[Vista /asus] hard en software issues :32 or 64 bit

Pagina: 1
Acties:
  • 2.346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75098

Topicstarter
Ik draai nu al een tijdje vista64 ultimate, maar ik kom om in de driver problemen.

P5B-deluxe-wifi met een E6600 dualcore en 4gb pc6400 memory, ATI X1800GTO.
Asus schiet niet op met compatible tools en drivers en ook ATI blijft behoorijk acher
(Grap is, is dat je de ati website bekijkt ze reclame maken met Vista en Avivo, maar dat onder 64 bit versie niet werkt......)

Echt behoorlijk balen.

Omdat ik de P5B heb, en 4 x 1 gb memory moet ik de Northbridge chipset in de bios zetten naar Memory remapping. (Asus omschrijving: Allows you to enable or disable the remapping function of the overlapped PCI memory above the total physical memory. Enable this option only when you install a 64 bit operating system.)

Als ik in het boekje bij de geheugen configuratie kijk, wordt het allemaal iets duidelijker. Per default herkent het moederbord slechts 3 gb i.p.v.4gb.

If you install four 1 gb memory modules, the system may detecht less than 3GB of total memory because of address space allocation for other critical functions (dank je wel intell.. geweldig chipsetje..)This limitation applies to windows XP 32-bit version operatingsystem since it does not support PEA (Physical Address Extention) (grappenmakers....afschuiven op het OS.)

Nu heb ik memory die volgens de QVL 4 x 1gb zou moeten kunnen, en hij kan dat ook wel, maar enkel in 64bit modus in 32 bit modus dus 3 gb.

Graag jullie advies,
- Vista Ultimate 64 bit draaien met 4 gb memory, en driver issues
- Vista Ultimate 32 bit draaien met 3 gb memory, en driver issues
- MCE2005 (is enkel 32 bit) draaien met 3gb memory, maar geen driver problemen
( ik zou 2 x 2gb kunnen draaien, maar dan moet ik eerst m'n 4x1gb kwijt, en 2 x 2gb is behoorlijk duurder)

Ik ga het systeem als mediacenter gebruiken, en ben erg tevreden over vista 64 bit, behalve dat m'n Avivo niet werkt (video out wel), er nog geen raidcontroller drivers zijn (noodzakelijk voor het rebuilden van m'n raid 5 als een schijf mocht knallen)

Dat een aantal andere opties nog niet werken omdat daaar nog geen vista drivers voor zijn, is niet zo'n probleem, ik kan best even wachten.

Als iemand een oplossinbg weet voor het 3 / 4 gb probleem, zou ik zonder problemen overstappen op 32 bit, want volgens mij is 64 bit niet echt veel sneller. De CPU is snel genoeg om het een en ander aan te kunnen :-)

Ik baal er van dat ik nu dan 1 gb kwijt zou zijn.....

alvast bedankt voor feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ten eerste:

Bij gewone werkzaamheden zal 64-bit inderdaad niet sneller zijn dan 32-bit. Zeker ook, omdat er niet of nauwelijks 64-bit apps zijn op dit moment.

Dat gezegd hebbende, is het zonde om 32-bit te draaien, als 64 kan :)

Het 3gb kan je volgens mij niet oplossen. Ik heb 2 laptops besteld met 4gb intern, en heb al te horen gekregen deze alleen vol te kunnen gebruiken als ik 64-bit ga doen.

Ik zou zo zeggen: Wacht even tot 30 januari, en kijk of de drivers er dan zijn. Als dat niet het geval is, ga dan 32 draaien, totdat de drivers gereed zijn.

Heb je Asus support al geprobeerd te vragen wanneer ze de drivers af hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 08-01-2007 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Toch is het de schuld van XP 32bit SP2 hoor! ;) Die ondersteund geen 4Gb fysiek geheugen.

(Voor meer dan 4gb heb je meer dan 32 bit adres-ruimte nodig)

[ Voor 26% gewijzigd door maratropa op 08-01-2007 23:05 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gladiool schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:59:
Toch is het de schuld van XP 32bit SP2 hoor! ;) Die ondersteund geen 4Gb fysiek geheugen.
windows enterprise edition 2003 ondersteunt 32 GB aan ram, en is 32 bit.
De bios support in 32 bit modus maar 3 gb..... Vista 32 ondersteunt 16GB intern geheugen..........
de bios zou dus 4 gb moeten aangeven, en doet dat enkel als ik het in 64 bit modus zet (overigens kan 64 bit 128 GB intern memory aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Anoniem: 75098 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:19:
[...]

windows enterprise edition 2003 ondersteunt 32 GB aan ram, en is 32 bit.
De bios support in 32 bit modus maar 3 gb..... Vista 32 ondersteunt 16GB intern geheugen..........
de bios zou dus 4 gb moeten aangeven, en doet dat enkel als ik het in 64 bit modus zen (overigens kan 64 bit 128 GB intern memory aan)
Dat komt dus omdat 2003 32 bit en vista 32bit PAE ondersteunen. In windows xp 32bit sp2 zit wel PAE maar dat is voor DEP, ze hebben het adresseerbaar geheugen beperkt tot 4gb voor drivers combatibility enzo.

Of je hebt een 32bits OS dat 36bit PAE adressing doet, OF je hebt een 64bits OS nodig om de volle mep te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 08-01-2007 23:25 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PWM schreef op maandag 08 januari 2007 @ 22:46:
Ten eerste:

Bij gewone werkzaamheden zal 64-bit inderdaad niet sneller zijn dan 32-bit. Zeker ook, omdat er niet of nauwelijks 64-bit apps zijn op dit moment.

Dat gezegd hebbende, is het zonde om 32-bit te draaien, als 64 kan :)

Het 3gb kan je volgens mij niet oplossen. Ik heb 2 laptops besteld met 4gb intern, en heb al te horen gekregen deze alleen vol te kunnen gebruiken als ik 64-bit ga doen.

Ik zou zo zeggen: Wacht even tot 30 januari, en kijk of de drivers er dan zijn. Als dat niet het geval is, ga dan 32 draaien, totdat de drivers gereed zijn.

Heb je Asus support al geprobeerd te vragen wanneer ze de drivers af hebben?
:) was ook mijn eerste gedachte, 64 bit cpu, 64 bit OS. nu blijken er erg veel compatibiliteits problemen te zijn met erg veel 32 bit's software..... en m'n webcam kan ik ook vergeten.. doet het wel onder 32 bit, maar niet onder 64.

Ik heb eerder de AMD variant van Asus gehad, en die ging zonder problemen met 4gb vista 32 en vista 64 en xp SP2 draaien. Ik heb niet gekeken hoeveel geheugen er in XP herkend werd.
Probleem was dat de bagger ATI chipset niet met Raid en Maxtor/WD disks kan draaien, en laat ik nu 6 x 320gb WD's hebben.... (is een bekent probleem voor de 570/590 chipset, en voor de serverborden is er een bios update maar voor de thuismarkt niet. is al bekend sinds aug. 2006)
Ik kon met dat moederbord enkel m'n disks als normale disks benaderen zelfs mirror klapte er uit.

Maar wel m'n 4 GB Suppport!

Raar hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gladiool schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:23:
[...]

Dat komt dus omdat 2003 32 bit en vista 32bit PAE ondersteunen. In windows xp 32bit sp2 zit wel PAE maar dat is voor DEP, ze hebben het adresseerbaar geheugen beperkt tot 4gb voor drivers combatibility enzo.

Of je hebt een 32bits OS dat 36bit PAE adressing doet, OF je hebt een 64bits OS nodig om de volle mep te zien.
Ach zo.Over die PAE had het boekje het ook al over.
maar snap ik nog steeds niet waarom m'n bios er maar 3 gb laat zien..enkel als ik die Memory remapping aan zet, ziet de bios de 4 GB, maar daar staat duidelijk bij het enkel te gebruiken met 64 bit os...

ik kan eens proberen........... met 32 bit vista, en zien of de boel knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Sowieso is er ruimte nodig voor je PCI IO devices. Dat wordt gemapped onder de 4GB. Dus dat ben je al kwijt. Je mobo kan meer geheugen daar boven "mappen" waar je weer PAE voor nodig hebt om er bij te komen, wat maar beperkt ondersteund wordt in xp pro 32bit sp2.

In xp 32 bit sp2 kun je maximaal maar aan de 3 - 3.2 gb komen ofzo, ook al heb je 4gb.

Dit heeft MS gedaan zodat er geen slechte drivers over de zeik gaan als ze adressen van meer dan 32 bit tegenkomen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gladiool schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:42:
Sowieso is er ruimte nodig voor je PCI IO devices. Dat wordt gemapped onder de 4GB. Dus dat ben je al kwijt. Je mobo kan meer geheugen daar boven "mappen" waar je weer PAE voor nodig hebt om er bij te komen, wat maar beperkt ondersteund wordt in xp pro 32bit sp2.

In xp 32 bit sp2 kun je maximaal maar aan de 3 - 3.2 gb komen ofzo, ook al heb je 4gb.

Dit heeft MS gedaan zodat er geen slechte drivers over de zeik gaan als ze adressen van meer dan 32 bit tegenkomen.
:)
dus waarschijnlijk als ik de memory remapping aanzet met een 32bit OS zoals Win2003 server, zou de boel prima moeten werken? (of met vista 32 bit)
Vista heeft die PAE....... dus kan overweg met memory remapping?

Ik heb ook al een vraagje bij Asus neer gelegd, maar die reageren zo langzaam....
ik heb m'n geheugen uitgezocht op hun QVL list (qualified memory bla bla)
m'n mooie OCZ2G8002GK zou in 4 sloten gesupport worden...., dus 4GB toch?

maar bedankt voor de feedback, begint iets duidelijker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pfft.
Die knakkers bij Asus zijn ook niet wijs.
probleem is dus bij lange na nog niet opgelost.

Het is blijkbaar allemaal erg moeilijk voor die helpdesk...

Het ziet er naar uit dat ASUS geen goede moederbord fabrikant meer is, de boel is niet goed getest, nergens compatible mee, en nergens informatie over wat wel en wat niet zou werken...
Alsof we weer terug zijn in 1992 met de 486 DX............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Ik ben van plan een Asus PB5 (de gewone, niet deluxe) met een Core 2 Duo 6600 aan te schaffen..... nu was ik sowieso van plan er maar 2 Gb in te stoppen (geld voor andere zaken nodig, 2 Gb voldoende voor me) en na dit topic gelezen te hebben vraag ik me af of het wel een goede zet is.

Ik ben ook van plan Windows Vista te installeren (64bit versie), maar waarschijnlijk pas in Maart 2007 ofzo, zodra ik ook de grafische kaart, harde schijf en kast heb geregeld. Doe ik er goed aan dit bord aan te schaffen, of kan ik beter kijken naar een ander bordje?

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het is opzich een prima bordje.

64 bit is niet zozeer een Asus probleem, alswel de rest....

ATI heeft geen 64 bit ondersteuning voor video-in, verschillende software draait niet goed onder 64 bit, en oudere hardware zoals bijv. een webcam zal niet meer werken..........

het is knullig dat ze adverteren met 6 SATAII en Raid5, terwijl je max 4 schijven in raid5 kan doen. (of 2 x 3)

de 4gb blijft raar. met CPUZ zie ik wel 4gb.........

ik heb iets gelezen over een tweak die ik nog moet proberen:
http://www.techzine.nl/tweaks/542/PAE-Inschakelen.html

eens kijken of dat werkt :-)

verder erg stabiel bord, goede pasieve koeling, goede 8 fase power etc.
Als ik de problemen van te voren had geweten, had ik nog steeds dit bord gekocht, maar dan 4 x 500gb HDD, en max 3 gb geheugen... (tenzij de tweak werkt)

Succes er mee..
Pagina: 1