Ik ben bezig met een grote exelsheet waarin vaak dezelfde waarden voorkomen, deze waarden zijn letters, bijvoorbeeld: Boutje. 2 kolommen verderop in dezelfde rij staat bijvoorbeeld 6, dat is het aantal. het aantal kan bij ieder boutje anders zijn.
Nou probeer ik een macro te maken die de waarde boutje opzoekt en dan waarde 6 onthoudt.
Dan verder zoekt naar het volgende boutje en dan de cijferwaarde optelt bij 6.
Dit dan doet tot hij alle boutjes heeft gehad en dan verder gaat met schroefje en daarbij hetzelfde doet totdat er niks meer over is om op te tellen.
Om dit te testen heb ik een excel bestand gemaakt als volgt:
A B C
1 Dinges 3
2 Dinges 6
3 Dinges 5
4 Geval 6
5 Geval 7
6 Geval 7
7 Dinges 9
8 Dinges 10
9 Dinges 2
10 Geval 5
11 Geval 8
Om het omschreven resultaat te bereiken heb ik het volgende tot nu toe gemaakt:
Maar dan stopt hij gewoon bij de eerst 3 Dinges en geeft hij als waarde resultaat in de messagebox: 14.
Ook gebruik ik hier alleen maar 'dinges' en 'geval', terwijl er in de sheet een onbekend aantal verschillende artikelen voor kunnen komen.
Kan iemand me een goede tip in de juiste denkrichting geven?
Alvast bedankt voor de reacties.
Nou probeer ik een macro te maken die de waarde boutje opzoekt en dan waarde 6 onthoudt.
Dan verder zoekt naar het volgende boutje en dan de cijferwaarde optelt bij 6.
Dit dan doet tot hij alle boutjes heeft gehad en dan verder gaat met schroefje en daarbij hetzelfde doet totdat er niks meer over is om op te tellen.
Om dit te testen heb ik een excel bestand gemaakt als volgt:
A B C
1 Dinges 3
2 Dinges 6
3 Dinges 5
4 Geval 6
5 Geval 7
6 Geval 7
7 Dinges 9
8 Dinges 10
9 Dinges 2
10 Geval 5
11 Geval 8
Om het omschreven resultaat te bereiken heb ik het volgende tot nu toe gemaakt:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Private Sub CommandButton1_Click() Dim strZoekwaarde As String Dim i As Integer Dim intTotaal As Integer Dim strEerste As String Do While strZoekwaarde = "" i = i + 1 strZoekwaarde = Range("a" & i).Value If strZoekwaarde = "" Then Else strZoekwaarde = strZoekwaarde End If Loop intTotaal = Range("a" & i).Offset(0, 2).Value strEerste = strZoekwaarde Do While strEerste = strZoekwaarde i = i + 1 strZoekwaarde = Range("a" & i).Value If strEerste = strZoekwaarde Then intTotaal = intTotaal + Range("a" & i).Offset(0, 2).Value Else MsgBox (intTotaal) End If Loop |
Maar dan stopt hij gewoon bij de eerst 3 Dinges en geeft hij als waarde resultaat in de messagebox: 14.
Ook gebruik ik hier alleen maar 'dinges' en 'geval', terwijl er in de sheet een onbekend aantal verschillende artikelen voor kunnen komen.
Kan iemand me een goede tip in de juiste denkrichting geven?
Alvast bedankt voor de reacties.
www.diovisuals.co,