Toon posts:

Problemen met Ghost

Pagina: 1
Acties:
  • 1.169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik bezig om een 8 tal computers te installeren mvg een image.

Daarbij wil ik 1 image maken van de harddisk van de originele computer.
Het gaat hierbij om een image file van ongeveer 4,4gig.

Bij het maken hiervan duikt echter een probleem op.
Op het moment dat ik van de Norton Boot CD, krijg ik een paar foutmeldingen met betrekking op ASPI8DOS.sys (niet aanwezig)

Gevolg hiervan is dat ik alleen nog maar een A schijf en de cd speler zie.
De a schijf is mijn hoofd partitie. (Oeps foutje niet de hoofd partitie maar de Cdrom)

De rest is verdwenen.

Dit geeft dus een uitdaging.

Weet iemand wat hier verkeerd gaat?
De partities zijn gemaakt met partition magic.
Gebruik nu Norton Ghost 7.5 (ivm licensie) Heb ook andere versies geprobeerd, echter zonder resultaat.

De systemen bevatten een SCSI HDD.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 10:57 ]

Verwijderd

If the word Unavailable appears under the ASPI heading, then check the ASPI
files loaded from Config.sys. The following files must be loaded:
■ aspi2dos.sys
■ aspi4dos.sys
■ aspi8dos.sys
■ aspi8u2.sys
These drivers can be included in a task from the Advanced Settings dialog box in
the Windows wizards.
All SCSI controllers require an ASPI driver. The listed ASPI files are sufficient for
most SCSI controllers. The controller might require a driver that is usually
supplied with the controller. Copy the driver to the bootable floppy disk and edit
Config.sys to load the driver. The contoller’s documentation should include the
correct syntax for loading the driver from DOS. If you do not have the driver,
then contact the controller’s manufacturer.
If the correct ASPI drivers are loaded, then update the computer BIOS and the
controller BIOS with the latest versions.
For example, older versions of the BIOS for the Adaptec 2940 controller card are
not compatible with Norton Ghost.
Uit de handleiding...

Als je van 1 machine een image maakt om op 7 andere te zetten moeten dit wel exact (mobo chipset) dezelfde computers zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 10:46 ]

Verwijderd

Klopt idd,

Wil je een image maken van een HD en die op andere machines zetten, dan moeten deze weliswaar identiek zijn aan elkaar qua mobo, graphics, sound.
De processor maakt niet veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Alle systemen zijn identiek.

Probleem ligt bij het laden van de SCSI drivers
Het lukt met alleen niet om een Norton Ghost boot cd te maken waarop ik deze drivers kan zetten.
heb dus inmiddels norton ghost 10.
Echter de versie van internet.
Hier zit dus geen Recovery CD bij.
Ook geen optie om een Recovery CD te maken.
How the Hell kom ik nu aan een Recovery CD die mijn SCSI drives ondersteunt?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2006 20:28 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je terug naar Ghost 7.5 gaat zou je de bootable cd uit How To Create A Bootable Ghost Rescue CD kunnen gebruiken. Die heeft standaard ondersteuning voor aspi2dos.sys, aspi4dos.sys, aspi8dos.sys en aspi8u2.sys. Als je dus zeker bent dat dit de drivers zijn die je SCSI-controller nodig heeft, dan zou die bootable cd toch moeten werken.

Heb je een controller die andere drivers nodig heeft, dan kun je die eenvoudig toevoegen en config.sys aanpassen.

Merk op dat de instructies in dat artikel enkel van toepassing zijn op Ghost 8 en vroeger. Vanaf versie 9 is Ghost helemaal de verkeerde toer op gegaan. Ghost 9 en later hebben niets gemeen met de goede oude versies.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je kunt ook een bootdiskette maken die de aspidrivers voor je scsi controller inlaadt (of bijvoorbeeld een win98se bootdisc wijzigen) en daarmee een bootable cd maken, waarop je ook Ghost brandt.Als je weet welke schijfletter je cdrom krijgt toegewezen (bijvoorbeeld f:) na het laden van de aspi's, kun je in de autoexec alvast f:\ghost.exe zetten zodat ghost meteen vanaf de cd wordt geladen.Neem een rw zodat je het een paar keer overnieuw kunt doen.Ik vraag me verder af of Ghost 7.5 wel ntfs ondersteunt.
Ik gebruik ghost 2003, is prima (behalve voor sata, dan gaat het he-le-maal mis) :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
blobber schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 19:51:
Je kunt ook een bootdiskette maken die de aspidrivers voor je scsi controller inlaadt (of bijvoorbeeld een win98se bootdisc wijzigen) en daarmee een bootable cd maken, waarop je ook Ghost brandt.Als je weet welke schijfletter je cdrom krijgt toegewezen (bijvoorbeeld f:) na het laden van de aspi's, kun je in de autoexec alvast f:\ghost.exe zetten zodat ghost meteen vanaf de cd wordt geladen.Neem een rw zodat je het een paar keer overnieuw kunt doen.
Als hij gewoon de handleiding volgt die ik eerder gaf hoeft hij zelf niet veel meer te doen. Ik heb reeds de tijd genomen om een Windows 98 bootdiskette om te bouwen naar een Ghost bootimage met ondersteuning voor de door de topic starter opgegeven SCSI-drivers :).
Ik vraag me verder af of Ghost 7.5 wel ntfs ondersteunt.
NTFS is reeds sinds Ghost versie 5.1d ondersteund alhoewel ik wel minimaal Ghost 6.5 aanraad voor NTFS omdat de vroegere versies niet 100% betrouwbaar werken met NTFS (hoewel ik er toen nooit last van heb gehad waarschuwde Norton/Symantec er wel voor).
Ik gebruik ghost 2003, is prima (behalve voor sata, dan gaat het he-le-maal mis) :)
Ghost 2003 is de consumenteversie van Ghost 7.5. Die versie werkt perfect met SATA (ik heb Ghost 7.5 een hele tijd gebruikt in combinatie met SATA alvorens op Ghost 8 over te stappen). Wel belangrijk is dat je een chipset moet hebben met legacy ondersteuning. Zonder legacy ondersteuning heb je aparte DOS drivers nodig die doorgaans niet te vinden zijn. Nagenoeg alle Intel en nVidia chipsets bieden zulke legacy ondersteuning zodat vrijwel alle Ghost versies daar probleemloos met SATA werken. Gebruik je VIA, SiS,... chipsets, dan is legacy ondersteuning vaak niet aanwezig voor de SATA-controller. Je kan dan eens zoeken naar DOS drivers voor de SATA controller, maar als die er niet zijn zit je vast.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bedoel je met 'recovery CD' een bootable CD met Ghost + een image of gewoon een bootable CD met Ghost?

Nu je toch al bezig bent met dingen van het internet zou ik de Hiren's Boot CD eens proberen. Hier staat (onder meer) Ghost 8 op met SCSI support.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

SatCP schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 14:23:
Ghost 2003 is de consumenteversie van Ghost 7.5. Die versie werkt perfect met SATA (ik heb Ghost 7.5 een hele tijd gebruikt in combinatie met SATA alvorens op Ghost 8 over te stappen). Wel belangrijk is dat je een chipset moet hebben met legacy ondersteuning. Zonder legacy ondersteuning heb je aparte DOS drivers nodig die doorgaans niet te vinden zijn. Nagenoeg alle Intel en nVidia chipsets bieden zulke legacy ondersteuning zodat vrijwel alle Ghost versies daar probleemloos met SATA werken. Gebruik je VIA, SiS,... chipsets, dan is legacy ondersteuning vaak niet aanwezig voor de SATA-controller. Je kan dan eens zoeken naar DOS drivers voor de SATA controller, maar als die er niet zijn zit je vast.
Mijn fout, vanuit dos werkt hij idd perfect samen met sata, ik had moeten zeggen: ghost 2003 werkt vanuit windows niet goed samen met sata. ;) Omdat de virtuele partitie na het ghost proces niet op de juiste manier weer wordt weggehaald en dat levert een vern^^kte partitietabel op en je systeem start niet meer op.Trust me ik heb van alles geprobeerd, maar op diverse fora had men ook al geen oplossing en symantec onderkende het probleem, maar had ook geen oplossing.Dus maar weer terug gegaan naar good ol' dos :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
blobber schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:36:
[...]

Mijn fout, vanuit dos werkt hij idd perfect samen met sata, ik had moeten zeggen: ghost 2003 werkt vanuit windows niet goed samen met sata. ;) Omdat de virtuele partitie na het ghost proces niet op de juiste manier weer wordt weggehaald en dat levert een vern^^kte partitietabel op en je systeem start niet meer op.Trust me ik heb van alles geprobeerd, maar op diverse fora had men ook al geen oplossing en symantec onderkende het probleem, maar had ook geen oplossing.Dus maar weer terug gegaan naar good ol' dos :)
Ik heb Ghosten via Windows (en dus met gekloot aan het opstartgebeuren van je HDD) altijd een onnodig risicovolle aangelegenheid gevonden. Het is gewoon een extra factor waar het fout kan gaan. Wat is er mis met Ghosten met behulp van een bootable CD anyway?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

smvs schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 22:53:
[...]

Ik heb Ghosten via Windows (en dus met gekloot aan het opstartgebeuren van je HDD) altijd een onnodig risicovolle aangelegenheid gevonden. Het is gewoon een extra factor waar het fout kan gaan. Wat is er mis met Ghosten met behulp van een bootable CD anyway?
Is een keer uit noodzaak geboren toen het niet mogelijk was om een flop of een cdrom te gebruiken, normaal gebruik ik ook een bootable cdrom, werkt verder prima :)

Pagina: 1