Rechten op een FAT32 Toekennen onder Ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:00
Hoi daar, ik heb een FAT 32 partitie, en die is gecreerd onder windows, bolt lekker, al mijn muziek staat erop. Ik gebruik 'm eigenlijk een beetje als sluisschijf tussen mijn windows en mijn Dapper Drake. Maar nu komt ie: ik kan alleen maar schrijven op die fat32 vanuit mijn windows, vanuit mijn Ubuntu heb ik geen rechten.

Ik moet ook iedere keer mijn schijf terug mounten aan "media/windows/", ook best irritant. Kent er hier iemand een oplossing voor deze twee problemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

kijk eens naar 'man fstab' :) Is een bestand waarin je kunt aangeven welke partities tijdens het booten waar gemount moeten worden, en daarbij kun je ook aangeven wie welke permissies moeten hebben.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jah, ik typ in man fstab, hij doet wat raar, ik geraak niet uit dat ding van die handleiding (ik sluit dus terminal af) en als ik fstab intyp bij terminal zegt ie bash. dus hij kent het niet, w¨f ?:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
fstab is ook geen programma :P Het is een tekstbestandje waarin je je mounts kan instellen :+ Volgens mij is ie standaard /etc/fstab en je kan hem gewoon aanpassen met een tekst-editor als root :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
okéééééééé, LOL, veel zal ik er nu ook niet aan knn aanpassen, ik had nog ene ander topic gestart hier ivm Xine. enne, ik heb daar die easyubuntu gebruikt. Twas blijkbaar EasyERASEubuntu, mijn ubuntu load nog, ikz ie mijn bootscreen met het ubuntu logo en al die zooi. en dan opeens, flashing white balkje.

Balen =(, mjah, kga mij er nu niet mee bezighouden, ik heb volgende week examens :r :'( :'( :'( :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gaat het nog een beetje, meneer hyperbart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoi HyperBart,

het is wel de bedoeling dat jij je een beetje inleest voordat jij je in de wondere wereld van Linux (en in dit geval Ubuntu) werpt :) Als je man fstab intikt krijg je de manual te zien die gaat over de wondere wereld van het autmatisch mounten via fstab. Omdat je die op een gegeven moment toch wil afsluiten vertel ik je direct hoe je dat doet: met de q (van quit). Als ik nu een willekeurige regel uit mijn fstab pak

/dev/hda1       /media/music               vfat    defaults,errors=remount-ro 0       1                                                    

dan zou je een beetje een lichtje op kunnen gaan wat je aan moet passen :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu mount partities inderdaad standaard op read-only. Je kunt handmatig mounten, maar het kan ook automatisch. Daarvoor moet je het bestand fstab in /etc handmatig aanpassen (tip: maak wel eerst een back-up. Volgens mij staat die er al standaard, maar better safe than sorry). Je kunt het bestand openen met het volgende commando:

sudo gedit /etc/fstab

Als het goed is staan daar alle partities vermeld met bepaalde codes erachter die aangeven hoe de partitie standaard gemount wordt. Bij vfat partities kun je de cijfermatige code wijzigen in 0000. ter voorbeeld een deel van mijn fstab file:

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hdb4 / reiserfs notail 0 1
/dev/hda1 /media/hda1 ntfs umask=0222 0 0
/dev/hda5 /media/hda5 ntfs umask=0222 0 0
/dev/hdb1 /media/hdb1 vfat umask=000 0 0
/dev/hdb5 /media/hdb5 ntfs umask=0222 0 0
/dev/hdb6 /media/hdb6 vfat umask=000 0 0
/dev/hdb7 /media/hdb7 vfat umask=000 0 0
/dev/hdb3 none swap sw 0 0

hda1, hda5 en hdb5 zijn NTFS partities en die kunnen alleen gelezen worden (umask=0222); de FAT32 (hdb1, hdb6 en hdb7) partities kunnen zowel gelezen als beschreven worden (umask=0000).
Het beschijfbaar maken van NTFS partities wordt vooralsnog sterk afgeraden omdat de ondersteuning voor NTFS experimenteel is.

Na het aanpassen en opslaan van fstab zal Ubuntu bij een reboot de partitie mounten met volledige rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@ taxtarus, mjah, alleen die wiskunde eh, financ algebra is zo :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Psssst, zo leert ie er toch niks van :) Laat hem zelf een beetje zoeken maar geef hem een paar hints ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
/dev/hda2 /media/windows vfat defaults 0 0
/dev/hda5 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda6 /home ext3 defaults 0 2
/dev/hda7 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0

ziezo, dit heb ik gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Het werkt, maar nog niet naar behoren, ik kan de schijf nu mounten, maar alleen als ik root ben, dus niet als gewone gebruiker (bart). Ik ben al op de ubuntuguide.org/wiki/dapper geweest, maar daar staat staat niets over de rechten toekennen aan een standaard gebruiker.

edit: ik kan nu mounten als user, maar ik heb nog geen full rights. Dit vind ik echt niet, voor root kan ik wel full rights krijgen, maar RW biedt geen soelaas

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump><pass>
/dev/hda5 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda6 /home ext3 defaults 0 2
/dev/hda7 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/hda2 /media/windows vfat iocharset=utf8,umask=000,user 0 0

[ Voor 68% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2006 21:00 ]

Pagina: 1