Na overklok lagere 3markscore

Pagina: 1
Acties:

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 23:54
Hoi,

sinds een tijdje heb ik een nieuwe videokaart, de geforce 7900GTO, en deze schijnt een groot overklokpotentieel te hebben. Vandaag heb ik de core en mem clock van de kaart iets verhoogt (670-1400) ipv 650-1320. Maar nu haal ik ineens ruim 1000 punten minder in 3dmark 2005, namelijk 7900 tegen 9100 eerst. Heeft iemand van jullie misschien een idee waar dat aan kan liggen?
Mijn systeem:
- AMD Athlon 64 X2 3800+
- ASUS a8n SLI Premium
- Geforce 7900GTO
- 2GB geheugen
- 500 watt antec smartpower

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
En wat is de score als je hem weer op stock-speeds zet?

Verwijderd

Dat heeft hij toch al in zijn bericht gezet?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:46

Thandor

SilverStreak

Inderdaad luidt hier de vraag 'wat als alles weer zo staat als toen?'. Bekijk verder ook of je in de tussen tijd niet iets anders hebt veranderd aan het systeem. Denk aan achtergrondprocessen of drivers van bepaalde hardware.
Check ook de instellingen van de videokaart m.b.t. grafische kwaliteit (Anti-Aliasing en Anistropisch Filteren bv.) :)

Wat overigens ook kan is dat de kaart op de hogere klokfrequenties fouten gaat maken waardoor de rendering foutief zal verlopen met performanceverlies als gevolg. Let op: Foutieve berekeningen hoeven niet altijd in de vorm van artifacts naar voren te komen. Het kan prima zijn dat de gerenderde beelden fraai ogen en dat er toch foutieve berekeningen plaats hebben gevonden.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:30:
Dat heeft hij toch al in zijn bericht gezet?
Waar dan? ;)

@Hahn
hello_moto vraagt wat er gebeurt als je de kaart weer (let op, weer!) op stock-speeds laat lopen. Dus ná het overclocken de klokfrequenties weer op default zetten en dan nogmaals testen om te kijken of het probleem weer weg is. Indien dat het geval is moge het duidelijk zijn dat de overclock het probleem was :)

[ Voor 61% gewijzigd door Thandor op 04-11-2006 19:39 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
namelijk 7900 tegen 9100 eerst
:?

edit:
Ah ok, dacht dat het 'm ging om de score op stocksnelheden :P My bad!

[ Voor 51% gewijzigd door Hahn op 04-11-2006 19:40 ]

The devil is in the details.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat was voor en na de overklok,Hij heeft geen test gedaan na overklok -> teruggezet op stock.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Daar gaat het niet om, men neemt aan dat voor het overclocken de jaart 9100 haalde. Na de overclock 7900, nu wil men weten wat er gebeurd als de kaart weer wordt teruggeclocked, vrij logisch lijkt me :?

edit: te laat :+ :p :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 19:39 ]

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
grote mogelijkheid dat je kaart die snelheid gewoon niet aankan (en dan waarschijnlijk de core) en dan heb je tijdens je 3dmark test een freeze gehad (wat ie opslaat als 0 fps) of hij heeft zichzelf teruggeklokt naar "veilige" snelheden, wat resulteert in 630/660 ofzo?

• fragfreak
Ik haal idd 9100 op stock, na de overklok haal ik 7900. Zet ik hem terug op stock dan zijn de scores weer normaal. Verder heb ik helemaal niets veranderd aan drivers e.d.
In 3dmark krijg ik ook gewoon goed beeld, niets raars.
Moet ik misschien het voltage verhogen om wel een goede score te krijgen? En zo ja waar kan ik dat doen?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb de core van mijn 7900GTO op 705 staan. Als ik em 10mhz hoger zet haal ik de helft aan punten in 3Dmark. Dus de kaart kan dan denk ik de snelheid niet meer aan oid. Ik had er tenminste iets van gelezen in de search dat dit kan gebeuren als je je kaart te hoog overklokt.

Verwijderd

Ik had iets gelezen over Videokaarten die oc'ed waren dat de Minimum framerate lager zou worden dankzij die OC.

Waar ik het precies las weet ik niet ik geloof Overclockers.com, maar het klopt ongeveer wel ;)

• fragfreak
Kan iemand me vertellen of het nodig is om het voltage voor de videokaart te verhogen om goed over te kunnen klokken? Of kan je met het standaard voltage ook een eind komen?

Verwijderd

fragfreak schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:34:
Kan iemand me vertellen of het nodig is om het voltage voor de videokaart te verhogen om goed over te kunnen klokken? Of kan je met het standaard voltage ook een eind komen?
De meest effectieve volt-mods zijn dan toch op de core & mem zelf, aangezien verhogen van de PCI-e / AGP voltage weinig zin heeft. Ik had ooit met een oudere 9600XT de test aangegaan of verhogen van de AGP voltage zin had, het scheelde een paar MHz'en op de Core & Mem.

Zoek dus voor een voltmod. Goede koeling erbij is noodzakelijk aangezien de core op een hoger voltage zal gaan lopen, en mogelijk ook hogere speeds. Er zit natuurlijk net als bij CPU's een limiet aan die je simpelweg niet kan passeren met nog meer Volts...

• TFDev
Mag ik je doorverwijzen naar Het 7900GTO discussietopic? :P en dan gewoon lekker lezen (ook deel 1, link staat in de startpost)

• fragfreak
Killed-1 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 22:03:
Mag ik je doorverwijzen naar Het 7900GTO discussietopic? :P en dan gewoon lekker lezen (ook deel 1, link staat in de startpost)
Ik heb dat topic reeds doorgelezen en daar het antwoord op mn vraag niet kunnen vinden. Bovendien is het tegen de topicregels om vragen te stellen over tegenvallende 3dmark scores. Maar ik denk dat ik gewoon pech heb met mijn videokaart en dat die niet sneller dan de stock speeds wil lopen. Ach hij is nog steeds wel lekker snel, maar ja meer is altijd beter.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
fragfreak schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:06:
[...]

Ik heb dat topic reeds doorgelezen en daar het antwoord op mn vraag niet kunnen vinden. Bovendien is het tegen de topicregels om vragen te stellen over tegenvallende 3dmark scores. Maar ik denk dat ik gewoon pech heb met mijn videokaart en dat die niet sneller dan de stock speeds wil lopen. Ach hij is nog steeds wel lekker snel, maar ja meer is altijd beter.
Ik zou zeggen, neem coolbits, laat hem automatisch even zoeken naar "optimal settings", en kijk of dan weer hetzelfde voorkomt. Wat je ook eens moet proberen is de core op stock (650) te laten staan en het geheugen richting de GTX speed (1600) moet brengen. Ik heb het geluk dat de mijne lekker draait zelfs boven de GTX speeds. Probeer eens een keer 3dmark06... ik haalde op stock met E6600 @ 3Ghz 6080, en GTO @ 714/858 6828, misschien iets om mee te vergelijken.
Als je boven de 6000 kan komen OCed of niet, heb je sowieso een goede videokaart voor weinig geld ;)

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Thandor schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:31:
Wat overigens ook kan is dat de kaart op de hogere klokfrequenties fouten gaat maken waardoor de rendering foutief zal verlopen met performanceverlies als gevolg. Let op: Foutieve berekeningen hoeven niet altijd in de vorm van artifacts naar voren te komen. Het kan prima zijn dat de gerenderde beelden fraai ogen en dat er toch foutieve berekeningen plaats hebben gevonden.
Met hem ^^
Als je de performence van overklokken in een grafiek uitzet zul je een parabool met een maximum krijgen. Dus een stijgende lijn met een top die daarna weer daalt. De kunst is het vinden van die top in de lijn. Door de rekenenfouten worden er mogelijk dingen opnieuw berekend en dat kost tijd zoals je begrijpt -> slecht voor de performence.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-06 21:53
fragfreak schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 23:06:
[...]

probeer anders eens met kleine stapjes....en gpu/mem apart

dus bijv. 650.1360....dan zou je in principe toch een hogere score moeten krijgen

wat is de temperatuur ?

• fragfreak
Ik heb even coolbits geprobeerd, en die gaf als optimale setting 700 voor de core en 760 voor het geheugen. Deze heb ik geprobeerd, maar 3dmark liep al snel vast. Daarna ben ik maar vanaf de stock speeds heel langzaam gaan ophogen en nu loopt die stabiel op 667 core en 707 memory. Dit gaf toch 150 punten meer in 3dmark. Ik ga proberen of ik nog iets hoger kan komen, maar heb het idee dat ik toch aardig aan de limiet zit.

De temperatuur is overigens dik in orde, idle is die 38 en onder load komt die nauwelijks boven de 50 graden uit.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
probeer ook eens de zelfde verhouding te houden tussen core en men, hier wordt namelijk wel degelijk op gerekend door de GPU

vb: stock 500/1000 (elke klok tik krijgt de gpu 2x geheugen info)

vb2: oc'd 1000 1999 (elke klok tik mist de gpu net dat extra info'tje uit het geheugen...!)

Het kan dus zijn dat dit problemen veroorzaakt (hoewel dat in dit dramatische voorbeeld wel mee zal vallen :P maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel)

~ Mijn prog blog!

• Mr. Detonator
fragfreak schreef op zondag 05 november 2006 @ 10:33:
Ik heb even coolbits geprobeerd, en die gaf als optimale setting 700 voor de core en 760 voor het geheugen. Deze heb ik geprobeerd, maar 3dmark liep al snel vast. Daarna ben ik maar vanaf de stock speeds heel langzaam gaan ophogen en nu loopt die stabiel op 667 core en 707 memory. Dit gaf toch 150 punten meer in 3dmark. Ik ga proberen of ik nog iets hoger kan komen, maar heb het idee dat ik toch aardig aan de limiet zit.

De temperatuur is overigens dik in orde, idle is die 38 en onder load komt die nauwelijks boven de 50 graden uit.
toch vind ik het vreemd dat je niet verder komt ondanks de vrij lage temps :)

Kijk eens in je bios naar ''peg-link'', en verander die eens (kan niks mis gaan) naar ''auto'', of ''disabled''....ik vermoed dat 't daar iets mee te maken heeft, want zag net pas dat je een asus a8n mobo hebt :X

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Detonator op 06-11-2006 00:03 ]

• fragfreak
Ik heb de optie PEG link idd in de BIOS staan, maar wat houdt dat precies in? Ik heb er nog nooit van gehoord. En waar kan ik hem het beste op instellen? Nu staat alles op auto bij PEG link.

• TFDev
ik was ook wel eens nieuwsgierig naar dat PEG-link, en ik heb dit gevonden:

http://en.wikipedia.org/wiki/PEG_Link_Mode

en dit:

http://www.xbitlabs.com/n...splay/20040919235722.html

binnenkort maar eens even kijken of dit ook op mijn ausu p5b zit en of het invloed heeft

• Mr. Detonator
fragfreak schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:50:
Ik heb de optie PEG link idd in de BIOS staan, maar wat houdt dat precies in? Ik heb er nog nooit van gehoord. En waar kan ik hem het beste op instellen? Nu staat alles op auto bij PEG link.
peg-link klokt je videokaart automatisch over oid....

en als die ''aan'' staat, kun je problemen krijgen als je zelf gaat overklokken...

probeer maar eens op 'disable'' , of ''manual'' ?

• fragfreak
Ik ga het morgen even proberen, hoop dat het beter gaat. Ik laat het nog wel weten.

• fragfreak
Denk dat ik een niet goed overklokbare videokaart heb. De scores in 3dmark zijn bij het overklokken de ene keer hoger en soms een heel stuk lager. Ik kan hem bij hogere kloksnelheden dan de stocksnelheden niet stabiel krijgen.

Dus houdt ik nu maar de stocksnelheden aan.

• Mr. Detonator
fragfreak schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:54:
Denk dat ik een niet goed overklokbare videokaart heb. De scores in 3dmark zijn bij het overklokken de ene keer hoger en soms een heel stuk lager. Ik kan hem bij hogere kloksnelheden dan de stocksnelheden niet stabiel krijgen.

Dus houdt ik nu maar de stocksnelheden aan.
nog wat met die peg-link gedaan ? :?

• fragfreak
Ja heb de PEG link een keer op disabled en een keer op faster gezet. Maar beide maakten geen verschil met overklokken.

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Misschien heb je er nog wat aan..

Had het probleem zelf ook 20 minuten geleden, overclocken lagere snelheid.

Heb een iets hogere systeem dan jij hebt en kwam doormiddel van overclocken van 5500 uit op 4300.

Het probleem dat zich voordeed is dat hij wel overclockt was maar dat ik ondertussen een keer vsynch aan had gezet, omdat ik zo'n last had van opsplitsende beelden.

Nadat ik deze uit had gezet v-synch ( bij je videokaart drivers ) kreeg ik een eindresultaat van 5900.
Ook is het niet mogelijk om een hogere fps in testen te krijgen bij 3dmark dan 60 frames per seconden ( mijn 3dmark01 score was met vsync aan 7000 ) dat is wel erg weinig :).

Anyway i hope you had still something about this reaction.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Je bedoelt Vsync ipv Vsynch ;)

[ Voor 20% gewijzigd door MensionXL op 27-11-2006 17:45 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ja en z'n Engels is ook niet loepzuiver. My point: moet dit? |:(

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

cybersteef schreef op maandag 27 november 2006 @ 19:04:
[...]

Ja en z'n Engels is ook niet loepzuiver. My point: moet dit? |:(
Oh daar had ik niet eens op gelet :P Maar ik zei het zodat de andere zich niet kon verwarren met de optie. Dus ter voorkoming van de: "Is Vsync hetzelfde als Vsynch?" vraag. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 18:27

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik zie veel mensen gooien met snelheden hier.

Maar het belangrijkste wat je in de gaten moet houden is dat de kaart zelf ook een bepaalde architectuur heeft.
Op de Xtreme systems forums staan vaak ook zeer toegewijde topics met oa. mods maar in dit geval nog belangrijker: de multipliers etc.

Bij mijn kaart (Gainward Bliss 7800GS+) was het zo dat er iedere extra 13.5 MHz een FPU unit werd geactiveerd of versneld (weet niet meer precies hoe het zat).
Maar als je dus net voor die 13.5 MHz extra gaat zitten heb je dus kans dat het de snelheid niet ten goede komt en zelfs erger uitvalt.

Ik kan iig voorstellen om hier eens op te gaan zoeken.
Vooral over de 7 serie kaarten staat er veel info over multipliers en sweet spots van de core etc.
(maar die spots hebben dus te maken met de lay-out/architectuur van de kaart en hoe deze er mee omgaat).

Als je dus nog artifact vrij aan het overclocken was ( ik neem aan dat je dat test) dan kan het dus goed zijn dat je met een paar MHzjes meer dus een veel hogere score haalt.

[Edit]
Dit is dus wel allemaal gebasseerd op het feit dat je kaart niet te heet word en deze misschien gaat thottelen. Als dit zo is, komt er van je score dus niets fatsoenlijks terecht. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Da_maniaC op 28-11-2006 17:00 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Pagina: 1