[XP] 4GB Ram - XP of XP64 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC besteld, waar 4GB Ram in komt en een Core 2 Duo (64Bit extensies). Nu is mijn vraag of het mogelijk is die ten volle te benutten middels XP Pro 32Bit (PAE modus), of dat het beter is om XP 64 te gebruiken? Puur kijkend naar geheugen. Er zijn wat andere afwegingen om tussen 32 en 64 bit te wisselen, maar die ben ik in andere topics al aan het lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Je moederbord kan in elk geval al meer dan 4GB ondersteunen (8GB max dacht ik), maar Windows XP 32bits is beperkt tot het adresseren van 3.7GB.

Voor die laatste 0.3GB zul je dus een 64bits OS moeten hebben.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-08 18:16
XP ondersteund geen 4gb RAM

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de komst van Vista heb je iig veel aan die 4GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
4GB is op het moment nog zwaar overkill. Ik zou gewoon 2GB kopen, en later nog 2GB bijzetten. Vooral ook omdat het zoals gemeldt dus niet ondersteund wordt in Windows XP 32 bit, en vaak werken mobo's op langzamere geheugenspeeds bij 4GB geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
4gb is niet overkill. het hangt er maar net vanaf wat je ermee doet :)

4gb vindt ik persoonlijk weinig voor wat ik ermee doe (virtualservers draaien) ik wil naar 8 of 12 gb toe op mijn nieuwe dual-dualcore xeon systeempje :)

* Zwelgje draait ook 32bit XP met 4gb ram btw (dual xeon met ht)... en dat werkt ja :z

[ Voor 3% gewijzigd door Zwelgje op 04-10-2006 20:15 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 19:35:
Met de komst van Vista heb je iig veel aan die 4GB :)
Met name met uitzicht daarop is deze configuratie ook gekocht. Ik wil niet voor vista weer een nieuwe config moeten kopen, deze moet een paar jaartjes mee kunnen. De vorige pc was een 2.4Ghz / 1.5GB ram.

Het voordeel van een nieuwe peecee is dat je nog even kunt kloten met het OS zonder dat je al je apps en files moet backuppen, dus ik begin gewoon met 64-bit XP om te kijken of alle drivers etc lekker installeren en of de game performance een beetje acceptabel is. Mocht het niks zijn, installeer ik er 32 bit op.

Enneh... geheugen is nooit overkill imo. Zeker niet tegen de prijzen van nu. Ik wil ook wat van die losse bagger bakjes (100mhz webserver, 800mhz ut server, dat soort meuk) af, en wat meer in VM's gaan knallen. Dan is een beetje geheugen wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik met je eens, maar ik heb nu 2GB aan mem en Vista loopt als een zonnetje op mn pc.
Dus 2GB lijkt mij voldoende voor Vista.

Met VM machines wordt he natuurlijk een ander verhaal.
Het zou leuk zijn om naast VM ook nog eens te kunnen gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
XP kan in PAE mode maximaal 4 GB gebruiken, waarvan maximaal 2 GB per applicatie. Zie ook Microsoft KB. Wil je meer dan heb je een 64-bits OS nodig. Meer is er niet te vertellen.

Of 4 GB voor jou nu wel of niet nuttig is, is natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 11:35
Het hangt ook nog van je moederbord af. Je hebt bepaalde moederborden die voor hun chipset en andere resources maximaal 1GB willen reserveren. Wat resulteerd in dat je Windows maar 3GB ziet (of wat meer dan dat, normaalgesproken) en dan is dat aantal GB ook maar aan te spreken.

Dus ik zou eerst gewoon 32 bits XP installeren en kijken of dat goed werkt, mocht dat niet werken dan XP 64bits installeren.

En verder blijf je met XP altijd met dat 2/2GB verhaal zitten, dat er 2GB voor het OS en 2GB voor de applicaties. Of dat ook in X64 zo is weet ik niet :?

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 08:22:
Ben ik met je eens, maar ik heb nu 2GB aan mem en Vista loopt als een zonnetje op mn pc.
Dus 2GB lijkt mij voldoende voor Vista.

Met VM machines wordt he natuurlijk een ander verhaal.
Het zou leuk zijn om naast VM ook nog eens te kunnen gamen.
Kan ik zeker beamen. Ik heb mijn 2 gig nog niet vol gehad met zwaar gamen :)
Ga je echter CAD/CAM rendering doen van complexe chipstructuren zoals mijn neef doet dan kom je al krap te zitten met 4 gig.

Voor de enthousiasteling die Vista gebruikt voor enthertainment (gamen, internetten, encoden) is 2 gig een mooie hoeveelheid. Met 1 gig in Vista doe het systeem al snel consessies met de pagefile :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 22:26:
[...]

Kan ik zeker beamen. Ik heb mijn 2 gig nog niet vol gehad met zwaar gamen :)
Ga je echter CAD/CAM rendering doen van complexe chipstructuren zoals mijn neef doet dan kom je al krap te zitten met 4 gig.

Voor de enthousiasteling die Vista gebruikt voor enthertainment (gamen, internetten, encoden) is 2 gig een mooie hoeveelheid. Met 1 gig in Vista doe het systeem al snel consessies met de pagefile :P
Ik ken het van mn werk.
Ik ben helpdesk medewerker bij een bedrijf waar veel AutoCAD wordt gebruikt.
Ook maken ze gebruik van Pro Engineer, 3d ontwerp software, daar is 4 GB al weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik krijg ook een beetje dat idee.

Als Ik bijvoorbeeld 2 x 2GB pc4200 latjes in me pc stop (AM2 3500+). Dan wordt 3.25 GB herkent in de bios, als ook in Windows.

Alleen krijg ik rare haperingen in Windows, waardoor er uiteindelijk een reboot nodig is.

Geheugen getest met memtest voor 5 uur, helemaal geen enkele fout te ontdekken.

En als ik één latje (maakt niet uit welke van de 2) erin stop, dan werkt ook alles perfect :?

Dus ik draai voorlopig met 2GB, en laat die andere 2GB even liggen. Binnekort heb ik een yonah (core duo) met bijbehorend moederbord in me pc. En dan test ik wel weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 11:35
Bartjuh schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:08:
[...]

Ik krijg ook een beetje dat idee.

Als Ik bijvoorbeeld 2 x 2GB pc4200 latjes in me pc stop (AM2 3500+). Dan wordt 3.25 GB herkent in de bios, als ook in Windows.
Omdat sommige mensen schijnbaar alleen de openingspost lezen |:( :X zal ik mezelf nog eens quoten:
Het hangt ook nog van je moederbord af. Je hebt bepaalde moederborden die voor hun chipset en andere resources maximaal 1GB willen reserveren. Wat resulteerd in dat je Windows maar 3GB ziet (of wat meer dan dat, normaalgesproken) en dan is dat aantal GB ook maar aan te spreken.
Het heeft dus geen ene f*ck met Windows te maken, in Linux of elk ander OS zal je precies hetzelfde hebben.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Sluuut schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 18:44:
[...]

Omdat sommige mensen schijnbaar alleen de openingspost lezen |:( :X zal ik mezelf nog eens quoten:

[...]

Het heeft dus geen ene f*ck met Windows te maken, in Linux of elk ander OS zal je precies hetzelfde hebben.
Jij kan schijnbaar geen hele post lezen!

Ik weet zelf ook allang dat het niet allemaal geadresseerd kan worden door 32bit processors.

Maar het gaat dus om de haperingen! Windows hapert als ik veel GB's gebruik.

Lezen is ook een vak :+
Pagina: 1