KEF PWS-2010 Subwoofer elco kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.439 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
De versterker van m'n KEF subwoofer heeft gisteren helaas de geest gegeven. Eerder deze week had hij moeite met inschakelen en bleef het relais van de inschakelvertraging 'ratelen'. Na een seconde of 2 stopte het ratelen en bleef het relais hangen en werkte de sub als normaal.

Gisteren bleef het relais 'ratelen' dus was het uit met de pret....Kapot dus. Volgens mij hoeft ik niet op garantie te rekenen (grijze import :X en bijna 2 jaar geleden gekocht) en heb ik de subamp losgehaald om hem te repareren.

Mijn eerste gedachte was dat het relais kapot was, makkelijk, nieuw printrelais erin en spelen met die hap. Maar toe ik eens naar de print keek viel me op dat één van de 2 (buffer?) elco's van de voeding nogal los zat, tewijl deze normaal met een soort wil 'rubber' aan de print gelijmd zijn.

De loszittende elco was ook redelijk warm en leek 'boller' te staan dan de andere. In de buurt van de elco heb ik ook wat harde bruine prut gesignaleerd. Ik heb de soldeerbout erbij gepakt en de betreffende elco losgehaald van de print. Als ik met de elco schud hoor ik een rammelend geluid alsof het binnenwerk van de elco helemaal los zit. Ik neem aan dat dit geen goed teken kan zijn.

Nu ben ik niet onhandig met de soldeerbout maar ik ben ook geen electronica expert. dus ik hem nog een aantal vraagjes....

1. Kan een slecht (of niet) afgevlakte voeding een ratelend relais als gevolg hebben? Ik neem aan van wel, maar misschien kan iemand hier iets zinnigs over zeggen. Of is het missschien toch het relais en kijk ik gewoon te ver?

2. Hoe herken ik een kapotte elco? Nu de elco eraf ligt lijkt het er niet op dat de bruine prut uit de elco gelekt is. Het lijkt er wel op gezien de manier waarop het op de print zat maar op de elco is buiten een beetje bruine aanslag geen duidelijke 'bron' te zien (een gat, scheur o.i.d.). Testen kan ik hem volgens mij niet daar heb ik geen materiaal voor. Dat er iets los zit in de binnenkant en dat hij flink warmer werd dan de andere leek me iig niet goed.

3. Zijn er mensen die weten waar ik elco's als deze kan bemachtigen? Ik heb al rondegekeken op conrad, farnell, dil etc etc. maar geen vergelijkbare modellen kunnen vinden. De originele elco is een radiaal model van 12000uF 63V 85c met een diameter van 35 mm en een hoogte van 47 mm. Hij is voorzien van pinnen/draden voor printmontage en heeft geen schoefbussen.
Op bovengenoemde sites zijn de elcos die als vervanger in aanmerking komen meestal voorzien van schroefbussen.

Ik zal nog even wat (misschien niet echt nodig) foto's plaatsen dan hebben jullie ook nog wat te kijken i.p.v. alleen te lezen.

Afbeeldingslocatie: http://www.803d.nl/webimages/subamp/subamp1_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.803d.nl/webimages/subamp/subamp3_t.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.803d.nl/webimages/subamp/subamp4_t.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.803d.nl/webimages/subamp/subamp5_t.jpg

Het gaat om de linker elco op de eerste 3 plaatjes.

[ Voor 13% gewijzigd door mymind* op 30-07-2006 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1z13
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
aangezien de bolle elco en de bruine prut die je beschreef, ben ik zeker van dat de elko kapot is. Waarschijnlijk is dit ook de oorzaak dat het relais klappert, dus vervangen is een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou hem zeer zeker vervangen .. maar dan wel beide
ze zullen wel tegelijkertijd gemaakt zijn en vrijwel zeker bijna tegelijk stuk gaan

neem een ook een iets hoger voltage elco als het kan. waarchijnlijk zijn de huidige elco's iets te krap bemeten kwa voltage (meten is pas echt weten)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
fish schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:47:
ik zou hem zeer zeker vervangen .. maar dan wel beide
ze zullen wel tegelijkertijd gemaakt zijn en vrijwel zeker bijna tegelijk stuk gaan

neem een ook een iets hoger voltage elco als het kan. waarchijnlijk zijn de huidige elco's iets te krap bemeten kwa voltage (meten is pas echt weten)
Ik was idd van plan om ze allebei te vervangen, maar een hoger voltage? dan worden ze waarschijnlijk ook groter en het moet nog wel op de print passen. Ze zijn trouwens niet echt makkelijk te vinden (misschien weet ik niet waar ik moet zoeken)

Is het mogelijk de spanning alsnog te meten zonder dat die ene elco erin zit? De ringkern ligt momenteel los van de print, misschien kan ik alleen die ff meten en de spanning ongeveer herleiden?

[ Voor 16% gewijzigd door mymind* op 30-07-2006 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Yep, je kan ff meten op de ringkern, meet op wisselspanning. Normaal zal je 2 secundaire wikkelingen hebben, waarvan een draad gezamenlijk is. Dus 3 draden, een is nul en 2 andere zijn een wisselspanning van dezelfde waarde.
De gemeten wisselspanning doe je maal vierkanstwortel 2 (tis wisselspanning, je wil de topspanning meten), en -1,4V (spanningsval over diodebrug), dan heb je de maximumspanning die over een elco kan komen te staan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Je kan kijken bij je plaatselijke legerdump (of andere dump). die hebben vaak dat soort grove componenten. En voor weinig geld (rond de 3 euro)!

... of gewoon de elektroshop... Dingen kosten dan wel iets van 10 euro per stuk... kijk trouwens echt uit met die dingen: ze kunnen je een grote oplawaai geven...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 30 juli 2006 @ 20:01:
Yep, je kan ff meten op de ringkern, meet op wisselspanning. Normaal zal je 2 secundaire wikkelingen hebben, waarvan een draad gezamenlijk is. Dus 3 draden, een is nul en 2 andere zijn een wisselspanning van dezelfde waarde.
De gemeten wisselspanning doe je maal vierkanstwortel 2 (tis wisselspanning, je wil de topspanning meten), en -1,4V (spanningsval over diodebrug), dan heb je de maximumspanning die over een elco kan komen te staan.
mooi, dan zullen we dat morgen eens even gaan doen. Het lijkt me namelijk geen goed idee het hele spul aan de netspanning te hangen zonder een van de 2 elco's
MeMoRy schreef op zondag 30 juli 2006 @ 21:27:
Je kan kijken bij je plaatselijke legerdump (of andere dump). die hebben vaak dat soort grove componenten. En voor weinig geld (rond de 3 euro)!

... of gewoon de elektroshop... Dingen kosten dan wel iets van 10 euro per stuk... kijk trouwens echt uit met die dingen: ze kunnen je een grote oplawaai geven...
Een dumpzaak ga ik waarschijnlijk niet proberen, het moeten wel nieuwe componenten zijn :) maar bedankt voor de tip. Maar gewoon in de electroshop kan ook nog tegenvallen. Op de bekende internetshops zijn ze niet zo makkelijk te vinden. Of afwijkende waarden, of verkeerde aansluitingen. Iets groter kan geloof ik niet echt kwaad (het moet natuurlijk niet te gek worden)

Het gaat me meer om de aansluitingen, als het exemplaren met schroefaansluitingen worden dan zal er nog heel wat gedaan moeten worden om het mooi in te bouwen (zodat het niet gaat rammelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Dumpzaken hebben vaak ook surplus artikelen.... dat zijn artikelen die in massa zijn gekocht (bijvoorbeeld als reserve onderdeel), maar nooit zijn gebruikt. Die worden dan uiteindelijk weggedaan omdat dat apparaten waarvoor ze gebruikt zouden worden niet meer gebruikt worden.

Die zijn dus wel degelijk nieuw!

edit: veel werk om iets met schroefaansluitingen in te bouwen??? wat dacht je van moeren? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MeMoRy op 31-07-2006 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

empy

Rijdt rondjes

Ik zie dat je uit etten-Leur komt, maar in Den Haag zit een electronicazaak: stuut en bruin, en daar hebben ze tot nu toe alles kunnen vinden wat ik nodig had, maar dan ook echt alles :P
Die elco zag er idd echt niet goed uit, maar ik denk dat ze bij stuut en bruin wel dezelfde voor je hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
MeMoRy schreef op maandag 31 juli 2006 @ 00:01:
edit: veel werk om iets met schroefaansluitingen in te bouwen??? wat dacht je van moeren? ;)
Dan zal ik toch de gaten op de print moeten uitboren, en waarschijnlijk ook een stuk verder uit elkaar moeten zetten. Dat gaat denk ik niet lukken.
empy schreef op maandag 31 juli 2006 @ 02:26:
Ik zie dat je uit etten-Leur komt, maar in Den Haag zit een electronicazaak: stuut en bruin, en daar hebben ze tot nu toe alles kunnen vinden wat ik nodig had, maar dan ook echt alles :P
Die elco zag er idd echt niet goed uit, maar ik denk dat ze bij stuut en bruin wel dezelfde voor je hebben :)
Stuut en Bruin heb ik al gemailed, maar die hadden alleen exemplaren met kleinere capaciteit en 'snap-in' aansluitingen.

The search continues....

[ Voor 44% gewijzigd door mymind* op 31-07-2006 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als die niet past kan je gewoon met een dik snoer op de print gesoldeerd de elco verplaatsen hoor.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

Etten-Leur... In Eindhoven heb je 2 zaken, Display (coditronics) heeft ze waarschijnlijk niet, en er zit er nog een waar ik de naam van kwijt ben, een heel klein zaakje bij een kerk in de buurt, deze heeft ze waarschijnlijk wel

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Tegenwoordig kan je ook als consument bij Farnell bestellen, ik weet zeker dat ze de elco hebben die je zoekt: http://nl.farnell.com/jsp/home/homepage.jsp

Op deze pagina kan je precies aanvinken waar je elco aan moet voldoen, en op die manier kan je makkelijk vinden wat je zoekt. Voor particulieren zijn er trouwens nog wel wat regeltjes, die staan hier.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Koenzie schreef op donderdag 03 augustus 2006 @ 14:06:
Etten-Leur... In Eindhoven heb je 2 zaken, Display (coditronics) heeft ze waarschijnlijk niet, en er zit er nog een waar ik de naam van kwijt ben, een heel klein zaakje bij een kerk in de buurt, deze heeft ze waarschijnlijk wel
Of radio-beurs in breda.

Of elektra op haagdijk in breda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-07 11:15
[off]Hey, ik woon ook in Etten :)[/off]
Bij de radiobeurs zullen ze het vast hebben, die hebben echt veel te veel onderdelen in het magazijn liggen, en anders kunnen ze je vast helpen ermee, er staan aardige mensen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Laatst online: 25-06 15:06
Ik bestel condensatoren (en overigens ook ander elektronisch grut) bij elektronica-online of bij grootaers elektronika.

Elektronica online
Grootaers elektronika

Die hebben vaak dit soort rommel voor niet al te veel geld. Heb bij de eerste vandaag nog wat caps voor een moederbord besteld. Vaak leveren ze ook wat vreemdere waarden.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Dank voor al jullie reacties. Ik zal deze week eens actief achter de Elco's aangaan. Er is deze week niet zo veel van gekomen, studeren etc.

Ik heb nu iig een aantal adressen waar ik eens kan geen kijken of ze me kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
naast dat die grootaars pagina ontzettend onoverzichtelijk is, zie ik ook geen bijzondere waardes.
heeft deze
Ons artikelnr.: 12640100 Omschrijving: Elco ax 10000u 63v Prijs incl. BTW: € 11.50
verder geen informatie, qua dimensies enzo.

edit: en elektronica online heeft alleen deze
Elco - Liggend - 10000uF - 63 Volt - Max. 85 graden - € 17.50 incl. BTW
ook niet wat je wilt...

[ Voor 58% gewijzigd door MeMoRy op 07-08-2006 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Laatst online: 25-06 15:06
MeMoRy schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 11:17:
naast dat die grootaars pagina ontzettend onoverzichtelijk is, zie ik ook geen bijzondere waardes.
heeft deze
[...]

verder geen informatie, qua dimensies enzo.

edit: en elektronica online heeft alleen deze

[...]

ook niet wat je wilt...
Tjah.. Ik heb nooit gezegd dat die pagina van Grootaers overzichtelijk is ;). Het is ook een beetje basic webdesign, maar qua leveringen enzo heb ik er best goede ervaringen mee.

Over die dimensies kun je ze het beste even mailen lijkt me. Verder is een liggende elco niet echt handig op zo'n print nee.

[ Voor 10% gewijzigd door [TazZ] op 07-08-2006 11:42 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167530

Als je echt niet de identieke types/waardes vind, mss eens overwegen om een benaderde waarde te gebruiken/samen te stellen. ( kan bovendien los van de print gedaan worden, met redelijke draden gesoldeerts weliswaar).

Veel info heb je al gehad, kdenk dat de soldeerverbinding niet optimaal was van fabriek af, subwoofers maken nu eenmaal grote en krachtige trillingen.

Dan kan er wel eens slechte verbindingen hierdoor breken, en door het verder trillen maakt die ene condensator eens wel contact eens niet enz, en trek je vonken en heb je door die conden. serieuze stroompieken, wat dus ook de rest van de amp beinvloed.

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 00:49
Die elco NIET met draden gaan verlengen, dat is vragen om (brom) problemen !

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-07 00:31
Zo te zien gaat het hier om de afvlakelco's in de voeding, de waarde daarvan is echt niet kritisch. Zo te zien heb je 10000µF/63V zitten, 4700µF of 22000µF zal net zo goed werken. Het is natuurlijk wel best om de originele waarde gewoon te behouden, 10000µF/63V is trouwens een veel voorkomende maat.

Op www.farnell.com vind je zéker een passende elco, zelfs met dezelfde afstand tussen de pinnen mag geen probleem zijn. Ze doen wat moeilijk als je er als particulier wil bestellen, maar ik denk dat er hier genoeg mensen rondlopen die daar als bedrijf klant zijn (zoals ik) en eventueel wel wat voor je willen bestellen.

Kijk bv. eens naar order nr. 652-179: Panasonic 10000µF/63V elco, 40mm x 35mm dia, 9.14 EUR excl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ok, na lange tijd eindelijk weer een update.

Ik heb eindelijk nieuwe elco's gekocht en deze geplaatst. het mocht helaas niet baten, het relais blijft ratelen.

Nu heb ik nog wat verder gekeken en nu zit er een TA7317p in als amp en speaker protectie. Ik heb een topic gevonden over een NAD versterker waar iemand ook probelemen had met het betreffende ic. ->http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=72812

Die persoon heeft het er over dat het loshalen van condensatoren als gevolg heeft dat het relais gaat oscilleren. Dus ik dacht dat er misschien een condensator rond dit onderdeel kapot was. Ik heb de deze kleine condensatoren vervangen en nog geen resultaat.

Heeft er iemand misschien ervaring met dit onderdeel (ta7317) en kan mij een beetje in een richting sturen wat het probleem kan zijn / of hoe ik het beste verder kan zoeken?

Heeft er iemand een idee waar ik het schema van de psw2010 kan vinden? ik heb op internet gezocht, maar niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Hoe snel ratelt het relais?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:06

virus.elektro

profesionele monitor sloper

mail sturen aan de importeur van KEF. www.transtec.nl
Mijn ervaring is dat ze daar best vriendelijk zijn en misschien het schema wel voor je willen inscannen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Nu online

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Als ik het zo hoor ongeveer 50 Hz. Maar ik zal er even een geluidsbestand van maken een dezer dagen.
virus.elektro schreef op zondag 18 februari 2007 @ 10:33:
mail sturen aan de importeur van KEF. www.transtec.nl
Mijn ervaring is dat ze daar best vriendelijk zijn en misschien het schema wel voor je willen inscannen.
Dat zou ik idd wel eens kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Misschien is er een uitgangstor stuk die de elco leegtrekt, ik zou em even doormeten met de multimeter op de diode stand, meten van collector naar emitter bij een npn tor en van emitter naar collector bij een pnp, de multimeter moet aangeven dat er geen verbinding is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211138

Hoi, hier misschien wat hulp,

De oorzaak van het klapperen ligt aan een uitgedroogd elco'tje wat op een van je foto's zichtbaar is,
dit elco'tje vlakt de gelijkgerichte (hulp) spanning af naar DC, door warmte van de omliggende weerstanden (die behoorlijk heet worden) is hij overleden en krijgt het relais alleen maar een wisselende gelijkspanning te verwerken waardoor hij klappert.
Heb net toevallig zo'n kef gerepareerd met de zelfde klacht, na wat zoekwerk op internet bleek het een veel voorkomende klacht te zijn, het is dus een zwak punt in deze schakeling.

Het heeft dus niets met de hoofd voeding te maken maar het is een op zich staande voedingsschakeling bestaande uit een diode en elco rechtstreeks op het relais, daarna via de relaisspoel direct op het genoemde ic van Toshiba, deze is waarschijnlijk in orde.

Hier nog een foto van met de gemarkeerde elco welke je moet vervangen (47u 63V)
(sorry, hoe krijg ik hier een foto?? ==> zie de FAQ
Nou, hij zit in iedergeval onder de groene en 2 zwarte draden op foto subamp5 naast de 2 grijze weerstanden van 2k2 die ook flink heet worden.

Let verder op een van die keramische weerstanden op jou foto volgens mij zit er een barst in, deze zou ook defect kunnen zijn, even nameten.

Veel succes ermee
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180839

w1z13 schreef op zondag 30 juli 2006 @ 17:42:
aangezien de bolle elco en de bruine prut die je beschreef, ben ik zeker van dat de elko kapot is. Waarschijnlijk is dit ook de oorzaak dat het relais klappert, dus vervangen is een goede optie.
dan ga ik uit voorzorg ook eens opzoek naar een nieuwe elco voor mijn 300w psu (of gewoon een nieuwe psu) 8) de elco in de psu die staat nl ook opgezwolle en wat bruine prut erop. De psu doet het nog gewoon goed of zou ik nog kunnen blijven draaien met deze psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Anoniem: 180839 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:27:
[...]

dan ga ik uit voorzorg ook eens opzoek naar een nieuwe elco voor mijn 300w psu (of gewoon een nieuwe psu) 8) de elco in de psu die staat nl ook opgezwolle en wat bruine prut erop. De psu doet het nog gewoon goed of zou ik nog kunnen blijven draaien met deze psu?
Nou ik zou direct de voeding helemaal vervangen voor een goede en daarna ook je moederbord nakijken op deze symptonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MNM(tm)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-01-2014
Betreffende elcootje hier ook vervangen. Probleem opgelost.
Tip van mijn kant: zet er meteen een 105° type in. Die houden het een stuk langer vol
in die omgeving dan de 85° versie die er standaard in zit!

...With a touch of magic¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdoc
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:50
Elco C52,55 en 56 zijn vaak het probleem bij die KEF , maar ik zie nu pas dat hierboven die oplossing ook al gegeven is , topic niet helemaal doorgelezen......

[ Voor 71% gewijzigd door tvdoc op 07-03-2007 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenCo
  • Laatst online: 20-06 12:59
mymind* schreef op zondag 18 februari 2007 @ 12:39:

Dat zou ik idd wel eens kunnen doen.
Zou ik even mogen weten of je probleem opgelost is?
En hoe en wat je net vervangen hebt?

Ik heb sinds eergisteren het zelfde probleem met mijn KEF sub vrees ik :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarsine
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 20:07
Ik doe ook maar een duit in het zakje.... bij mij is de sub ook overleden nadat ik de stroom er af had gehaald. Hij is al eens een keer eerder weg geweest voor reparatie; en gezien de hoeveelheid klachten over deze subs lijkt het ontwerp van de electronica nou niet echt foutloos....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenCo
  • Laatst online: 20-06 12:59
Gisteren de sub gerepareerd met de online hulp van MNM(tm) en mijn buurman.

Zoals al eerder vermeld een condensatortje van 22 cent moeten vervangen en hij doet het weer.
Uurtje werk. Het kan sneller als je wel een beetje handig met de soldeerbout om kan.
Is dus niet niet mijn geval :)

Vanaf nu gaat de sub niet meer in Standby, als ik hem wil gebruiken zet ik hem wel handmatig aan. Hopelijk gaat de condensator dan wat langer mee dan 2 jaar.

Had ondertussen ook al contact opgenomen met mijn dealer, ze bevestigden dat het een gekend probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anoniem: 211138 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 20:16:
Hoi, hier misschien wat hulp,

De oorzaak van het klapperen ligt aan een uitgedroogd elco'tje wat op een van je foto's zichtbaar is,
dit elco'tje vlakt de gelijkgerichte (hulp) spanning af naar DC, door warmte van de omliggende weerstanden (die behoorlijk heet worden) is hij overleden en krijgt het relais alleen maar een wisselende gelijkspanning te verwerken waardoor hij klappert.
Heb net toevallig zo'n kef gerepareerd met de zelfde klacht, na wat zoekwerk op internet bleek het een veel voorkomende klacht te zijn, het is dus een zwak punt in deze schakeling.

Het heeft dus niets met de hoofd voeding te maken maar het is een op zich staande voedingsschakeling bestaande uit een diode en elco rechtstreeks op het relais, daarna via de relaisspoel direct op het genoemde ic van Toshiba, deze is waarschijnlijk in orde.

Hier nog een foto van met de gemarkeerde elco welke je moet vervangen (47u 63V)
(sorry, hoe krijg ik hier een foto?? [MBR]==> zie de FAQ[/mbr]
Nou, hij zit in iedergeval onder de groene en 2 zwarte draden op foto subamp5 naast de 2 grijze weerstanden van 2k2 die ook flink heet worden.

Let verder op een van die keramische weerstanden op jou foto volgens mij zit er een barst in, deze zou ook defect kunnen zijn, even nameten.

Veel succes ermee
Hans
Ik had hier het zelfde probleem.
Ik heb het elcootje van 47UF 63V vervangen en hij werkt weer perfect!
De waarde van de oude elco was terug gelopen naar 1UF !!!

Bij de volgende zaak verkopen ze goede C's die 105 graden aan kunnen:

http://www.jukebox-revival.nl/
Directe link: http://www.jukebox-reviva...27774fb9fc31de15b2ef9b5ec

Binnen 1 dag in huis.

Eelcootje kost bij hun 5 cent en aangezien hij hogere temperaturen aan kan, zal hij het langer volhouden. Je kan eventueel de pootjes wat langer houden en hem verder van de weerstanden weg buigen.

[ Voor 8% gewijzigd door jhead22 op 23-04-2007 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 14:17
Iemand toevallig hier nog foto's van de betreffende elco (47UF 63V ) op de subwoofer printplaat?
Ik zit hier ook met hetzelfde brom probleem. Ik wil deze graag vervangen met wat hulp van mijn buurman die meer van elektronica begrijpt dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 14:17
Intussen met behulp van de buurman C52 vervangen (47UF 63V). Subwoofer werkt weer als een trein. Ik zet hem voortaan uit als ik hem niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262049

Ik wilde net de vraag gaan stellen hoe het met de subje is afgelopen vreemd genoeg zag ik niet de komplete topic......maar de sub die knalt weer !

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 262049 op 16-05-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

kun je eens een closeup doen van die keramische weerstand naast die elco? lijkt of ie gesprongen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 07:27

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ouwe koei.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.