[OsCommerce] webshop voor verhuurartikelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 19:09

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Topicstarter
Voor het bedrijf waar ik werk wil ik een webshop bouwen. Dit in verband met het uitbreiden van de activiteiten en een stukje technologische vooruitgang (nu gaat alles via de fax / e-mail / telefoon).

Vanuit ons magazijn "verhuren" en "verkopen" wij materieel aan onze projecten. Met behulp van een webshop willen we het de interne mensen makkelijker maken om via internet (vanaf de projectlocaties) materieel te bestellen. De aangevraagde bestellingen moeten door de magazijnmedewerkers kunnen worden aangepast, waarna er een definitieve order ontstaat.

Tevens willen we ons materieel beschikbaar stellen aan derden (de commerciele markt) en willen we de webshop gebruiken om offertes te maken. De klant moet via de webshop de verhuurartikelen en verkoopartikelen kunnen selecteren.

Nu onstaat er het probleem dat de meeste standaard "webshop" pakketten geen enkele mogelijkheid biedt op het gebied van verhuren (misschien bestaan ze wel, ik heb ze niet kunnen vinden).
Ik heb een aantal pakketten bekeken, o.a. mijn webwinkel 4. Tevens zou er een webshop door een bedrijf gebouwd worden volgens onze specificaties, echter is de samenwerking beeindigd (de reden wil ik niet noemen). We willen nu zelf een webshop ontwikkelen en deze zelf beheren.

Alle webshops zijn gebasseerd op het verkopen van artikelen en niet op het verhuren van artikelen.
* De afrekening in een standaard webhop is: aantal x prijs = koopprijs.
* Voor een verhuurartikel zou dit moeten zijn: aantal x aantal dagen x prijs per dag = huurprijs periode.

Nu is mijn oog gevallen op OsCommerce, al heb ik hierbij wel een paar vragen:
1. Kan ik met Oscommerse makkelijk een extra veld "dagen" toevoegen voor de verhuurartikelen?
2. Kan ik de webshop beveiligen d.m.v. een inlognaam en paswoord (zonder inloggen kan er niet gekeken worden in de webshop)? en zijn er bepaalde delen per gebruiker zichtbaar en onzichtbaar te maken?
3. Kunnen verhuurartikelen en verkoopartikelen door elkaar heen gebruikt worden?
4. Ik heb de ballen verstand van php, maar ben bereid om hier samen met een collega tijd in te steken. Is het zinvol om hier tijd in te steken of kan ik beter naar een alternatief kijken?

Verwijderd

Hm, ik weet dat je bij b.v. MamboPHP Shop (tegenwoordig VirtueMart), extra zaken kan toevoegen aan artikelen (b.v. maten etc.) , ik neem aan dat dit in OSCommerce ook gaat.

Het op maatmaken van OSCommerce vraagt (imo) wel wat meer kennis van PHP dan wat basis kennis.

• Timrek

Timrek

Topicstarter
In veel pakketten kun je inderdaad extra informatie geven, zoals maat / gewicht / kleur / enz.
Het gaat echter om een extra veld "dagen" (met daarachter een instructie). Dit ben ik nog niet bij een pakket tegengekomen.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07 12:25
Timrek schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 12:56:
In veel pakketten kun je inderdaad extra informatie geven, zoals maat / gewicht / kleur / enz.
Het gaat echter om een extra veld "dagen" (met daarachter een instructie). Dit ben ik nog niet bij een pakket tegengekomen.
Dit zul je waarschijnlijk ook niet zo snel tegenkomen, ik werk zelf ook nogal met webwinkel software en heb dit ook nog niet als standaard feature gezien

1. Een standaard pakket dat je kunt uitbreiden zal het aantal dagen als een product eigenschap opnemen en deze eigenschap gebruiken om de prijs te berekenen.
In je winkelmandje geef je de klant dan de mogelijkheid om het aantal dagen in te vullen.
Of dit kan met Oscommerce weet ik niet, ken het pakket niet.
Als je product eigenschappen / attributen kunt aanmaken in dat pakket dan kun je het daarin zetten.
Je zou dan ook in de berekening van de totaalprijs moeten kunnen ingrijpen.

2. Een webshop zonder login lijkt me niet echt meer van deze tijd.

3. Door elkaar gebruiken zal geen probleem zijn. Je dient wel op de een of andere manier de klant een keuze te laten maken wanneer hij een product in het winkelmandje wil doen.
Eventueel met twee links die verschillende parameters hebben zodat je weet wat de klant wil.
Dit dient je dan ook middels een eigenschap bij te houden zodat je weet of je moet vragen naar het aantal dagen en je moet dit ook weer terugzien in de order.

4. Als je handig bent met programmeertalen dan kun je dit zeker met PHP maken.
Als je van scratch af aan moet beginnen dan zou ik zeker de beveiligings topics m.b.t. PHP, Queries en sessies opzoeken via Google en doorlezen.
Anders heb je kans dat je systeem misbruikt wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door rvrbtcpt op 09-10-2006 15:53 ]

• Timrek

Timrek

Topicstarter
Frijns.Net schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:46:
[...]

Dit zul je waarschijnlijk ook niet zo snel tegenkomen, ik werk zelf ook nogal met webwinkel software en heb dit ook nog niet als standaard feature gezien

1. Een standaard pakket dat je kunt uitbreiden zal het aantal dagen als een product eigenschap opnemen en deze eigenschap gebruiken om de prijs te berekenen.
In je winkelmandje geef je de klant dan de mogelijkheid om het aantal dagen in te vullen.
Of dit kan met Oscommerce weet ik niet, ken het pakket niet.
Als je product eigenschappen / attributen kunt aanmaken in dat pakket dan kun je het daarin zetten.
Je zou dan ook in de berekening van de totaalprijs moeten kunnen ingrijpen.

2. Een webshop zonder login lijkt me niet echt meer van deze tijd.

3. Door elkaar gebruiken zal geen probleem zijn. Je dient wel op de een of andere manier de klant een keuze te laten maken wanneer hij een product in het winkelmandje wil doen.
Eventueel met twee links die verschillende parameters hebben zodat je weet wat de klant wil.
Dit dient je dan ook middels een eigenschap bij te houden zodat je weet of je moet vragen naar het aantal dagen en je moet dit ook weer terugzien in de order.

4. Als je handig bent met programmeertalen dan kun je dit zeker met PHP maken.
Als je van scratch af aan moet beginnen dan zou ik zeker de beveiligings topics m.b.t. PHP, Queries en sessies opzoeken via Google en doorlezen.
Anders heb je kans dat je systeem misbruikt wordt.
Bij 1: Bij OsCommerce kun je volgens mij de producteigenschappen wijzigen, volgens mij zit dit er standaard in. In beginsel is een prijs per dag ook voldoende, de verhuurduur is toch vaak onbekend.

Bij 2: Voor het eigen personeel wil ik aanvullende informatie zichtbaar maken. Dit mag niet voor iedereen toegangkelijk zijn.

Bij 3: Ik denk dat ik de producten een eigenschap "verhuur" of "verkoop" moet geven. Ik weet niet hoe ik dit in OsCommerce moet aangeven, ik ken het programma nog niet, kom hier later hopelijk wel achter.

Bij 4: Ik wil werken vanuit een bestaand programma, en niet vanaf scratch. Ik heb namelijk geen ervaring met PhP. Ik hoop dit een beetje spelenderwijs te leren. De beveiliging zal door de systeembeheerder worden geregeld en zal standaard ook wel in het pakket zitten.

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:52
Timrek schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 12:35:
..knip
Nu is mijn oog gevallen op OsCommerce, al heb ik hierbij wel een paar vragen:
1. Kan ik met Oscommerse makkelijk een extra veld "dagen" toevoegen voor de verhuurartikelen?
Jeps, kan allemaal! Nadeel is dat je er dan niet bent. Ooit heb ik me eens heel erg flink verdiept in osCommerce en er is zeker heel veel mogelijk. Voordat jij zover bent om een verhuur module te ontwikkelen en succesvol te implementeren ben je wel even verder. Maar kijk hier eens naar, dit schijnt een prima script te zijn.
Verder het je vast ook iets aan dit topic.

Het is te doen, maar is niet makkelijk om te maken zonder php en oscommerce kennis!
2. Kan ik de webshop beveiligen d.m.v. een inlognaam en paswoord (zonder inloggen kan er niet gekeken worden in de webshop)? en zijn er bepaalde delen per gebruiker zichtbaar en onzichtbaar te maken?
Oscommerce heeft vele contributies en ik meen dat er hier ook een voor is. Zoeken doe je op http://www.oscommerce.com/community/contributions
3. Kunnen verhuurartikelen en verkoopartikelen door elkaar heen gebruikt worden?
Ongetwijfeld als je hier rekening mee houdt tijdens het ontwerp.
4. Ik heb de ballen verstand van php, maar ben bereid om hier samen met een collega tijd in te steken. Is het zinvol om hier tijd in te steken of kan ik beter naar een alternatief kijken?
Ik zou jouw tijd zinvoller besteden (ik begrijp dat jij geen technische functie hebt binnen je bedrijf?) in je normale werk en het geld wat je uitspaart met inleren/ergeren besteden aan iemand die het custom voor je kan doen.
Timrek schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:47:
[...]
Bij 1: Bij OsCommerce kun je volgens mij de producteigenschappen wijzigen, volgens mij zit dit er standaard in. In beginsel is een prijs per dag ook voldoende, de verhuurduur is toch vaak onbekend.
Je kunt dingen wijzigingen als maat en prijs per maat. Met wat creatief spelen kun je hier ook andere dingen in stoppen, maar een 'echte' verhuurmodule is wellicht fijner.
Bij 2: Voor het eigen personeel wil ik aanvullende informatie zichtbaar maken. Dit mag niet voor iedereen toegangkelijk zijn.
Volgens mij zijn daar contributions voor, zoeken op de link hierboven.
Bij 3: Ik denk dat ik de producten een eigenschap "verhuur" of "verkoop" moet geven. Ik weet niet hoe ik dit in OsCommerce moet aangeven, ik ken het programma nog niet, kom hier later hopelijk wel achter.
Binnen OsCommerce kan dit standaard niet en je zult het datamodel hiervoor dus moeten aanpassen.
Bij 4: Ik wil werken vanuit een bestaand programma, en niet vanaf scratch. Ik heb namelijk geen ervaring met PhP. Ik hoop dit een beetje spelenderwijs te leren. De beveiliging zal door de systeembeheerder worden geregeld en zal standaard ook wel in het pakket zitten.
Standaard zit er geen beveiliging in het pakket! hier zal je zelf (of systeembeheer) voor moeten zorgen! Let hier op!

[ Voor 22% gewijzigd door Redshark op 10-10-2006 08:43 ]

• Timrek

Timrek

Topicstarter
Zoals het eruit ziet kost dit hele verhaal erg veel moeite, uitbesteden is in mijn geval een betere optie.
Bedankt voor de info
Pagina: 1