Toon posts:

Groene vlek op mijn CRT na blikseminslag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal weken geleden is de bliksem hier thuis ingeslagen, gevolg: kapotte Draytek 2900 router, kapotte Xs4all modem en een groene vlek op mijn Samsung 959NF 19" CRT scherm. Het rare is dat de CRT helemaal uit stond, stroom was er af door middel van een stekkerdoos met zo'n rode knop. De bliksem was zo sterk dat die zelfs door de aardlek was heen geknald. Dus het lijkt me misschien een magnetisch veld wat er langs is gegaan?

Weten jullie misschien of dit gemaakt kan worden? Monitor is ongeveer twee en een half jaar oud. Wat ik zelf al heb geprobeerd, is de settings in mijn monitor veranderd. Alles gereset enz. maar zonder succes.

(Nog een andere vraag die hier eigenlijk niet thuis hoort, maar toch stel ik hem even :P : Is het verstandig een beveiliging tussen de routers te zetten? Die beveiligd tegen piekspanningen enz. Het gaat bij de routers om een geaard stopcontact.)

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Verzekering? Volgens mij ben je meestal wel verzekerd hiervoor. En stekkerdoos met rode knop is echt geen garantie voor zoiets.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:39

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Heb je de degauss functie al geprobeerd? Lijkt wel op een verstoring in het magnetisch veld van je scherm. Als je niet weet wat het is, vaak staat het afgebeeld als een U met een streep erdoorheen (de U is dan een magneet :P)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het zou idd magnetishe moeten zijn. Maar meestal verdwijnen dergelijke vlekken vanzelf weer na een poosje. Dit is hetzelfde verschijnsel als dat je een luidspreker vlak naast je TV zet. Je zou het nog even aan kunnen kijken. Zit er een degaus knop op?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• DR161
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 20:24

DR161

is sarcasminist

hier is een keer een magneet langs de tv gehaald ook z'n vlek maar naar een paar dagen misch een week ging het weg

edit: moet de rest van de reply ook lezen

[ Voor 20% gewijzigd door DR161 op 10-09-2006 12:16 ]

pssst geld kopen?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Yep, degaussen must do the trick :)

Verwijderd

Als het zoiets is:
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y102/Redhead1802/HPIM03671.jpg
Dan is het inderdaad magnetisme (dit waren een setje neodymium magneten _/-\o_ ).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:08:
Als het zoiets is:
[afbeelding]
Dan is het inderdaad magnetisme (dit waren een setje neodymium magneten _/-\o_ ).
groooovy ;)

maarrre, deed deze monitor het na afloop nog? afaik vinden monitoren een heel sterk magnetisch veld namelijk niet zo tof.

Verwijderd

M.I.G. schreef op zondag 10 september 2006 @ 10:04:
Verzekering? Volgens mij ben je meestal wel verzekerd hiervoor. En stekkerdoos met rode knop is echt geen garantie voor zoiets.
Verzekering? Ja, dan krijg je een paar tientjes terug voor een CRT van tweeënhalf jaar oud, lijkt me weinig nuttig. Degaussen en een paar beuken op geven, werkt dat nog niet, nieuw scherm kopen en voortaan fysiek de stekkers uit het stopcontact halen bij onweer. Zo'n stekkerdoosje helpt echt niet, zelfs de meeste stoere 'surgeprotect' apparaten voor de consument helpen niet tegen blikseminslag.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-06 09:45
Terw_Dan schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:10:
[...]

groooovy ;)

maarrre, deed deze monitor het na afloop nog? afaik vinden monitoren een heel sterk magnetisch veld namelijk niet zo tof.
Die Neodymium magneten rulen. Vingers ertussen = pijn in je klauwen, zo sterk als die kleintjes zijn _/-\o_

Een "normaal" magnetisch velt (niet zo'n extreme dus) had ik ook in mijn TV toen ik 'm kreeg. Een week ofzo gewoon uit laten staan verhielp het. (aardmagnetisme corrigeerde het ofzo). Magnetisch veld merk je ook goed als je de TV op de kop plaatst ;)

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:10:
[...]

groooovy ;)

Ding werkt nog goed, al begint ie een beetje kuren te vertonen, maar geen last van want is secundaire monitor. Kan ook aan leeftijd liggen, is al oud beestje.

• Paquito
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:12:
[...]

Verzekering? Ja, dan krijg je een paar tientjes terug voor een CRT van tweeënhalf jaar oud, lijkt me weinig nuttig. Degaussen en een paar beuken op geven, werkt dat nog niet, nieuw scherm kopen en voortaan fysiek de stekkers uit het stopcontact halen bij onweer. Zo'n stekkerdoosje helpt echt niet, zelfs de meeste stoere 'surgeprotect' apparaten voor de consument helpen niet tegen blikseminslag.
Ervaring mee? Heb hier dergelijke 'stoere' surgeprotectors van Belkin staan, waarvan men verzekerd dat het aankoopbedrag van de apparaten wordt terugbetaald mocht er bij blikseminslag toch iets kapot gaan wanneer de apparatuur volgens de Belkin voorwaarden is aangesloten. Lijkt me niet dat ze dit voor niks zeggen...

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 10:00:
Een aantal weken geleden is de bliksem hier thuis ingeslagen, gevolg: kapotte Draytek 2900 router, kapotte Xs4all modem en een groene vlek op mijn Samsung 959NF 19" CRT scherm. Het rare is dat de CRT helemaal uit stond, stroom was er af door middel van een stekkerdoos met zo'n rode knop. De bliksem was zo sterk dat die zelfs door de aardlek was heen geknald. Dus het lijkt me misschien een magnetisch veld wat er langs is gegaan?

Weten jullie misschien of dit gemaakt kan worden? Monitor is ongeveer twee en een half jaar oud. Wat ik zelf al heb geprobeerd, is de settings in mijn monitor veranderd. Alles gereset enz. maar zonder succes.

(Nog een andere vraag die hier eigenlijk niet thuis hoort, maar toch stel ik hem even :P : Is het verstandig een beveiliging tussen de routers te zetten? Die beveiligd tegen piekspanningen enz. Het gaat bij de routers om een geaard stopcontact.)
een stekkerdoos met rode knop is NIET gelijk een stekkerdoos met blikseminslag beveiliging.. ;)
die zijn namelijk een eurtootje of 15 duurder

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-07 13:25
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:08:
Als het zoiets is:
[afbeelding]
Daar moet je erg goed mee oppassen. Je kan je monitor namelijk makkelijk permanent beschadigen met van die magneten. Het raster wat in de beeldbuis zit om de kleuren te scheiden kan namelijk vervormen met zulke krachtige magneten. Dit valt niet te fixen.

Het zou kunnen dat hetzelfde met de monitor van de TS aan de hand is. Sterk magnetisch veld wat het raster vervormt heeft. Alleen een blikseminslag moet behoorlijk dichtbij geweest zijn voor zo'n sterk veld. Ik weet niet wat voor vlek het is, maar het zou best kunnen dat er wat electronica kapot is. Test dus ook nog even met een andere monitor!

Overigens degaused iedere monitor zich wanneer je hem aanzet. De degaus knop is eigenlijk helemaal nergens voor nodig bij thuisgebruikers. Pas als je een monitor behoorlijk lang laat aanstaan (24+ uur oid) moet hij gedegaused worden.

Ook moet je niet proberen je monitor een paar keer kort achter elkaar te degausen. Dit is namelijk heel slecht voor de electronica die het degausen regelt.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
Het degausen hielp helaas niet...Wel heb ik ondertussen al een nieuwe monitor besteld en de rekening ingediend bij de verzekering van mijn andere monitor. En ja misschien moet ik maar eens gaan overwegen ook een apparaat van Belkin te kopen, maar of dat echt zal helpen?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als de bliksem direct inslaat, helpt nagenoeg geen enkele beveiliging.
Als het bij in de buurt zo "spookt" qua onweer, gaat alles uit, en de stekkers volledig uit het stopcontact. Dan is er altijd nog wel een goed boek te lezen. Maar alle PC's, TV's etc. zijn dan van de buitenwereld afgesloten (dus ook COAX uit de muur etc).

Verwijderd

Raven- schreef op zondag 10 september 2006 @ 16:08:
[...]

Ervaring mee? Heb hier dergelijke 'stoere' surgeprotectors van Belkin staan, waarvan men verzekerd dat het aankoopbedrag van de apparaten wordt terugbetaald mocht er bij blikseminslag toch iets kapot gaan wanneer de apparatuur volgens de Belkin voorwaarden is aangesloten. Lijkt me niet dat ze dit voor niks zeggen...
Dus jij gelooft alles wat de fabrikant zegt? Misschien met uitzondering van de echte professionele apparatuur helpt vrijwel niets tegen een echte blikseminslag, geen consumenten-UPS'je of surgeprotect stopcontactje of iets dergelijks.

Overigens kun je op die Belkin-voorwaarden vast ook nog wel het één en ander afdingen - staat daar niet toevallig in dat 'op de Belkin-manier aangesloten' gewoon betekent 'tijdens onweer niet aangesloten'? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:19:
[...]

Dus jij gelooft alles wat de fabrikant zegt? Misschien met uitzondering van de echte professionele apparatuur helpt vrijwel niets tegen een echte blikseminslag, geen consumenten-UPS'je of surgeprotect stopcontactje of iets dergelijks.

Overigens kun je op die Belkin-voorwaarden vast ook nog wel het één en ander afdingen - staat daar niet toevallig in dat 'op de Belkin-manier aangesloten' gewoon betekent 'tijdens onweer niet aangesloten'? :P
;) offtopic dat beeldscherm is mijnes ook geweest, helaas niet meer verkrijgbaar.
Als de fabrikant dit zwart op wit heeft staan, is hij ertoe gedwongen dit te klaren, jammergenoeg is het de dealer die te vaak roet in het eten gooit, jouw leverancier is aansprakelijk voor de apperatuur, wanneer je daar rustig aan geen overeenstemming kunt krijgen neem dan maatregelingen: mijn advies probeer de fabrikant en en dealer (webshop) bij elkaar te roepen d.m.v RMA= samsung zit in nederland, en de webshop ook, ikzelf kreeg na 2.5 jaar een 17 inch TFT terug.

• Paquito
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 19:19:
[...]

Als de bliksem inslaat in dezelfde ruimte geloof ik inderdaad dat je apparatuur niet meer veilig is. Maar als de bliksem op je stroomnet inslaat of terechtkomt geloof ik wel degelijk dat het kan helpen en dat is waar belkin ook mee adverteert. Ik neem niet aan dat ze iets gaan zeggen wanneer ze het niet waar kunnen maken. En nee 'tijdens onweer niet aangesloten' staat er niet in. Koop er zelf een en test het uit zou ik zeggen. :) Je lult naar mijn inziens wat in de ruimte...

[ Voor 3% gewijzigd door Paquito op 11-09-2006 01:24 ]

• Martijn18
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Martijn18

nu 43...

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 14:12:
[...]

Verzekering? Ja, dan krijg je een paar tientjes terug voor een CRT van tweeënhalf jaar oud, lijkt me weinig nuttig.
Onzin, ik heb ongeveer een jaar geleden een bliksem inslag gehad. Na wat research heb ik er toen voor gekozen om alle onderdelen te vervangen in mijn pc (eventuele onzichtbare schade). De regel bij de verzekering luide: Wij keren niet de dagwaarde uit, maar de aankoopwaarde.

Al met al kreeg ik gewoon het oorspronkelijke aankoop bedrag dus terug. Dit is dan weer vrij te besteden :) Dus op zich zou je bij je eigen pc elke 2 jaar wel een inslag toewensen :)

WP: Daikin Altherma (EHVX11/ERLQ11) | PV: 20x 335 Wp (ZW) / 2x 335 Wp (ZO) | ACCU: 2x Marstek Venus 5,12kWh

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 september 2006 @ 10:00:
Het rare is dat de CRT helemaal uit stond, stroom was er af door middel van een stekkerdoos met zo'n rode knop. De bliksem was zo sterk dat die zelfs door de aardlek was heen geknald
Een schakelaar op een stekkerdoos heeft niet zoveel nut als de bliksem inslaat en volgens mij springt de aardlek bij een blinkseminslag er altijd uit.

Als je nu na 2 weken nog last van die vlek hebt dan zou ik maar even contact opnemen met de verzekering.
Pagina: 1