kmf schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:49:
Stel je de volgende situatie in, je hebt een uit de hand gelopen programmeerhobby waarmee je veel mee verdiend.
Als goudeerlijke nederlander geef je dit natuurlijk aan bij de belasting en mag je zo'n 50% van je winst inleveren.
Als hobbyer zijnde mag je niet je telefoonaansluiting (internet) en pc gaan declareren (staat in de info van de belastingdienst).
Maar mag je een bedrijf inhuren om wat te programmeren voor jou en die kosten daarvan aftrekken van de belasting die je hebt mogen inleveren? En zo ja, hoeveel procent mag je dan aftrekken?
En als een groot deel van de inkomsten donaties zijn van gebruikers die jouw gratis tooltje leuk vinden, mag je dit als een gift zien of is het toch een inkomstenbron?
In de brochure van de belastingdienst staat hier niet veel over:
http://download.belasting...beroepssp_ib2641t51fd.pdf
Als je geld verdient moet je belasting betalen. Als je een stukje software hebt gemaakt waar je geld mee binnen krijgt is dit gewoon inkomsten in BOX1.
http://www.belastingdiens...2005/aangifte2005-16.html
Je bent pas freelancer als het UWV dit bepaald.
http://www.kvk.nl/topic/t...=Freelancers+en+zzp%27ers Een freelancer levert een dienst en geen product. quote van KVK site
Freelancers bieden diensten aan. Zij zijn niet in loondienst en werken zelfstandig voor meerdere opdrachtgevers.
In jou geval zoals je het beschrijft dus niet het geval.
In de link naar de belasting dienst staat beschreven wat je mag aftrekken. Als je kosten maakt voor inkomens voorzieningen mag je die aftrekken. Als je nu echt uitgaven maakt die nodig zijn om dat stuk software te schrijven en het aantoonbaar is zou je bij de belastingen kunnen proberen dit als aftrekpost op te voeren.
Over die 52% waar je het over hebt. Dan moet je totale inkomsten al meer dan 52.000euro (afgerond) zijn. En die 52% geld alleen voor het deel boven die 52.000.
http://www.belastingdiens...2005/aangifte2005-19.htmlBij een bedrijf wel. Voor een hobby project niet. De belastingdienst kent het begrip hobbiest niet.
Ik heb ooit bedacht dat ik een groot rijbewijs wil halen. Als ik dit doe zonder chauffeurs diploma, omdat ik een oldtimer vrachtwgen wil kunnen rijden. Dit is niet aftrekbaar. Haal ik hier een chauffeursdiploma bij is dit wel aftrekbaar. Mocht ik mijn baan verliezen kan ik ook als vrachtwagenchaufeur aan de slag en is het opleidingskosten. en kan ik dus de helft terugkrijgen.
Als ik het niet alleen af kan of mag en ik huur iemand in, dan dacht ik dat dat als zakelijke kosten berekend kan worden.
Zoals een hobbysporter een trainer moet inhuren of zo.
Zie eerder bericht.
Ik bedoel meer omdat alle bijverdiensten via mijn hobby in box 3 vallen waarschijnlijk. Ik heb al een fulltimebaan waar ik 32% (?) belasting over betaal. Alles extra zal 52% zijn toch?
Box 3 is voor sparen en beleggen. Je bent waarschijnlijk in war met de belastingschijven
Oh, dat wist ik niet. Afgelopen jaar toen ik wou bellen voor vragen over belastingaangifte waren ze gesloten toen ik om 6 uur thuis was... Misschien toch een keer bellen dan.
Dan heb je waarschijnlijk op een vrijdagmiddag geprobeerd te bellen.
BelastingTelefoon
Telefoon: 0800 - 0543
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 - 20.00 uur en vrijdag van 8.00 - 17.00 uur.
Ga eens praten met de KVK en laat je eens voorlichten over part-time ondernemen .
Doe dit zelfde bij de belastingdienst.
Het is echt niet de grote boemannen organisatie die alleen op je geld uit is. In de afgelopen week heb ik dit zelf nog ondervonden bijde belasting telefoon. Ik had te horen gekregen dat ik als chronisch zieke recht had op een aftrekpost waarvan ik dacht da tik dat niet had. De belasting telefoon heeft me alle gegevens kunnen helpen vinden om voor de afgelopen 5 jaar bijna een maandsalaris als aftrekpost terug te kunnen vragen.
Ze dragen je niet alles aan op een presenteerblaadje, maar ze zijn echt de beroerdste niet. Anders kan je altijd nog een gesprek aanvragen op het belastingkantoor en je vragen voor leggen.