Gister is er ook in mijn Atec NeoView TFT scherm een vliegje gekropen. Ik had echter geluk en zag hem er vanochtend aan de bovenkant van het scherm uitkruipen, en heb voor de zekerheid zijn begrafenis geregeld, daar hij niet weg wilde vliegen...
Terwijl hij achter/voor/tussen mijn scherm zat, besloot ik een experimentje te doen, op basis van wat even hierboven ook al genoemd werd: insecten komen op licht af.
Eerst fullscreen een zwarte afbeelding laten zien, dus donker beeld.
Vraag: is het insect te manipuleren met mijn witte muispointer?
Antwoord: Ongeveer 5 minuten geprobeerd, maar geen merkbare relatie tussen mijn muisbewegingen enerzijds en het vliegje anderzijds...
Daarna in photoshop een image gemaakt van 1280x1024, met een gradient fill van zwart naar wit, van het midden van het scherm naar links onder (waar het beestje op dat moment zat).
Vraag: beweegt het insect nu meer naar het lichtere of naar het donkere deel toe?
Antwoord: Opnieuw in 5 minuten tijd geen relatie kunnen ontdekken tussen achtergrondkleur en route van het diertje.
Misschien heeft iemand zin om andere dingen (kleuren / gradients / patronen / brightness backlight) te proberen en resultaten te posten?
Mijn theorie tot zover:
-WIJ- zien het scherm van afstand, met een "backlight".
-INSECTEN- van dit formaat (< 0.4 mm breed/hoog) lopen op een discovloer a la "saturday night fever" waarvan de vlakken groter zjn dan hun kop. wat voor ons een gradient is, is voor hen een miniem kleurverschil omdat ze te klein zijn voor het overzicht dat je nodig hebt om een gradient te zien, ze zitten er letterlijk te dicht met hun neus boven op.
Vraag die hiermee samenhangt: zit een backlight wel aan de achterkant? Ik kan me voorstellen dat een backlight aan de zij/bovenkant(en) zit, en dat een klein insect in een TFT alleen die witte? kleur ziet, en ook nog eens egaal...
Weet iemand een leuk experiment wat misschien kan helpen om erachter te komen of zulke verdwaalde insecten te "sturen" zijn?