branden/afspelen dvd--> interrupts 100% cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 1.282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
hoihoi,

sinds 2 dagies, gaat de cpu op 100% zitten draaien als ik een dvd wegbrand (nero, dvd decrypter) danwel afspeel (WMP10, asusdvd).
Taakbeheer geeft dan aan dat het betreffende brand/afspeelprogsel daarvoor zorgt....

Process Explorer NT zegt echter heel wat anders: Daar staat het proces(?) Interrupts (beschrijving: hardware interrupts) voor de cpu load te zorgen.
Tijdens die cpu load hapert de muis, schokt de film danwel het branden gaat errug traag (zie led op brander trouwens continu knipperen ipv constant branden), en emule stopt met downloaden aan de router te zien.
Zodra ik het branden/afspelen stop is alles (cpu usage) weer normaal... (behalve dit dvd issue dan)

Geen idee waar het aan ligt, maar heb volgende geprobeerd:
- dvd brander verwijdert uit apparaatbeheer en opnieuw laten toevoegen
- de oude cdfikker, die boven de dvdfikker zit, uitgezet in de bios om te kijken of die voor het probleem zorgde
- gekeken naar uitroeptekens/vraagtekens in apparaatbeheer: behalve een onbekende pcimodem (me foon?) is er niks opvallends te zien
- virtuele drive (alcohol 120%) weggehaalt.

dit hielp niet....

't begon trouwens na het rippen van de hitzone 38 (origineel) dvd en daarna de cd ervan. Bij de cd viel me al iets op: na 89% (rippen naar wavpack) ging de cd langzaam draaien, dan weer héél even snel, dan weer traag etcetc... rippen ging overigens wél goed.
Sindsdien heb ik die dvd issues, daarvoor niks aan het handje...

Iemand enig idee waar het aan kan liggen??

specs:
xp prof + sp2
athlon xp 1800+
1GB ram
ECS K7S5A (versie onbekend, staat níet op mobo)
asus geforce 4 mx440
NEC ND-3550A dvd fikker, originele firmware
CyberDrv CW058D cd fikker, originele firmware
40GB seagate
200GB maxtor

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Even windows opnieuw installeren (ernaast) en dan een schijfje lezen/branden. Als je dan nog problemen hebt is het hardware related, anders software (malware/virus/...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
A4- schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 21:45:
Even windows opnieuw installeren (ernaast) en dan een schijfje lezen/branden. Als je dan nog problemen hebt is het hardware related, anders software (malware/virus/...).
windows opnieuw/ernaast installeren gaat niet lukken (geen schijfruimte voor, laat staan voor backups), herinstallatie is overigens ook allerlaatste optie

heb op me werk es gevraagd. 't zou mischien kunnen helpen om een ander dma kanaal te kiezen, 3 ipv 1 ofzo. kan dat alleen nergens (bios niet en in windows ook niet) veranderen....

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 21-10-2006 00:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
*kickje*

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 13:34
Laat me raden: je drive staat op PIO mode i.p.v. DMA (kijk bij eigenschappen van IDE kanaal)? Moet je even zoeken op GoT voor de oplossing. Staat volgens mij zelfs in de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 16:14:
Laat me raden: je drive staat op PIO mode i.p.v. DMA (kijk bij eigenschappen van IDE kanaal)? Moet je even zoeken op GoT voor de oplossing. Staat volgens mij zelfs in de FAQ.
euh ja, maar staat ook op: dma gebruiken indien mogelijk.
kan dat zo spontaan de genoemde "symptomen" veroorzaken?

zal straks ff zoeken of ik handmatig kan aangeven dat ie dma móet gebruiken, bios geeft daar namelijk geen mogelijkheid tot toe voor zover ik kan zien

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 23-10-2006 20:02 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-06 13:34
Je kan het niet handmatig aangeven. Die instelling staat ie altijd op, maar als er iets mis is met Windows, staat ie vaak op PIO. Het is vaak opgelost door nieuwe chipsetdrivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
ja dat kan spontaan gebeuren meestal duit dat aan dat er in windows iets fout zit en vaak is dit niet handmatig goed te zetten let er wel op dat het minimaal dma 4 geen 3 of lager dan klopt er nog steeds iets niet.
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
als het in windows niet verandert kan worden, hoe moet ik het dan goed zetten?

zag overigens in logboek op 18-10-'06 stuk of 30 van deze cdrom waarschuwings meldingen:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\CdRom0 tijdens een wisselbestandsbewerking.

en een aantal atapi meldingen:
Het apparaat \Device\Ide\IdePort1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.
hd??

+ nog een aantal cdrom fouten:
Beschadigd blok in apparaat \Device\CdRom0.
deze staan er overigens al wel vaker, 1*/2*/ 3* daags, sinds 23/7-2006

heeft dat er soms mee te maken? dat ie ineens op pio staat?

als dit alles betekent dat de fikker kapot is, dan haal ik morge maar een nieuwe....

[ Voor 41% gewijzigd door Raven op 23-10-2006 20:33 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 15:49
dezejongeman schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 20:05:
ja dat kan spontaan gebeuren meestal duit dat aan dat er in windows iets fout zit en vaak is dit niet handmatig goed te zetten let er wel op dat het minimaal dma 4 geen 3 of lager dan klopt er nog steeds iets niet.
succes
Optische drives zijn op enkele uitzonderingen na max UDMA 2.

@ TS: Deinstalleer de SiS IDE drivers als die erop staan, reboot en installeer opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
nOLoGIc schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:15:
[...]

Optische drives zijn op enkele uitzonderingen na max UDMA 2.

@ TS: Deinstalleer de SiS IDE drivers als die erop staan, reboot en installeer opnieuw.
alleen voor de secundaire controller? kan ik na een reboot dan gewoon weer een cdrom derin doen of gaat windows dan zeiken van geen drivers aanwezig omdat die er net afgedonderd zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 23-10-2006 21:23 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nOLoGIc
bartgrefte schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:23:
[...]

alleen voor de secundaire controller? kan ik na een reboot dan gewoon weer een cdrom derin doen of gaat windows dan zeiken van geen drivers aanwezig omdat die er net afgedonderd zijn?
2x nope. Die driver installeer je gewoon voor de controller en dus beide channels. Werkt bij die oude SiS chipsets prima, ook voor harddisks, heb zelf meerdere 735/745 borden gehad met 2000sp4 en XPsp2.
Windows heeft zelf standaard SiS drivers die hij gebruikt na de reboot. Als je nooit zelf SiS IDE-drivers hebt geinstalleerd draai je nu dus al de standaard drivers en kan je deinstall skippen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
nOLoGIc schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:26:
[...]

2x nope. Die driver installeer je gewoon voor de controller en dus beide channels. Werkt bij die oude SiS chipsets prima, ook voor harddisks, heb zelf meerdere 735/745 borden gehad met 2000sp4 en XPsp2.
Windows heeft zelf standaard SiS drivers die hij gebruikt na de reboot. Als je nooit zelf SiS IDE-drivers hebt geinstalleerd draai je nu dus al de standaard drivers en kan je deinstall skippen natuurlijk.
heb nooit extra drivers voor ide geinstalleerd... maar hoe moet ik het dan doen? ps, als ik de controller verwijder en na herstart opnieuw laat herkennen krijg ik dan na het verwijderen niet een bsod omdat windows de hd ineens niet meer kan benaderen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nOLoGIc
bartgrefte schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 21:29:
[...]

heb nooit extra drivers voor ide geinstalleerd... maar hoe moet ik het dan doen? ps, als ik de controller verwijder en na herstart opnieuw laat herkennen krijg ik dan na het verwijderen niet een bsod omdat windows de hd ineens niet meer kan benaderen?
Als je nooit iets geinstalleerd hebt kun je direct die SiS installer draaien.

Maar nee, je zou bij een uninstall geen BSOD krijgen omdat de controller niet verandert en windows storage drivers (iig voor bootdevice) nooit echt verwijderd afaik. In dit geval zeker niet omdat het standaard windows drivers zijn, die blijven altijd aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
dus als ik het goed snap.
1. ide controller verwijderen uit apparaatbeheer
2. pc herstarten en dan moet het goed zijn?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nOLoGIc
bartgrefte schreef op maandag 23 oktober 2006 @ 22:27:
dus als ik het goed snap.
1. ide controller verwijderen uit apparaatbeheer
2. pc herstarten en dan moet het goed zijn?
Je hoeft dus niks te uninstallen/verwijderen omdat je nu standaard windows driver gebruikt, dus:

1. Direct SiS driver installer draaien die ik gelinkt heb
3. Reboot en dan checken of UDMA mode goed staat voor alle IDE devices. Kan via device manager of via SiS' eigen tooltje die dan in je startmenu staat.

[ Voor 4% gewijzigd door nOLoGIc op 23-10-2006 22:41 ]

Pagina: 1