[Photoshop] Duotone EPS met ongever vier kleuren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.084 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 15:00
Met Photoshop ben ik aan de slag gegaan met een ontwerp voor briefpapier, envelop, e.d.
Het enige wat me werd vertelt was opslaan in EPS.
Nou blijkt dat het ook in Duotone moet met PMS kleuren.

Ik heb hier nog geen ervaring mee, qua drukwerk dus ik hoop dat iemand met kan helpen.
Het ontwerp heb ik hier beden neergezet en bevat de kleuren:
Geel / Pantone 102C
Blauw / Pantone Process Cyan
Groen / Pantone 375C
+ Grijstinten

Waarschijnlijk moet ik het helemaal opnieuw maken in Photoshop, want de kleuren waren ook niet in PMS. Dat probeerde ik dus, maar ik kom er niet uit in photoshop. Is het mogelijk om meer dan 2 kleuren te gebruiken icm met Duotone? Zo ja, hoe?

Afbeeldingslocatie: http://www.adrenalinerush.nl/pics/brief_tweakers.jpg

Als ik zoek op tweakers of google willen mensen het in zwart wit of zwart met blauwtinten..

[ Voor 5% gewijzigd door RelaXXinG op 15-11-2006 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Duotone is een plaatje (meestal een litho) die is opgebouwd uit 2 kleuren.
(vandaar de naam DUOtone ;) )

Maar dat briefpapiertje dat je laat zien heeft meer dan 2 kleuren. dus kan je deze niet in zoveel kleuren als duotone maken. het enige dat voor duotone in aanmerking kan komen is het blauw geel en groen, deze kunnen met cyaan en yellow gemaakt worden maar dan nog krijg je er extra zwart bij.

Maar als je het CMYK opgemaakt hebt dan heb je via de kleurenscheiding toch meteen de juiste beelden. Alleen staat er niet de PMSkleur in je dokument.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 28-10-2006 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-01 14:01

SillyJW

der Gemutlichkeit

Een duotone is een monochrome image waarin extra diepte wordt verkregen door er een kleur aan toe te voegen. Niets met je briefpapier te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelaXXinG
Okey dat gaat dus niet werken.

Zou iemand weten wat de drukker dan wel bedoelt met "EPS bestand met PMS kleuren in duotone" ?
Misschien dat er ook iets anders mee bedoelt kan worden :?

Heeft iemand ervaringen met drukkers? Dat er ook gewoon drukkers zijn die zeggen van lever maar in met CMYK waar alleen PMS kleuren gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik ben zelf een voorman drukker en als je dat briefpapiertje wil drukken wat je als voorbeeld liet zien dan heb je alleen de 2 mogelijkheden.

FC of te wel CMYK waarbij het magenta kan wegvallen omdat dat niet in de opbouw zit.
PMS opbouw maar dan zou je dus 4 kleuren krijgen.

Ik denk zelf dat ze duotone en kleuren opbouw door elkaar hebben gehaald.
Of ze bedoelen de PMSkleuren 102(geel) en Process cyaan(gewoon FC cyaan) en die opgebouwd zodat je met die twee kleuren ook de groene maakt. zwart zal je nooit krijgen met deze kleuren, daarom zal die er altijd bij komen.

Uiteindelijk zal het verhaal om geld gaan en zullen ze het werk in 3 kleuren willen laten drukken ipv 4 kleuren, wat duurder is.

Je kan trouwens als je je bestand in CMYK bekijkt bij channels de kleur magenta verwijderen en van de yellow een duplicaat maken en die PMS102 noemen en de yellow verwijderen.
Dan heb je alleen die drie kleuren en kan je het hele verhaaltje opslaan als EPS bestand.

Oh en na nakijken in photoshop zie ik dat je de CMYC channels niet mag weggooien anders kan je niet meer in EPS opslaan. je mag wel de channels uitzetten.

Hier een voorbeeld van wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: http://www.basandra.nl/fastlinks/photoshop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-04 16:57
Ik zou illustrator gaan gebruiken. Dat wordt vaker gebruikt mbt drukwerk van huisstijlen e.d.
Duotone wil zeggen dat als je bv een foto gebruikt (in fullcolor) en je doeldrukwerk is maar opgebouwd uit 2 kleuren, dan moet je op de 1 of andere manier die foto op laten bouwen in die twee steunkleuren. Dat doe je dus met duotone in photoshop. Die foto zou je dan bv op kunnen slaan als tiff bestand en kunnen gebruiken in je illustrator bestand. Zodoende weet je zeker dat je document geen andere kleuren bevat dan degene die daadwerkelijk gebruikt mogen worden.

Blijkbaar denkt de drukker dat je iets gaat aanleveren in 2 kleuren. Misschien moet je even met hem/haar contact opnemen over de te nemen stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9542

RelaXXinG schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 08:59:
Okey dat gaat dus niet werken.

Zou iemand weten wat de drukker dan wel bedoelt met "EPS bestand met PMS kleuren in duotone" ?
Misschien dat er ook iets anders mee bedoelt kan worden :?
Halftone misschien? maar het lijkt me sterk dat jij het rippen moet doen eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee EPS is opbouw in CMYK maar daar kan je ook nog extra PMS channels toevoegen. Dit bestandstype kan makelijk overweg met PC en Mac. En die PMS channels willen ze in samendruk, ze hebben denk ik duotone gezegt om duidelijk aan te geven dat ze met minder kleuren toch alle 4 kleuren van dat briefpapiertje willen drukken.

En opmaken in illustrator is de way to go maar ik weet niet of de TS dat heeft of kan betalen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 29-10-2006 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-04 14:48

André

Analytics dude

Ik verplaats deze even naar Graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 08:03

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Zoals al eerder aangegeven zou ik niet gaan voor photoshop, maar illustrator en eventueel in icm indesign. Als je het toch persee in photoshop wil doen, zal je zoals Freaky_Revolt al zegt pms kanalen aan moeten gaan maken en hierin gaan werken.

Je begint gewoon met het aanmaken van een nieuw document in CMYK, vanuit hier ga je verder werken. Je maakt in je kanalen menu gewoon steunkleur kanalen aan, welke je uit de solid coated bibliotheek haalt, het kanaal neemt dan ook gelijk de kleurnaam aan die je hebt uitgekozen.

Je moet alleen even opletten bij het werken maken dat je op het juiste kanaal staat, en dat je alles zeg maar in 100% zwart maakt. Dus als je iets 100% geel wilt vullen, ga je op het Pantone 102 C kanaal staan en deze vul je met 100% zwart, dan is dit dus 100% van PMS 102 C.

Ook bij het opslaan is het van belang dat je kiest voor DCS 2.0 deze heeft de ondersteuning voor PMS kleuren (let hierbij op dat je hem niet high res composite kan printen, alleen kleurgescheiden).

Voorkom jezelf een hoop problemen en ga werken met creative suite, dat is DE perfecte combinatie voor dit soort klusjes, en scheelt een hele hoop tijd als je eventueel iets moet aanpassen of om moet zetten naar andere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelaXXinG
Standaard had ik em al in illustrator gemaakt, maar dan in RGB |:( \

Als ik em verander in illustrator moet ik het document dus gewoon omzetten naar CMYK.
en verder ervoor zorgen dat de kleuren die gebruikt worden uit het PMS palette komen. correct?

Is het in Illustrator dan mogelijk een goede schaduw te maken? dmv brush & blur?
Dat was een van de redenen dat ik 't in photoshop had afgemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-04 08:03

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Als je hem in CMYK modus zet, staat alles inderdaad weer goed. Als je een schaduw wilt, kan dit redelijk makkelijk in illustrator. Je zorgt dat je het object hebt geselecteerd en gaat dan in je menu naar filter>stileren>slagschaduw, hier kan je allerlei instellingen doen, mbt afstand kleur dekking enz.
Pagina: 1