Douane Schiphol & Notebooks.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158035

Topicstarter
In een aantal vluchten die ik binnen Europe heb gemaakt ben ik nog nooit gecontrollerd of gevraagd om een bon te laten zien voor mijn notebook en digicams. Nu kom ik binnenkort terug uit Maleisie en wil ik graag weten hoe het zit met terug komsten uit niet EU landen. Wordt iedereen gecontroleerd of kan ik zoals gewoonlijk gewoon doorlopen na mijn baggage te hebben geclaimed. Ik heb geen bonnetjes of wat dan ook bij me. EN het lijke me ook onzin dat als ze al controleren ik mijn spul pas terug krijg nadat ik op en neer naar Groningen ga om de bonnen te halen. Heeft iemand ervaring met terug komsten uit niet EU landen? Ik heb namelijk geen zin om een boete/belasting te betalen of effe een hele dag op een neer reizen. Ik heb een redelijk nieuwe laptop bij me die mij kado is gegeven. Daarvan heb ik dus geen bon. Van mijn digicam heb ik wel een bon. Zal een douane beamplte verwachten dat diegene die mij mijn notebook kado heeft gegeven effe naar schiphop komt rijden om de bon te laten zien (als hij deze nog heeft) voor garantie heb ik de bon niet nodig (HP heeft er iig nog nooit om gevraagd). Ervaringen graag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Toen ik 2 jaar geleden uit Amerika kwam kon ik zo doorlopen met 2 notebooks, een digicam en videocam zonder dat er uberhaupt maar naar gekeken werd. Als het enigszins duidelijk is dat je die dingen gebruikt hebt (en dus jouw eigendom zijn) dan doen ze daar neit moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Begin dit jaar vanuit Perth via Singapore naar Nederland gevlogen, en daar mocht mijn koffer even een extra keer door een scanner. Of ik die cds en geheugenreepjes in Nederland gekocht had was vervolgens de vraag. Dat had ik inderdaad, en ik hoefde ook geen bon te laten zien, was met 2 minuten klaar :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nvidiot schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 13:09:
Begin dit jaar vanuit Perth via Singapore naar Nederland gevlogen, en daar mocht mijn koffer even een extra keer door een scanner. Of ik die cds en geheugenreepjes in Nederland gekocht had was vervolgens de vraag. Dat had ik inderdaad, en ik hoefde ook geen bon te laten zien, was met 2 minuten klaar :)
Hoe heb je dit bewezen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Niet, dat hoefde ik niet. Ik werd gevraagd of ik dat in Nederland gekocht had, daarop zei ik dat dat inderdaad het geval was en mocht weer verder. Gelukkig wel, bonnetjes had ik niet even snel kunnen vinden en om 7 uur 's ochtends na 24 uur in vliegtuigen ben je het wel goed zat :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 158035 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:54:
In een aantal vluchten die ik binnen Europe heb gemaakt ben ik nog nooit gecontrollerd of gevraagd om een bon te laten zien voor mijn notebook en digicams. Nu kom ik binnenkort terug uit Maleisie en wil ik graag weten hoe het zit met terug komsten uit niet EU landen. Wordt iedereen gecontroleerd of kan ik zoals gewoonlijk gewoon doorlopen na mijn baggage te hebben geclaimed. Ik heb geen bonnetjes of wat dan ook bij me. EN het lijke me ook onzin dat als ze al controleren ik mijn spul pas terug krijg nadat ik op en neer naar Groningen ga om de bonnen te halen. Heeft iemand ervaring met terug komsten uit niet EU landen? Ik heb namelijk geen zin om een boete/belasting te betalen of effe een hele dag op een neer reizen. Ik heb een redelijk nieuwe laptop bij me die mij kado is gegeven. Daarvan heb ik dus geen bon. Van mijn digicam heb ik wel een bon. Zal een douane beamplte verwachten dat diegene die mij mijn notebook kado heeft gegeven effe naar schiphop komt rijden om de bon te laten zien (als hij deze nog heeft) voor garantie heb ik de bon niet nodig (HP heeft er iig nog nooit om gevraagd). Ervaringen graag :+
Moeilijk verhaal hoor.

Waarom vraag je niet gewoon hoe je het beste een in Maleisie gekochte laptop kunt binnensmokkelen? Dat komt op hetzelfde neer (zelfs als het niet waar is) en had je een hoop typewerk gescheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

joopv schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:09:
[...]

Moeilijk verhaal hoor.

Waarom vraag je niet gewoon hoe je het beste een in Maleisie gekochte laptop kunt binnensmokkelen? Dat komt op hetzelfde neer (zelfs als het niet waar is) en had je een hoop typewerk gescheelt.
Misschien dat zo'n topic word gesloten omdat dat niet mag bij T.net 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
Als er ook een Nederlands OS op staat, en misschien zelfs stickers in het Nederlands zullen ze er niet moeilijk over doen lijkt mij? Als je er nou 10 mee zou nemen wordt het natuurlijk wel verdacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89691

Zal een douane beamplte verwachten dat diegene die mij mijn notebook kado heeft gegeven effe naar schiphop komt rijden om de bon te laten zien (als hij deze nog heeft) voor garantie heb ik de bon niet nodig (HP heeft er iig nog nooit om gevraagd).
Nee, als ze je niet geloven, moet je invoerrechten voorschieten en dat krijg je weer terug na het opsturen van de aankoopbon. Je wordt dus niet opgesloten en er hoeft niemand van Groningen naar Schiphol te rijden. En zonder bon loop je het risico dat men er vanuit kan gaan dat je de laptop in het buitenland hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ze gaan er dus altijd vanuit dat als je op reis gaat je aankoop bonnen mee neemt? Das wel weer een uiterste natuurlijk. Gelukkig heb ik de bonnen wel, alleen niet bij me. Had dus een kopie oid mee moeten nemen, al vind ik dat als je op reis gaat je wel andere dingen aan je hoofd hebt dan aankoop bonnen meenemen van alles wat maar een beetje waarde heeft. En voorschieten is niet zo'n probleem lijkt me. Hoeveel zijn die invoerkosten? 17.5% net als de BTW? Vind het ook best een beetje belachelijk dat als het om gewonen mensen (niet handelaren) gaat die iets in het buitenland kopen. Wat als je notebook of digicam op vakantie stuk gaat en je koopt een vervanger. Dan mag je dus bij thuiskomst (welkom in Nederland) direct maar effe betalen? Snap de logica van dit alles niet helemaal. Maar goed, alles om de schatkist maar op te vullen of niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben nu 2 keer weggeweest naar Spanje. Ik moest 2 keer mijn laptop uit de laptoptas halen en dan door x-ray. En in mijn laptoptas doe ik al mijn persoonlijke spullen (zoals mijn portemenee, mobiel en riem) dan kan dat ding niet meer piepen. En dat gaat prima.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144605

je mag toch 1000 euro belastings vrij invoeren ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Anoniem: 144605 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 15:37:
je mag toch 1000 euro belastings vrij invoeren ???
Ligt er wel aan wat het is natuurlijk ;)

1000 euro Cannabis! Achja 'mag toch 1000 euro belastingvrij?'

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 78792 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 14:14:
[...]
Misschien dat zo'n topic word gesloten omdat dat niet mag bij T.net 8)7
Anoniem: 158035 in "[Ervaringen] 12" Laptops Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 19:48

ReLight

echo("What Now ? !")

Je mag tot 173,- euro importeren. (www.doane.nl)

En als je laptop gewoon in een lt tas zit, en dus niet in een nieuwe doos met het platic er nog omheen dan is er niets aan de hand. Gewoon bagage claimen, en doodleuk doorlopen. En ALS ze je naar inhoud gaan vragen dan is er nog niets aan de hand.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 11:47
+ douane kosten e.d. De BTW is trouwens in NL al even 19% ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Ik reis altijd met notebook. Tegenwoordig moet je dat ding overal bij de security uit de tas halen en moet het ding apart door de scanner heen.

Heb altijd nieuw uitziend materiaal bij me en er is nog nooit naar een bonnetje gevraagd. Zelfs niet als je met twee van die dingen in de handbagage bij de douane staat (werk- en privé-notebook)!

Eén keer is me gevraagd op de laptop op te starten maar dat was net na de aanslagen in London in 2005.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165457

Ik ben in april met de studievereniging weg geweest en iedereen werd aangeraden om van hun laptop een bon mee te nemen, we konden via de universiteit een bewijs van betaling krijgen. Ze zeiden ook dat het vooral nodig was bij landen in het verre oosten omdat het populair isom daar goedkoop een laptop te kopen.
Ik ben zelf naar Canada geweest en heb de 'bon' niet nodig gehad. Maar als ik jou was zou ik gewoon een kopie maken en in je laptoptas stoppen.

Digitale camera lijkte me dat ze daar niet zo moeilijk over doen, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die heb ik niet gekocht, ben aan het door sparen voor nieuwe vervanger van mijn huidige, ook niet al te oude notebook.. Je blijft bezig met die krengen, core duo, core 2 duo, core 2 quad... Maar goed detective joopv, dit notebook is *niet* gekocht in Maleisie, maar gekocht in Nederland. Er hoeft dus niets gesmokkeld te worden, ik vroeg me alleen af of ik eventueel bonnen e.d. bij me moet hebben *als* ze me er al uitpikken. Ik kom rond 7-8uur in ochtend aan na een 14 uur lange vlucht. Ik ben een clean freak en heb beschermende plastic vellen over mijn casing en poets dit ding 10x per dag met een microvezel doekje. Neurotisch; ja, illegaal; dacht het niet :) Het laaste waar ik zin heb is gemekker met douane over bonnen en wel of niet nieuw zijn van het notebook. Dank voor de andere reacties. Het ergste wat dus kan gebeuren is dat ik effe een x bedrag voor moet schieten, big deal. En als de post snel genoeg is zou ik dus ook nog een kopie v/d bon uit Nederland kunnen laten komen, of faxen/email/pdf.. Ik maak me snel druk, en meestal is het om niets. Heb tussen 2002 en 2005 ongeveer 15 trips naar VK gemaakt en ben nog nooit gechecked, ook nog nooit gevraagd om notebook uit mijn tas te halen of om te laten zien. Het zal dus ook wel goed komen lijkt me. Heb zoals ik al zei gewoon geen zin in discussies en gemekker met ambetenaren om 7uur in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hij is in NL gekocht.. en je hebt hem gebruikt? Ik zie het probleem niet. Ik kan ook altijd door de douane lopen met mp3 digicam etc.. die ik gewoon bij me heb(in NL gekocht)?

Hoe zit het dan met iemand die een laptop al 2 jaar heeft? En die wordt uit de rij gepakt? Je voert toch niks in?...

Je maakt je echt druk om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Mij hebben ze toen bij de douane alleen gevraagd wat dat 1,5m lange dunne doos was, toen mocht ik doorlopen. (was een homemade pijl en boog, ik wist niet dat je zomaar wapens mocht invoeren :P ).

De kans dat ze je überhaupt controleren lijkt me zowieso klein eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Anoniem: 158035 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 18:41:
[...]

... Maar goed detective joopv, dit notebook is *niet* gekocht in Maleisie,
Je post nb in hetzelfde forum dus je hoeft geen detective te zijn om dit op z'n minst verdacht te vinden. Maar goed, als je hem in NL hebt gekocht staat er toch gewoon een NL OS op en/of diverse documenten in je moers taal die er al een tijdje op staan, net als tijdelijke (internet)bestanden etc. Allemaal te controleren aan de bestandsdatum. Om een langdurig gebruikte laptop qua inhoud te faken ben je wel ff bezig (bv consistente bestandsdatum en data's gebruikt in brieven etc). Zoals je zelf al constateert maak je je zorgen om niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 35978 schreef op zaterdag 14 oktober 2006 @ 23:05:
Om een langdurig gebruikte laptop qua inhoud te faken ben je wel ff bezig (bv consistente bestandsdatum en data's gebruikt in brieven etc). Zoals je zelf al constateert maak je je zorgen om niks. :)
Mwoh, even een image van een andere laptop eroverheen en je komt een end O-)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metroman
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 09:25

Metroman

Teveel hobby's, teveel tijd.

Elke keer dat je terug door de douane komt loop je een risico.

Als ze echt willen bij de de douane dan is aan de hand van het serienummer gemakkelijk te bepalen of jij een NL ingevoerd product hebt, immers wat ingevoerd is staat geregistreerd.

Het is die mannen hun baan, vragen honderden mensen per dag. Die zien aan je neus of je liegt ofzo. _/-\o_

iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Toen ik terug kwam uit New York werden wij (ik en vriendin) gevraagd of we iets aan te geven hadden (nee O-) ) en toen werden onze koffers gescanned en moest mijn koffer open. Over mijn digitale camera en camcorder werd gevraagt hoe oud ze waren.

Afgelopen zomervakantie naar Kreta geweest en voor de zekerheid maar een kopie van de aankoopbon meegenomen van mijn fototoestel (nu werd niks gevraagd). Alleen op de heenreis moest bij de controle mijn laptop apart door de controle (dus dat 'ie uit mijn tas moest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb afgelopen jaar wel een camera gekocht in singapore.
De verkoper raadde me aan geen sony te kiezen omdat die een meer paarsachtige kleur hadden.
Dit kon door de douane makkelijk gezien worden en dus btw heffingen betekenen.
Weet niet of dit waar is maar ik heb toen maar voor een canon gekozen :)

Teven had ik een laptoptas vol met onderdelen mee, hier werd wel naar gevraagd maar hoefde geen bon te overleggen. Met de melding dat het van de zaak was was ik er vanaf.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Pagina: 1