Ik zit momenteel al een avond te prutsen om de 3D ondersteuning van de Ati Radeon 9200PRO aan de praat te krijgen in Ubuntu 6.06. De officiële informatie van de Ubuntu site werkt niet, de Ati drivers werken niet en ook de info uit de Wiki van ubuntu krijgt het bij mij niet aan de praat. Een google search levert helaas ook geen antwoorden op.
De situatie:
De normale drivers draaien als een zonnetje. Aangezien ik ook wel eens wil gamen leek het mij een goed idee om de 3D ondersteuning aan te zetten. Via de site van Ubuntu de procedure opgezocht en uitgeprobeerd. Enfin, het commando fglrxinfo geeft na een reboot de volgende output:
Het opvallende is dat X nu wel start (alleen in 2D ondersteuning), vaak nadat het beeldscherm heel even uit springt alvorens weer aan te gaan. Daarnaast krijg ik op aticonfig --initial (en het equivalent daarvan bij de Ubuntu drivers) het volgende terug:
Opvallenderwijs krijg ik overigens wel een normale output als ik middels
Heeft iemand een Radeon met 3D ondersteuning aan de praat gekregen onder Dapper Drake? Om de een of andere reden werkt het dus bij mij niet, welke methode ik ook probeer en ik heb al aardig wat geprobeerd (en ook xorg.conf al een keer of drie terug moeten zetten uit een backup omdat de poging in kwestie niet werd gewaardeerd door X). Iemand nog suggesties?
De situatie:
De normale drivers draaien als een zonnetje. Aangezien ik ook wel eens wil gamen leek het mij een goed idee om de 3D ondersteuning aan te zetten. Via de site van Ubuntu de procedure opgezocht en uitgeprobeerd. Enfin, het commando fglrxinfo geeft na een reboot de volgende output:
Vervolgens heb ik geprobeerd om de originele Ati drivers te installeren (automatic, middels het script van Ati). Die werkten ook niet (soortgelijke output), waarna ik heb geprobeerd om de oude drivers te deïnstalleren. Dat was niet zo verstandig, want vervolgens wilde X niet meer starten (whoops). Na het terugzetten van de drivers en een handmatige replace + aanpassing van xorg.conf wilde X weer op gang komen, maar nog steeds zonder de 3D-drivers. Een installatiepoging via EasyUbuntu heeft ook geen effect. Er is een package gedownload (fglrx-config) maar ook die lijkt niets te doen.[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for SelectTextureSGIS
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for SelectTextureTransformSGIS
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for ClientActiveVertexStreamATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexBlendEnviATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexBlendEnvfATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2sATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2svATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2iATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2ivATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2fATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2fvATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2dATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream2dvATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream3sATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream3svATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream3iATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream3ivATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream3fATI
[fglrx] API ERROR: could not register entrypoint for VertexStream3fvATI
..... (dit gaat zo nog een regel of wat door)
Het opvallende is dat X nu wel start (alleen in 2D ondersteuning), vaak nadat het beeldscherm heel even uit springt alvorens weer aan te gaan. Daarnaast krijg ik op aticonfig --initial (en het equivalent daarvan bij de Ubuntu drivers) het volgende terug:
Bij de installatie van de originele Ati drivers is er ook geen grafische configtool geínstalleerd en het op fglrx commando's komt standaard een not found reply terug. Kortom: er zit iets niet goed in de drivers.michielvd@ubuntu:~$ aticonfig --initial
Found fglrx primary device section
Nothing to do, terminating.
Opvallenderwijs krijg ik overigens wel een normale output als ik middels
aangeef dat X niet fglrx maar ati als driver moet gebruiken en vervolgens via glxinfo de gegevens opvraag (glxinfo levert nu overigens dezelfde output als hierboven deels al gequote staat).sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Heeft iemand een Radeon met 3D ondersteuning aan de praat gekregen onder Dapper Drake? Om de een of andere reden werkt het dus bij mij niet, welke methode ik ook probeer en ik heb al aardig wat geprobeerd (en ook xorg.conf al een keer of drie terug moeten zetten uit een backup omdat de poging in kwestie niet werd gewaardeerd door X). Iemand nog suggesties?