[XP] Windows installeren vanaf harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 3.546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
L.S.

Onder windows 98SE was er zo'n mooie schakeloptie waarmee je alle installatiekabinetten op je HDD zette en je vanaf je HDD bootte en op die manier windows 98SE goed kon installeren op die pc.

Nu wil ik weten of ik zoiets ook kan bereiken met windows XP. Probleem is namelijk dat ik een klein netwerkwerkstation heb waar de cd drive kapot is. De IDE kabel (secundair) is zo'n ini mini ding en het MoBo herkent geen slave op zn primaire IDE, kortom, een andere cdrom speler eraan hangen is geen optie. Als ik echter mn installatiefiles naar mn HDD zou kunnen kopieren, die in dat kleine ding kan prikken en op die manier installeren, dan zou ik geholpen zijn. Weet iemand hoe dit zou moeten?

Alvast bedankt, ik heb me namelijk rotgezocht op microsoft.com / google.com maar kan niets vinden

Niels

Verwijderd

hele i386 map op je puter zetten en dan via bootflop de setup (winnt.exe) starten in die map.

wel even smartdrv laden.

Suc6

[edit]
smartdrv kun je op elke gemiddelde windows 95/98/me bootdisk vinden deze heb je nodig anders gaat het laden van de setup ultra traag.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 23:44 ]

• nielsl
goed punt, ware het niet dat deze mooie pc niet beschikt over een aansluiting voor een floppydrive, zou een bootable USB stick hetzelfde kunnen bereiken?

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:23
Heb je geen connector op je moederbord zitten voor een diskdrive?

Die dingen kosten niet zo veel (8 a 9 euro), kabeltje er bij en jij hebt een diskdrive.

Ik weet niet of USB diskdrives opstartbaar zijn zonder OS... :?

Mijn YouTube Channel

• nielsl
daar moet ik nog even naar kijken, maar volgens mij niet, tis echt zo'n compact HP netwerkding, puur als werkstation bedoeld, kabels e.d. stik ik in, dus das het probleem niet, meer dat ik het niet aan de praat krijg en booten en installeren vanaf mn HDD zou de optie zijn

iemand anders suggesties?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Haal de HDD er eens uit, zet em in een USB behuizing, formatteer hem met een Win9X/ME machine als FAT32 en draai "sys x:" (waar x je schijfletter is).
Kpopieer de i386 map van de WinXP CD er op en stop hem dan terug in de PC.

Dan kan je booten naar DOS en WinXP instalatie starten.

edit: als je geen win9X machine hebt, kanje dat natuurlijk even draaien in VMWare oid
edit2: en het schijnt ook te werken alsje onder WinXP/2K/NT gewoon de inhoud van een DOS bootflop er op zet (wel verborgen en systeem bestanden weergeven aan zetten), maar dt weet ik niet 100% zeker.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2006 07:33 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• nielsl
een dosflop erop zetten? Waar moet ik de info van die bootflop erop zetten?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met een andere PC dus. HDD in USB doosje.
floppy images kan je wel downloaden van bootdisk.com

Heb je nergens een floppydrive in een PC waar je een USB disk aan kan hangen, dan kan je altijd nog VFD gebruiken (Virtual Floppy Disk).

[ Voor 42% gewijzigd door McKaamos op 26-09-2006 15:57 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik denk dat je er niet aan gaat ontkomen om de HDD uit te bouwen, en via andere pc de files erop te zetten.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-11 21:38

Jimbolino

troep.com

Als je ergens een 2000 / 2003 server hebt, kun je hem instaleren via Remote Installation Services (RIS)

en anders misschien een externe usb cdromspeler / bootable usb stick met voldoende ruimte voor windows cd

[ Voor 3% gewijzigd door Jimbolino op 26-09-2006 16:01 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• nielsl
dat ik mn HDD eruit moet halen is geen probleem, kan ik niet alleen wat bootfiles op een USB stick zetten zodat ie vanaf daar boot (kan ik in mn bios wel aangeven) en dan verder installeren vanaf de i386 map die ik heb gekopieerd op mn HDD

Zoja, kan iemand me dan vertellen welke files ik op mn usb stick zou moeten zetten want op bootdisk.com kwam ik er niet uit

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Draait de oude install nog ? Zo ja: gewoon vanuit Windows installeren, dat kan prima !

• nielsl
nee, dat draait dus niet

hjij start helemaal niets

• sQuarecoW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 13:08
Je kunt m in een andere pc hangen, installeren, booten in deze pc, 'nieuwe hardware gevonden'-wizards runnen, en dan vanaf daar misschien opnieuw installeren om m helemaal netjes te krijgen.

• nielsl
zoiets heb ik al geprobeerd, maar dan blijft ie hangen op bepaalde punten, waardoor ik dus niet in windows kom
ik moet dus iets hebben om vanaf mn bios in een soort van dos te komen (bijvoorbeeld vanaf USB, zodat ik mn winxp vanaf mn HDD kan installeren (ik heb de hele xp cd al op een andere partitie gezet)

• sQuarecoW
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 13:08
hetzelfde verhaal proberen met windows 98?

• nielsl
nu komt het, er moet een harde schijf aanhangen van 250 gig. Gaat dat ooit lukken? Win98 staat immers niet bekend om zijn uitmuntende succes met grote harde schijven. Ik heb het met maxblast geprobeerd en dan kom ik niet verder dan de beroemde 137 gig. Bios is compleet up to date (Tis immers een maxtor HDD) XP is dan dus de meest betrouwbare optie.

Is er nou echt geen mogelijkheid om wat bootfiles of bijvoorbeeld een DOS versie op een USB stick te zetten en vanuit daar xp te installeren?

[ Voor 19% gewijzigd door nielsl op 26-09-2006 17:14 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-11 21:38

Jimbolino

troep.com

misschien dat je hiermee verder komt:

http://www.google.com/sea...ick+to+install+windows+xp

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

nielsl schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 17:11:
Is er nou echt geen mogelijkheid om wat bootfiles of bijvoorbeeld een DOS versie op een USB stick te zetten en vanuit daar xp te installeren?
* alt-92 gebruikt een Pendrive waarbij een floppy wordt ge-emuleerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/usbding.jpg

Daarop staat een network bootflop die een network install uitvoert (en dat kan XP zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 26-09-2006 20:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-10 12:08
als je een windows 98 machine hebtkan je gewoon sys [usb stick drive letter] doen en booten van je usb-stick. no problemo

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• nielsl
BackSlash32 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 20:43:
[...]

* nielsl gebruikt een Pendrive waarbij een floppy wordt ge-emuleerd.

[afbeelding]

Daarop staat een network bootflop die een network install uitvoert (en dat kan XP zijn).
en dan moet ik gewoon mn XP cd ergens in mn netwerk knallen en die delen?
Iemand een idee waar ik de software voor zo'n bootdisk kan vinden?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55

Abort, Retry, Quake ???

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Precies :)

En verder even [search=netwerk install XP] en je komt er wel :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• nielsl
ik lees vanalles, maar ik lees dat het allemaal om een flop gaat. Hoe kan ik die progs op een USB stick zetten en die bootable maken, en sowieso welk prog heb ik nodig? Ik heb veel over dat Bart's gelezen maar die kan ik nergens vinden omdat hij ermee gestopt is lijkt het, maar voor de rest heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb een gewone usb stick van 128 mb, hoe maak ik die bootable met netwerkondersteuning? (tis niet dat ik lui ben, maar gewoon al uren zit te turen en er gewoon niet uitkom)

Verwijderd

Vanuit win98 kun je ook de windows XP setupdraaien als je x:/i386/winnt32.exe uitvoert . (X= cdrom speler)

• nielsl
maar hoe krijg ik dan win98 erop, ik moet gewoon een bootoptie hebben op USB. Maar ik kan niets vinden. Ik wil gewoon een USB boot hebben zodat ik via mn netwerk (gewoon DHCP windows) verder kan installeren. Iemand suggesties?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BackSlash32 schreef op woensdag 27 september 2006 @ 12:09:
En verder even [search=netwerk install XP] en je komt er wel :)
Die USB Pendrives kun je vinden voor 20 euro ofzo.
Of je moet een RIS/WDS Server willen bouwen.

Heb je ook geen floppy nodig.

Wel geduld en kennis.
nielsl schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:38:
maar hoe krijg ik dan win98 erop, ik moet gewoon een bootoptie hebben op USB. Maar ik kan niets vinden. Ik wil gewoon een USB boot hebben zodat ik via mn netwerk (gewoon DHCP windows) verder kan installeren. Iemand suggesties?
Het idee van die netwerk bootflop is dat je dáár van op start. Eenmaal in de DOS van de bootflop kun je met de network client een verbinding maken met de netwerk share waar je installatie bestanden staan en winnt.exe opstarten.

[ Voor 75% gewijzigd door alt-92 op 27-09-2006 13:54 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-10 19:56
"boot from usb" in google, de eerste hit:
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

heb het niet getest, maar het lijkt me vrij volledig (en duidelijk niet moeilijk om te vinden)
de vraag is alleen of je bios wel KAN booten van usb, want dat kan niet elke pc

mijn mening:
- hd in een andere pc hangen
- fat32 partitie maken met de i386 folder, deze actief maken en voorzien van command.com
- hd terugzetten
- gewoon pc starten, i386\setup.exe
done

• nielsl
catfish schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:50:
"boot from usb" in google, de eerste hit:
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

heb het niet getest, maar het lijkt me vrij volledig (en duidelijk niet moeilijk om te vinden)
de vraag is alleen of je bios wel KAN booten van usb, want dat kan niet elke pc

mijn mening:
- hd in een andere pc hangen
- fat32 partitie maken met de i386 folder, deze actief maken en voorzien van command.com
- hd terugzetten
- gewoon pc starten, i386\setup.exe
done
kijk, daar hebben we wat aan, maar hoe maak ik zo'n fat32 partitie actief, en van welke command.com moet ik hem voorzien?

Ik hoop het van je te horen

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Wat is er gebeurt met het bootable floppy image dat op een cd gebrand wordt?

Ik zie hier oplossingen voorbij vliegen waarvan ik echt denk, die mensen hebben tijd over.
:D

en die is dus kapot :X

[ Voor 8% gewijzigd door max op 27-09-2006 13:55 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• nielsl
die zit er dus niet in :) maar dank je wel voor de hulp

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11
nielsl schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:38:
Weet je uberhaupt wel of booten van USB ondersteund word door het moederbord? Dit is namelijk iets wat pas enkele jaren door moederborden worden ondersteund en aangezien je nog bijna niets van de config van het systeem hebt gepost, zou het dus goed kunnen dat je pc te oud is om dit te kunnen.

In dat geval kan je dus beter de HDD eruit halen, deze in een Windows 9x machine doen en daar eerst de HDD bootable maken door sys <driveletter>: te doen en vervolgens de inhoud van de windows xp cd erop te zetten. Daarna kan je systeem dus gewoon booten vanaf de HDD alsof het een floppy is en kan je de installatie starten.

• nielsl
ja, de optie boot from USB staat er gewoon in mn bios tussen, dus ik neem aan dat dat moet werken, maar dank je wel voor de suggestie :)

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:11
Om een usb stick bootable te maken, kan je het volgende doen
  1. Dowload van http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm de Windows 98SE bootdisk in image vorm
  2. Extract uit de zip-file die je net hebt gedownload het bestand WIN98SEC.IMG
  3. Download nu van http://www.winimage.com/download.htm het programma WinImage 8.0 en installeer dit (je kan ook de zip downloaden en deze ergens uitpakken)
  4. Start dat programma op en open WIN98SEC.IMG die je net ergens uitgepakt hebt. Je krijgt nu te zien wat er in de image staat, je wil dit op de stick hebben
  5. Doe dus die USB stick in de computer en kijk even welke driveletter ie krijgt. Zorg er ook voor dat er verder op de stick geen belangrijke informatie meer staat, want je gaat de stick zometeen formateren
  6. Ga nu in WinImage naar het menu Disk en zorg ervoor dat de goede drive is aangevinkt, kies vervolgens voor de optie Format and write disk in hetzelfde menu
Nu moet je alleen nog een manier hebben om de installatiebestanden op die pc te krijgen. Als je een externe schijf zou hebben, zou je ze daar op kunnen zetten en deze schijf ook aan een USB poort kunnen hangen. Anders moet je alsnog de gewone schijf uit de pc halen en in een andere pc stoppen om vervolgens die bestanden erop te zetten.
Pagina: 1