tv-out: 16:9-beeld wordt op 4:3-tv verticaal uitgerekt

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• europech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-02-2025
Ik heb het volgend systeem
Hardware
MSI P965 Neo
Intel Core 2 Duo E6600
MSI GeForce NX 7600 GS
2 x 512MB DDR-II 533mhz RAM

Dit gebruik ik voornamelijk om films op tv (4:3) af te spelen. Hiervoor deed ik dit met een GeForce FX5200 i.s.m. een AMD 3400+ en dit werkte prima.
Software
Ik gebruik nu zoals toen voornamelijk windows media player en soms bsplayer als speler en de K-Lite mega codec pack.
Aansluiting
Op de vorige kaart zat een S-Video –uitgang en een adapter naar Composiet waarop ik dan de tv aansloot.
Op de nieuwe 7600 zit een HD uitgang waar je ofwel S-video kunt insteken ofwel een adapter met HD-componenten (Y-Pb/Comp-Pr) + nog eens S-video. Van deze gebruik ik enkel de middelste voor de tv die naar verluidt eveneens dienst doet als Composiet uitgang.

Deze configuratie werkt om de 2 schermen in kloon, dualview of H/V expand te zetten. Het probleem ligt echter bij het afspelen van films. Hiervoor gebruik ik de optie “volledig scherm ook weergeven op” net als vroeger Hierdoor komt van zodra wmp start de film in volledig scherm op de tv terwijl ik op de pc om het even wat kan doen. Bij 4:3 avi bestanden werkt dit prima en wordt het volledige scherm gevuld (na wat aanpassen van schermgrote in nvidia control panel). Maar van zodra ik divx bestanden afspeel die 16:9 zijn worden deze over het hele scherm weergegeven. Er zijn dus geen zwarte banden boven en onder maar het hele beeld wordt verticaal uitgetrokken. Dit resulteert in nogal wat lange gezichten en vormen en een vrij slechte kwaliteit.
De tv is niks aan veranderd.

Kan iemand denken waar dit aan zou kunnen liggen??? Heb het eveneens geprobeerd met een Asus EN 6200 TC die een directe composiet-uitgang heeft en deze geeft hetzelfde probleem. Met de 5200 kan ik niet testen want dat is AGP ipv Pci-e. Heb me rot gezocht in de nieuwe “control-panel” interface maar geen enkele optie hielp (vond de oude manier trouwens pak overzichtelijker).

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:21
Heb precies hetzelfde probleem en word er echt helemaal para van. Kan het nergens vinden op internet. Weet niemand het hier?
europech schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:25:
Ik heb het volgend systeem
Hardware
MSI P965 Neo
Intel Core 2 Duo E6600
MSI GeForce NX 7600 GS
2 x 512MB DDR-II 533mhz RAM

Dit gebruik ik voornamelijk om films op tv (4:3) af te spelen. Hiervoor deed ik dit met een GeForce FX5200 i.s.m. een AMD 3400+ en dit werkte prima.
Software
Ik gebruik nu zoals toen voornamelijk windows media player en soms bsplayer als speler en de K-Lite mega codec pack.
Aansluiting
Op de vorige kaart zat een S-Video –uitgang en een adapter naar Composiet waarop ik dan de tv aansloot.
Op de nieuwe 7600 zit een HD uitgang waar je ofwel S-video kunt insteken ofwel een adapter met HD-componenten (Y-Pb/Comp-Pr) + nog eens S-video. Van deze gebruik ik enkel de middelste voor de tv die naar verluidt eveneens dienst doet als Composiet uitgang.

Deze configuratie werkt om de 2 schermen in kloon, dualview of H/V expand te zetten. Het probleem ligt echter bij het afspelen van films. Hiervoor gebruik ik de optie “volledig scherm ook weergeven op” net als vroeger Hierdoor komt van zodra wmp start de film in volledig scherm op de tv terwijl ik op de pc om het even wat kan doen. Bij 4:3 avi bestanden werkt dit prima en wordt het volledige scherm gevuld (na wat aanpassen van schermgrote in nvidia control panel). Maar van zodra ik divx bestanden afspeel die 16:9 zijn worden deze over het hele scherm weergegeven. Er zijn dus geen zwarte banden boven en onder maar het hele beeld wordt verticaal uitgetrokken. Dit resulteert in nogal wat lange gezichten en vormen en een vrij slechte kwaliteit.
De tv is niks aan veranderd.

Kan iemand denken waar dit aan zou kunnen liggen??? Heb het eveneens geprobeerd met een Asus EN 6200 TC die een directe composiet-uitgang heeft en deze geeft hetzelfde probleem. Met de 5200 kan ik niet testen want dat is AGP ipv Pci-e. Heb me rot gezocht in de nieuwe “control-panel” interface maar geen enkele optie hielp (vond de oude manier trouwens pak overzichtelijker).

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 12:21

mambo No5

Bad Apple?

Wellicht kan je -bij wijze van workaround- gebruik maken van Media Player Clasic; daarmee kan je bij het afspelen van filmes (dvd en avi/mpg/etc) de aspect ratio on the fly aanpassen met je numpad. Dit is niet echt een nette oplossing, maar aangezien je zelf al aangeeft niet echt iets te kunnen vinden wellicht wel een goede tijdelijke. :)

[ Voor 0% gewijzigd door mambo No5 op 08-01-2007 23:45 . Reden: tiepvauten.. argh ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-07 07:14
“volledig scherm ook weergeven op”

Doe die optie is uit als je tv een breedbeeld TV is. Je moet de resolutie als 4:3 of 5:4 sturen, de tv snoept er dan automatisch het onderste en bovenste deel er van af. En maakt er dus 16:9 van. Het zelfde hoe dat gebeurt bij televisie ;).

Stuur dus de balken mee ipv het beeld op te rekken

• europech
Termi schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 00:34:
“volledig scherm ook weergeven op”

Doe die optie is uit als je tv een breedbeeld TV is. Je moet de resolutie als 4:3 of 5:4 sturen, de tv snoept er dan automatisch het onderste en bovenste deel er van af. En maakt er dus 16:9 van. Het zelfde hoe dat gebeurt bij televisie ;).

Stuur dus de balken mee ipv het beeld op te rekken
Het probleem is net het omgekeerde. mijn tv is een 4:3
divx-filmpjes staan in 16:9 dus zou ik die balkes moeten zien, nu zie ik ze niet en heeft hij het hele beeld gevuld

Verwijderd

ligt dit niet aan de instellingen van de tv?

• europech
Het is dezelfde tv als tervoren en aan instellingen heb ik niks veranderd (trouwens wat kán je veranderen aan het beeldformaat op een 4:3, bij mijn weten niks)

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Op sommige 4:3 TV's zit een knop "wide". Probeer die eens.

• europech
masser120 schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 11:24:
Op sommige 4:3 TV's zit een knop "wide". Probeer die eens.
op de mijne helaas niet...

• europech
mambo No5 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 23:44:
Wellicht kan je -bij wijze van workaround- gebruik maken van Media Player Clasic; daarmee kan je bij het afspelen van filmes (dvd en avi/mpg/etc) de aspect ratio on the fly aanpassen met je numpad. Dit is niet echt een nette oplossing, maar aangezien je zelf al aangeeft niet echt iets te kunnen vinden wellicht wel een goede tijdelijke. :)
Dit lost het probleem ook niet op. ik kan inderdaad op de pc met mijn numpad het formaat aanpassen. Maar op de tv veranderd er niks aan het beeld. Ik vermoed dat dit door de full screen optie komt.

Verwijderd

Volgens mij is dit een driverprobleem. Ik heb hetzelfde probleem met bsplayer. voorheen kon ik met SHIFT + 1/2/3 mijn ratio's veranderen (4:3/16:9/panoramic) en waren de veranderingen direct zichtbaar op de tv (zwarte balken of niet en grootte ervan).

Met mijn nieuwe videokaart (7600GT) (en drivers) krijg ik , wanneer ik een film kijk, de film alleen op volledig scherm. Ik kan met bsplayer de ratio's niet aanpassen. Wat ook bij mij tot grote frustraties lijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 00:59 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 17:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik gebruik MPC voor dit soort kwesties... die heeft een hele lijst met settings voor het scalen van en naar 16:9 / 4:3 / en vele custom aspect ratios...

Hiermee krijg je iedere film gegarandeerd goed! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 07:37
Bij atikaarten hadje vroeger een soort overlay optie. die zorgde ervoor dat als er film werd afgespeeld, je het filmbeeld op je tv krijgt. Ik kan me herinderen dat die ook dat soort problemen gaf. Probeer dat soort optie eens af te zetten. geen idee hoe die bij nvidea heet.

• europech
Intussen ben ik de oplossing tegengekomen op het forum van nVidea
Blijkbaar is het een probleem in alle 9xxx-drivers. Als je dus gewoon 84.43 installeert zijn de problemen dus opgelost.
Daarnaast kan ffshow je ook helpen, als je niet met oude drivers wil werken:

The solution (for now) is to install ffdshow, http://sourceforge.net/projects/ffdshow
Go to your start bar, all programs. Choose ffdshow -> video decoder configuration

On the left hand side, scroll down until you see the tickbox for 'resize and aspect', tick it.

In the window for that item (the window on the right-hand side), make sure 'resize' is ticked.

Just below that, tick 'specify size', make sure that 'new size' is 640x480.
To the right of THAT, make sure 'resize always' is ticked.

Below all of that, make sure 'keep original aspect ratio' is ticked.

Deze oplossing werkte bij mij helaas slechts voor enkele films, terwijl voor andere probleem bleef voortbestaan.
Zeer flauw van nVidea om hier niets aan te doen...

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 00:58:
Volgens mij is dit een driverprobleem. Ik heb hetzelfde probleem met bsplayer. voorheen kon ik met SHIFT + 1/2/3 mijn ratio's veranderen (4:3/16:9/panoramic) en waren de veranderingen direct zichtbaar op de tv (zwarte balken of niet en grootte ervan).

Met mijn nieuwe videokaart (7600GT) (en drivers) krijg ik , wanneer ik een film kijk, de film alleen op volledig scherm. Ik kan met bsplayer de ratio's niet aanpassen. Wat ook bij mij tot grote frustraties lijd.
dit heb ik ook gehad met een NV 7900GT en een 6600, bleek dus een driver probleem te zijn, een ati gekocht en probleem was over.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 17:10

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik draai ook forceware 91.47 op een pc en heb nergens last van als ik scale to 16:9 aanklik op mijn cloon tv....

Ben je serieus al alle scale-opties langsgelopen in bv MPC? Je wil balken op een 4:3 tv, dus moet je scale to 16:9 hebben bij de meeste rips op internet.

Btw: draait er tegelijkertijd ook software van divx zelf (zo`n blokje bv. in je taalkbalk)? Hierin staat nl. ook een voorkeur voor aspect ratio ingesteld. Zorg dat deze software niet draait als je cloont naar je tv; je eigen voorkeur in een ander programma kan daardoor namelijk genegeerd worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 13-01-2007 18:17 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:30
Is er ondertussen al een oplossing voor dit probleem? De workaround met fddshow werkt bij mij niet goed. Oude drivers installeren is ook geen optie...
En hoe zit dat met de nieuwe drivers icm. windows Vista? Nog steeds geen goede tv-out?
Pagina: 1