Toon posts:

[Quark] Probleem met lettertype bij omzetting in PDF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

De vraag is de volgende: Ik gebruik QuarkXpress Passport voor het maken van een maandelijks magazine. Ook deze maand heb ik weer een mooi magazin in elkaar geklust. 16 pagina's in kleur met hoofdzakelijk twee soorten lettertypen. Aan het einde maak ik altijd een mooi PDF bestandje via de virutele printer via Adobe Professional en dit stuur ik naar de drukker.

Op het moment dat ik het pdf bestand nog eens goed bekijk op mijn pc blijkt alles te kloppen, echter als ik op een andere computer het bestandje open wordt 1 lettertype vervangen door een ander saai lettertype. Dit zal waarschijnlijk dus ook bij de drukker gebeuren. Zelf dacht ik dat een PDF bestand niet variabel was per computer.

Ik heb ook geprobeerd eerst elke pagina op te slaan in postscript formaat en daarna pas via adobe professional een pdf hiervan te maken. Echter hier hetzelfde probleem.

Het gaat om het lettertype 'Alien Encounters'.

Als ik bij Quark onder 'gebruikte' kijk, blijkt alles netjes te kloppen en te vinden.

Is er ergens een instelling waarvan ik niet weet? De deadline ligt op morgen eind van de ochtend, dus ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vraag weet.

alvast bedankt!

gr. Arno

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54

André

Analytics dude

Er is een instelling dat je aan kunt geven dat je gebruikte fonts bij het document ge-embed moeten worden. Kijk eens bij de Help en zoek op embed of include fonts ;)

[ Voor 21% gewijzigd door André op 03-08-2006 15:33 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:54

André

Analytics dude

Ik verplaats hem even naar Client Software Algemeen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu inderdaad diep in de PDF instellingen en daar staat al aangevinkt dat de lettertypes embedded moeten worden, echter staat er ook een lijstje van alle lettertype en dan staat er bij alien encounters dus een slotje wat betekend dat hij niet embedded kan worden. Hoe ga ik dit oplossen anders dan een ander lettertype kiezen...

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nu ken ik Quark totaal niet, maar wel het probleem wat jij hebt. Dit heeft opzich niets met Quark te maken.

Er zijn gewoon lettertypes die beveiligd zijn. Heb van klanten ook wel eens PDF's gehad die geprint moesten worden, terwijl het font dat niet toeliet.

Enige optie die je hebt is zonder dat je het font met een restrictievrije licentie hebt.

Ik denk dat het voor jou het verstandigste is om toch opzoek te gaan naar een vergelijkbaar font.

Ey!! Macarena \o/

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

vergelijkbaar font is idd het verstandigste, wat je ook kunt proberen is de letters naar outline te converteren.
Dit is mogelijk in InDesign, maar weet niet of dat kan met QXP...

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
Die tip had ik ook al gehad, maar kon ik idd niet zosnel vinden in QXP. Heb een vergelijkbaar lettertype kunnen vinden met licentie. Deadline naar de drukker gehaald en weer een hele last van mijn schouders.:-) Bedankt voor het meedenken.

Gr. Arno
Pagina: 1