Toon posts:

[24" CRT] Defect, Kleurverschuiving aan rechterkant

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik heb recentelijk voor een heel zacht prijsje 3 sony 24" widescreen CRT's op de kop weten te tikken, waarvan er één kapot was (hetgeen bekend was bij het aanschaffen). Nou heb ik de monitor opengeschroefd en het lijkt er op dat hij een klap heeft gehad want er zat een breuk in de printplaat. Ondertussen heb ik het al wel voor elkaar dat er beeld verschijnt (contacten op printplaat verbonden) maar de kleuren zijn aan één kant van het scherm niet zoals ze zijn moeten.

Ik heb er geen foto van maar dit is een voorbeeld van het probleem, nagemaakt in photoshop. Het ziet er exact zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://niihau.student.utwente.nl/~bop/Others/schermkapot.jpg

Ik heb al even lopen zoeken maar ik kan niet precies vinden wat het is. Heeft een van jullie een idee? De kleuren (hue) zijn dus verschoven aan de rechterkant (vooral boven in de hoek)

bvd!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 20:09

dodo79

witte dikke tonnie

Kunnen eigenlijk maar een paar dingen zijn:
beeldbuis kapot,
Beeldbuis moet gedemagnetiseerd worden,
De juk achterop is verschoven.
Correctie magneet(en) op beeldbuis is weg (opgeplakte magneetjes)

Ik denk zelf dat de juk achterop de beeldbuis (die grote spoel) is verschoven.
Aan het verhaal wat je vertelde van die printbreuk lijkt het erop dat deze monitor gevallen is.
Dit kan als gevolg hebben dat die juk dus van positie veranderd is met dit soort beeld als resultaat.

omdat het kan!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Ik heb gelezen dat het niet verstandig is te klooien met de binnenkant van je crt als je niet precies weet wat je doet. Als ik em voor 50~75 euro kan laten repareren zou ik dat waarschijnlijk doen, aangezien ik ook niet goed weet hoe ik die juk kan bijstellen (als dat het al is). Goed idee? of is het eenvoudig te verhelpen?

Verwijderd

Sleutelen is idd niet ozn slim idee, er kan een ladin van 15.000 volt op de buis zitten. Zelfs als je em uit het stopcontact hebt getrokken, zeer gevaarlijk iig.

• Eastside
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05-2025

Eastside

It's me, TP!!

Namens Kritikall-bop:

Ja dat is bekend, in dit geval is het beeld wel te corrigeren als je een externe magneet in de buurt van het groene deel houdt. Kan er misschien iets worden afgesteld aan deze zogenaamde 'juk'??

Goodgoan!