Welke Sennheiser hoofdtelefoon?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nu mijn Sennheiser PC150 headset het aan het begeven is heb de knoop doorgehakt: er komt een nieuwe hoofdtelefoon. Geen headset meer, want ik gebruik de microfoon bijna nooit. Voor die enkele keer koop ik wel een goedkoop bel-headsetje. De geluidskwaliteit liet ook nog eens behoorlijk te wensen over.

Mijn keuze is gevallen op Sennheiser, maar eventuele alternatieven zijn welkom. Dan moeten ze echter wel hoorbaar beter zijn voor hetzelfde geld. Sowieso ben ik gecharmeerd van de zogeheten 'dynamische open' hoofdtelefoons.

Ik zal eerst eens de modellen waar ik tussen twijfel op een rijtje zetten:

Sennheiser HD 555:
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/resources/03E1CFD984AA8E56C1256F8E006B8DC2/$File/05342_pro1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/iconGraph.php?graphID=441
Impedance: 50 Ohm
Gewicht: 260 gram
Frequentiebereik: 15 Hz - 28 kHz
Sound Pressure Level: 112 dB
THD: < 0.2%
Pricewatch prijs: € 115,-
Mijn prijs: € 87,-

Sennheiser HD 595:
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/resources/4F78ADC5FFB7766DC1256F8E006B8D53/$File/HD595_view.jpg
Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/iconGraph.php?graphID=243
Impedance: 50 Ohm
Gewicht: 270 gram
Frequentiebereik: 12 Hz - 38.5 kHz
Sound Pressure Level: 112 dB
THD: < 0.1%
Pricewatch prijs: € 155,-
Mijn prijs: € 121,-

Sennheiser HD 600:
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/resources/A1AEC43705710161C1256F8E006B699C/$File/04465_pro1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/iconGraph.php?graphID=249
Impedance: 300 Ohm
Frequentiebereik: 12 Hz - 39 kHz
Sound Pressure Level: 97 dB
THD: < 0.1%
Pricewatch prijs: € 252,-
Mijn prijs: € 181,-

Sennheiser HD 650 ? :
Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/resources/A9DF3BD9EAA25F1AC1256F8E006B6A7D/$File/09969_pro1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://graphs.headphone.com/iconGraph.php?graphID=255
Impedance: 300 Ohm
Frequentiebereik: 10 Hz - 39.5 kHz
Sound Pressure Level: 103 dB
THD: < 0.05%
Pricewatch prijs: € 332,80
Mijn prijs: € 246,-

Nu eerst wat uitleggen. :P Met 'mijn prijs' bedoel ik de prijs waar ik hem voor kan krijgen, komt alleen nog € 22 verzendkosten bij. De grafiekjes heb ik via HeadRoom.

Wat zijn nu mijn eisen?
Wat ik zoek is een all-round hoofdtelefoon die geschikt is voor muziek, films en in mindere mate games. Het belangrijkste is dat zowel muziek als films zo goed mogelijk weergegeven worden. Daarnaast moet de hoofdtelefoon prettig zitten zonder drukplekken op of om je oren of zelfs bij de band. Soms gaat het dragen ervan toch wel in de uren lopen, wat er al gauw 2/3 kunnen zijn zonder echte pauze en nog langer als ik pauzes mee ga rekenen. Mede daarom wil ik sowieso een open hoofdtelefoon, naast het feit dat ik die over het algemeen natuurlijker vind klinken.

Het budget is niet direct belangrijk, ik wil best totaal € 268 uitgeven aan de HD 650, maar dan moet hij dat uiteraard waard zijn. Ik hoef niet per se het beste van het beste te hebben, maar ben ook niet snel tevreden. Nogal veeleisend dus. ;)

Belangrijk om te vermelden is natuurlijk de bron(nen). Hij wordt via 6.3mm jack aangesloten op mijn Harman/Kardon AVR 135 receiver die op zijn beurt digitaal (coaxiaal) is aangesloten op mijn Harman/Kardon DVD22 DVD speler, PC (onboard S/PDIF) en Samsung HDTV decoder. Alle geluid wordt dus digitaal aangevoerd. Het is niet mijn bedoeling om de hoofdtelefoon op mijn MP3 speler aan te sluiten of andere analoge bronnen. Een enkele keer zal het wel voorkomen, net als het op de front audio van mijn PC aansluiten om zo 2 bronnen tegelijk te kunnen luisteren.

Daarnaast vraag ik me af of het zin heeft om een X-Fi Platinum/Elite Pro aan te schaffen als ik het digitaal aansluit op mijn decoder. Ik heb wel redelijk verstand van de SNR's, THD's en dergelijke, maar logisch gezien zeg ik: digitaal geluid (doorvoer) heeft niks te maken met dergelijke waardes aangezien het om 0-en en 1-tjes gaat. Maar dit kan ik dus kompleet mis hebben. Mocht een X-Fi toegevoegde waarde hebben in mijn set-up, dan schaf ik die ook aan. Of dat gelijktijdig met de hoofdtelefoon gaat zijn hangt af van welke het gaat worden.

Een flink verhaal, maar ik hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met dergelijke cans of in ieder geval duidelijkheid kunnen scheppen waarom ik voor de een of ander zou moeten kiezen.

Als laatste (schiet mij net te binnen), vraag ik me af hoe het zit met de aansturing van hoofdtelefoons met hoge impedantie. Ik lees op de verschillende fora, waaronder head-fi.org, erg wisselende verhalen. De een zegt dat een headphone-amp verplichte kost is voor de 600 en 650, de ander zegt weer dat ze er beter van worden, maar het zeker niet noodzakelijk is. Wat ze er echter niet bijzeggen is of de hoofdtelefoon in het laatste geval nog wel beter is dan de 555/595.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 14:22:
De een zegt dat een headphone-amp verplichte kost is voor de 600 en 650, de ander zegt weer dat ze er beter van worden, maar het zeker niet noodzakelijk is. Wat ze er echter niet bijzeggen is of de hoofdtelefoon in het laatste geval nog wel beter is dan de 555/595.
De 600/650 zullen altijd beter zijn dan een 555/595 maar je zult zonder versterker nooit helemaal de maximaal mogelijke kwaliteit uit zo'n ding krijgen. Ofwel het is zeker niet noodzakelijk maar als het budget zover strekt kan een versterker een goeie aankoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Het enigste wat ik je kan zeggen is dat je ze moet uitproberen met jou soort muziek/film keuze. Een koptelefoon komt nog precieser aan dan een stel luidsprekers. Het gaat niet alleen om de freq curve en de gevoeligheid maar ook hoe de zit/pas comfort is. Ik heb zelf de Sennheiser HD 595 met gebruik op master/opname tafels met een apart tussen versterker van Grada (Ti200) die ook met de Eq speelt zodat ik als ik aan het opname ben een zeer natuurlijk en vooral vlak freq heb om zo dood mogelijk op te nemen.
Die dips op de 20.000hz zul je zelf echt 123 merken, tenzij je echt heeeeeel goed "getrained" oor hebt en versterker bij zet.
Ik heb juist voor de Sennheiser HD 595 gekozen omdat die velen stukken fijner zit na lang gebruik dan de HD600. Die zat gewoon rond uit k*t. Vond zelf de kwaliteit kwa snoer de Sennheiser HD 595 velen beter opgezet dan de vervangbare maar ille hd600 connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat is het hem juist, ik wil best mijn budget verdubbelen (van 595 naar 650), maar als ik er dan een versterker bij 'moet' kopen ben ik zeker het drievoudige kwijt. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Ik weet sowieso niet wat hoofdtelefoon versterkers kosten, die goed aansluiten bij een HD-600/650. Dat zal wel gauw over de € 100 euro lopen gok ik. En dat wil ik dan alleen doen met de HD 595, want mijn max. budget is € 250 hoger wil ik echt niet gaan.

Misschien dat wat specificaties van mijn A/V receiver helpen om de juist hoofdtelefoon te bepalen?

Frequency response: 10 Hz - 100 kHz
THD: < 0.07%
Impedance: 8 Ohm per kanaal (5.1)
Front channels: 50 Watt per kanaal
Input sensitivity: 200mV
Impedance Linear (High Level): 47 kohms
Signal-to-Noise ratio: 95 dB
High Instantaneous Current Capability: ± 25 Amps
Rise time: 16 micro-sec
Slew rate: 40V/micro-sec

Dat ie zwaar is wist ik al, maar als je dan 10.9kg ziet staan komt dat toch als een monster over. :P Tevens schrok ik me kapot toen ik het stroomverbruik zag staan, 72Watt idle en max. 580 Watt (2 channels driven)!! Dat is meer dan een heftige game-PC zeg. Nu weet ik ook waar mijn hoge stroomrekening van afgelopen jaar vandaan komt. :(

Anyway, ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. Als ik zelf met de best mogelijke ogen naar de specificaties kijk, dan denk ik dat de HD-600 er het beste op aansluit. Maar is dat aan te raden zonder extra versterker, of kan ik dan beter een HD-595 kiezen of wellicht zelfs de HD-555.

Edit:
Mauce, bedankt voor je reactie. Ik ga morgen eens de plaatselijke HiFi zaak een bezoekje brengen en daar even beide modellen ga proberen. Want draagcomfort vind ik inderdaad ook belangrijk. Niet vergeten een eigen CD mee te nemen. Maar als ik jou goed begrijp zou jij ook qua geluid voor de HD-595 gaan?

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-06-2006 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:26

voodooless

Sound is no voodoo!

Die amp specs zeggen natuurlijk 0,0 over de outputtrap van je hoofdtelefoonaansluiting. Dat is gewoon een heel los gedeelte, en specs daarvan zul je zelden tot nooit vinden. Meestal is het iets waar flink op bespaard wordt.

Kijk ook eens naar andere merken, er is zoveel meer...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

prijs/prestatiewise zou ik voor een 595 gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Deepspace, wat zou jij dan adviseren ipv een HD-595 of HD-600 en waarom?

Uit de opmerking van CyBeR maak ik op dat het verschil in prijs de relatief kleine prestatiewinst niet waard is voor de HD-600, dat is iets waar ik inderdaad mee zit. Ik wil best meer betalen maar dan moet je het wel terugzien in het product. Euhm.... horen in dit geval. :)

[ Voor 66% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-06-2006 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Meer dan € 100 betaal je zeker voor een koptelefoonversterker. Je hebt het dan over meer geld dan de prijs van de koptelefoon zelfs wanneer je voor een budgetversterker gaat. Om die reden zou ik in jouw geval de HD650 zeker laten liggen omdat een HD650 niet beter zal klinken dan een HD600 wanneer je geen goede bron (koptelefoonversterker) gebruikt.

De specs van je eigen versterker zeggen inderdaad niks. Het probleem heeft niet met specs te maken maar met het feit dat de meeste versterkers voor de koptelefoonuitgang de goedkoopst mogelijke oplossing kiezen omdat maar heel weinig mensen een versterker beoordelen op de kwaliteit van z'n koptelefoonuitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
  • Laatst online: 26-10-2023
De HD-600 is niet zozeer een luister koptelefoon, meer een studio / productie / opneem koptelefoon. De prijs die je er meer voor neer legt is het niet waard als je alleen muziek luistert. Ik hoorde van een vriend van mij (dj en producer, misschien wat zware woorden maar hij is er wel mee bezig), dat de 600 maar kut zit en eigenlijk ook niet lekker luistert. Maar goed, niet mijn woorden, ik heb hem niet opgehad.

De 595 heb ik zelf en ik kan je zeggen, ik heb nog nooit een koptelefoon gehad die zo goed klinkt. Als je een krachtige geluidskaart hebt (x-fi, emu, m-audio spul, u know), dan komt hij echt wel tot z'n recht. Je moet de koptelefoon er dan wel rechtstreeks insteken natuurlijk, niet via boxen of een ander verloopstuk. Je krijgt er overigens ook nog een ophang ding bij, die voor de verandering ook eens echt handig is.

Daarnaast zit hij ook zeker goed, ik heb nooit last van druk (en dat zegt bij mij wat). Misschien moet je even wat wennen aan het begin, net als anders eigenlijk. Wat ik wel jammer vind, is de kleur (echt een plaatje is het niet, maar ook niet perse lelijk) en dat hij geen leren oor ehh... steunen (hoe noem je dat?) heeft maar stof. Dat heb ik zelf altijd wel prettiger gevonden volgens mij, maar nogmaals, hij zit super.

If you can't beat them, buy them !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 13:26

voodooless

Sound is no voodoo!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:23:
Deepspace, wat zou jij dan adviseren ipv een HD-595 of HD-600 en waarom?
Geen idee ;) Ik zou gewoon gaan luisteren/passen. Heb zelf een AKG (271 Studio, gesloten) gekocht een tijdje geleden. Daar ben ik heel erg tevreden over. Er zijn nog veel meer goede merken. Sennheiser is niet de enige die leuke hoofdtelefoons maakt. Kijk gewoon nog wat verder rond.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 21:27

BHQ

Ikzelf zit te azen op de 555, al heb ik liever een zo neutraal mogelijke koptelefoon (en dat ik rond de 1,8KHz niet naar beneden hoef te equalizen omdat het soms zeer doet). Bij die 555 valt dat volgens mij nog wel mee, maar in hoeverre kan je een neutraal geluid eruitkrijgen door een EQ?

hoi marf0rz O+

[ Voor 31% gewijzigd door BHQ op 30-06-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

Klopt, ik heb zelf een senn HD580, maar één groot nadeel, ze geven gewoon geen laag weer. Ik heb ook de 650 beluisterd, maar die had hetzelfde euvel. Tevens vind ik ze niet erg gedetailleerd klinken.

Zelf zou ik voor een beyerdynamic DT880 gaan (niet de 990 of wel pro versies), aan het luisteren dus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 13284 schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:39:
Zelf zou ik voor een beyerdynamic DT880 gaan (niet de 990 of wel pro versies), aan het luisteren dus .
Beyer 880 en 990 zijn veschillende producten. Van die laatste bestaat wel een PRO versie overigens.

(Verder eens hoor, ik heb ook een DT880 en dat ding is werkelijk geweldig.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 21:27

BHQ

Ik vond persoonlijk de 770pro beter kliken dan een 990pro, maar da's meer omdat er iets meer bass in zit maar wat minder highs. Precies goed iig ;)

-edit- kolere, ik zou toch echt zweren dat bij MP3man de 555 rond de 90 euro was..
-edit 2- hrm dat was dus de 515 :{

[ Voor 34% gewijzigd door BHQ op 30-06-2006 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Marf0rz schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:29:
De HD-600 is niet zozeer een luister koptelefoon, meer een studio / productie / opneem koptelefoon. De prijs die je er meer voor neer legt is het niet waard als je alleen muziek luistert. Ik hoorde van een vriend van mij (dj en producer, misschien wat zware woorden maar hij is er wel mee bezig), dat de 600 maar kut zit en eigenlijk ook niet lekker luistert. Maar goed, niet mijn woorden, ik heb hem niet opgehad.
De HD580/600/650 zijn juist bij uitstek koptelefoons voor in de woonkamer. Ze zijn juist minder ideaal voor studiodoeleinden. Voor zulke toepassingen zou je eerder aan de HD25 denken.

Comfort is natuurlijk wel een kwestie van smaak. Ik heb zelf de HD580 (vrijwel identiek aan de 600) en die vind ik heerlijk zitten. Hooguit een beetje warm als je 'm lang draagt omdat ie helemaal om het oor heen zit. Maar da's ook alleen in de zomer een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Laatst online: 01-05 16:01

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik heb hier een HD-580 met een zelfgebouwde versterker der bij en deze laatst nog vergeleken met een 590 en 600. Het vershil tussen de 580 en 590 is redelijk groot, de 580 klinkt naar mijn idee lekkerder en gedetailleerder. Het verschil met de 600 vond ik miniem, al zit de 600 iets lekkerder op je dakpan.
De 580 is wel gevoelig voor waar je hem op aansluit, veel mensen zeggen ook dat er geen bas uit komt, en dit komt doordat dat ding 300 ohm is. Veel amps kunnen dat niet lekker aansturen, je moet namelijk spanning versterken ipv stroom versterken.
Daarnaast is de 580 gewoon }) want je komt er meteen achter wat de zwakke schakel in je audio keten is als je even met wat apparatuur van je buren gaat slepen en testen. Ook het verschil tussen goede interlinks en cheapass tulp kabel was te horen :P Alle beperkingen in opnames en brak af gemixte cd's hoor je ook direct. (ik zal maar niet over mp3's beginnen hier...)

Ik heb mijn 580 aan een standaard setup hangen : Philips 104 (gemod) en een SDS Labs klasse A versterker.

http://midiserver.student...philips_cd_104/cd_104.htm
http://midiserver.student...efoonversterker/page1.htm

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marf0rz
  • Laatst online: 26-10-2023
/downtime/ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:50:
[...]

De HD580/600/650 zijn juist bij uitstek koptelefoons voor in de woonkamer. Ze zijn juist minder ideaal voor studiodoeleinden. Voor zulke toepassingen zou je eerder aan de HD25 denken.

Comfort is natuurlijk wel een kwestie van smaak. Ik heb zelf de HD580 (vrijwel identiek aan de 600) en die vind ik heerlijk zitten. Hooguit een beetje warm als je 'm lang draagt omdat ie helemaal om het oor heen zit. Maar da's ook alleen in de zomer een issue.
Je hebt gelijk :) Het zijn uberhaupt al open koptelefoons, dus studio / dj koptelefoons kunnen het niet zijn, maakte een foutje. Ik wil die HD 600 of 650 eigenlijk wel es een keer proberen. Anyway, ik ben wel te spreken over de 595 dus.

Yapser :w

If you can't beat them, buy them !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nu ben ik zojuist even bij de plaatselijke HiFi zaak geweest en de HD 600 en HD 595 vergeleken. De anderen heb ik al min of meer uitgesloten. De HD 600 vond ik maar zozo, hij bracht wel degelijk meer details ten gehore maar je moet wel actief luisteren. Dat vind ik nogal vermoeiend overkomen, plus dat het ding voor geen meter zit. De HD 595 klinkt veel directer in het gehoor en zit ook nog eens heerlijk, wat Mauce dus eigenlijk al zei. Dat ben ik dus met hem eens.

Als muziek kreeg ik Sting te horen, niet echt mijn ding, maar wel goed als bronmateriaal om te vergelijken. De redelijke bas en de vele gitaren in combinatie met de zang komt ook beter tot zijn recht op de HD 595, vind ik.

Ook daar even gevraagd hoe de hoofdtelefoons geschakeld waren, want ze leken allemaal op één receiver te zitten. Dat bleek ook het geval te zijn, maar wel een high-end Denon met voor elke hoofdtelefoon nog eens een eigen versterker, wat hij mij wist te vertellen. Dus goed te vergelijken met 'thuis', al zou het thuis beter klinken met maar 1 hoofdtelefoon op dezelfde Denon receiver met dezelfde hoofdtelefoonversterker.

Hij wist mij ook nog te melden dat het inderdaad zo is dat 300 ohm niet altijd even goed werkt op verschillende receivers. Hoe dat met Harman/Kardon was wist hij niet te vertellen, maar hij gaf mij wel gelijk toen ik vertelde dat ik het geluid van de HD 595 directer en minder vermoeiend vind. Hij was er dus niet op uit om per se de HD 600 te verkopen.

Eigenlijk ben ik er dus uit: de HD 595, nadat mij ook nog werd verteld dat ik deze hoogstwaarschijnlijk prettiger zou vinden all-round gezien. Puur voor muziek zou de HD 600 (vond hij) de beste keus zijn (HD 650 niet meegerekend), maar voor de combinatie van 50% muziek, 40% films en 10% games raadde hij mij absoluut de HD 595 aan.
/downtime/ schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:26:
Meer dan € 100 betaal je zeker voor een koptelefoonversterker. Je hebt het dan over meer geld dan de prijs van de koptelefoon zelfs wanneer je voor een budgetversterker gaat. Om die reden zou ik in jouw geval de HD650 zeker laten liggen omdat een HD650 niet beter zal klinken dan een HD600 wanneer je geen goede bron (koptelefoonversterker) gebruikt.
Dat is duidelijk, dat was ik nog vergeten te vragen in de winkel, maar het is nu wel duidelijk dat ik niet voor een hoofdtelefoonversterker kies. Thanks!

[zeikmode]
Waarom hebben sommige mensen het over een koptelefoon? Mensen hebben toch hoofden, of zie ik dat verkeerd? ;)
[/zeikmode]
Marf0rz schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 16:29:
Dat ben ik dan met die vriend van jou eens. Het draagcomfort is bij de HD 600 (voor het kwartier dat ik hem op had) vrij beroerd te noemen. Na verloop van tijd (enkele uren) zou dat echt kunnen verergeren en ik heb geen zin in een hoofdtelefoon die niet lekker zit.
De 595 heb ik zelf en ik kan je zeggen, ik heb nog nooit een koptelefoon gehad die zo goed klinkt. Als je een krachtige geluidskaart hebt (x-fi, emu, m-audio spul, u know), dan komt hij echt wel tot z'n recht. Je moet de koptelefoon er dan wel rechtstreeks insteken natuurlijk, niet via boxen of een ander verloopstuk. Je krijgt er overigens ook nog een ophang ding bij, die voor de verandering ook eens echt handig is.
Is dat ook beter dan waneer ik (zoals nu) de digitale coax gebruik van mijn onboard audio? Ik weet namelijk niet of onboard digitale audio-out ook last kan hebben van signaalruis en dat soort dingen.

Dat ophangding lijkt mij inderdaad ook wel erg handig. Genoeg ruimte op mijn bureau en tafel op een leuk plekje uit te zoeken, want zo'n hoofdtelefoon verdiend dat wel. :P

Iedereen bedankt voor de reactie's. Ik ga voor de HD 595. Niet dat ik iedereen negeer die het over AKG of Beyerdynamic heeft, maar ik heb gewoon een zwak voor Sennheiser en die maken ook zeker geen slechte hoofdtelefoons. ;)

Ik zit echter nog wel met één ding. Ik gebruik nu dus voor MP3-muziek en games een digitale coax verbinding vanuit de onboard audio naar mijn A/V receiver. Dat klinkt vele malen beter dan de analoge onboard audio, maar dat is niet zo moeilijk als we het over AC'97 hebben. Maar ga ik verschil horen (met de HD 595 dus) als ik een X-Fi Platinum of Elite Pro aanschaf en daar mijn hoofdtelefoon direct op aansluit? Ik hoor mensen hier zeggen dat er bij veel receivers bezuinigd worden op hoofdtelefoonaansluitingen, zou dit bij een Elite Pro minder zijn en dus een beter geluid geven?

En zal er verschil zitten tussen de digitale coax audio verbinding naar mijn A/V receiver vanuit mijn huidige onboard audio en de X-Fi geluidskaarten? Sommige zeggen namelijk: het is digitaal en dan maakt het niks uit, want het wordt toch in 0-en en 1-en verstuurd. Maar ik weet ook dat het niet altijd zo simpel is. Bij beeld heb je dat namelijk ook, digitaal beeld heeft geen (analoge) ruis, maar kan wel last hebben van de nodige blokjes in het beeld. Dit heeft met de compressie te maken, dat weet ik, maar toch lijkt mij dat er op een soortgelijke manier ook verschil kan zijn tussen digitale audio bij de ene geluidskaart en de andere. Vandaar mijn vraag. Als een X-Fi namelijk in beide gevallen (analoog direct aangesloten en via de digitale coax (of toslink)) beter is, dan komt die er ook over een paar maandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Daar gaan we weer :p. De meeste onboard geluidskaartjes en de meeste creative kaartjes zetten je 44.1khz naar 48khz (resampling). Hierdoor gaat er altijd iets aan geluidskwaliteit verloren. Bij sommige kaarten gaat er hierdoor veel kwaliteit verloren (onboards), bij andere wat minder. Zoek eens op "resample" op dit forum, want er zijn hier veel topic over te vinden.

De X-fi is een van de eerste creative kaarten die dit niet doen (dat werd tijd!). Ik meen dat je de kaart wel op de "music" stand moet zetten.

Kijk ook eens verder dan Creative, want Creative is alleen interessant voor gamers (op de E-mu na). Terratec en M-audio maken kaartjes die perfect digitaal signaal (bitperfect) geven en ook een goede analoge geluidskwaliteit hebben. Verder zijn er nog goedkopere kaartjes bitperfect digital out hebben (en vaak wat slechtere analog out/drivers/game support/latency): Audiotrak Prodigy, Trust 514DX, Chaintech AV-710 en waarschijnlijk nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ok, dankjewel Slogra. Dat word dus sowieso een nieuwe geluidskaart (op den duur). Ik zal zeker eens naar de alternatieven kijken die jij noemt. Analoge kwaliteit vind ik ook wel belangrijk, want als ik mijn hoofdtelefoon direct erop wil aansluiten (wat mij toch beter lijkt dan X-Fi -> A/V Receiver -> hoofdtelefoonaansluiting) wil ik natuurlijk ook zo goed mogelijke kwaliteit.

De X-Fi is denk ik dan wel zo'n beetje het beste wat verkrijgbaar is, als all-rounder. Puur voor stereo zou ik wellicht beter bij andere modellen of merken uit zijn, maar wellicht is er nog wel iets te vinden wat én 5.1 acceptabel aan kan sturen, bitperfect digitale aansluiting heeft en 2.0 analoog (hoofdtelefoon) heel goed doet.

Ik weet weer genoeg, denk ik.
Pagina: 1