Front/back focus, oorzaak?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.083 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
Ik heb nu met mn tamron 90mm en mn tokina 80-200 een beetje last van misfocus. ik heb nog niet gekeken naar of het front of back focus is. Maar waar ik me meer zorgen over maak is dat ik daar eerder niet zo heel veel last van had.
Nu heb ik een vermoeden wat de oorzaak kan zijn; stof...

Maar waar zitten nu daadwerkelijk de AF sensoren?
(minolta)
Maar als je het weet van andere type camera's kan dit voor de rest van fotograferend GOT'ers ook erg nuttig zijn...

Ik hoop dat dit topic een beetje gaat lopen want het zou leuk zijn als hier een oplossing voor gevonden wordt. toch?

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het heeft weinig te maken met waar je sensoren zitten, maar meer met miskalibratie / communicatie van de lens en/of camera :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De oplossing is bijvoorbeeld de camera naar Sony opsturen, want je bent echt de enige niet met dit probleem.

Als je al buiten de garantie zit dan kan je het rubber aan de onderkant van de camera loshalen en met die schroefjes daaronder proberen het te verbeteren.

Aangezien het je nooit eerder is opgevallen hoeft het geen probleem te zijn, hoe erg is het?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• hilbren
nou met manual focus kan ik het op het oog al veel beter focussen.
maar heb je misschien een link van de manier die je beschrijft?

en even voor de duidelijkheid, focus wordt gemeten door je body, dus als er iets mis is met je AF dan ligt dat per defenitie aan je body (uitzonderingen zijn altijd mogelijk natuurlijk)

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
hilbren schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 19:19:
nou met manual focus kan ik het op het oog al veel beter focussen.
maar heb je misschien een link van de manier die je beschrijft?

en even voor de duidelijkheid, focus wordt gemeten door je body, dus als er iets mis is met je AF dan ligt dat per defenitie aan je body (uitzonderingen zijn altijd mogelijk natuurlijk)
front/backfocus ligt niet per definitie aan de body
het ligt zelfs net zovaak aan de lens als de body, dus ookal heb je het probleem bij 2 lenzen, dan nog hoeft het niet 100% in de body te zitten. (daarom vragen de meeste serviceafdelingen ook om beide op te sturen, handig als je lenzen van hetzelfde merk zijn als de body, anders nogal nutteloos)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• hilbren
Je hebt gelijk. ik heb zojuist al mijn lenzen even erbij gepakt. en mn 50mm1.7 focusd wel aardig. mn minolta 28-135 doet aan aardig wat backfocus en hetzelfde geld voor mn tamron 90mm 2.8 macro en mn tokina 80-200 2.8.

Je raad het al ik heb lekker aan die schroefies lopen pielen. en dan denk je vast knap hoor dat hij dat durft??. NIET DUS!! na het nodige zoekwerk met als keywoorden rubber en focus kwam ik op deze sites:

http://www.stevesforums.c....php?id=62730&forum_id=84
http://forums.dpreview.co...35&thread=13905890&page=3
de volgende kan schokkend zijn voor sommige mensen die veel waarde aan hun minolta hechten!!!
http://www.pbase.com/pganzel/maxxum_7d_autofocus_adjustment

daarbij heb ik gebruik gemaakt van dit documentje, onderaan staat de focuschart zelf. pagina 18
http://photography.about....//md.co.za/d70/chart.html

uiteindelijk alle schroefje iets meer kwartslag rechtsom (clockwise) gedraait.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36

breinonline

Are you afraid to be known?

hilbren schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:44:
Je raad het al ik heb lekker aan die schroefies lopen pielen. en dan denk je vast knap hoor dat hij dat durft??. [...]
uiteindelijk alle schroefje een kwartslag rechtsom (clockwise) gedraait.
En is het probleem nu verholpen, of ligt het misschien toch aan de objectieven?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• hilbren
breinonline schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:52:
[...]

En is het probleem nu verholpen, of ligt het misschien toch aan de objectieven?
nou er zit spreiding in de objectieven, maar dat is niet zoveel als dat mijn cam misfocusde.
Dus nu heb ik ik twee lenzen met heel ietsje front focus en twee lenzen met backfocus. De praktijk zal uitwijzen of dit nog aangepast moet gaan worden. voorlopig ben ik zeer tevreden met het resultaat!

edit: tijdens het testen op de testchart moet je je flitser en statief gebruiken!

edit2: ik ben verder gegaan met finetunen, je kan namelijk links rechts boven onder ook uitlijnen.

verder ben ik er achter dat mn 1.7 lens alleen moeilijk doet wijdt open, op f4 lijkt hij wel in het midden te focussen. dit kan ik echter niet helemaal goed verklaren. de rest van de lenzen zitten na het uitlijnen van alle focuspunten netjes op 1 lijn. dus nu ben ik helemaal blij. morgen zal de praktijktest meer duidelijkheid geven.

[ Voor 33% gewijzigd door hilbren op 24-08-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-04 11:34
Knap hoor, probleem gespot, oplossing gezocht (op basis van een hintje van Oxi) en ook weer keurig hier gepost.

Zou je mss een paar testpics van je lenzen before/after kunnen posten (bijvoorbeeld vergelijking van de focuscharts, voor en na aanpassing)?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
foto's van de situatie ervoor heb ik denk ik niet meer... maar ik zal vanavond even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05-2020
hilbren schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:44:
Je hebt gelijk. ik heb zojuist al mijn lenzen even erbij gepakt. en mn 50mm1.7 focusd wel aardig. mn minolta 28-135 doet aan aardig wat backfocus en hetzelfde geld voor mn tamron 90mm 2.8 macro en mn tokina 80-200 2.8.
.
hm, zou dat ook een reden kunnen zijn dat m'n Tokina 80-200/F2.8 PRO zo raar focussed.... Nu weet ik inmiddels dat Tokina lenzen akelig soft zijn op F2.8 (van't weekend bruiloft gefotografeerd, F2.8 zuigt bij Tokina lenzen, Minolta 50/F1.4 lensje is akelig scherper), maar die 80-200 focussed vaak compleet verkeerd. Beetje vervelend as de ringen net omgedaan worden..... :/
Die 28-70/F2.8 idem.. lijkt soms dat ie compleet naast het focuspunt focussed. Regelmatig de achtergrond scherp, terwijl ik echt op een persoon focus! Vooral de 'zij-focus' punten zijn nogal 'onbetrouwbaar'.
Nou kun je veelal met sharpening die softheid wel wegkrijgen, veelal prima foto's opleverend... KM5D op sharpening +1 standaard zetten, helpt ook ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Nou dan zou je eens moeten proberen om handmatig een scherp plaatje uit die tokina te trekken, want ik kreeg mijn tokina ook alleen maar op scerp met manual focus. (nu ook op auto) het enige lensje wat nog moeilijk doet is mn 50mm 1,7 maargoed dat is er 1 van de 9 anderen die ik getest heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het grootste deel van de scherptediepte zit áchter je focuspunt, dus in het midden is niet goed.

Als je de aanwijzingen op een focuschart volgt zit het wel goed, maar ik wil toch even benadrukken dat focussen in het midden en dan hercomposeren, het scherptevlak doet veranderen. Dus focus met het AF-punt dat zo dicht mogelijk bij datgene zit wat je scherp wilt hebben helpt echt.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

JePeVePe schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:06:
(van't weekend bruiloft gefotografeerd, F2.8 zuigt bij Tokina lenzen, Minolta 50/F1.4 lensje is akelig scherper), maar die 80-200 focussed vaak compleet verkeerd. Beetje vervelend as de ringen net omgedaan worden..... :/
Tip: nooit een bruidsreportage doen wanneer je de goede spullen niet hebt of de beperkingen van je spullen niet kent.
Een bruiloft staat stijf van de momentopnames die voor de betrokkenen vreselijk belangrijk zijn, maar die je niet even kunt overdoen omdat jij en je apparatuur 't even niet eens waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:21:
[...]
Tip: nooit een bruidsreportage doen wanneer je de goede spullen niet hebt of de beperkingen van je spullen niet kent.
Een bruiloft staat stijf van de momentopnames die voor de betrokkenen vreselijk belangrijk zijn, maar die je niet even kunt overdoen omdat jij en je apparatuur 't even niet eens waren...
ja hehe, dacht je dat ik er 'blanco' heen ging of zo? De bruid heeft mij uitgekozen!! Via m'n website (concert)foto's..... veelal foto's geschoten met een simpele Canon S1 of Panasonic FZ5 en.... nog langer terug Kodak DC280 (2MP toestelletje, maar zijn de populairste foto's gek genoeg,... van Within Temptation.)
ik kende hun verders helemaal nie (nog afgezien van de plaats,... Maastricht ... ik woon in Badhoevedorp (A'dam).... Ik heb haar ook heel duidelijk uitgelegd dat ik geen officieel huwelijksfotograaf ben, en dat ik eigenlijk geen zin had in dat 'bruidspaar in het park op een bankje' gedoe.... dat was ook niet de bedoeling, ik zou alleen avondprogramma doen. Dat ik de hele dag meeliep had een andere reden, en deels om te zien of ik, en mijn apparatuur het aan zou kunnen! Nou deels nie (je ZWEET je te PLEURIS!!) , maar as je de foto's bekijkt,...mwah.... valt me niks tegen...

Enne... zo slecht is tokina gear nou ook weer niet. 80-200/F2.8 PRO is misschien wel 'budget', maar niet extreem slecht, dito 28-70/F2.8 van Tokina... F2.8 is wat soft (maar welke lens is WEL scherp op F2.8??) , maar die heb je toch niet nodig (te kleine DOF, niet bruikbaar). Die 80-200 heb ik zowieso niet gebruikt, en daar heb ik de meeste 'problemen' mee. (mijn verdiensten waren ook redelijk budget, dus..... )
Achteraf had ik bij de standaard shots (ringen, ja woord), manual moeten focussen (had 'm wel op DMF staan, maar ja, dan moet ie eerst nog wel focussen)... afstand veranderd immers toch niet, en als je F5 of hoger gebruikt (met flits uiteraard), is je DOF groot genoeg.... nu ging het ook wel, zij het bij vlagen even wat 'hectisch' (niet focussen, geen goed focuspunt kunnen vinden). Maar ach.... was m'n 'eerste' bruiloft zo.... en resultaat is nie slecht.
De avond/feest foto's zijn super! Standaard F5 en 1/3 sluiter, flitsen met 5600HS D met omnibounce.... mooi op 100ASA, foto's zijn super strak! Paar geprobeerd op 1600ASA zonder flits, werkte nie, hoefde ook nie eigenlijk (ja, paar avondbuiten shots van gebouw zo genomen, maar wel op statief)

enne, ik ken inmiddels maar al te goed de beperkingen van m'n apparatuur... en valt prima mee om te gaan. Dat het niet precies doet wat ik zou willen, houdt niet in dat ik er niet mee kan werken!
Bruid (toch meest 'kritische' persoon) heeft voorproefje gezien en was tevreden. En dat terwijl ze maar 10 van de 600 foto's heeft gezien hehe....

PS. IEDERE huwelijksfotograaf gaat de fout in. Mijn kaartje was vol net voor ja-woord, maar ook die van de 'officiele' fotograaf! (hij was aardig aan 't image'tanken' hehe). Accu was leeg halverwege kerkdienst... maar... ik had reserve kaartje en batterij in den zak.
Je loopt alleen met dit soort 'stress' momenten wel echt tegen de limitaties aan, van jezelf en ook je apparatuur, die je van te voren nooit en te nimmer in kan schatten. Vandaar dat ik het blij was dat ik bij het officiele gedeelte als soort 'backup' fotograaf meeliep. De officiele fotograaf (ook nie officieel, was arts nl hehe), liep met 2 Nikon D100 's. Maar ja, hij had zich wat verkeken op snelheid van z'n imagetank, en liep gek genoeg met erg kleine SD/CF kaartjes rond (rond 512Mb, ik heb standaard 2Gig ExtremeIII, en verdomd die Extreme maakt heel veel verschil. Ik had laptop bij me, 2gig kaartje duurde ongeveer 5 minuten,... m'n backup kaartje van 512 (normaal)... duurde 3x zo lang!!)

O ja, grappig detail... kijk foto's 's 'groot' ofwel op 3000x2000.. zie je allemaal spoken en beren , onscherp, soft, ruis.... print het dan 's direct uit op 'normaal' fotopapier (10x15),... zie je d'r geen fluit van!! Zelfs op A4 kom je veel van die 'fouten' niet tegen..... Ik had 1 overzichtsfoto gemaakt van 2 foto's (familiefoto), waarvan 1 eigenlijk mislukt was... onscherp enzo... toch tot 1 foto gemaakt, uitgeprint (op goeie printer, Canon 5200R met officieel Canon fotopapier 10x15), je ziet het een beetje, maar zo erg als op de computer... bij lange na niet...

Raar detail..
De scherpste foto die'k geschoten heb idioot genoeg, is vanuit de heup geschoten met de 5600HS D grid als 'richtlijn' (dat mooie rooie gridje, mooi mikken op iemands hoofd).... dan vraag je je ook wel 's af... :/ (haha, de betrokken zouden willen dat deze nu net NIET zo scherp zou zijn geweest, want beide waren redelijk in de olie, oogjes stonden aardig op sluitingstijd haha)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk maar ietsje warrig verhaal, maar 'I rest my case'...
Blijkbaar hebben zowel jij als die arts niet door hoe belangrijk huwelijksfoto's zijn. Met "achteraf had ik manual moeten focussen, maar 't resultaat is niet slecht" is m.i. doodgewoon niet goed genoeg voor wat voor het echtpaar een mijlpaal in hun leven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59

YellowCube

Wait...what?

JePeVePe schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 13:06:
[...]

hm, zou dat ook een reden kunnen zijn dat m'n Tokina 80-200/F2.8 PRO zo raar focussed.... Nu weet ik inmiddels dat Tokina lenzen akelig soft zijn op F2.8 (van't weekend bruiloft gefotografeerd, F2.8 zuigt bij Tokina lenzen, Minolta 50/F1.4 lensje is akelig scherper), maar die 80-200 focussed vaak compleet verkeerd. Beetje vervelend as de ringen net omgedaan worden..... :/
Die 28-70/F2.8 idem.. lijkt soms dat ie compleet naast het focuspunt focussed. Regelmatig de achtergrond scherp, terwijl ik echt op een persoon focus! Vooral de 'zij-focus' punten zijn nogal 'onbetrouwbaar'.
Nou kun je veelal met sharpening die softheid wel wegkrijgen, veelal prima foto's opleverend... KM5D op sharpening +1 standaard zetten, helpt ook ....
volgens mij is dit een veel gehoord probleem bij veel camera's.
Ik had er met m'n D70 ook last van. Niet zelden klopte de zaken dan voor geen meter meer en waren de foto's gewoon niet scherp.
Ik heb er ooit eens wat verhandelingen over gelezen (geen idee meer waar, sorry...). Die gingen meestal over et verschil tussen scherpstellen op het middenpunt en daarna je compositie bepalen en focussen op 1 van de zijpunten.
M'n D200 focust op de zijpunten al vele malen beter (lees, nagenoeg alles is scherp tenzij ik een brainfart heb).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M'n *ist DS gebruikt normaal 11 focuspunten. Werkt over het algemeen fantastisch, en de 2 zij-focus punten beinvloeden de metingen van de 9 overige punten (die rond het centrum liggen) niet echt. En wanneer 't echt lastig wordt, schakel ik over op spotfocus, en kan ik 1 van de 11 punten kiezen.

Of anders gewoon MF, niks mis mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
Anoniem: 14829 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:34:
Leuk maar ietsje warrig verhaal, maar 'I rest my case'...
Blijkbaar hebben zowel jij als die arts niet door hoe belangrijk huwelijksfoto's zijn. Met "achteraf had ik manual moeten focussen, maar 't resultaat is niet slecht" is m.i. doodgewoon niet goed genoeg voor wat voor het echtpaar een mijlpaal in hun leven is.
Leuk denigrerend verhaal.... Heb jij zelf wel's huwelijksfotografie gedaan? 'Wij' hebben echt wel door hoe belangrijk dit soort foto's zijn, maar dat neemt niet weg dat je zelf nog wel 'verbaasd' mag staan dat zaken goed gelukt zijn! (nogmaals, ik was NIET de officiele huwelijksfotograaf, ik had overdag helemaal geen foto's hoeven nemen ....)

Grap is dat ik teveel verhalen hoor van mensen die dus een officieel te boek staande fotograaf hadden ingehuurd, veel geld moesten betalen, en achteraf niet tevreden waren.
Het heeft niets te maken met dat de fotograaf 'goed is' of 'weet hoe belangrijk het is', maar meer met aanvoelen wat het bruidspaar wil!! Daarom had de bruid mij ingehuurd voor het avondfeest, vanwege mijn ervaring in concertfotografie, mijn stijl vond ze mooi! Klaar.

Enne niet goed genoeg? Ik heb de bruid een voorproefje laten zien (meesten van het officiele gedeelte) en zij was enthousiast. I rest MY case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik heb diverse bruidsreportages gedaan, maar dat was allemaal nog analoog, zo'n 20 jaar geleden (na m'n fotovakschool opleiding). Ik ben er toen achtergekomen dat je apparatuur moet gebruiken die je kent als je broekzak en waar je 100% blindelings op moet kunnen vertrouwen. Bij goede huwelijksfoto's gaat 't nl. vooral om jouw blik op de 'key moments' en niet om jouw blik op hoe je die spullen kunt laten doen wat jij wil.

Natuurlijk mag je achteraf verbaasd zijn over hoe goed 't gelukt is, ben ik in m'n huidige werk (programmeur) ook nog vaak! 8) Maar als de basis in feite niet 100% in orde was, heb je dan doodgewoon mazzel.
Leuk voor je dat de bruid enthousiast is, maar voor hetzelfde geld was 't misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
Anoniem: 14829 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 11:30:
Ja, ik heb diverse bruidsreportages gedaan, maar dat was allemaal nog analoog, zo'n 20 jaar geleden (na m'n fotovakschool opleiding). Ik ben er toen achtergekomen dat je apparatuur moet gebruiken die je kent als je broekzak en waar je 100% blindelings op moet kunnen vertrouwen. Bij goede huwelijksfoto's gaat 't nl. vooral om jouw blik op de 'key moments' en niet om jouw blik op hoe je die spullen kunt laten doen wat jij wil.

Natuurlijk mag je achteraf verbaasd zijn over hoe goed 't gelukt is, ben ik in m'n huidige werk (programmeur) ook nog vaak! 8) Maar als de basis in feite niet 100% in orde was, heb je dan doodgewoon mazzel.
Leuk voor je dat de bruid enthousiast is, maar voor hetzelfde geld was 't misgegaan.
Sorry afterlife, maar waar doe je moeilijk over? JePeVePe geeft al meerdere malen aan dat hij niet mee was als officiële fotograaf, maar dat hij mee kon als leermoment. Als hij dan dus tegen dat soort 'problemen' oploopt, ís dat toch het leermoment? Als hij als fotograaf voor het officiele deel was meegegaan, was het idd een schande geweest als hij dat soort dingen was tegengekomen, maar dat is nu zeker niet het geval. Je kan iemand toch niet verwijten dat hij iets moet weten terwijl hij er 0 ervaring in heeft?

Dat die andere fotograaf zijn zaakjes niet op orde had, is een ander verhaal. Je kan het echter ook aan het bruidspaar wijten dat ze geen 'echte' fotograaf hebben ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik doe nergens moeilijk over, ik wees alleen maar op de risico's die je loopt wanneer je het belang van bruidsfoto's onderschat.
JePeVePe kan dan wel het dagprogramma als 'leermoment' hebben gedaan, maar 't was wel een betaald leermoment: hij was ingehuurd. Niet voor 't dagprogramma, maar dat maakt in feite niks uit. Wanneer je als professioneel fotograaf aanwezig bent, mag je doodgewoon niet schutteren met lenzen die een autofocus probleem hebben, etc..

Eens met de rest van je verhaal, en wanneer JePeVePe een vriend van het bruidspaar was geweest had ik er ook geen probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
Ben je nou zo negatief om mij te 'beschermen'? hahaha, man, ik ben 37, doe aub geen moeite om mij te beschermen hahaha.... Ik fotografeer al sinds m'n 15de, en schiet al 5 jaar concerten... nee joh, ik ken m'n toestel nog nie zo goed... duh! Alle fotos' die ik maak is pure mazzel! druk op knopje en soms is het zowaar nog goed ook! Gek he, dat dat bij honderden foto's steeds weer goed gaat! :+

Geen problemen creeeren die er niet zijn. ja Minolta focussed bij vlagen met Tokina nie helemaal lekker, maar daar valt mee te werken. Kwestie van je toestel kennen....... en niet steeds zaken afzeggen omdat je een idee hebt van 'niet goed genoeg zijn', 'niet professioneel genoeg zijn', 'zaken niet op orde hebben', want dit soort negatieve imprentingen weerhouden veel mensen om 's echt leuke dingen te gaan doen, en vooral lol te hebben in fotografie. Negatieve reutels als jij, lopen er al te veel rond. Ga je de mist, dan ga je de mist in... veelal heeft de apparatuur en je 'kunde' daar geen fck mee van doen. Heb vertrouwen in jezelf en vooral in het vertrouwen wat anderen in jou hebben!! Bruid vond mijn foto's goed en mooi, en vond de eerste previews van haar ^) erg ok... Ik stuur haar nog een DVD op met 700 foto's die erg goed zijn, 500 meer dan waar ik officieel voor gekomen was... so what's the fucking problem?

NO RISC NO FUN, JUST DO IT!
(and I fucking did it! ;) )
en nou kappen met deze discussie, want gaat nergens over! :N Heb wel betere dingen te doen dan dit negatieve gereutel.... }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Point taken, en ik had blijkbaar m'n dag niet (werd in een ander subforum ook al op m'n vingers getikt). Ik zie na jouw laatste berichtje overigens al een stuk minder lijken in kasten etc., maar dat kan ook komen omdat ik me vandaag een stuk beter voel... :)

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-05 13:34

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Anoniem: 14829 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 11:15:
M'n *ist DS gebruikt normaal 11 focuspunten. Werkt over het algemeen fantastisch, en de 2 zij-focus punten beinvloeden de metingen van de 9 overige punten (die rond het centrum liggen) niet echt. En wanneer 't echt lastig wordt, schakel ik over op spotfocus, en kan ik 1 van de 11 punten kiezen.

Of anders gewoon MF, niks mis mee. :)
Heb m'n istDL direct op Spot-Focus gezet, dat gemier dat de camera het 'altijd' beter weet (niet dus) had ik geen zin in. M'n SFXN heeft ook alleen maar Spot-Focus: PERFECT.
Plus dat Multi-Focus de camera vertraagt...

IK bepaal het Focus-punt, niet de camera!

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Pagina: 1