Hoofdcategorieën
Topicacties

[CM] Ambilight Haard

Pagina: 1

Reageer Nieuw Topic
pro

Ik heb de 'case' van mijn haard 'gemod' en omdat er veel tweakers zijn met eigen Ambilight / Moodlight projecten lijkt het me leuk om dit project met jullie te delen.

http://www.xs4all.nl/~mullerh/got-pics/ambilight_fireplace_rgb_nl_small.jpg

Ik heb dit met RGB LED's gemaakt en kan dus iedere kleur die ik wil instellen. Ik kan kleuren ook laten wisselen en in elkaar laten overlopen. Ik heb zelfs een haardvuur effect er in.

kleine animatie:
http://www.xs4all.nl/~mullerh/got-pics/ambilight_fireplace.gif

een complete bouwbeschrijving heb ik op mijn homepage gemaakt:
Nederlands talig
Engels talig

De spullen heb ik allemaal uit china door de contacten die ik daar heb ivm mijn spycams. Verder heb ik er een hoop soldeerwerk aan gehad en ook de leds monteren op een plint was best een lastig klusje. Vraag me niet of het onder de haard (waar ik alle electronica gestuft heb) niet te warm wordt. Hij mag nog niet aan omdat het stuckwerk nog moet drogen en uitharden, ik heb dat dus nog niet kunnen testen.

Ik denk dat ik de eerste ben met een ambilight haard! Iemand al eens eerder zoiets gezien ergens?
.
Ziet der wel grappig uit opzich, en heb het nog nooit eerder gezien. Maar gooi eens een spellings controle over die site van je (De Nederlandse heb ik gezien). Aardig wat fouten, maar voor de rest wel netjes uitgedacht ;)
oehh... dit is echt mooi... ik zou willen dat ik dat ook had, alleen heb ik geen haard 8)7 maar verandert hij vanzelf van kleur, of moet je dat met een knop oid doen?

http://www.marcovannoord.com , mijn simpele website die nog in aanbouw is

pro

quote:
ChaosZ0ne schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:41:
oehh... dit is echt mooi... ik zou willen dat ik dat ook had, alleen heb ik geen haard 8)7 maar verandert hij vanzelf van kleur, of moet je dat met een knop oid doen?
Ik HAD ook geen haard... kleuren kunnen vanzelf veranderen met een effect generatortje. Er zit ook een haardvuur effect in met geel en oranje en wat lichte flikkering.

Ik heb gisteravond de documentaire gemaakt op mijn homepage. Vanavond ga ik met de spellingscheck eea even 100% maken nog. Ik had al gezien dat er veel typo's en slordigheden in zijn geslopen. Het was ook laat toen ik het 'af' had tot zover.
Check me blog!

Ik wil hetzelfde gaan doen. Leuk gedaan. Ik kwam gisteren op het idee.. :)

FLICKR PHOTO GEAR Nikon D70s | Tamron28-75mm/F2.8 | Sigma 15MM Fisheye | Speedlight SB-600 PHOTOGRAPHER Dancelinx.nl | Outland | Partyflock |

pro

quote:
ilovetechno schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:45:
Ik wil hetzelfde gaan doen. Leuk gedaan. Ik kwam gisteren op het idee.. :)
Was JIJ die ene bezoekert die op mijn site geweest is toen ik er nog mee bezig was gisteren? Ik zou zeggen doe je voordeel met dit voorbeeld. strips niet verder dan 10cm uitelkaar doen! Beter is die 3cm aanhouden en een extra strip gecombineerd met een wat duurdere controller die meer strips aan kan.
pro

quote:
GoldenBatt schreef op woensdag 20 december 2006 @ 19:40:
Ziet der wel grappig uit opzich, en heb het nog nooit eerder gezien. Maar gooi eens een spellings controle over die site van je (De Nederlandse heb ik gezien). Aardig wat fouten, maar voor de rest wel netjes uitgedacht ;)
Ik heb gisteravond even de spellingscheck er over heen gegooit. Ik kwam een paar typo's tegen maar niet heel bijzonder veel spelfouten. Als je nu nog wat ziet, zou je me dat dan willen laten weten?
w00t w000t
Reg. datum: 14 januari 2006

Ziet er leuk uit :)
Wat kost zo'n geintje ongeveer?

a.K.a AcidPhoenix

pro

quote:
B1tneuker schreef op donderdag 21 december 2006 @ 13:07:
Ziet er leuk uit :)
Wat kost zo'n geintje ongeveer?
Dat viel nog wel mee. Minder dan een beetje mooie staandelamp. Ik heb het eerlijk gezegd ook niet helemaal bijgehouden. Arbeidsuren zijn natuurlijk onbetaalbaar, vooral het solderen van die iets langere verbindingskabeltjes was veel werk.

Het resultaat is natuurlijk onbetaalbaar! En dat is het enige dat telt!
pro

Diverse mensen hebben me gemailt met de vraag of die 60W voeding inderdaad zo zwaar moest zijn. Iedere kleur per strip gebruikt maximaal 100mA. dus 300mA per strip. 12 strips, dus 3600mA. Bij 12V is dat (P=U*I) dan 43,2 Watt wat ik MAXIMAAL gebruik als alle leds vol aanstaan. Daarbij komt nog dat die 100mA een afronding naar boven zal zijn. Ik moet dat eens nameten. Dus de voeding is wat ruim bemeten maar niet heel extreem.

Daarbij komt dat leds hun energie grotendeels in licht omzetten en gloeilampen zetten hun energie grotendeels om in warmte. Al met al is de lichtoppbrengst dus prima. Daarbij moet je dus wel rekenen dat als ik alleen blauw (of alleen groen of alleen rood) wil, dat ik dan maar een derde van de leds gebruik en dus ook maar een derde van het maximale vermogen beschikbaar heb. En dat is ook nog ruim voldoende lichtopbrengst.
Reg. datum: 22 december 2005

Ik heb een losstaande sier-haard van dik een meter hoog en 60/70cm breed.
Hiervoor zou ik dus genoeg hebben aan de eenvoudige aansturing+10 strips leds denk ik.
Tevens zou ik dan niet hoeven solderen.
Hoeveel zou dit mij dan gaan kosten aan onderdelen?
Begrijp ik het goed dat er dan helemaal niet gesoldeerd hoeft te worden ( ben ik nl heel slecht in)

Edit: ik lees op je site over een inkoopactie van die leds.
Als het te doen is zonder solderen wil ik ook wel meedoen!

jmderonde wijzigde dit bericht 22-12-2006 09:40 (14%)

Reg. datum: 17 april 2003

ik neem aan dat jou ledstrips wel iets goedkoper zijn dan de gangbare wallwashers? >:)

http://www.elektroshop.nl...g=nl&target=d434.html

pro

quote:
Meester_J schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 09:48:
ik neem aan dat jou ledstrips wel iets goedkoper zijn dan de gangbare wallwashers? >:)

http://www.elektroshop.nl...g=nl&target=d434.html
Ja uiteraard.
Verder is het op GoT niet toegestaan om te praten over inkoopacties. Ik heb op mijn site aangegeven dat ik best een partij wil laten komen om wat mensen hieraan te helpen en ik zou zeggen mail me maar dan komt dat wel goed. Verder dus niet op GoT want dan gaat het topic direct op slot.

Het lijkt me leuk dat we straks misschien wel 'het grote ambilight haarden' topic krijgen. Ik ben erg benieuwd naar creaties van anderen.

Ik overweeg nog om de toegang tot de leds te voorzien van difuse glas om het licht nog wat meer uit te laten waaieren. Heeft iemand van jullie daar toevallig ervaring mee?
pro

Probleem!
De koof waarin de ledstrips zitten is niet helemaal recht gestuct. De breedte van de koof varieerd dus een beetje.

foto:
http://fireplace.hasse.nl/mounted_fireplace.jpg

http://fireplace.hasse.nl/fireplace_floorplan.gif

Ik wilde het difuse glas daar mooi tussen passen. Dat is dus lastig geworden. Heeft iemand hier toevallig wel eens iets gezien om glas te bevestigen in een vergelijkbare constructie waarbij eea niet helemaal recht is?
Zie Signature
Reg. datum: 22 maart 2004

Als je 25 graden ledjes hebt kan je gewoon een minder brede plaat nemen gezien er weinig licht langs lekt.

Hoe het precies zit en wat allemaal niet recht is, is voor mij slecht te zien.

Zie Ondertitel

veerboot met underscores

Plexi kan toch gewoon zo?

http://tweakers.net/ext/f/798607303cf873a7313f6465becae694/full.jpg
Dus schuin of plat.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+
Camera specs: dSLR met veel glaswerk. Maakt volgens de verkoper hele mooie foto's op de [auto] stand! ;-)

pro

in iedergeval plat en ook tussen de 'gleuf/koof'. Als ik difuse glas neem denk je dan dat een bevestigingsrand niet uit zal maken? De breedte is gemiddeld 5 cm. als daar aan beide kanten wat van af gaat blijft er 3 a 4 cm over. Lastig om in te schatten of dat goed gaat werken. Iemand ervaring?

De vraag is ook nog: glas of plexiglas. Glas is makkelijker te krijgen in difuse maar erg breekbaar en lastig te bewerken. Plexiglas kan ik eenvoudiger bewerken om een oneffenheid in te passen. Maar ik heb geen idee welk plexiglas ik moet hebben...

Welke plexiglas expert kan mij vertellen wat ik zou moeten gebruiken voor een optimaal difuse effect (dat ook niet al te veek kicht wegneemt)?
veerboot met underscores

Gewoon clear pexi en dat met k300 schuurpapier opschuren.

pc specs: groter, beter, mooier en sneller dan de jouwe :+
Camera specs: dSLR met veel glaswerk. Maakt volgens de verkoper hele mooie foto's op de [auto] stand! ;-)

pro

quote:
_ferry_ schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:37:
Gewoon clear pexi en dat met k300 schuurpapier opschuren.
Goede tip. Is ook niet zo duur geloof ik en kan ik met een decoupeerder simpel bewerken. Heb je dat zelf ook zo gedaan? Heb je toevallig een plaatje of een topic met hoe dat er dan uitziet en functioneerd?

Pagina: 1

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: