X1950 PRO crasht steeds

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoi,

Ik heb sinds kort een Sapphire X1950 PRO 256MB. Natuurlijk benieuwd wat de 3d Mark score is heb ik 3dmark 2005 gedownload (aangezien ik daarmee de X1400 van mijn notebook ook heb getest en nog niet met 2006).

De eerste keer ging het goed en haalde ik een redelijk 8868 of daaromtrend (geen screenshot gemaakt).

Ook heb ik daarbij de Ati overdrive geprobeerd en daarbij was het mogelijk om de core en het geheugen allebei zo'n 40mhz sneller te laten draaien.

Vervolgens wilde ik nieuwere drivers gaan installeren dan die op de CD van Sapphire en hier begonnen de problemen: de 6.10 drivers van Ati werken niet. Ik kreeg de melding dat de hardware niet ondersteund wordt. Okay, logisch, de kaart is pas na het uitkomen van de drivers beschikbaar geworden.

Ati biedt echter een speciale driver aan voor de X1950 PRO. Die geinstalleerd en vervolgens liep Overdrive steeds vast, evenals 3d Mark. Voorheen kreeg VPU recover de boel weer werkend maar met deze driver niet meer. Steeds tijdens het testen, zowel in 3d Mark als met Overdrive lijkt het er op of de kaart ermee stopt. De fan gaat op zijn hoogste stand staan blazen, mijn monitor gaat in standby modus en dit blijft zo totdat ik mijn PC reset. In 3DMark stopt alles er steeds op een willekeurig moment mee.

Hetzelfde probleem deed zich vervolgens voor met de drivers van de Sapphire website, en ook nadat ik weer de drivers van de CD geinstalleerd had.

Het vreemde is dat ik tijdens het gamen geen problemen ervaar: in BF2 met de settings op High in 1024x768, geen AA in elk geval niet: de fan gaat niet harder draaien dan in 2D mode en het spel loopt soepel.

Ik heb het ook geprobeerd met lighting op high (normaal op medium in high stand) en 4xAA, dat zorgde voor framedrops en enorme laadtijden (en geloof ik ook een keer een crash). Lijkt me vrij normaal hoewel de kaart nog beter moet kunnen Wellicht is mijn geheugen hier de oorzaak: 1GB.

Ik heb me rot gezocht maar niet kunnen vinden wat de oorzaak hiervan kan zijn. Het vreemde is dus dat de eerste tests prima gingen, en dat de boel nu steeds vastloopt.

Ik vraag me af of de kaart te warm wordt, maar de fan gaat niet sneller draaien en de kast staat open. Verder zou het de voeding kunnen zijn maar gamen gaat wel goed. Volgens de specs zou ik een 450W voeding moeten hebben. In mijn systeem zit een Forton Source FSP 350-60THA-P. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat ik de kaart op de verkeerde 12v lijn heb aangesloten? Zover ik kan zien gaat alles volgens het boekje.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Op deze manier heb ik namelijk nog niet veel plezier beleefd aan mijn nieuwe kaart :|.

Specs:
AMD X64 3500
1GB werkgeheugen
Sapphire X1950 PRO 256MB PCIEE
250GB HDD
DVD-speler
DVD-brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-03 13:33
Of je un-installed de drivers en haalt daarna de drivercleaner eroverheen.
Installeert het opnieuw met een driver wat de 1950Pro wel aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook geprobeerd met lighting op high (normaal op medium in high stand) en 4xAA, dat zorgde voor framedrops en enorme laadtijden (en geloof ik ook een keer een crash). Lijkt me vrij normaal hoewel de kaart nog beter moet kunnen Wellicht is mijn geheugen hier de oorzaak: 1GB.
Met 1GB aan geheugen moet je 'textures' een tandje lager zetten in BF2, voor de rest - incl lighting - kan alles max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 22:07
De drivers op de ATi pagina zijn dezelfde als die je op je cd vindt, het is alleen een online source, mocht je je cd kwijt zijn...
Ik zou zelf goed je drivers uninstallen (met dat dingetje in je add/remove programs die all je ati shit weghaalt), en daarna de cd drivers opnieuw installeren....

Ik moet echter wel zeggen, ik heb zelf ook een sapphire x1950Pro, dat die van mij ook af en toe vastloopt... Ik heb het nu gemerkt in Oblivion en Day of Defeat: Source... Andere games, zoals Prey en FEAR lopen wel zo stabiel als maar kan... De drivers zijn dus volgens mij nog niet helemaal 100%, maar ik verwacht met de catalyst 6.11 daar verandering in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik vermoed een voeding die niet toereikend is...Die Fortron (350watt?) zal best goed zijn, maar met zon kaart erbij zou ik voor 450watt oid gaan...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een ruime week een asus X1950pro. Eerst wilde ik 6.10 installeren maar bleek dat deze de X1950pro niet ondersteund, dus heb ik de driver cd bij de kaart gebruikt.
De kaart loopt bij mij zeer stabiel in alle spellen die ik speel (Oblivion, Company of heroes, CoD2 en 3dm05/06)
Ik heb overigens een 400W Seasonic voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54

Cheezus

Luiaard

De voeding lijkt me wel voldoende, ik heb een core2duo 6300, 2 gig geheugen, 2hd's en een asus 1950 pro op een no-name 350watt hangen en draait super stabiel, die fortron voeding levert vast nog stabielere spanningen dus..

Ik zat ook te zoeken naar een driver voor m'n kaart (zat geen cd'tje bij of die had ik al kwijtgemaakt?), ik wist niet dat ati een aparte driver had voor de 1950 pro dus probeerde gewoon catalyst 6.10. Dat werkte dus niet 8)7
Toen maar de 6.11 beta gedownload en deze draait bij mij perfect, ik heb geen benchmark results maar ik heb totaal geen last van artifacts of crashes, in BF2 kan ik gewoon alles op max zetten en draait het nog vloeiend.

De 6.11 beta drives zijn wel op google te vinden.. meestal op hele trage sites maar goed :P

Verwijderd

Hi LouisXV,

Ik heb exact hetzelfde. Scherm slaat op no signal. Fan gaat aan. Heb cooling 430 W.
Zelfde kaart als jij hebt. 6600 Duo Core....

Heb je na dit gehele verhaal al de oplossing? Ik zie wel een hoop proberen waard maar na een paar avonden. Tis een beetje verdrietig. Heb de computer al paar keer opnieuw geinstalleerd (VISTA). (Tja je weet het niet ... ofwel beter gezegd ik weet het niet).

Met XP had ik er geen last van. Wellicht zie je dit berichtje nog.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-07 16:08

MrDrako

nep ict'er

Er is al een flink topic over x1950 pro's en overhitting. Waarschijnlijk valt ook jouw probleem hieronder en is het toeval dat je pc onder XP niet crashde.
Pagina: 1