"Artifacts" door GPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voorwoord: Hoewel ik betwijfel dat het probleem bij m'n GPU / monitor ligt (zie onderbouwing post); is dit probleem wel V&B related, en hoorde dit topic naar mijn mening hier het best thuis.

Systeem specs:

Pc ooit in aldi gekocht; en nooit CPU noch GPU overclockt.
Moederbord: MSI MS-7012 (Medion OEM)
CPU: Intel P IV 3.0 Ghz
GPU: ATI 9800 Pro (eigenlijk de Aldi versie genaamd: 9800 XL)

Afbeeldingslocatie: http://www.picazoo.net/tweakers/desktop_artifacts.jpg

Even een korte omschrijving van mijn probleem.

Reeds een week of twee (ik gebruik deze PC enkel in het weekend) begin ik meer en meer last te krijgen van een verschijnsel op m'n monitor dat ik best kan omschrijven met de term artifacts. De eerste maal ontstonden er een vijftal verticale balken op mijn monitor; die elk uit twintig tal roze lijnen bestonden. Niet dat ik iets tegen roze heb; maar de tekst die er achter verscholen is lees ik soms wel graag. M'n logische reactie was eerst even enkele dingen testen:

Monitor stuk? --> Even andere monitor aansluiten --> Nogsteeds zelfde probleem
VGA kabel stuk? --> Even andere kabel aansluiten --> Nogsteeds zelfde probleem

Oké; na een PC reboot was mijn probleem weer weg. Oef... dacht ik.. maar...
Een dik uurtje later deed het probleem zich weer voor. Deze keer werden de artifacts intensiever en durfden ze zich verspreiden over m'n hele desktop. Even pc herstart; dan zijn ze meestal even weg (kan variëren van 1 minuut tot enkele uren geen last). En dan even Trackmania Nations geïnstald, om even een 3D spel te testen, en het probleem op te roepen.

En inderdaad; veel last van strepen op m'n monitor.

De volgende logische reactie lijkt me eens de drivers te herinstalleren. Heb ik ook meermaals gedaan, met verschillende versies. Heb zelfs voor de grap DirectX eens geupdate.

Drivers? --> Verschillende andere drivers (versies) getest, verschillende resoluties --> Nogsteeds zelfde probleem

Mhh... begon me stillaan te irriteren. En toen gebeurde iets waardoor ik concludeerde dat het geen (of niet enkel een) software matig probleem zou zijn. Bij de zoveelste reboot van m'n PC merkte ik dat het logo van Intel bij het booten OOK last had van verkleurde pixels en strepen.
Dit fenomeen heb ik al aantal maar proberen herconstrueren; maar het is me nog maar tweemaal gelukt om dat te zien.

Maar er zijn nog enkele stappen die ik kon ondernemen om m'n probleem te onderzoeken...

Andere grafische kaart --> M'n 9800XL met een 9600XT verwisseld --> Nogsteeds zelfde probleem

Dat vond ik niet zo leuk... Ik begon stillaan te hopen dat m'n GPU gewoon stuk was. Maar helaas is dit dus niet het geval.
Stillaan gefrustreerd heb ik alle onderdelen uit m'n PC kast gehaald; en moederbord gewoon op m'n bureautafel gelegd; en enkel het hoogstnoodzakelijke aansluiten; maar het probleem bleef.
Nu dat ie daar toch lag; maar meteen eens de stofzuiger boven gehaald; en eens goed leeggezogen.
Ook het AGP slot heb ik redelijk wat stof uitgehaald (hoe komt het daar anyway...).
Ik moet wel zeggen dat na elke stofzuigbeurt (ondertussen 7x gestofzuigd) die ik heb verricht wel enkele minuten geen last heb van die artifacts. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk toeval; want bij elke boot heb ik meestal enkele minuten geen last van die artifacts.
Bijvoorbeeld; ik kan enkele minuten WoW spelen zonder enig probleem, daarna duiken ze op.
Ook als ik gewoon in Photoshop bezig ben kunnen ze opduiken.
Ik heb ook AtiTool gedraaid, om te scannen op artifacts; en toen doken ze natuurlijk altijd op.

Oké; mijn volgend idee was misschien de temperatuur (alhoewel dat al geen waterdichte verklaring kan zijn; aangezien een fresh boot met een andere GPU (die koud had) meteen ook zelfde problemen toonde) Dus eigenlijk is temperatuur probleem van GPU ook heel onwaarschijnlijk.
Maar toch even mijn temps:

Afbeeldingslocatie: http://www.picazoo.net/tweakers/temps.jpg

Tot zover mijn vorderingen in de zoektocht naar de oplossing van mijn probleem.
Momenteel denk ik dat het aan m'n moederbord ligt, AGP slots mss fubar? Een of andere mobochip te heet?

Ahja, voor de fun heb ik m'n 'kapotte' pc even overgenomen van op afstand, om te zien of het probleem zich ook voordoet; en inderdaad, ook met een remote sessie doet het probleem zich voor.

Wat zou het anders nog kunnen zijn?
wat ik nog NIET heb gedaan:
Ander ram
Andere HD,
Andere proc (gaat moeilijk worde; is vastgelijmd)
Andere voeding
Ander mobo (gaat moeilijk worden, heb geen op overschot)
Andere IDE kabels
Windowsherinstalle (maar bij booten kwam het ook soms voor, dus zal nix uitmaken toch?)

Misschien zie ik nog een optie over het hoofd, misschien kunnen jullie me helpen?

Nog enkele screenshots:

Artifacts
WoW artifacts

Edit:

Het is me nu toch even gelukt om ook m'n Intel logo bij het booten weer fubar te krijgen (bewijs van geen software matig probleem).
Ik had enkel gsm bij hand om foto's te trekken dus kwaliteit is nogal brak, maar je kan genoeg zien om conclussie te trekken.

Intel logo bij booten:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/frederikske/image_00064.jpg

Windows logo bij booten:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/frederikske/image_00065.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door frederikske op 27-01-2007 15:09 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je geen garantie meer bij Medion? Zo ja probleem opgelost, ze doen totaal niet moeilijk over garantie, testen/vervangen wat nodig is en zijn weer weg.
Zo nee, dan ehmm zelf oplossen of ter reparatie aanbieden bij je lokale pc boer.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
frederikske schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:58:
[...]

Monitor stuk? --> Even andere monitor aansluiten --> Nogsteeds zelfde probleem
Dat het zeker niet aan je monitor ligt is al te verklaren door het feit dat je er een screenshot van kunt nemen. Als de monitor de artifacts zou produceren zou je screenshot er normaal uitzien. ;)
Andere grafische kaart --> M'n 9800XL met een 9600XT verwisseld --> Nogsteeds zelfde probleem

Dat vond ik niet zo leuk... Ik begon stillaan te hopen dat m'n GPU gewoon stuk was. Maar helaas is dit dus niet het geval.
Probeer de 9800 XL eens in een ander systeem.
Ik moet wel zeggen dat na elke stofzuigbeurt (ondertussen 7x gestofzuigd) die ik heb verricht wel enkele minuten geen last heb van die artifacts. Maar dat is hoogstwaarschijnlijk toeval; want bij elke boot heb ik meestal enkele minuten geen last van die artifacts.
In dat geval zijn de artifacts hoogstwaarschijnlijk een gevolg van oververhitting. Het onderdeel dat de artifacts produceert is in het begin nog niet heet genoeg en functioneert 'naar behoren'.
Tot zover mijn vorderingen in de zoektocht naar de oplossing van mijn probleem.
Momenteel denk ik dat het aan m'n moederbord ligt, AGP slots mss fubar? Een of andere mobochip te heet?
Probeer zoals gezegd eerst die 9800 XL eens in een ander systeem om uit te sluiten (of natuurlijk te bevestigen) dat het aan de videokaart ligt.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• frederikske
  • Niet online
@prutser001

Deze pc is denk ik iets meer dan drie jaar geleden gekocht; en de garantie bedraagt 24 maanden bij Medion producten.

Dus inderdaad zelf oplossen of naar een pc dealer gaan (pc-boer zegt niemand in belgië ^^ )
Nuja, aangezien het zaterdag namiddag maar opteren voor zelf oplossen; want wat kan een pc-boer meer doen dan mij, behalve het feit dat ie wel elk onderdeel kan vervangen?

Als ik naar een pc-dealer ga, gaat ie m'n pc repareren, of beter: het kapotte onderdeel vervangen door een nieuw. Als ik zelf weet wat er precies kapot is dan koop ik voor de helft van de prijs zélf het kapotte onderdeel; want die pc dealers in belgie (niet allemaal, de meeste) zijn nogal duurder dan in NL bijvoorbeeld.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verdenk je videokaart ervan en als het zo is ( kan je simpel testen door een andere videokaart uit te proberen ) dan is je videokaart gewoon kapot. En met de ati 9800 serie gebeurde dat maar al te vaak..

Dan kon je nog beter een 9700 pro hebben ;)

There is no place like ::1

• frederikske
  • Niet online
Zoals in m'n post staat verdacht ik natuurlijk mijn videokaart, daarmee dat ik even een 9600 erin heb gestoken ipv m'n 9800, maar probleem bleef...

Nu ben ik even die 9800 op een andere pc aan het testen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bij de pc-dealer hebben ze meer mogelijkheden om je systeem te testen, aangezien hoeveel je geprobeerd hebt is dat 1 van de weinige opties.

Je kan ook gewoon vragen of hij het probleem kan vast stellen, en aan jouw de keuze laten of je het wel of niet wil laten repareren, of een bedrag afspreken en als kosten daaronder zijn je pc laten fixen.

Nou is het alleen te hopen dat ze een beetje kundig personeel hebben bij die zaak, voor hun is het niets anders dan elk onderdeel 1 voor 1 testen, het kost misschien wat, de onderdelen zijn te testen in een half uurtje ofzo.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 20:23

db87

Mach 2 GT modded

Dit soort videokaartjes staan bekend om hitteproblemen/snelle dood.
De videokaartkoeler die erop zit behoort echt in het rijtje van 'anti-suicide'. :X
Mijn vader heeft ook precies zo'n Medion, ik zal je alle details maar besparen want dan wordt je niet blij, alles wat er zo'n beetje kapot kan is kapot gegaan. Met als hoogte punt de processorkoeler die eraf klapte, gelukkig was ik op dat moment in de buurt en heb de schade toen gelukkig kunnen beperken met een nieuwe koeler.

Ook hier is de 9800XL al eens kapot gegaan. En wel te verstaan na een half jaar terwijl hij niet voor games werd gebruikt. De tweede videokaart gaf in de zomer van 2005 ook suicidal symptomen weer. Toen was voor mij de maat vol en heb ik zijn videokaart maar onder handen genomen. Zalman VF700ALCU en een aangepaste bios met verhoogde snelheden (=overgeklokt). De 3Dmark03 score is met 1K omhoog gegaan, de videokaart is mooi stil, lekker koel en de videokaart doet het tot op de dag van vandaag probleemloos. ;)

Ik denk dat in jouw geval de videokaart last heeft van warmte problemen (stoffige koeler?) danwel al reeds aan het overlijden is. In het eerste geval kun je nog proberen om te kijken of het nog zin heeft op de videokaart koeler te vervangen. Aangezien het geen zware videokaart is zal een Zalman VF700 koeler meer dan voldoen.

Eén ding is zeker de problematiek ligt bij de videokaart. Het kan zijn dat de videokaart het in een andere computer wel normaal doet, dit zal dan hoogst waarschijnlijk komen doordat de medionkast warmer wordt dan een gemiddelde computerkast. In theorie bestaat er nog een hele kleine kans dat er rond het AGP slot zich defecte elco's bevinden (die bol staan danwel lekken).

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• frederikske
  • Niet online
bedankt voor het delen van ervaring met deze kaart.
Ik heb de slechte kaart getest in een ander systeem; en mits de kaart genoeg te stressen doken de zelfde problemen op.
Dus het was nu wel zeker: de kaart is brak.
Ik heb mooie tijden beleefd met deze kaart; maar na ruim drie jaar laat ie mij in de steek. *snif* :'(
Mijn probleem is intussen opgelost; ik heb even mijn buurman gebeld om te vragen of ie toevallig geen AGP kaartje op overschot had ligge; en de 9600XT die ik van hem heb gekregen doet het werk naadloos.

Even uit nieuwschierigheid; is er nog iets leuk wat ik kan doen met die kapotte 9800? Misschien voor de grap toch eens andere koeler opsteken en es zoeken of er wat mee kan gemod worden? Nu de kaart toch al half stuk is kan ik beter er wat mee klooien 8)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mijn vaders PC had er ook een 9800 in. Nou de fan van die cooler kapte er op een gegeven moment mee, toevallig was ik een paar dagen erna in de PC bezig. Direct een ATI Silencer 1 erop gezet. Misschien heb ik hem daardoor wel van de dood gered. Echter was het zo dat niet de fan stuk was, maar de stroom aansluiting van de fan op de kaart...

Verwijderd

al die 9800serie gaan verrot
Geen idee waar het aan ligt (vermoedelijke de koeling)
Pagina: 1