Kan mij iemand de voordelen opsommen van een TFT ivm met een CRT (zonder de plaatsbesparing dan), ik weet in elk geval dat CRT's lange tijd beter zijn gebleven, is dit nu nog zo ?
Verwijderd
Quotetje uit de FAQ:
..• Wat is nou het voordeel van een TFT scherm tegenover een CRT?
• Met een TFT heb je een enorme hoeveelheid ruimte over. Een klein hoekje in een kamer kan al gauw een computerplek worden. Op bureau's waar eerst een CRT monitor stond heb je nu voldoende ruimte om je armen op het bureablad te leggen.
• Een tft is veel helderder dan een CRT. Dit merk je pas goed als je in een donkere kamer gaat computeren.
• De kleuren zijn veel helderder. De kleuren komen veel beter uit. De kleuren kloppen bij sommige TFT's helaas niet met een CRT.
• Een TFT is veel scherper dan een CRT. Het verschil met een CRT komt echt goed naar boven als je een TFT naast een CRT zet. Wat eens een scherp plaatje leek op de CRT blijkt ineens wazig te zijn.
• Een TFT werkt anders dan een CRT. Een TFT bouwt het scherm met elke refresh niet opnieuw op , maar de TFT verandert alleen de pixels die nodig zijn. Hierdoor zijn flikkeringen niet meer waar te nemen. Wederom is het verschil goed te merken als men de TFT naast een CRT zet. Naast een 60 Hz TFT blijkt een 85 Hz CRT ineens te flikkeren. Ook kan men door het niet flikkeren van het beeldscherm hoofdpijn en moeie ogen voorkomen. Helaas zijn sommige TFT's van lage kwaliteit waardoor de verlichting van de pixels niet constant is en het beeld dus wel knippert.
• Welke nadelen zijn er van een TFT scherm tegenover een CRT?
• Veel TFT's hebben een naar effect als er te snel beeldveranderingen worden gevoerd aan het scherm. Dit uit zich in "Ghosting"
• De kleurechtheid is bij sommige TFT's niet zo goed. Dit kan per TFT verschillen. Als je een TFT wilt kopen die goed de kleuren weergeeft kun je hem het beste vergelijken met een CRT. Deze geven in de regel wel de goede kleuren aan.
• Een TFT werkt het best met de resolutie waarvoor het gemaakt is. En spel spelen of een desktop van een lagere resolutie zal er in de meeste gevallen niet uitzien.
sorry hiervoor, maar nu de topic toch aangemaakt is zijn er misschien mensen die met beide ervaring hebben die hier nog iets bij aan te merken hebben ?
Wat heb jij zelf gedaan om deze vraag te beantwoorden? Het is geen helpdesk hier op GoT. Ook in de FAQ te vinden zijn de voorwaarden om een topic te openen.
Die zijn onder andere zelfonderzoek. Als je er dan niet uitkomt, of hulp nodig hebt dan kun je een topic openen. Er zijn al heel veel topics over voor en nadelen van de verschillende typen monitors.
Die zijn onder andere zelfonderzoek. Als je er dan niet uitkomt, of hulp nodig hebt dan kun je een topic openen. Er zijn al heel veel topics over voor en nadelen van de verschillende typen monitors.
[ Voor 29% gewijzigd door Magnolia op 09-02-2007 18:18 ]
Ontspan.
toevoeging voor het nadeel:
-kijkhoek. Alhoewel dit al enorm verbeterd, zie ik liever een mooi egaal blauw bureaublad ipv een gradiant style blauw.
* SinergyX hoort bij de CRT fanclub
-kijkhoek. Alhoewel dit al enorm verbeterd, zie ik liever een mooi egaal blauw bureaublad ipv een gradiant style blauw.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Verwijderd
Mja, ik ben een jaartje of 2 geleden overgestapt naar TFT, en ik wil niet nooit meer terug.
Met een goede TFT merk je imo tegenwoordig weinig tot niets meer van ghosting en het kleurechtheidsverhaal is misschien wel waar, maar ik merk er persoonlijk in spellen/films/photoshop niets van eigenlijk. Ik geef dan ook wel gelijk toe dat ik bij dat laatste nou niet echt een diehard ben
dus wellicht dat iemand anders er wat nuttigers over kan zeggen. Ik weet wel dat bij een gemiddeld grafisch bedrijf er nog een hoop CRT's staan, en dat zal niet alleen uit kostenbesparing zijn denk ik..
Of het een voordeel is voor jou of niet hangt natuurlijk ook af van waarvoor je het gebruikt. Mijn eigen ervaring is opzich wel positief over TFT's, maar blijf van het goedkope spul af (<€250,- zeg maar). Als je voor kleur echtheid enzo gaat is een CRT erg aan te raden. Moet zeggen dat nu ik een goede tft (Samsung syncmaster 931BF) naast mijn oude 19" CRT (LG 900B) heb staan, de tft een stuk relaxter kijkt wat grotendeels veroorzaakt wordt door een stuk scherper beeld.
Hangt van het paneel af. Als je een PVA/MVA/S-IPS paneel hebt, heb je gewoon een "maximale" kijkhoek. Alleen TN heeft vaak een kijkhoek van 160/170 graden.SinergyX schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:17:
toevoeging voor het nadeel:
Voordeel van TFT vind ik dat het een veel rustiger beeld geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 09-02-2007 18:25 ]
Ik heb beide. een 19" CRT en een 19" TFT.
Ik vind voor office gebruik, internet, chat etc een TFT prettiger. Rustiger voor je oog en je wordt minder snel moe. (subjectief)
Maar als ik een spelletje ga doen dan kruip ik zeker achter mijn CRT. Op een CRT klopt het gewoon en op een TFT is het toch niet helemaal lekker. Terwijl ik wel een 2ms heb.
Ik denk dat het per persoon verschilt. Het is maar net wat je zelf prettiger vind. Toch?
Ik vind voor office gebruik, internet, chat etc een TFT prettiger. Rustiger voor je oog en je wordt minder snel moe. (subjectief)
Maar als ik een spelletje ga doen dan kruip ik zeker achter mijn CRT. Op een CRT klopt het gewoon en op een TFT is het toch niet helemaal lekker. Terwijl ik wel een 2ms heb.
Ik denk dat het per persoon verschilt. Het is maar net wat je zelf prettiger vind. Toch?
Is idd waar, maar eerst een TFT kopen om dat te testen zou een beetje dom zijn. Ik zou wel metteen een goeie kopen als ik 1 koop. Ik speel wel veel games dus misschien nog enkele mensen die ervaring met games hebben om de niet te goedkope TFT's ?
Jahoor, die zijn er.Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:30:
Is idd waar, maar eerst een TFT kopen om dat te testen zou een beetje dom zijn. Ik zou wel metteen een goeie kopen als ik 1 koop. Ik speel wel veel games dus misschien nog enkele mensen die ervaring met games hebben om de niet te goedkope TFT's ?
\[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 17
\[19"TFT]De Ultieme TFT - Deel 23
\[17" TFT] De Ultieme TFT - Deel 5
Kan iemand me trouwens uitleggen waarom het een VOORdeel is dat een TFT helderder kan? Mijn CRT gaat meer dan helder genoeg.. Staat nu op 70, anders wordt het zwart grijs..
ik ben laatst naar 2 lanparty's geweest ik heb het dus even getest.
van tevoren heb ik goed geslapen en gezond gegeten beide lanparty's duurde 33 uur.
Ik heb ongeveer hetzelfde gegeten en gedronken op beide lanparty's had ik 3 blikjes energydrank (merk: energy (lekker goedkoop))
Lanparty 1: ik had een crt gebruikt ik ownde wel flink maar ik kon niet langer als 2 uur aan een stuk spelen
Lanparty 2: met een Tft (Syncmaster 930BF) ik kon 5 uur achter elkaar spelen (ik denk dat dit niet erg gezond was) en ik had goede scores maar net iets minder dan de crt
Conclusie: als je veel gamed/werkt met de pc raad ik je aan om een TFT te gebruiken als je wat minder werkt met de pc (<1 uur per dag) zou ik nog even wachten met een aanschaf van een TFT....
van tevoren heb ik goed geslapen en gezond gegeten beide lanparty's duurde 33 uur.
Ik heb ongeveer hetzelfde gegeten en gedronken op beide lanparty's had ik 3 blikjes energydrank (merk: energy (lekker goedkoop))
Lanparty 1: ik had een crt gebruikt ik ownde wel flink maar ik kon niet langer als 2 uur aan een stuk spelen
Lanparty 2: met een Tft (Syncmaster 930BF) ik kon 5 uur achter elkaar spelen (ik denk dat dit niet erg gezond was) en ik had goede scores maar net iets minder dan de crt
Conclusie: als je veel gamed/werkt met de pc raad ik je aan om een TFT te gebruiken als je wat minder werkt met de pc (<1 uur per dag) zou ik nog even wachten met een aanschaf van een TFT....
Ik ben een paar weken geleden overgestapt van een Sony G500 (een van de beste CRT's ooit) naar een 19" Mirai widescreen TFT en ik ben er best wel op achteruit gegaan.
Nadelen G500:
Nadelen G500:
- Minder scherp beeld dan die Mirai
- Veel slechtere kleurweergave (6 bits kleuren vs 32 bits van de G500)
- Miniatuurkijkhoek (Een egaalblauwe achtergrond is een gradient op dit scherm)
- Native/lage resolutie (Dit scherm gaat maar tot 1440x900. Die G500 gaat tot 2048x1536. En dan is het beeld nog scherp, ja.)
- Dit scherm heeft ontzettend veel last van backlight bleeding
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Wat bedoel je daarmee?Verwijderd schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:36:
[...]
Ik zal er eens doorlezen, staan er ook vergelijkingen in ivm games ?
Lees ook eens het artikel op Behardware over de invloed van responsetijd ed. Link staat wel ergens in het 20"+ topic.
Tsjee vent, lees het zelf 'even' (zal je tegenvallen) door
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Het topic of de "even" ?CLB schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:38:
Tsjee vent, lees het zelf 'even' (zal je tegenvallen) door
kuch..
[url=http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//computer-hardware.marktplaats.nl%3A80/monitoren-en-beeldschermen/71046795-19-iiyama-vision-master-pro-450.html%3Fadcode%3D568982a477900feaaa3b622696ee877a%23bids mijn 19" vision master is te koop[/url]
TFT vind ik uiteindelijk prettiger werken, maar de beeldschermen die ik wil, zijn zeldzaam (wil op 1600x1200 werken) kostte me een aardige duit.. nooit spijt van gehad, alleen had ik in het begin wel een dooie pixel..
[url=http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//computer-hardware.marktplaats.nl%3A80/monitoren-en-beeldschermen/71046795-19-iiyama-vision-master-pro-450.html%3Fadcode%3D568982a477900feaaa3b622696ee877a%23bids mijn 19" vision master is te koop[/url]
TFT vind ik uiteindelijk prettiger werken, maar de beeldschermen die ik wil, zijn zeldzaam (wil op 1600x1200 werken) kostte me een aardige duit.. nooit spijt van gehad, alleen had ik in het begin wel een dooie pixel..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()