[terminal server 2003] melding tijdelijke licence uitzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 67691

Topicstarter
"Your terminal service temporary client license will expire in X days"

deze melding krijgen clients hier sinds een week. Dit komt omdat ik per user licenties heb aangeschaft voor de terminal server en geen per device. Hier is volgens microsoft niks aan te doen heb ik begrepen van microsoft.com
ik heb in group policy en in terminal server de licentie modus op Per user gezet, maar er gaat niets van de 10 nog resterende per user licenties af en de tijdelijk licenties blijven staan. Ook na het verwijderen van de MSLINCENCING key in het register op de clients.
Ok, dit schijnt zo te horen met per user licenses. Hier is dan maar mee te leven.
Maar alle gebruikers krijgen een week voordat die licentie afloopt (elke 90 dagen) steeds bovenstaande irritante melding. Is deze niet uit te zetten?

Anoniem: 34209

heb je wel voldoende CALS voor de users ? of heb je er maar een paar en lopen de meeste op temp. Cals ?

Topicstarter
Anoniem: 34209 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:35:
heb je wel voldoende CALS voor de users ? of heb je er maar een paar en lopen de meeste op temp. Cals ?
ik heb 8 users

10 cals

0 hiervan in gebruik

alles gaat steeds op tijdelijk. dit schijnt zo te horen met Per User CALs had ik op microsoft.com gelezen. Klopt dat?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 67691 op 10-08-2006 16:36 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58
Terminal Services licensing mode changes from Per User or from Per Device to an invalid value after you add or remove a Windows component

An invalid setting in the registry may be set in the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\TerminalServer\Licensing Core\PolicyAcOn subkey on your Microsoft Windows Server 2003-based computer that is configured as a terminal server using a Per User or Per Device licensing setting. This may unexpectedly change the terminal server licensing mode and cause the terminal server to obtain only temporary licenses.

A wise man's life is based around fuck you

Topicstarter
Zwelgje schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:38:
Terminal Services licensing mode changes from Per User or from Per Device to an invalid value after you add or remove a Windows component

An invalid setting in the registry may be set in the HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\TerminalServer\Licensing Core\PolicyAcOn subkey on your Microsoft Windows Server 2003-based computer that is configured as a terminal server using a Per User or Per Device licensing setting. This may unexpectedly change the terminal server licensing mode and cause the terminal server to obtain only temporary licenses.
staat op 4, dus helaas niet de oplossing

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Licenceserver is wel geactiveerd?
A license server must be activated only once. While waiting to complete the activation or license installation processes, your license server can issue temporary licenses for clients that allow them to use terminal servers for up to 90 days.
Kijk ook even in de eventlogs van de Terminal Servers en license server. Als het goed is worden daar events gelogd als er geen geldige license uitgegeven kan worden. Onderaan dit artikel staan alle relevante error id's.
Anoniem: 67691 schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:35:
[...]alles gaat steeds op tijdelijk. dit schijnt zo te horen met Per User CALs had ik op microsoft.com gelezen. Klopt dat?
Het 'probleem' met Per User Cal's is dat deze niet ge-decrement worden als er één uitgegeven wordt. Jij hebt nu 10 Cals aangeschaft, al worden er straks 100 gebruikt, je licenseserver zal nog steeds aangeven dat er 10 beschikbaar zijn. En derhalve ook 'geldige' licenses uit blijven delen, hij heeft er immers nog 10. Geldige tussen quote's omdat de licenses technisch gezien in orde zijn, maar licentietechnisch natuurlijk niet. Je hebt immers maar 10 licenses aangeschaft.

[ Voor 36% gewijzigd door Question Mark op 10-08-2006 18:48 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 18:42:
Licenceserver is wel geactiveerd?
[...]

Kijk ook even in de eventlogs van de Terminal Servers en license server. Als het goed is worden daar events gelogd als er geen geldige license uitgegeven kan worden. Onderaan dit artikel staan alle relevante error id's.

[...]
Het 'probleem' met Per User Cal's is dat deze niet ge-decrement worden als er één uitgegeven wordt. Jij hebt nu 10 Cals aangeschaft, al worden er straks 100 gebruikt, je licenseserver zal nog steeds aangeven dat er 10 beschikbaar zijn. En derhalve ook 'geldige' licenses uit blijven delen, hij heeft er immers nog 10. Geldige tussen quote's omdat de licenses technisch gezien in orde zijn, maar licentietechnisch natuurlijk niet. Je hebt immers maar 10 licenses aangeschaft.
Licentie server is actief ja en het logboek laat niks fouts zien.

Het klopt toch dat ik van de per User CAL's in license server manager, 0 in gebruik zie en nog 10 beschikbaar en daardoor dus alles tijdelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Nee, per user CALs worden gewoon niet geteld maar dat betekent dan weer niet dat alles tijdelijk is. Zie je ook echt tijdelijke CALs uitgedeeld worden in je licensing server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
elevator schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:20:
Nee, per user CALs worden gewoon niet geteld maar dat betekent dan weer niet dat alles tijdelijk is. Zie je ook echt tijdelijke CALs uitgedeeld worden in je licensing server?
ja, als ik op een client de MSLICENSING key weg gooi in het register en opnieuw opstart, dan geeft Terminal Server meteen een nieuwe tijdelijke key uit, die weer 90 dagen geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 14:02
Iets dergelijks heb ik het verleden ook gehad, misschien heb je nog iets aan mijn topic. Lag uiteindelijk toch aan de license server.

[Windows server 2003] Terminal server CAL`s

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ralphie schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 10:51:
Iets dergelijks heb ik het verleden ook gehad, misschien heb je nog iets aan mijn topic. Lag uiteindelijk toch aan de license server.

[Windows server 2003] Terminal server CAL`s
Net doorgelezen, maar jij had meerdere servers. Ik heb er maar 1 staan. Dat is wel een member server, dus geen DC. Maar dit zou ondanks dat gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 14:02
Is alles bij jou MS 2003?

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, het is 1 server met SBS 2003 erop. 10 extra per user terminal server CALS erop

Anoniem: 51786

Ik heb exact hetzelfde voorgehad, en na een call met Ms hadden ze mij verzekerd dat hier niks aan te doen is, maar dat na de zogezegde "trial" periode alles gewoon zou verder werken. Kan er wel geen link meer van terugvinden in mijn archieven...
En je User-cal's gaat hij idd nooit tellen. Is een probleem wat ze al enkele SP's geleden gingen fixen, maarja. Zie link management limitations for user CAL's op volgende pagina:
http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=7454
Pagina: 1