Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:21:
[...]
Tip:
nooit een bruidsreportage doen wanneer je de goede spullen niet hebt of de beperkingen van je spullen niet kent.
Een bruiloft staat stijf van de momentopnames die voor de betrokkenen vreselijk belangrijk zijn, maar die je niet even kunt overdoen omdat jij en je apparatuur 't even niet eens waren...
ja hehe, dacht je dat ik er 'blanco' heen ging of zo? De bruid heeft mij uitgekozen!! Via m'n website (concert)foto's..... veelal foto's geschoten met een simpele Canon S1 of Panasonic FZ5 en.... nog langer terug Kodak DC280 (2MP toestelletje, maar zijn de populairste foto's gek genoeg,... van Within Temptation.)
ik kende hun verders helemaal nie (nog afgezien van de plaats,... Maastricht ... ik woon in Badhoevedorp (A'dam).... Ik heb haar ook heel duidelijk uitgelegd dat ik geen officieel huwelijksfotograaf ben, en dat ik eigenlijk geen zin had in dat 'bruidspaar in het park op een bankje' gedoe.... dat was ook niet de bedoeling, ik zou alleen avondprogramma doen. Dat ik de hele dag meeliep had een andere reden, en deels om te zien of ik, en mijn apparatuur het aan zou kunnen! Nou deels nie (je ZWEET je te PLEURIS!!) , maar as je de foto's bekijkt,...mwah.... valt me niks tegen...
Enne... zo slecht is tokina gear nou ook weer niet. 80-200/F2.8 PRO is misschien wel 'budget', maar niet extreem slecht, dito 28-70/F2.8 van Tokina... F2.8 is wat soft (maar welke lens is WEL scherp op F2.8??) , maar die heb je toch niet nodig (te kleine DOF, niet bruikbaar). Die 80-200 heb ik zowieso niet gebruikt, en daar heb ik de meeste 'problemen' mee. (mijn verdiensten waren ook redelijk budget, dus..... )
Achteraf had ik bij de standaard shots (ringen, ja woord), manual moeten focussen (had 'm wel op DMF staan, maar ja, dan moet ie eerst nog wel focussen)... afstand veranderd immers toch niet, en als je F5 of hoger gebruikt (met flits uiteraard), is je DOF groot genoeg.... nu ging het ook wel, zij het bij vlagen even wat 'hectisch' (niet focussen, geen goed focuspunt kunnen vinden). Maar ach.... was m'n 'eerste' bruiloft zo.... en resultaat is nie slecht.
De avond/feest foto's zijn super! Standaard F5 en 1/3 sluiter, flitsen met 5600HS D met omnibounce.... mooi op 100ASA, foto's zijn super strak! Paar geprobeerd op 1600ASA zonder flits, werkte nie, hoefde ook nie eigenlijk (ja, paar avondbuiten shots van gebouw zo genomen, maar wel op statief)
enne, ik ken inmiddels maar al te goed de beperkingen van m'n apparatuur... en valt prima mee om te gaan. Dat het niet precies doet wat ik zou willen, houdt niet in dat ik er niet mee kan werken!
Bruid (toch meest 'kritische' persoon) heeft voorproefje gezien en was tevreden. En dat terwijl ze maar 10 van de 600 foto's heeft gezien hehe....
PS. IEDERE huwelijksfotograaf gaat de fout in. Mijn kaartje was vol net voor ja-woord, maar ook die van de 'officiele' fotograaf! (hij was aardig aan 't image'tanken' hehe). Accu was leeg halverwege kerkdienst... maar... ik had reserve kaartje en batterij in den zak.
Je loopt alleen met dit soort 'stress' momenten wel echt tegen de limitaties aan, van jezelf en ook je apparatuur, die je van te voren nooit en te nimmer in kan schatten. Vandaar dat ik het blij was dat ik bij het officiele gedeelte als soort 'backup' fotograaf meeliep. De officiele fotograaf (ook nie officieel, was arts nl hehe), liep met 2 Nikon D100 's. Maar ja, hij had zich wat verkeken op snelheid van z'n imagetank, en liep gek genoeg met erg kleine SD/CF kaartjes rond (rond 512Mb, ik heb standaard 2Gig ExtremeIII, en verdomd die Extreme maakt heel veel verschil. Ik had laptop bij me, 2gig kaartje duurde ongeveer 5 minuten,... m'n backup kaartje van 512 (normaal)... duurde 3x zo lang!!)
O ja, grappig detail... kijk foto's 's 'groot' ofwel op 3000x2000.. zie je allemaal spoken en beren , onscherp, soft, ruis.... print het dan 's direct uit op 'normaal' fotopapier (10x15),... zie je d'r geen fluit van!! Zelfs op A4 kom je veel van die 'fouten' niet tegen..... Ik had 1 overzichtsfoto gemaakt van 2 foto's (familiefoto), waarvan 1 eigenlijk mislukt was... onscherp enzo... toch tot 1 foto gemaakt, uitgeprint (op goeie printer, Canon 5200R met officieel Canon fotopapier 10x15), je ziet het een beetje, maar zo erg als op de computer... bij lange na niet...
Raar detail..
De scherpste foto die'k geschoten heb idioot genoeg, is vanuit de heup geschoten met de 5600HS D grid als 'richtlijn' (dat mooie rooie gridje, mooi mikken op iemands hoofd).... dan vraag je je ook wel 's af...

(haha, de betrokken zouden willen dat deze nu net NIET zo scherp zou zijn geweest, want beide waren redelijk in de olie, oogjes stonden aardig op sluitingstijd haha)...