Vista: OEM of Retail?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-07 18:00

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Beste tweakers...

Ik zit te twijvelen tussen de OEM en de Retail varriant van Vista.....
Wat is nou eigenlijk het verschil?
En wat raden jullie mij aan???

Ik heb namenlijk een mooi bod gekregen van een winkel: Vista Retail Nl32+64-bit en een boek à 315 kleuren pagina's voor maar 275.....
En oem voor 180....

Wat is verstandiger?

MVG. Tim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:53

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Datgene wat het goedkoopste is, de OEM :)

In Duitsland verkopen ze voor 180 ook de DSP editie maar k weet niet wat dat is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Razor op 06-02-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het hangt er ook vanaf of je op korte termijn nog een andere pc denkt te gaan kopen
OEM is gebonden aan het moederbord. Die versie mag je dus later niet op een andere pc installeren. Retail wel. Het hangt dus van je situatie af, wat handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 21:31
tim427 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor de tip!
Maar wat raden jullie mij nu aan....
Oem is maar zoveel keer te activeren en dan heb je er niks meeer aan dat geld niet voor retail

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 11:08
Alleen wel de vraag hoe vaak ben je van plan opnieuw te activeren..

Als jij 1x een goede installatie doet en maakt daar een image van met bijvoorbeeld Ghost of True image dan kan je makkelijker een image terug zetten, Dan is opnieuw activeren ook niet nodig..
Ik denk zelf dat het heus wel mee zal vallen met je mag maar een paar keer opnieuw activeren..
(Waar staat dat vermeld?)

Oem versie is hardware gebonden maar je kunt rustig geheugen uitbreiden of een videokaart vervangen..

Anders is de Upgrade versie ook een alternatief en kost ook stuk minder dan de retail versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Stel dat je 1x in de 5 jaar een nieuw mobo koopt, dan kan je 2x een OEM versie kopen voor 1 retail, ben je even duur uit, en je kan t op 2 pc's gebruiken.

Koop je nu elk jaar een nieuw mobo dan heb je toch een retail nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-09 11:08
Dutch_Razor schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 20:01:
Stel dat je 1x in de 5 jaar een nieuw mobo koopt, dan kan je 2x een OEM versie kopen voor 1 retail, ben je even duur uit, en je kan t op 2 pc's gebruiken.

Koop je nu elk jaar een nieuw mobo dan heb je toch een retail nodig denk ik.
Bedankt voor de aanvulling :)
Klopt inderdaad wat je zegt en sluit me daar geheel bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Jah oke....
Ik laat die retail via marktplaats wel zitten.....
275 euro is een stuk goedkoper dan de 530 in de winkel, maar wat heb ik nou meer??? Een rond doosje + de ENGELSE vista Guide....

Nou dat heb ik niet nodig (als tweaker zijnde..:P)

Ik werk zelf in een computerwinkel waar ik de OEM tegen inkoop kan krijgen .... het is goedkoper....

Maar 275 voor een retail ga ik nooit lukkken via inkoop...

PS. ik kan wel weer de hele tijd een strijd tegen MS aangaan, d.m.v. cracks en patches om toch nog mijn pc te kunnen gebruiken... maar dat verveeld ook snel en vandaag of morgen kan ik niet bij mijn bestanden (voor school :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 11:18
Maar als je nou elke keer een image maakt, en je die gewoon terug zet als je een puinzooi in je computer hebt gemaakt, dan hoef je hem toch niet te activeren? of zie ik dit nu helemaal verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat wil je met een image van je Windows installatie precies bereiken?

Je hoeft na het terugzetten van een image alleen niet opnieuw te activeren als je de image terugzet op dezelfde hardware. Je kan met een image je Windows installatie niet overzetten naar een computer met een ander moederbord, zonder dat je met de activatie te maken krijgt. Daarnaast is het nog maar de vraag of de Windows installatie überhaupt nog wel goed werkt als het merendeel van de hardware ineens anders is. Bij het schenden van de voorwaarden van de OEM licentie, kan een image je dus niet helpen.

Een (schone) herinstallatie op dezelfde computer is ook met een OEM versie gewoon mogelijk, dus daar heb je ook geen image voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf eigenlijk alleen OEM versies. Ook van XP (MCE). Ik heb zelfs weleens 3x met MS aan de telefoon gehangen om een OEM te activeren. Dan vragen ze altijd waarom je wilt activeren. Dan leg je uit dat je PC weer eens in de soep is gelopen (wat ook steeds weer het geval was) en geven ze je een activatie code. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het geeft MS uiteraard wel een inzicht wat er met de licenties precies gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Joni schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 20:08:
Wat wil je met een image van je Windows installatie precies bereiken?

Je hoeft na het terugzetten van een image alleen niet opnieuw te activeren als je de image terugzet op dezelfde hardware. Je kan met een image je Windows installatie niet overzetten naar een computer met een ander moederbord, zonder dat je met de activatie te maken krijgt. Daarnaast is het nog maar de vraag of de Windows installatie überhaupt nog wel goed werkt als het merendeel van de hardware ineens anders is. Bij het schenden van de voorwaarden van de OEM licentie, kan een image je dus niet helpen.
Bij XP en 2003 lukt dat in elk geval wel zonder activatie. Zolang je ervoor zorgt dat je een chipset van hetzelfde merk op je nieuwe moederbord hebt, start windows ook gewoon op en kan je op je gemak alle drivers opnieuw installeren. Scheelt een heleboel gedoe als je eens een nieuw moederbord moet monteren, zelfs al zou dat misschien niet mogen, soms heb je weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

brbr4thepc schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:32:
Maar als je nou elke keer een image maakt, en je die gewoon terug zet als je een puinzooi in je computer hebt gemaakt, dan hoef je hem toch niet te activeren? of zie ik dit nu helemaal verkeerd
Dat hangt er vanaf of (en in hoeverre) de hardware veranderd is natuurlijk.
Zo nee; geen probleem.
Zo ja (teveel veranderingen); bij de eerst volgende check invalideert Vista je installatie en dan houdt het feest op (dan wordt het bellen met MS).

Overigens ben ik het met de mensen hierboven eens dat een OEM kopen gewoon sowieso goedkoper is, tenzij je elk jaar een nieuw moederbord koopt :)

edit:
@ hierboven: In XP en 2003 was dat inderdaad veel gemakkelijker. Het 'probleem' is nu dat Windows Genuine Advantage checks op een stuk meer plekken in het OS zijn ondergebracht dan alleen in je Windows Update. Dezelfde vlieger gaat in Vista dus niet meer op.

[ Voor 16% gewijzigd door Cloud op 19-02-2007 20:26 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-08 20:26
mae-t.net schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:23:
[...]

Bij XP en 2003 lukt dat in elk geval wel zonder activatie. Zolang je ervoor zorgt dat je een chipset van hetzelfde merk op je nieuwe moederbord hebt, start windows ook gewoon op en kan je op je gemak alle drivers opnieuw installeren. Scheelt een heleboel gedoe als je eens een nieuw moederbord moet monteren, zelfs al zou dat misschien niet mogen, soms heb je weinig keus.
Vista is gebonden aan je moederbord. Als het moederbord wordt vervangen, wordt het blijkbaar gezien als een nieuwe pc, en zal je oude vista installatie ook niet meer werken. Daar is overigens nog een keer een nieuwsbericht over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 11:18
DEVoTi0N schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:27:
[...]

Vista is gebonden aan je moederbord. Als het moederbord wordt vervangen, wordt het blijkbaar gezien als een nieuwe pc, en zal je oude vista installatie ook niet meer werken. Daar is overigens nog een keer een nieuwsbericht over geweest.
Als je het vervangt voor een upgrade wel, anders neem je toch hetzelfde type moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:45

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

DEVoTi0N schreef op maandag 19 februari 2007 @ 20:27:
[...]

Wat een onzin. Je systeem gaat "kapot". Vervolgens komt je leverancier erachter dat jouw type mainboard niet meer leverbaar is. Je kiest dus voor een nieuw mainboard en gelijk een nieuwe CPU omdat simpelweg je oude CPU niet op dat mainboard past. Ook moet je gelijk nieuw geheugen kopen. Omdat je toch al geld aan het uitgeven bent koop je ook een nieuwe harde schijf.....

We hebben het dan nog steeds over een "reparatie" van je huidige systeem.

Je hebt alles in je kast geschroefd. Vista opnieuw op je nieuwe disk gezet. Je wilt activeren en je krijgt een melding dat dat niet kan. Alleen telefonisch is nog een optie. Dus je grijpt je telefoon en je legt die MS-medewerker uit dat je mainboard kapot was en bladiebladieblaat. Dacht je nou echt dat die man/vrouw daar moeilijk over gaat doen? Niet dus. Vanwege de "reparatie" blijft alles legaal....

Zelfde als de keus om een Vista voor een bestaand systeem te kopen: OEM (DSP) of retail... MS heeft de omschrijving van ""system builder" verruimd. De regel is nu dat als jij een winkel hebt en er komt een of andere dopneus naar binnen die je leuk verteld dat hij "al zijn systeemonderdelen bij de" buurman/mediamarkt/C1000/slager /whatever heeft gekocht, maar bij jou de OEM Vista omdat jij daar het goedkoopst mee bent, hij dus een "system builder" kan zijn en jij als leverancier het OEM Vista pakket mag leveren mits die verpakking gesloten is.

Verantwoordelijkl van de eindgebruiker en afschuiven van sowieso voor een tweaker compleet onbelangrijke supportverantwoordelijkheid naar degene die het gesloten pakket geopend heeft.....

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 00:53
Ik vind het maar raar het verschil tussen oem/dsp en retail. (ben een leek op dit gebied :$ ) Met een oem/dsp mag je toch maar op 1 en dezelfde computer gebruiken? En bij retail mag je toch van de ene computer naar de andere computer zetten zonder dat je Microsoft moet bellen voor te activeren? Ik heb vista Ultimate retail gekocht, omdat de medewerker van MS mij dat adviseerde. Ten eerste: retail is nml onbeperkt te activeren zonder te bellen naar hun. (dat is mij verteld door MS medewerker) en je kan net zo vaak van hardware veranderen zonder dat je weer moet activeren. Nu ik dit zo lees. Begin ik nu mijn twijfels te krijgen over hoe vaak te activeren van een oemversie vs retail. Daarom snap ik er nu helemaal niets meer van. En bij microsoft zelf op de website word ikzelf ook niet wijzer uit. Nu is mijn vraag aan jullie tweakers: Heb ik er wel goed aangedaan om een Ultimate retail te kopen op advies van microsoft medewerker? Ik hoop dat jullie deze vraag van een leek willen beantwoorden. :$

Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Stormtrooper schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:51:
[...]
Je hebt alles in je kast geschroefd. Vista opnieuw op je nieuwe disk gezet. Je wilt activeren en je krijgt een melding dat dat niet kan. Alleen telefonisch is nog een optie. Dus je grijpt je telefoon en je legt die MS-medewerker uit dat je mainboard kapot was en bladiebladieblaat. Dacht je nou echt dat die man/vrouw daar moeilijk over gaat doen? Niet dus. Vanwege de "reparatie" blijft alles legaal....
Zelf meegemaakt en zo gaat het inderdaad. Gewoon bellen, uitleggen wat er is gebeurd en je krijgt een nieuwe activatie code. Nadeel is dat je iedere keer moet bellen als je windows hebt geinstalleerd maar ach het is een gratis nummer en die 5 minuten die je bezig bent stellen op een mensen leven ook geen fluit voor.

En het verhaal dat je maar een X maal kan installeren... ook pure onzin, als jij het gewoon op hetzelfde systeem installeerd zijn er dan echt mensen die denken dat dat maar 5 keer mag of iets dergelijks? Ik heb XP in de tijd dat ik het heb gebruikt wel 20 keer geactiveerd en op het laatst gewoon per telefoon... gewoon zeggen dat je graag met een schoon systeem werkt en je word wederom doorverbonden met de activatie lijn voor een nieuwe code.

Ik heb 1 keer een zeikerd aan de telefoon gehad die de cijfers onder de streepjes code wilde weten van de verpakking... prima joh als jij daar gelukkig van word krijg je ze en wederom werd ik door verbonden met de activatie lijn voor een nieuwe code.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

pinokkia schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:38:
Ik vind het maar raar het verschil tussen oem/dsp en retail. (ben een leek op dit gebied :$ ) Met een oem/dsp mag je toch maar op 1 en dezelfde computer gebruiken? En bij retail mag je toch van de ene computer naar de andere computer zetten zonder dat je Microsoft moet bellen voor te activeren? Ik heb vista Ultimate retail gekocht, omdat de medewerker van MS mij dat adviseerde. Ten eerste: retail is nml onbeperkt te activeren zonder te bellen naar hun. (dat is mij verteld door MS medewerker) en je kan net zo vaak van hardware veranderen zonder dat je weer moet activeren. Nu ik dit zo lees. Begin ik nu mijn twijfels te krijgen over hoe vaak te activeren van een oemversie vs retail. Daarom snap ik er nu helemaal niets meer van. En bij microsoft zelf op de website word ikzelf ook niet wijzer uit. Nu is mijn vraag aan jullie tweakers: Heb ik er wel goed aangedaan om een Ultimate retail te kopen op advies van microsoft medewerker? Ik hoop dat jullie deze vraag van een leek willen beantwoorden. :$
Bij OEM kun je wel degelijk van hardware wisselen maar je zal inderdaad na een aantal wisselingen moeten bellen. Da's niet zo erg: ze bijten niet :)

Overigens is OEM officieel inderdaad gebonden aan dat systeem waar het voor het eerst op geinstalleerd is... Je zal het dus altijd moeten gooien op "reparatie" i.p.v. "upgrade" ;)

Vista Ultimate in retail heeft overigens (voor mij) een fysiek voordeel t.o.v. OEM... In de doos zit zowel 32bits als 64bits. Je kan dus 32bits draaien totdat de fabrikanten van jouw systeemonderdelen hun 64bits drivers op orde hebben....

Die MS man heeft je retail aangeraden omdat hij het je moet vertellen zoals MS de regels heeft opgezet. Verschuiven naar ander of geupgrade systeem is voor MS inderdaad retail.... Het ligt er maar hoe je het noemt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Stormtrooper op 20-02-2007 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:55

henri8096

BIM is not a software!

pinokkia schreef op maandag 19 februari 2007 @ 23:38:
Anders dan de ervaringen hierboven heb ik bij een (zoveelste) herinstallatie (op zelfde systeem als altijd)
van Windows XP Mediacenter 2005 (MyCom OEM) de MS helpdesk moeten bellen.

En die vertelden mij na een poosje zeuren:
"U heeft een OEM editie, daar leveren wij geen ondersteuning voor. Het enige wat u kunt doen is contact opnemen met de winkel waar u de computer heeft gekocht."

Bij een retail heb je ook kans dat je moet bellen (heb ook een XP home retail gehad.)
Alleen helpt de MS medewerker je vriendelijk en doet alles het weer.

Ik draai nu met een Vista Home Premium retail.

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

henri8096 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:09:
[...]

Anders dan de ervaringen hierboven heb ik bij een (zoveelste) herinstallatie (op zelfde systeem als altijd)
van Windows XP Mediacenter 2005 (MyCom OEM) de MS helpdesk moeten bellen.

En die vertelden mij na een poosje zeuren:
"U heeft een OEM editie, daar leveren wij geen ondersteuning voor. Het enige wat u kunt doen is contact opnemen met de winkel waar u de computer heeft gekocht."

Bij een retail heb je ook kans dat je moet bellen (heb ook een XP home retail gehad.)
Alleen helpt de MS medewerker je vriendelijk en doet alles het weer.

Ik draai nu met een Vista Home Premium retail.
Dat klopt: bij retail zorgt MS voor support. Bij OEM hoort je leverancier dat te doen. Overigens wel lastig als die niet de hardware heeft geleverd.... Ben je dus gevoelig voor support van MS, koop dan retail....

Maar het ging hierboven meer om het feit of je je Vista op een verbouwd systeem aan de praat krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stormtrooper schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:24:
[...]

Dat klopt: bij retail zorgt MS voor support. Bij OEM hoort je leverancier dat te doen. Overigens wel lastig als die niet de hardware heeft geleverd.... Ben je dus gevoelig voor support van MS, koop dan retail....

Maar het ging hierboven meer om het feit of je je Vista op een verbouwd systeem aan de praat krijgt....
Goedendag ik bel namens een klant die zijn pc ter reperatie heeft bij ons waarbij wij enkele hardware onderdelen moesten vervangen en waarbij wij graag een heractivatie van Vista Oem versie willen hebben.
Misschien zo, of hebben "pc boeren" een aparte hotline naar MS. Zoja pas dat nummer even deze kant op voor ons systembuilders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 20:46:
[...]

Goedendag ik bel namens een klant die zijn pc ter reperatie heeft bij ons waarbij wij enkele hardware onderdelen moesten vervangen en waarbij wij graag een heractivatie van Vista Oem versie willen hebben.
Misschien zo, of hebben "pc boeren" een aparte hotline naar MS. Zoja pas dat nummer even deze kant op voor ons systembuilders.
Daar kan het wel op neer komen ja. De echte PC boeren hebben uiteraard wel een contactpersoon bij MS en/of hun DSP'er maar ook zij zijn in dit geval afhankelijk van dezelfde activatiedienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zit ook met een klein dilemma. Ik wil Vista kopen zodra SP1 uit is (en in de install is gegoten). Ik zit te twijfelen tussen Home Premium, Bussiness en Ultimate. Voor wat ik wil zijn de laatste twee eigenlijk de enige opties, omdat ik RDP wil kunnen gebruiken (server side). Daarnaast wil ik Vista op zowel mijn Computer als mijn Laptop draaien. Hiervoor vind MS het beter om een aparte licentie aan te schaffen. Nu is mijn vraag, is er een kortingsregeling mogelijk?
Ik heb namelijk geen zin om 2x hetzelfde te betalen voor iets wat ik ook 1x kan betalen en 'illegaal' op beide systemen kan draaien zonder problemen. En aangezien ik mijn Windows XP nu al ongeveer 5x opnieuw heb geïnstalleerd op mijn computer in anderhalf jaar is dus voor mij de Retail beter (ivm ondersteuning MS als ik moet bellen). Als ik via MS voor een klein bedrag extra een tweede licentie kan krijgen voor mijn gekochte versie (stel 75 euro) dan ben ik bereid dat te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Hero Of Time schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:12:
Ik zit ook met een klein dilemma. Ik wil Vista kopen zodra SP1 uit is (en in de install is gegoten). Ik zit te twijfelen tussen Home Premium, Bussiness en Ultimate. Voor wat ik wil zijn de laatste twee eigenlijk de enige opties, omdat ik RDP wil kunnen gebruiken (server side). Daarnaast wil ik Vista op zowel mijn Computer als mijn Laptop draaien. Hiervoor vind MS het beter om een aparte licentie aan te schaffen. Nu is mijn vraag, is er een kortingsregeling mogelijk?
Ik heb namelijk geen zin om 2x hetzelfde te betalen voor iets wat ik ook 1x kan betalen en 'illegaal' op beide systemen kan draaien zonder problemen. En aangezien ik mijn Windows XP nu al ongeveer 5x opnieuw heb geïnstalleerd op mijn computer in anderhalf jaar is dus voor mij de Retail beter (ivm ondersteuning MS als ik moet bellen). Als ik via MS voor een klein bedrag extra een tweede licentie kan krijgen voor mijn gekochte versie (stel 75 euro) dan ben ik bereid dat te doen.
Tja, die stel EUR 75 deed het hem :) Zelfs een OEM versie is duurder. Bedrijven die Vista Business in OLP kopen voor al hun huidige systemen krijgen dat nog niet voor elkaar.

OEM is altijd het goedkoopste (afgezien misschien van de nodige studentenregelingen maar daar weet ik niets van)... Ik begrijp overigens echt niet waarom iedereen zo gevoelig is voor ondersteuning door MS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Stormtrooper schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:31:
[...]

Ik begrijp overigens echt niet waarom iedereen zo gevoelig is voor ondersteuning door MS...
Ik ben inderdaad gevoelig voor ondersteuning door MS, omdat ik zelf totaal niets kan. :$ En omdat ikzelf geen persoon meer heb die dat altijd voor me deed. Dan zou je misschien wel denken: lui mens dat je bent. Maar dat ben ik niet. Ik ben nml bang dat ik iets kapot maak als ik alles uitprobeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

pinokkia schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:07:
[...]

Ik ben inderdaad gevoelig voor ondersteuning door MS, omdat ik zelf totaal niets kan. :$ En omdat ikzelf geen persoon meer heb die dat altijd voor me deed. Dan zou je misschien wel denken: lui mens dat je bent. Maar dat ben ik niet. Ik ben nml bang dat ik iets kapot maak als ik alles uitprobeer.
LOL, je lijkt mijn vader wel. Altijd bang op het verkeerde knopje te drukken. Alsof hij daarmee:
- zijn harddisk wist
- zijn bankrekening leegt
- zijn PC in rook op laat gaan
- een atoomraket lanceert

Niets van dat al :)

Tja, ik vergeet inderdaad wel eens dat ik overspoeld wordt met vragen van mensen die inderdaad zonder mij en de mijnen wel op de hulp van MS aangewezen zouden zijn. Gelukkig is daar Het Heilige Internet met een welbekende All Holy Tweakers Dot Net voor al uw vragen als u bang bent uw muis te hanteren.

Zonder dollen.. Juist met allerlei online fora (of is het forums?) kom je vaak toch veel verder dan helpdeskmedewerkers die werken aan de hand van een lijst..?

Ikzelf heb overigens nooit echt te klagen over de medewerking van MS-mensen. Maar dat zijn dan ook meer licentietechnische vragen. Vragen over downgrademogelijkheden, de vaagheid omtrent de Outlook rechten in de Exchange 2007 CAL enzovoorts.. Vaak zijn ze heel behulpzaam, soms weten ze het simpelweg niet. Bills wegen zijn soms ondoorgrondlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pinokkia schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:07:
[...]

Door schade en schande wordt men wijs. Heb jij in 1x leren fietsen of ben je eerst een paar keer gevallen voordat je het goed kon? Iedereen hier heeft wel een experiment gedaan dat mislukt is. Wat is het ergste wat je kan overkomen? Dat je Windows opnieuw moet installeren hooguit. Zorg gewoon voor een goede backup en op z'n minst dat je gegevens op een andere schijf/partitie staat dan Windows, geen enkel probleem dan. Maak een image, ga dan rommelen, gaat het fout, herstel de image. Je kan ook virtueel werken, nog veiliger.
Stormtrooper schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:31:
[...]

Tja, die stel EUR 75 deed het hem :) Zelfs een OEM versie is duurder. Bedrijven die Vista Business in OLP kopen voor al hun huidige systemen krijgen dat nog niet voor elkaar.

OEM is altijd het goedkoopste (afgezien misschien van de nodige studentenregelingen maar daar weet ik niets van)... Ik begrijp overigens echt niet waarom iedereen zo gevoelig is voor ondersteuning door MS...
Ik nam maar een willekeurig bedrag. Ik ben student, dus misschien is het mogelijk :). Verder gaat het mij alleen maar met de ondersteuning over het moeilijk doen als ik ze opbel voor activatie en ik heb een OEM. Verder zal het mij een zorg zijn. Ik weet genoeg van computers af om mijn eigen oplossingen te vinden (zie andere topics waar ik gereageerd heb :)), en anders kom ik hier terecht. Mijn vraag blijft dan nog wel, zal ik bussiness nemen (N of geen N, maakt mij niet uit, gebruik WMP alleen voor video op internet pagina's) of Ultimate. Ergens heb ik liever Ultimate, maar ik vraag me af of ik de meerwaarde tov Bussiness wel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinokkia
Hero Of Time schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 22:48:
[...]

. Zorg gewoon voor een goede backup en op z'n minst dat je gegevens op een andere schijf/partitie staat dan Windows, geen enkel probleem dan. Maak een image, ga dan rommelen, gaat het fout, herstel de image. Je kan ook virtueel werken, nog veiliger.
Zelfs dat weet ik niet hoe ik een goede backup, schijf/partie etcetera moet doen. Ik moet eerlijk bekennen. Ik heb ooit eens vanalles uitgeprobeerd. Maar dit liep op een ware fiasco. :$ Mijn toenmalige computer expert zei tegen mij: Ga je AUB niet meer stunten met je computer, want dat is iets te ingewikkeld voor je. Hou jij je nou maar bij je eigen werk waar je een kei in bent. :Y Sindsdien heb ik nooit meer liggen etteren met de computer. (dat was voor 1,5 jaar terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Hero Of Time schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:12:
Ik zit ook met een klein dilemma. Ik wil Vista kopen zodra SP1 uit is (en in de install is gegoten)...
En daar maak je je NU al druk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

the squaler1 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 17:59:
[...]

Oem is maar zoveel keer te activeren en dan heb je er niks meeer aan dat geld niet voor retail
Ik wil zelf een pc bouwen en ben dus vanplan een OEM versie van Vista aan te schaffen, maar stel dat er een aantal keer iets gebeurd tijdens de installatie of erna dat ik bijvoorbeeld 3x vista opnieuw moet installeren op t zelfde systeem, dan kan dat dus niet?

Als vista op dezelfde machine steeds geinstalleerd wordt en niet op een andere dan maakt t toch niet uit hoevaak je m installeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:12:
[...]

Ik wil zelf een pc bouwen en ben dus vanplan een OEM versie van Vista aan te schaffen, maar stel dat er een aantal keer iets gebeurd tijdens de installatie of erna dat ik bijvoorbeeld 3x vista opnieuw moet installeren op t zelfde systeem, dan kan dat dus niet?

Als vista op dezelfde machine steeds geinstalleerd wordt en niet op een andere dan maakt t toch niet uit hoevaak je m installeert?
iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Stormtrooper schreef op maandag 19 februari 2007 @ 22:51:
[...]

Wat een onzin. Je systeem gaat "kapot". Vervolgens komt je leverancier erachter dat jouw type mainboard niet meer leverbaar is. Je kiest dus voor een nieuw mainboard en gelijk een nieuwe CPU omdat simpelweg je oude CPU niet op dat mainboard past. Ook moet je gelijk nieuw geheugen kopen. Omdat je toch al geld aan het uitgeven bent koop je ook een nieuwe harde schijf.....

We hebben het dan nog steeds over een "reparatie" van je huidige systeem.

Zelfde als de keus om een Vista voor een bestaand systeem te kopen: OEM (DSP) of retail... MS heeft de omschrijving van ""system builder" verruimd. De regel is nu dat als jij een winkel hebt en er komt een of andere dopneus naar binnen die je leuk verteld dat hij "al zijn systeemonderdelen bij de" buurman/mediamarkt/C1000/slager /whatever heeft gekocht, maar bij jou de OEM Vista omdat jij daar het goedkoopst mee bent, hij dus een "system builder" kan zijn en jij als leverancier het OEM Vista pakket mag leveren mits die verpakking gesloten is.

Verantwoordelijkl van de eindgebruiker en afschuiven van sowieso voor een tweaker compleet onbelangrijke supportverantwoordelijkheid naar degene die het gesloten pakket geopend heeft.....
Dat geld dus alleen als je mainboard kapot gaat in een 'redelijke' termijn als jji na 4 jaar je mobo kapot ziet, hoef je echt ms niet meer te bellen -
want dan is je pc gewoon aan vervanging toe (nix reaperen dus )

overigens vraag ik me nog steeds af hoe 't nouw precies zit, maar aan de andere kant als je gewoon een goede pc koopt / bouwt, dan is er toch zowiso nix aan de hand?

@reezer zolang je 't zelfde mobo gebruikt, mag je je OEM gewoon blijven herinstalleren, geen probleem, en zeker als je je overige hardware ook niet 'te' dramatisch veel aanpast zul je weinig problemen ondervinden aan her-activaties,

[ Voor 5% gewijzigd door i-chat op 01-03-2007 23:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het eigenlijk met Windows Update als je een OEM versie hebt ? Je hebt met een OEM versie officieel geen ondersteuning van MS, maar krijg je nog wel de updates ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik jou was zou ik gewoon eerst wachten tot er een service pack uit is zodat ze de grootste bugs er uit hebben

en met de oem krijg je gewoon update's je hoeft alleen micky soft Microsoft niet te bellen

Modbreak:Laat de kinderachtige verbasteringen maar weg ;)

[ Voor 45% gewijzigd door elevator op 05-03-2007 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

wrcveen schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 00:24:
[...]

En daar maak je je NU al druk over?
Ik maak mij niet druk over het kopen van Vista, wanneer en of er een SP in zit of niet, het gaat er mij om welke versie ik moet hebben. Bussiness of Ultimate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiny
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 23:03

Tiny

Wat eten we?

Goed, good'ol Google vond deze voor mij:

http://www.pcper.com/arti...aid=352&type=expert&pid=4

Hier beschrijft iemand dat hij op 3 PC's z'n OEM versie kon laten activeren via de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3style
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 08:40

3style

...

Dus als ik het goed begrijp met OEM moet ik bij een nieuwe processor op een reeds geinstalleerde Vista een activatie uitvoeren en die bij MS aanvragen. Bij een processor kan ik gewoon aangeven dat het upgrade betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het anders een optie als je weet dat je binnen afzienbare tijd een hardware upgrade gaat doen de activatie uit te stellen ? 120 dagen was legaal al een optie en nu las ik ook dat je 8x kan doorklikken , dus bijna een jaar (al is dit misschien meer een hack dan een feature volgens de reacties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Heb even snel dit topic doorgelezen omdat ik met dezelfde vraag zat.

Maar nu even kort door de bocht lees ik het volgende.

Retail meerdere keren te instaleren.
Oem beperkt. Maar als je de grens van het x aantal keer activeren bereikt hebt kun je gewoon ms bellen en zeggen dat je pc in de soep is gelopen en je krijgt heel makkelijk een nieuwe code.

Wat is dan nog het verschil? Niks toch , of ligt dat aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Twanjo schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 12:50:

Wat is dan nog het verschil? Niks toch , of ligt dat aan mij.
Technisch niet nee. Maar qua licentievoorwaarden dus wel.
Al zegt iets mij dat je daar weinig aan gelegen zal zijn ;)

Maar als je het al duidelijk was, waarom dan nog een topic van anderhalf jaar oud omhoog trekken voor deze toevoeging?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
Maar als je het al duidelijk was, waarom dan nog een topic van anderhalf jaar oud omhoog trekken voor deze toevoeging?
Snap niet dat jullie moderators daar altijd zo zwaar aan tillen. Ook al hebben mensen een goede rede om het omhoog te trekken dan krijgen ze nog de opmerking geen ouwe koeien uit de sloot halen. Gooi hem dan op slot dan krijg je helemaal geen reactie's meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Twanjo schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:36:
[...]

Snap niet dat jullie moderators daar altijd zo zwaar aan tillen. Ook al hebben mensen een goede rede om het omhoog te trekken dan krijgen ze nog de opmerking geen ouwe koeien uit de sloot halen.
Mee eens ;)
Twanjo schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:36:
[...]

Gooi hem dan op slot dan krijg je helemaal geen reactie's meer .
Oneens, gewoon lekker open laten,... Waarom zou je een heel nieuw topic openen als je met exact het zelfde probleem zit.

En om maar even met de discussie mee te doen 8)

Voor mensen die met dezelfde vraag zitten Kijk eens wat verder naar alleen maar webshops en de bekende winkels om zo goedkope "nieuwe" retail pakketjes te vinden.
Toen ik mijn 2 nieuwe PC's bouwde had ik deze twijfel ook, heb toen voor 1 PC een "blijkt achteraf, veel te dure" XP retail gekocht voor 375,- en een OEM voor 125,-.
In het jaar daarna heb ik door goed te zoeken een aantal nieuwe gesealde retail pakketten kunnen kopen voor een paar tientjes zelfs minder dan de OEM versie.
Dus het prijsverschil hoeft helemaal niet zo groot te zijn.

En als je voor een paar tientjes meer een retail zou kunnen kopen zou ik dat zeker aanraden tegenover een OEM, drink een paar biertjes minder in het weekend en je hebt het er al weer uit ;).
Vroeg of laat loop je met die OEM tegen beperkingen aan die je op dat moment niet kan gebruiken en een Tweaker houdt niet van beperkingen toch...? :+

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
Voor mensen die met dezelfde vraag zitten Kijk eens wat verder naar alleen maar webshops en de bekende winkels om zo goedkope "nieuwe" retail pakketjes te vinden.
En waar moeten we dan kijken. Naar die ene vrachtwagen waar ze vanaf vallen ?
Pagina: 1