Monitor kan geen hoge FPS aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-07 20:44

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hallo,

LET OP! Dit probleem vormt zich niet met een VGA kabel

Ik heb net een nieuw beeldscherm, de BenQ FP73G. Ik heb deze aangesloten via DVI (Er zat een VGA kabel bij, maar heb een DVI kabel gekocht). Als ik nu WoW start, is het in de menu's nogal gaar. Het systeem gaat steeds uit en weer aan, en de tijden die hij aan staat verschillen van een fractie van een seconde tot een halve minuut. Ik heb nog niet de kans gekregen om te spelen, omdat ik niet door de menu's heen kom.

Bij de voorfilmpjes deed hij het wel prima, die speelden af op 24/25 FPS. Verder doet mijn monitor het ook prima bij de 75 Hz op het bureaublad. In de menu's van WoW zit de FPS rond de 60.

Ik heb al geprobeerd om met ATi Tray Tools de refreshrate gelijk te zetten aan die van het bureaublad, maar dat maakt niets uit.

De drivers van het scherm zijn geinstalleerd.

Ik zou niet weten wat het probleem is, jullie wel?

EDIT: Ohja, nog iets; sinds ik DVI gebruik werkt de autoadjust van het beeldscherm niet meer. Klopt dit en is dit alleen voor VGA, of zou dit wel moeten werken?

[ Voor 12% gewijzigd door Patriot op 26-10-2006 22:15 . Reden: sidenote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184366

doe eens op 60 Hz proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:55

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
DVI is alles (kwa afmetingen) automatisch goed, dus geen auto-adjust meer nodig...
En stopt je beeld ook als je de vga kabel gebruikt? als het dan niet gebeurt kan het 3 dingen betekenen:
1. kabel niet goed
2. videokaart dvi poort kapot
3. monitor dvi poort kapot

denk zelf dat het de eerste zal zijn...
Overigens als je dvi gebruikt kan je alles gewoon op 60hz laten staan, zorg ervoor dat het in de game ook op 60hz staat...
Welke resolutie gebruik je? wel 1280x1024?
en watvoor videokaart gebruikt je?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bij DVI heb je auto adjust niet meer nodig, dat gaat automatisch.
Kun je dat vreemde gedrag in Windows ook veroorzaken door met de refreshrate te schuiven?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Ok, even wat meer info:

Mijn videokaart is een Club3D Radeon X800RX (volgens de doos, volgens de PC een X800GTO).
Ik gebruik als resolutie 1280×1024. Ik ga nu eens proberen op 60hz.

Het is overigens in alle spellen, ook America's Army is brak.

EDIT: Ja, ook op 60Hz doet hij het in Windows prima. Maar niet tijdens het spelen.
Als ik America's Army windowed opstart, krijg ik de problemen óók tijdens het filmpje, waar ik ze in fullscreen modus eerst niet kreeg.

EDIT2: Als dit een probleem kan zijn van een kapotte DVI poort op mijn kaart, heb ik wellicht een probleem.. De DVI kabel paste niet echt lekker in de poort omdat het scheidingswandje tussen de horizontale slots (op de kast, zegmaar recht achter vga/pci/pci-e slots, die lange slots, met 1 schroefje enzo) en het blok met aansluiting voor muis/tobo/COM poort (toch? :P) enzo, in de weg zat. Ik heb eerst wat proberen te duwen maar dat wilde niet, dus heb ik met een tang het wandje iets verbogen. Maar zou ik bij dat (niet hard overigens) duwen de poort misschien beschadigt kunnen hebben?

Dat hoop ik niet, want dan heb ik zo'n kabel van 19,99 voor niks gekocht :{

EDIT3:

Dit gaat echt nergens over, nu zit die DVI kabel vast in mijn monitor (1 van de schroefjes gaat niet los, zelfs niet met een puntbektang :{). Sorry voor deze uiterst nutteloze opmerking maar ik ben zo pissed...

EDIT4: Mijn monitor wordt erg warm aan de bovenkant, is dat normaal??

EDIT5: Help :'(

[ Voor 91% gewijzigd door Patriot op 26-10-2006 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Het is gek, net kon ik 5 minuten (in singleplayer) spelen met America's Army, alvorens de problemen begonnen. Toen kwamen ze alsnog.

Dit deed mij denken aan een temperatuurprobleem, maar zelfs als de kaart is overgeclocked wordt hij volgens ATi Tray Tools niet warmer dan 40 graden, ook niet tijdens het spel. Dit is bij 544/446 (gpu/mem) terwijl hij normaal 472/446 is.

EDIT: Woeps, deze hele post had een edit moeten zijn. Even een vraagje; zou het uitmaken of de VGA kabel er nog in zit of niet? Die zat er net nog in merkte ik (beide kanten) :P

EDIT2: Hmm, dat is niet het probleem. Heb nu alleen de DVI kabel erin en het werkt nog niet. Ik vind het zo stom dat dit probleem alleen voorkomt bij het spelen van spellen, en dus het gebruik van 3D! Is het misschien mijn videokaart? Zal ik de drivers opnieuw installeren?

EDIT3: ik installeer zometeen de nieuwste Catalyst drivers wel.. (Ik had eerst de omega drivers, inmiddels al gedeïnstalleerd).

EDIT4: Niet het probleem, ga nu de DVI kabels verwisselen voor VGA kabels.. als laatste hoop, liever gamen en 20 euro in de goot dan niet gamen.

EDIT5: Het kwam door de DVI kabel, of het gebruik van DVI tegenover VGA, dat weet ik niet. Ik pas even de OP aan.

[ Voor 59% gewijzigd door Patriot op 26-10-2006 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Niemand een idee hoe dit kan? Ik vind het een beetje gek dat ik dat soort problemen krijg, alleen bij DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-07 16:40
DVI of VGA heeft niets te maken met refreshrate. ook al zet je 'm bij beide op 75 HZ, je zult in games toch vaak 60 hz krijgen. dit heeft te maken met drivers. je zult een programmatje moeten gebruiken om de refreshrate te "fixen" op 75 hz. dit is niet altijd zo, maar vaak wel.

Doe dit, en je krijgt gewoon netjes 75 fps in je games, natuurlijk beter dan 60 :) veel verschil is er niet, maar soms kan je het merken.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Sorry, volgens mij begrijp je mijn probleem niet helemaal. Het zit hem dus in het scherm dat af en toe gewoon 1 tot 2 seconde uit gaat, en tussen die periodes van uitstaan, staat hij dus gemiddeld zo'n 3 seconden aan. Ik heb het dus niet over een flikkerend beeld door een lage refreshrate (in tegendeel, vind dit scherm juist lekker zacht aan de ogen, maar dat schijnt altijd zo te zijn bij TFT's).

EDIT: En het probleem zit dus in de DVI kabel, de aansluitingen of het gebruik van DVI (in de eerste twee gevallen is het dus een hardwarematig probleem (kabel of aansluiting(en)) in het tweede geval is het waarschijnlijk softwarematig (drivers??).

EDIT2: Zie ook dat ik in de OP een beetje vaag ben met 'het systeem gaat uit en weer aan'. Dat hadden jullie als mijn gehele PC kunnen interpreteren |:(

[ Voor 35% gewijzigd door Patriot op 28-10-2006 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik denk toch echt dat je dan die DVI poort verneukt hebt :?... snap ook niet dat je hem er niet goed in kreeg... dan moet je je kaart op een andere manier in je mobo/kast duwen...
misschien is je kaart neit Dual-Link en je kabel wel?... want dual link heeft meer pinnen? zelfde geld voor digitaal/analoog in 1 poort... op je videokaart zal die waarschijnlijk digitaal en analoog kunnen uitsturen, je kan er immers een converter opzetten voor dvi->vga ...
Heb je niet nog een andere pc thuis die dvi heeft om het te testen?... zodat je kan uitsluiten of het je videokaart is of niet...?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Nee.. anders had ik dat gedaan. Ik weet niet of die kabel (of de videokaart) dual link is moet ik zeggen..
Ik denk trouwens niet dat een DVI aansluiting zowel digitale als analoge signalen verstuurd, die converter maakt er toch gewoon analoog van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Patriot schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 00:23:
Ik denk trouwens niet dat een DVI aansluiting zowel digitale als analoge signalen verstuurd, die converter maakt er toch gewoon analoog van?
Nope, die converter is eigelijk alleen een stukje wat de pinnen verplaatst zodat er analoge vga overheen kan...

Check deze site er maar over
Als je naar beneden scrollt zie je plaatjes van de connectoren... als je nog iets doorscrollt kan je zien hoe je een bepaalde kabel/poort kan herkennen... geef even aan welke jij hebt/gebruikt

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 29-10-2006 01:08 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Ik heb een DVI-D Dual Link kabel. De omschrijving "Three rows of 8 pins and no contacts above or below the flat blade." is het meest gepast voor mijn kabel.

EDIT: Zal nu even kijken wat mijn kaart ondersteund. Hmm, op de site van club3d staat bij DVI alleen yes. Geen type o.i.d.

[ Voor 29% gewijzigd door Patriot op 29-10-2006 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Nog een andere handige site:

http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

En:
dit is ook handig

Aangezien je videokaart DVI-I heeft (hij kan digitaal en analoog) en je monitor zal neem ik aan DVI-D hebben: heb je dus een DVI-D kabel nodig...

Single Link of Dual Link hoeft dus niet uit te maken daarvoor :?...

En volgens mij zijn de kaarten uit jouw serie (x800) niet dual link...
Alle kaarten van de ATI X1xxx serie zijn wel dual link...

Dus dat moet het niet zijn...

Als je de kabel loshaalt uit je videokaart en monitor.. zijn dan op een van die stekkers pinnetjes of het omhulsel verbogen?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:18

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hm, als je zegt dat je monitor uit en weer aan gaat, denk ik toch eerder aan een voedingsprobleem. Is je voedingskabel ok, geen sluiting oid, geaard stopcontact geprobeerd? Waarschijnlijk heb je geen andere monitor om te testen, maar dit zou wel fijn zijn.
Aangezien het een nieuwe monitor is, wellicht even laten testen / omruilen bij de winkel waar je 'm gekocht hebt?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
De monitor en voeding lijken mij prima, zeker omdat hij het gewoon prima doet met een VGA kabel.

Na het lezen van de eerste pagina die ik kreeg van BiG-GuY lijkt mij echter dat mijn kaart niet Dual Link is, en mijn kabel wel Dual Link is, en dat niet goed met elkaar lijkt.

De pinnetjes van de stekker zijn niet verbogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik weet niet of dit al gevraagd is, maar heb je de monitor al op een andere pc geprobeerd?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Testen van de DVI kabel wordt nogal lastig voor me.. er is hier in dit huis geen computer die ook DVI heeft. Naar de winkel teruggaan wordt lastig, hij is besteld op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Patriot schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:20:
Testen van de DVI kabel wordt nogal lastig voor me.. er is hier in dit huis geen computer die ook DVI heeft. Naar de winkel teruggaan wordt lastig, hij is besteld op internet.
Of bij een vriend ofzo waar je ff kan testen?...
als je beeld wegvalt gaat je standby lampje dan ook uit?... want dan is het zeker een voedingprobleem...
probeer is de monitor en pc op een andere plek te zetten... kan misschien zijn dat een-of-ander signaal het stoort :?...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:26
Gast ik had dit probleem ook afg weekend. heb zelf pas een nieuwe Tft. ( mijn eerste ) mocht je videokaart 2 Dvi uitgangen hebbe?, probeer ze dan allebei.

Samsung Syncmaster 205bw

Succes

Vr.Gr Kevin

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
@BiG-GuY : Nee, het standbylampje blijft gewoon aan. Wat er in feite gebeurd is hetzelfde als wanneer je bijvoorbeeld je resolutie of refreshrate veranderd. Hij gaat even uit en is ergens mee bezig, vervolgens gaat hij weer aan. Het probleem in de games is echter dat hij dit elke 5 seconde doet.

Je ziet het soms ook als je een game opstart, ik geloof dat je het dan krijgt omdat je overschakelt van de 2D desktop modus naar de 3D Direct3D modus.

@Kevin: Helaas heb ik geen 2 poorten. Dit is overigens ook mijn eerste TFT.

[ontopic]

Maar kan het nu echt niet zijn dat die kabel wél dual link is en de kaart die ik heb niet? Misschien dat hij door die dual link steeds tussen die twee kanalen gaat switchen en dan steeds het beeld helemaal opnieuw opbouwt, om maar even iets geks te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Volgens andere sites moet het niet uitmaken :?... maareh... je kan hem proberen te ruilen?

[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 01-11-2006 16:18 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hmm, ik zal eens kijken of ik een DVI kabel van iemand kan lenen (ik ken wel iemand die bij een computerwinkel werkt). Toch bedankt voor de hulp tot nu toe.

Ohja, waar heb je dat trouwens gelezen? Want op die sites die geleverd zijn in dit topic staat volgens mij juist dat ze niet compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik zie net dat mijn monitor aangesloten is met een single link kabel...

Ik heb de Acer AL2051W (20" widescreen) met een resolutie van 1680x1050...

Mn videokaart (x1900xt) en mn monitor hebben overigens wel dual-link poort...

Het kan dus best zijn wat jij zegt... als je van iemand een kabel met single link kan lenen? of anders bij de mycom kopen, als die werkt hou je hem, als die het niet oplost kan je hem binnen 8 dagen terugbrengen en geld terug krijgen :)...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-07 10:22
kwam er pas achter dat mijn NVidia GeForce 7600GT overgeclockt kon worden in 2D en 3D modus apart, het lijkt mij dat jij je kaart overgeclockt hebt en dat je dat in Windows niet merkt omdat je alleen het 3D modus hoger hebt geclockt en aangezien je het alleen in spellen treft (3D), is het misschien toch een hitte probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
@BiG-GuY: Ah, dan ga ik een Single Link kabel proberen te regelen :)

@KiLLaHeRTz: Dat is niet logisch, hij zou dan in ieder geval bijna gelijke problemen moeten geven bij een VGA kabel. Bovendien werd hij bij het draaien van de 3D renderer (dat zit in ATi Tray Tools ingebakken) evengoed vrij warm (rond de 65 graden), warmer dan hij in de praktijk wordt, en bleef hij het gewoon doen.
Pagina: 1