[Vista] Start niet meer na resizen partities met gparted*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.922 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admsnake
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02-2022
Installatie van vista (nl) verliep goed heb 1dagje kunnen testen daarna op zelfde pc gparted getest 2de partitie kleiner gemaakt, niet de primaire waar vista opstaat. En nu start vista niet meer, ik zie nog het groene load balkje en daarna blijft pc hangen. Boot'n van dvd heeft zelfde effect. Iemand tip? boot'n in safe mode of enig andere optie onder F8 geeft zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admsnake
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-02-2022
chkdsk bood de oplossing :d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ja, en weet je nu wat ook het probleem was?

Oke dan, het heeft te maken met TxF NTFS. Als Linux zo'n partitie gaat resizen klopt heel de transactie TxF structuur niet meer waar Vista erg op leunt en dan heb je vet geluk dat je het kon herstellen. Met iets meer pech was je je Vista partitie mooi kwijt. TxF werkt met shadowcopies van gewijzigde bestanden. Gtparted ziet deze bestanden niet staan omdat het geen TxF tabellen kan lezen en kan pardoes deze bestanden negeren en vrijgeven als ruimte. Dat is duidelijk niet de bedoeling en hier geld heel sterk dat je moet nadenken voordat je iets installeerd en niet meteen heel je harddisk vol partititioneerd of tijdens de setup lukraak 1 partitie aanmaken.
Hou ruimte vrij als je met Linux wilt werken.

Je kunt 2 dingen doen:

1. Je systeemherstel is nu beschadigd. Schakel deze uit en zet hem dan weer aan.
2. Even een verse Vista erop planten en nu opletten met partitioneren.

PS: Vista laat de partities op 4 MB van de harddisk pas beginnen. Linux weet daar geen raad mee en kan ook alles in de soep draaien. Gewoon ruimte vrijhouden voor Linux en Linux haar eigen vrij ruimte laten beheren. Kom niet aan de Vista partitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-04 22:31
Ik heb grofweg hetzelfde gedaan, met het verschil dat ook de Vista partitie geschrinkt is. Wél is juist hiervoor binnen Vista de complete partitie gedefragmenteerd.

Behalve dat Vista niet meer boot weigert echter ook de Vista installatiecd dienst, alleen met de Ubuntubootdvd kom ik er nog in. Hoe kan ik proberen m'n Vista-partitie te herstellen en indien dat niet mogelijk is, hoe installeer ik Vista opnieuw? In gparted zijn ook na herstarten alle partities zichtbaar en de Vista-partitie heeft de flag "boot"

Tijdens het booten van de Vista dvd krijg ik te zien "windows is loading files", en vervolgens het laadbalkje. Vervolgens gaat het beeld op zwart, stopt de dvd met draaien en blijft het angstaanjagend stil...

Edit 2:

Inmiddels Vista install aan de praat gekregen door simpelweg m'n schijf met Vista te disconnecten. Ben ik echter in het schijfgedeelte van de install en steek ik mijn (Sata) stekkertje er weer in dan blijft hij zoeken bij "refresh"

[ Voor 30% gewijzigd door Autoreply op 10-02-2007 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-04 22:31
Nou; hij deed het weer, ff formatteren en het draait weer als een zonnetje :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henksnap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-10-2021
Was zelf aan het zoeken en kwam bij tweakers, kon het niet echt volgen of vond het teveel gebrabbel.

Het moest makkelijker en heb zitten zoeken, kwam bij EasyBCD en moet dat toch delen met anderen ;)

Als je XP gewoon op C hebt en je hebt Vista op een andere partitie gegooid en weer verwijderdt hebt,
dan hou je een ramp over; een dualboot, waarin je tijdig op f1 moet knallen om in XP te komen; een ramp.

Formatteer die Vista partitie en deze oplossing heb ik zelf ook gedaan: Download op http://www.softpedia.com/...nhancements/EasyBCD.shtml
EasyBCD 1.52

Start EasyBCD en klik op Add/Remove entries en je ziet een regel met "de oudere windows"
en nog een met Vista; selecteer Vista en gebruik de knop "Delete".
De regel met Vista verdwijnt en je sluit het programma gewoon af en Xp herstarten.
Klaar, de dualboot is verwijdert.

Bij mij is dit gewoon in 1 keer gelukt, geen poespas, veel succes!!! :)

Epox 8rda+,512mb Kinston pc2700,80GB 7200rms Maxtor Liquid,XP2400+,Club 9500 @ 9700, Lite-on 52*32*52,Acer AL732, WIN XP prof.etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05-2024

notsonewbie

...---...---...---

Anoniem: 146043 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 11:34:
Oke dan, het heeft te maken met TxF NTFS. Als Linux zo'n partitie gaat resizen klopt heel de transactie TxF structuur niet meer waar Vista erg op leunt en dan heb je vet geluk dat je het kon herstellen.
Dan heb ik deels mazzel,al 3 dagen.
250 gig disk (nieuw) gparted cd gebruikt, vista HP OEM geinstalleerd, op met gparted gemaakte 30 gig partitie en 1 van tien gig voor swap files en temp dir. De rest leeg gelaten, later wel aangemaakt vanuit vista zelf.

Wat nu wel vreemd is: had ik 14 gig nodig, vanochtend kreeg ik ineens de melding dat de C: schijf ruimte te kort kwam. Opruiming gedaan vanuit vista, maar dat leverde maar 230 mb op....
Dus ineens is overnight mijn data op c gegroeid van 14 naar 28,9 gig !!! maar terug vinden doe ik die data niet... Backups gaan naar een 2e schijf, swap staat niet op c.... rook uit mijn oren... |:(

UPDATE
Overnight heeft systeem herstel geen 15% van de 30 gig partitie gepakt maar gewoon ff meer dqan 14 gig !!!
Na opruimen van alle herstelpunten behalve de laatste vanuit schijfopruiming c, meer opties, heb ik weer 14 gig terug gewonnen...

[ Voor 11% gewijzigd door notsonewbie op 28-03-2007 12:31 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Pagina: 1