Haperende externe flitsers

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xplicit media
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04-2022
Voor gedene die ook soort van hun apparatuur misbruiken oftewel echt heel veel fotos maken even een vraag over externe flisers.

De laatste tijd wil het nogal eens voorkomen dat mn flister "vergeet" te flitsen als ik achter elkaar fotos aan het maken ben. Ik weet dat je officieel je flitser moet laten afkoelen maarja dat is in de praktijk niet altijd werkbaar. Nu kan het weigeren een aantal oorzaken hebben:

* niet lekker in de schoen (contact is niet echt 100% betrouwbaar denk na veel gebruik)
* Batterijen raken uitgeput (al hebben nieuwe batterijen ook er last van)
* Flistlamp zelf is op zijn einde.

Vooral dat laatste ben ik benieuwd naar wat de levensduur ongeveeer is, vroeger kocht je voor je SLR cameras gewoon van die nieuwe flist blokjes maar das met de digitale apparatuur nogal prijzig natuurlijk. Bestaan er losse flitsbuisjes die men kan laten vervangen dat iemand weet ? Uiteraard zit in een flitser een dikke condensator dus kan me ook voorstellen dat die het einde kan halen maar wat is normaal en of wat zijn de ervaringen van andere fotografen

Gebruik tegenwoordig al minimaal 4* 2500 mA/h batterijen liefts 2700's maar ook bij volle batterijen lijkt hij dit eerder te doen dan eerst.

Iemand ervaring met haperende fltsers,? En hoe dit te verhelpen?

(gebruik zelf een nikon sb800 maar expres niet eerder vermeld omdat dit eigenlijk meer een algemene vraag is)

http://www.xplicitmedia.com

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05:51

Nik

Ik denk dat het zit in de laadtijd (recycle tijd) van een flitser. Deze moet nu eenmaal uit een stel batterijen een mega krachtige flits halen. Druk jij de sluiter knop in vóór de flitser geladen is, dan flitst 'ie gewoon niet.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ligt het niet gewoon aan de refresh time? Ik hoor mijn SB-600 altijd piepen (heel irritant geluid) en volgens mij wordt dan een condensator geladen die de energie voor de flits levert. Correct me if I'm wrong.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-12 22:37

mace

Sapere Aude

Ik denk zelf dat de condensator er langer over doet om volledig opgeladen te raken, door ouderdom/slijtage en dat hij daarom soms gewoon nog niet vol is als je schiet.

[ Voor 7% gewijzigd door mace op 14-11-2006 19:36 ]

• xplicit media
Ja allebei zeker waar.

Een flits wordt gegenereerd door een laagspanning om te zetten naar een veel hoger voltage dmv een spoel en condensator, dat piepen is het opladen inderdaad, Het zijn inderdaad aardige klappen voor een batterij en levensduur is daardoor een stuk lager dan normaal gebruik maar aangezien het voorheen wel goed ging ben ik erg benieuwd of het uitputten van het flitsbuisje ook bestaat. Heb zelfs al overwogen een tweede flitser te kopen, kan het niet gebruiken als hij straks opeens helemaal niet meer wil tijdens opdrachten,

Maarja das natuurlijk niet de goedkoopste oplossing

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-12 22:37

mace

Sapere Aude

Het lijkt me sterk dat het flitsbuisje het probleem is, een lamp doet het of hij doet het niet, een condensator kan daarentegen slechter worden zonder dat je het in het begin merkt, ik zou zeggen sloop de flitser open en kijk wat voor elko er in zit, moet niet al te moeilijk zijn om te vervangen en een dikke elko kost niet meer dan 5 euro schat ik.

[ Voor 32% gewijzigd door mace op 14-11-2006 19:41 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 18:06
Wilko schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:33:
Ligt het niet gewoon aan de refresh time? Ik hoor mijn SB-600 altijd piepen (heel irritant geluid) en volgens mij wordt dan een condensator geladen die de energie voor de flits levert. Correct me if I'm wrong.
Apart. Wat mij meteen opviel bij de SB-600 is dat 'ie nou 's niet zo irritant piept.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-12 22:42
Wijnands schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:17:
[...]

Apart. Wat mij meteen opviel bij de SB-600 is dat 'ie nou 's niet zo irritant piept.
Mijn Sb-800 piept ook, en elke SB-600 die ik tot nog toe gezien heb ook... weet je zeker dat je niet gewoon doordat je wat ouder aan het worden bent de hoge tonen minder goed opvangt? Das niet sarcastisch bedoeld trouwens, er zit een heel groot verschil in hoorbaarheid in hoge tonen tussen 18 jaar en 25 jaar oud zijn.

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Ik heb het ook gehad tijdens ADE met me sb600
FF laten afkoelen en toen was het probleem opgelost... Hij was gewoon helemaal vanslag ......
Snapte er ook niks van alles schoon gemaakt maar maakte niet uit.
Toen ff op een koude steen gelegt achter het podium en toen ging het snel weer beter.

Maar wat het nu echt was geen idee denk ook echt de hitte.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

• xplicit media
Heb het laatste keer zelfs zo erg meegemaakt dat ie echt vast stond.. flitser compleet van het pad af. reageerde niet meer op aansturing van camera, wilde niet meer filtsen, Kreeg hem ook niet meer uitgezet, zelfs niet toen ik hem van de camera afhaalde wilde hij niet uitgaan of handmatig een flits geven, gewoon echt vastgelopen voor zover dat kan althans.

Enige wat werkte was door de batterijen er maar uit te trekken..

Misschien toch een nikon kwaaltje :(

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik weet dat je officieel je flitser moet laten afkoelen maarja dat is in de praktijk niet altijd werkbaar.
Toch doen. Als het niet kan, zorg voor een reserveflitser. Die flitskoppen geven een bult licht af, en het steeds herladen schieten herladen schieten betekent dat er veel power in korte tijd doorheen wordt gejaagd. Serieuze tip: lees je handleiding, daar staat het ook in.

Ik hoop dat je je SB800 niet hebt beschadigd door over-extended gebruik, want dat is zonde, en nergens voor nodig. Als je echt over zo'n lange periode zo vaak moet flitsen, moet je voor een backup-flitser zorgen, al is het 'maar' een SB600, bij wijze van spreken.
Heb zelfs al overwogen een tweede flitser te kopen, kan het niet gebruiken als hij straks opeens helemaal niet meer wil tijdens opdrachten,

Maarja das natuurlijk niet de goedkoopste oplossing
Een kapotte SB800 wegens abuse is nog minder goedkoop lijkt me. Als je echt zulke serieuze opdrachten hebt, zal je vast ook wel een backup-body hebben of overwegen, waarom dan niet een backup-flitser?

Ik heb zelf 2 SB800's die beiden veel gebruik zien, maar ben me terdege bewust dat het 'gewoon' reportageflitsers zijn die totaal niet gekoeld worden, passief met een sink danwel actief zoals studioflitsers met fans. Oftewel, als ik een sessie heb en in een half uur ben ik aardig in de weer geweest, laat ik ze daarna gewoon even afkoelen. Kan dat niet doordat je door moet in jouw geval, zorg dan voor backup :)

LinkedIn
Instagram

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 18:06
RedXraD schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 21:20:
[...]

Mijn Sb-800 piept ook, en elke SB-600 die ik tot nog toe gezien heb ook... weet je zeker dat je niet gewoon doordat je wat ouder aan het worden bent de hoge tonen minder goed opvangt? Das niet sarcastisch bedoeld trouwens, er zit een heel groot verschil in hoorbaarheid in hoge tonen tussen 18 jaar en 25 jaar oud zijn.
Dat zou best kunnen. M'n gehoor is nog wel goed genoeg om die zogenaamde "onhoorbare" gsm ringtone te horen. Had laatst een 2e hands f601 en daar hoorde ik de flitser wel van.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

xplicit media schreef op woensdag 15 november 2006 @ 03:15:
Heb het laatste keer zelfs zo erg meegemaakt dat ie echt vast stond.. flitser compleet van het pad af. reageerde niet meer op aansturing van camera, wilde niet meer filtsen, Kreeg hem ook niet meer uitgezet, zelfs niet toen ik hem van de camera afhaalde wilde hij niet uitgaan of handmatig een flits geven, gewoon echt vastgelopen voor zover dat kan althans.

Enige wat werkte was door de batterijen er maar uit te trekken..

Misschien toch een nikon kwaaltje :(
Precies het zelfde mee gemaakt. 1x dan... Schrok me kapot toen :$
Maar inderdaad toch maar laten afkoelen. Ik doe het tegen woordig maar gewoon want is zonden van het materiaal....
Ga dan meestal maar aan de bar wat drinken en peukie roken ff ouwe hoeren met wat mensen en dan weer verder. ff 15 a 20 min een break zegmaar.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Verwijderd

Hmmmm, ik heb met m'n Sigme EF-500 Super op m'n KM 7D dat de contacten niet helemaal lekker zijn. Soms herkent de camera niet dat de flitser erop zit (en aan staat). Wanneer ik de flitser beetpak en ietsje beweeg tov de camera werkt het wel weer.

Bevestiging is dus niet super. Het is me opgevallen dat de plaatjes op internet en de handleiding van de flitser een soort draaiknop laten zien waarmee de flitser kan worden vastgezet op de camera; bij mij is dat niet zo, ikheb een soort drukknopje op de flitser te ontgrendelen. Iemand een idee om dit te (laten) veranderen?

• xplicit media
Afgelopen vrijdag heb ik de flister maar afgeschreven, wilde totaal niet meer doen wat ik wilde en meting, en tweede gordijn wilde voor geen meter meer.

Perfect momenten gehad om fotos te maken, maar kwamen er dus zwart uit das is zooo k*t

Zaterdag maar een nieuwe SB800 gekocht, Zaterdag nacht gebruikt en was een verademing, totaal anderen instellingen ook opeens voor mn camera om zelfde resultaten als voorheen te behalen, blijkbaar was hij langzaam toch steeds slechter geworden. Moest mn flits gewoon paar stappen terug zetten om het zelfde resultaat te verkrijgen als before.

Maar nog weinig mensen blijkbaar die ook weleens de flister vervangen.

Denk dat ik hem wel laat fixen, altijd handig 1 achter de hand te hebben

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
xplicit media schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 19:28:
Vooral dat laatste ben ik benieuwd naar wat de levensduur ongeveeer is, vroeger kocht je voor je SLR cameras gewoon van die nieuwe flist blokjes maar das met de digitale apparatuur nogal prijzig natuurlijk.
kopen van nieuwe flitsblokjes is wel heel vroeger en ik zie ook niet echt in waarom dat met digitale apparatuur duurder moet zijn. al meer dan 25 jaar worden er een zelfde soort flitsers op spiegelreflexen gebruikt.

maar ingaande op je probleem, als je echt vaak flits (al duizenden keren), dan is waarschijnlijk je flitser aan zijn einde. flitser hebben - zeker in vergelijking met bijv. een sluiter - een redelijk beperkte levensduur. hoeveel het precies is weet ik niet en ik ben ook verre van voldoende technisch onderlegd om je het hoe en waarom uit te kunnen leggen, maar ik weet wel dat ik vroeger alles behalve flitsers tweedehands kocht. een sluiter of iets kan altijd een vervangen worden, maar als een flitser aan zijn eind is, is dat over het algemeen definitief (of financieel niet de moeite waard om te laten repararen). wellicht dat flitsers tegenwoordig wat langer meegaan, maar daar tegenover staat dat de meeste ook veel meer foto's maken dan in het analoge tijdperk.

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Flitsers kunnen héél lang meegaan. Mijn 2 oudste Metzen zijn een 45CT1 uit 1983 en een 45CL4 uit 1997 en die doen het na jaren van intensief gebruik nog steeds als nieuw. Alleen de batterypacks heb ik onlangs vervangen door NiMh-packs.
Mijn vader heeft een nog steeds werkende Braun met loodaccu uit de jaren 60. Ook intensief gebruikt.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Sjah, maar mijn Canon 550EX heeft zijn beste tijd ook wel gehad. Mede geholpen door een val namens een niet oplettende fotograaf (niet ikzelf) overigens...

Bericht hierboven

Verwijderd

Mja Floris, maar er wordt bij ons ook wel flink gebruik gemaakt van die flitsers. Zolang je niet fullpower staat te flitsen gaat het allemaal prima is mijn ervaring, ik flits er heel wat af en ik heb nog nooit problemen ondervonden of een flitskop gehad die flink warm werd :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat ook belangrijk is!

Zorg dat je je flitskop net zo schoon houd als dat je bij je objectieven doet. Vuil op het glaasje (plastic) voorop kan gaan inbranden, als dat eenmaal ietsje is gebeurt, wordt het alleen maar erger.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Goed punt Fairy!

neo: True, ik flits eigenlijk nooit op full-power, altijd TTL of zelfs onderbelichte TTL. Maar na de val van vorige week is het wel snel verergerd allemaal...

Bericht hierboven

Verwijderd

Tussen de aankoop van mijn twee SB-800 flitsers zit een jaar verschil (en ik denk zo'n 6000 tot 8000 flitsen). Ik gebruik mijn flitsers dus zeer regelmatig en ik merk een reuze verschil tussen mijn oude en nieuwe flitser. Als ik de full power flits meet met mijn seconic flitsmeter zie ik ook dat mijn oude flitser erg is teruggelopen in flitskracht. (iets meer dan 1 stop)

Het is voor mij dus ook duidelijk dat flisters echt minder worden naar verloop van tijd maar eerlijk gezegd behandel ik ze net als de TS ook niet "netjes" omdat het in mijn werk vaak niet gaat. Als ik flits dan is dat omdat het moet, ik kan dus niet even wachten met fotograferen maar ik heb wel voor de zekerheid altijd een backup flitser in mijn tas.

Verwijderd

Floris schreef op donderdag 23 november 2006 @ 20:55:
Goed punt Fairy!

neo: True, ik flits eigenlijk nooit op full-power, altijd TTL of zelfs onderbelichte TTL. Maar na de val van vorige week is het wel snel verergerd allemaal...
Klopt, één van m'n 550EX's zit ook standaard bij feestjes erop. Die heeft ook al wat duikelingen meegemaakt, maar op het spontaan in de 7 graden naar beneden stand klappen na gaat het allemaal nog prima :) De ander is nog gloedjenieuw maar die gebruik ik ook maar weinig :)

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

in de handleiding van de SB800/SB600 staat dat je max 4 flitsen @ full power mag afvuren. Daarna moet hij 10 min rusten. Uiteraard trekt hij het langer, voor journalisten zou het anders niet werkbaar zijn.

Ben overigens wel benieuwd naar situaties waar je echt zoveel van een flitser gebruik maakt dat het ding vastslaat omdat hij te warm is. De situaties waar Remy ze gebruikt kan ik me voorstellen. Maar als ze gewoon op je body zitten, je onderwerp dichtbij is en het plafond niet al te hoog/niet zwart is, voorzie ik weinig problemen.

Ikzelf kom, zoals ik jullie verhalen mag geloven, ook zeer frequent in dit soort situaties. Maar heb dit iig nog niet meegemaakt. Wellicht zoals sommigen dans acts aan het fotograferen zijn, dan kan ik het me idd goed voorstellen. Gewoon een andere stijl aanleren ;)

[ Voor 19% gewijzigd door jules op 24-11-2006 09:29 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Floris schreef op donderdag 23 november 2006 @ 20:55:
Goed punt Fairy!

Als er eenmaal iets inbrand dan wordt het alleen maar erger. Het glas gaat dan bruinig worden en dus licht tegenhouden (==warmte).

Ik hou mijn flitskop iig altijd netjes schoon :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

@Fairy, het heeft wel een kern van waarheid. Nadat ik vorig jaar ergens m'n flitskop tegen een zwart gedrukte flyer liet afgaan zit er sindsdien wel een lichte (voelbare) beschadiging op het kunststof doorzichtige "prisma" voor de flitsbuis. Echter zie ik dit zo direct niet verder verslechteren, ook al gebruik ik hem zeer intensief. Wellicht het verschil tussen Canon en Nikon?

• xplicit media
True true denk dat inderdaad het ge/misbruik door mij wel parten speelt, ga er verre van netjes mee om en tja zal vast wel invloed hebben op levensduur. Het difuus scherm is licht beschadigt door je ne sais pas eigenlijk, maar dat het beschadigt is is zeker waar, hierdoor kan best de flits nadeel ontvangen en energie terug gekaatst worden.

Ik wil nogwel eens mn tweede gordijn afremmen met hand, papier, of wat voor handen is op dat moment, dus eerste gordijn zoals gemeten nemen en tweede gordijn afgeremt. Dat afremmen op die alternatieve manier is verre van gunstig want de energie moet hij toch kwijt en wordt omgezet in warmte dus daar kan het verkeerd gaan.

Overigens een vriend van me presteerde het om een SB600 binnen een maand letterlijk in rook op te laten gaan, Reden nog onbekend maar ging dus echt roken.

Zal mn oude flitser eens open maken binnekort, en wat electronica vervangen en aan wat testen onderwerpen, (ben electronic engineer van beroep) eens kijken of ik een verklaring kan vinden.

Oude flitser is overigens ik gok 1,5 jaar oud en echt duizenden fotos mee gemaakt, meestal met tweede gordijn dus dan twee keer flisten per foto

Verwijderd

Ik heb geen Nikon, en dus ook geen SB800, maar als ik mijn flitser (Metz 45 CL-4) vertel dat 'ie op 2nd curtain moet flitsen, dan doet 'ie dat, gewoon 1 flits op 't goede moment. Kan me niet voorstellen dat de SB800 dan 2x flitst? Behalve de preflash voor i-TTL, maar die heb je ook bij 1st curtain.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2006 @ 00:22:
Ik heb geen Nikon, en dus ook geen SB800, maar als ik mijn flitser (Metz 45 CL-4) vertel dat 'ie op 2nd curtain moet flitsen, dan doet 'ie dat, gewoon 1 flits op 't goede moment. Kan me niet voorstellen dat de SB800 dan 2x flitst? Behalve de preflash voor i-TTL, maar die heb je ook bij 1st curtain.
Ik wilde net zeggen, een SB600/800 of welke andere TTL flitser dan ook flitst maar 1 keer tijdens de opening van de sluiter. De aller aller eerste flits is de pre flash. Uitzondering hierop is als hij in RPT of repeating mode staat. Maar dat is meer een handmatige functie.

Pagina: 1