weet ik niet wat de oorzaak van dit probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Crakie schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:15:

code:
1
apm power_off=1

Ik heb het ook toegevoegd maar het probleem blijft zich voordoen.
Bij het afsluiten blijft het ubuntu scherm met een lege voortloop balk staan en gebeurt er niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Dit al geprobeerd? Is iets uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
Crakie schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 20:15:

code:
1
apm power_off=1

Dat werkt alleen met laptops die apm gebruiken. Moderne (lees: niet antieke) laptops hebben acpi. Dat is veel meer softwarematig, en daardoor meer flexibel, maar ook lastiger te configureren. De tip waar crackie naar verwijst werkt dus ook alleen bij oudere laptops.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir Isaac op 14-02-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Sir Isaac schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:04:
[...]ui

Dat werkt alleen met laptops die apm gebruiken. Moderne (lees: niet antieke) laptops hebben acpi. Dat is veel meer softwarematig, en daardoor meer flexibel, maar ook lastiger te configureren. De tip waar crackie naar verwijst werkt dus ook alleen bij oudere laptops.
Dit heb ik ondertussen al gemerkt :)

als ik pc na het uitvoeren van wat Crackie mij heeft gegeven de laptop herstart wordt frequentiescaling van de cpu niet meer toegepast. Bij het uitschakelen gaat wel het ubuntu scherm al weg maar de laptop fans en de harde schijf blijven wel draaien. Dus nog geen echte voortuitgang geboekt.

Wat ik raar vind is dat dapper er geen last mee heeft en edgy wel
Is het mogelijk om de acpi instellingen van een dapper installatie te gebruiken?
Of is dit technisch niet mogelijk?

• Crakie

Crakie

Ik heb anders een gloednieuwe Core 2 Duo, al is het geen laptop. Maar wel ACPI en nog wat zooi uitstaan, omdat Edgy anders af en toe blijft hangen (kernel zonder SMP gebruiken zou ook moeten helpen, weet ik). Zodoende creeërde ik wel hetzelfde uitzetprobleem, waar bovenstaande aanwijzing prima voor werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
komt er nog iets over in de logs terecht(of waar blijft-ie precies hangen?)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 15:26
Ik heb hetzelfde probleem op een pc bij mij thuis, heb er nog niet kunnen testen of dat effectief het probleem is (ben weekje van huis) maar enige research leverde op dat de nieuwste kernels oudere moederborden soms tenonrechte beschuldigen van geen acpi te ondersteunen. Onderstaand linkje geeft aan hoe je kan opsporen of dat het probleem is, en hoe het op te lossen.

http://wiki.zenwalk.org/i...uter:_does_not_switch_off

De uitleg is wel voor lillo maar voor grub zal het wel ongeveer hetzelfde zijn stel ik mij voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
laurencevde schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 01:16:
komt er nog iets over in de logs terecht(of waar blijft-ie precies hangen?)
welke logs? ik ben namelijk nog maar net bezig met linux.
Als ik in ubuntu op afsluiten klik dan komt er een scherm van ubuntu met een laadbalk de terugloopt
Als deze leeg is blijft het scherm gewoon aan en moet ik de laptop maneel uitschakelen
Towap schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 10:59:
Ik heb hetzelfde probleem op een pc bij mij thuis, heb er nog niet kunnen testen of dat effectief het probleem is (ben weekje van huis) maar enige research leverde op dat de nieuwste kernels oudere moederbord.en soms tenonrechte beschuldigen van geen acpi te ondersteunen. Onderstaand linkje geeft aan hoe je kan opsporen of dat het probleem is, en hoe het op te lossen.

http://wiki.zenwalk.org/i...uter:_does_not_switch_off

De uitleg is wel voor lillo maar voor grub zal het wel ongeveer hetzelfde zijn stel ik mij voor.
Dit heb ik ook al geprobeerd zonder resultaat. Mijn medion pc is echter ook nog niet zo oud.
2 jaar momenteel. En het probleem zit in ubuntu zelf want met SUSE 10.0 had ik geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb ondertussen al vele forums bezocht en veel gelezen maar alle mogelijke oplossingen helpen niet.
Ik zal de laptop dan maar moeten blijven uitschakelen door 10 s de powerbutton in te duwen, ik denk dat er geen oplossing voor is momenteel. Hopelijk zal het met de nieuwe feisty fawn in de toekomst opgelost geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-07 23:28
michielske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:09:
Ik heb ondertussen al vele forums bezocht en veel gelezen maar alle mogelijke oplossingen helpen niet.
Ik zal de laptop dan maar moeten blijven uitschakelen door 10 s de powerbutton in te duwen, ik denk dat er geen oplossing voor is momenteel. Hopelijk zal het met de nieuwe feisty fawn in de toekomst opgelost geraken.
Al eens geprobeerd op het forum van Ubuntu zelf?
En eventueel dit te rapporteren als bug? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielske
Ik heb het nog niet op het ubuntuforum gepost, ik kan het eens proberen en kijken of zij weten wat het probleem kan zijn. Bedankt voor de tip.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
michielske schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 18:09:
Hopelijk zal het met de nieuwe feisty fawn in de toekomst opgelost geraken.
Ik neem aan dat je weet dat jij zelf de aangewezen persoon bent om hier een aanzet toe te geven met het maken van een bugreport (http://launchpad.net)? Zeker als het een achteruitgang is na vorige Ubuntu versies is de kans groot dat er naar gekeken wordt.
Pagina: 1