CiP: Kijkkastje |
Het is al een tijd geleden dat ik mijn laatste mod in CM (toen was het zelfs nog CME) neergezet heb. Als moddereter CM kan je natuurlijk nog zo goed slotjes zetten enzo, het is qua gevoel echter toch fijner als je alles ook eens van de kant van de users gezien hebt. Verder is het al veel te lang geleden dat ik geprutst heb met dremels enzo. |
Het Idee |
Da's vrij simpel uit te leggen: Deze server![]() gaat in deze TV gebouwd worden: ![]() Specs van de server: P3-1GHz, plm. 300MB aan RAM, 4-poorts netwerkkaart, bx-mobo, 750G aan HD. Specs van de TV: Oud, hoekig, goedkoop... maar wel in kleur en Trinitron-beeldbuis. Niet dat we daar wat aan gaan hebben btw De planning is vrij simpel: • Sloop het binnenste uit de TV • Vervang de beeldbuis door een TFT-schermpje • Druk de hardware van de server erin • ... • Profit! |
Fase 1: TV slopen |
![]() Dit is de achterkant. Halen we die eraf, krijgen we dit te zien: ![]() Dan begin je los te schroeven wat je kan... totdat je op een gegeven moment compleet niet verder kan omdat de rest van de schroeven op een onmogelijke positie zitten. Het heeft me wat denken gekost totdat ik me besefte dat de houten kast als een huls om het chassis weggetrokken kon worden... ![]() Zoiets dus. De elektronica is trouwens nog fijn oldskool: vroegah, toen we vroegah nog zonder a schreven, hadden we geen firmwarepatches. Neen, wij soldeerden in het geval van een bug gewoon wat onderdelen op de print bij: ![]() Ik heb verder geen moeite gedaan om de printplaten los te trekken: het geheel aan aanstuurelektronica kon na het doorknippen van een paar dozijn draden zo losgetrokken worden van de frontplaat en beeldbuis: ![]() Beeldbuis eraf, draden nog wat bijknippen en de frontplaat is klaar. |
Mobotray |
Omdat ik bij de hangende server tot nu toe het probleem heb gehad dat insteekkaarten alleen aan hun slot vastzaten en dit niet heel lekker bleek te werken, heb ik besloten dat ik deze keer een echt mobotray wilde gebruiken. Een flatgenoot had nog een oude kast staan en daar wilde 'ie de tray wel uit kwijt.![]() Dat is de tray plus een oud Celeron-bordje wat toevallig dezelfde maat heeft als mijn server-mobo. Er steekt een heel stuk tray nutteloos uit: om het plaatsen in de kast makkelijker te maken mag dat eraf. Een end gedremel verder (dat metaal is best nog lastig om doorheen te komen; ik ben blij dat ik een diamantschijfje gebruikte) bleef dit over: ![]() (De messing aansluitingen zijn de waterkoeldoorvoerdingetjes van de PC waar de tray vroeger ingezeten heeft. Ik koel mijn bak met lucht, ze zijn er dus later uitgeschroefd.) De tray moet ook in de behuizing komen. Ik dus een mooi plekkie uitzoeken en een paar sleuven maken, met dit als resultaat: ![]() Ziet er goed uit... totdat je de backplate van de TV erbijziet: ![]() Grmbl, sleuven aan de verkeerde kant gemaakt dus ![]() ![]() Ziet er strak uit... op dat grote ronde gat in het midden na. Daar zat een ronde kap die om het uiteinde van de beeldbuis heenviel, maar die is lelijk en past met de tray niet meer. Gelukkig is het met het stuk metaal wat ik net weggehaald had redelijk bij te werken: ![]() ![]() Niet helemaal ideaal, maar ach, het voldoet. |
Het beeldscherm |
De mod ziet er nu zo uit:![]() Waarmee kan het grote, gapende gat in het front, waar eerst de beeldbuis zat, nu mee opgevuld worden? Een TFT zou mooi zijn natuurlijk. Nou, doen we dat toch? Van mijn LCD-aan-VGA-topic had ik nog een experiment liggen met een leuk 13" TFT'tje: ![]() Deze TFT komt uit een laptop en heeft een resolutie van 800x600, wat zelfs meer is dan de 576*720 beeldpunten die de oorspronkelijke hardware kon laten zien. Het is een laptop-beeldscherm, dus aansluiten op een VGA-connector kan niet zonder meer. Wat er echter nog aanzat was het resultaat van een experiment van me: ![]() Geen idee meer wat het precies is of hoe het werkt; het enige wat ik er nog van weet is dat het ooit iets aan beeld gegeven heeft. Ik ga later wel uitzoeken hoe het precies inelkaarzat en het geheel weer werkend maken; eerst kijken of het past en ergens op lijkt: ![]() Het past wel, maar de mensen die leefden in de tijd dat die TV nog nieuw was, hadden zo'n plat beeldscherm nooit kunnen hebben, en vandaag de dag staat het dan ook compleet niet bij het ouderwetse uiterlijk van de TV. Een flatgenoot kwam echter met een idee: pak een plaatje plexiglas, buig die wat en zet die voor het TFT. Hij was meteen zo aardig om het plaatje plexiglas te doneren. ![]() Het resultaat mag er best wezen; hoewel het nostalgiegehalte niet zo hoog is als de oorspronkelijke set denk ik dat dit de beste manier is om er bij in de buurt te komen. ![]() ![]() Nog te doen: HD-enclosure, LCD aansluiten (en rare warrige spin met aanstuurelectronica ontwarren), voeding inbouwen, ... |
[ Voor 103% gewijzigd door Sprite_tm op 28-07-2010 23:07 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog