Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172123

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb momenteel een Canon 430EX. Ik zie best veel mensen met een wit plastic kapje (omnibounce) op hun flitser. Waar dient dit precies voor?

Buiten zal het weinig uit maken wat betreft schaduw; het licht komt toch uit één punt, met of zonder omnibounce. Of is het mogelijk met omnibounce om buiten te flitsen met je flitskop gedraaid (45 graden) zonder dat je onderwerp (indien dichtbij) half belicht is?

Binnen wordt het flitslicht wat meer verstrooid met een omnibounce lijkt me. Heeft dit zichtbaar veel effect op een foto in tegenstelling tot bijvoorbeeld flitsen via het plafond? Wat zijn de grootste verschillen tussen een omnibounce en de uitschuifbare diffuser zoals op de 430EX en 580EX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43

breinonline

Are you afraid to be known?

Een omnibounce laat een deel van het licht rechtdoor, de rest wordt verspreid in andere richtingen. Dat ligt moet via bouncen het onderwerp bereiken. Beste resultaat bereik je normaal gesproken met de kop 45º.

Buiten heeft het minder zin, je bounced daar niet/nauwelijks maar je verzacht het licht wel. De flits wordt minder direct. Ook binnen is het met onmibounce zachter dan met direct bouncen.

De diffuser verspreid het flitslicht alleen wat breder, bedoelt voor gebruik met groothoek. Dat is dus duidelijk een ander doel dan de omnibounce heeft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Waar het ook erg handig voor is, is om catchlights in de ogen van de persoon die je fotografeert te creeeren. Je laat dan de flits via het plafond bouncen naar je onderwerp, en ondertussen wordt er ook wat licht in het gezicht van je onderwerp geworpen, door de omnibounce. Dit zal je in de ogen zien als kleine witte vlekjes, catchlights. Die laten de ogen er een stuk levendiger uit zien :)
Als je een 580ex hebt is een omnibounce niet echt nodig, aangezien je ook een uitschuivbare bouncecard hebt. Dit is een wit plaatje wat ook licht naar je onderwerp zal kaatsen, als je de kop op het plafond hebt gericht :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Tonio schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:32:
Waar het ook erg handig voor is, is om catchlights in de ogen van de persoon die je fotografeert te creeeren. Je laat dan de flits via het plafond bouncen naar je onderwerp, en ondertussen wordt er ook wat licht in het gezicht van je onderwerp geworpen, door de omnibounce. Dit zal je in de ogen zien als kleine witte vlekjes, catchlights. Die laten de ogen er een stuk levendiger uit zien :)
Als je een 580ex hebt is een omnibounce niet echt nodig, aangezien je ook een uitschuivbare bouncecard hebt. Dit is een wit plaatje wat ook licht naar je onderwerp zal kaatsen, als je de kop op het plafond hebt gericht :)
Klopt helemaal. :)

Wel gebruik ik het vaakst een 580EX met een omni erop, omdat ik vaak moet wisselen tussen bouncen en direct. Om dan het witte plaatje steeds in-en-uit te schuiven vind ik persoonlijk in zo'n situatie niet praktisch.

Verder heb je ook nog alternatieven, zoals de LightSphere.

Helaas is zo'n Lightsphere, naar mijn weten, nog nooit tegenover een Sto-fen Omnibounce gezet. Ik vraag me af in hoeverre de resultaten zullen verschillen.

[ Voor 18% gewijzigd door guillaumemay op 30-05-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Die LightSphere is naar mijn mening ook wel redelijk overhypt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! :) Die LightSphere ziet er echt niet uit nee, snap niet dat je daarmee wilt lopen ;)

Nu rijst mij de vraag: is het het geld waard? € 26,- voor een stukje plastic... Zitten er ook noemenswaardige nadelen aan een omnibounce? Zijn er situaties waar je hem zeker niet kunt gebruiken? Is het effect van een omnibounce op het richtgetal van de flitser groot?

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 172123 op 30-05-2006 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik bestelde de Omnibounce voor m'n 550EX voor €11 incl verzenden uit Hong Kong op eBay.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 15:02

DeFeCt

je wéét toch

Een ander goedkoop alternatief is een soft screen van LumiQuest, maar dat is meer voor de vaste flitser op je camera,

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Anoniem: 172123 schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:31:
Nu rijst mij de vraag: is het het geld waard? € 26,- voor een stukje plastic...
'T is opzich wel meer dan een 'stukje plastic'. Zit flink wat engineering achter om een goede plastic soort te vinden die niet de hitte van het licht adsorbeert en smelt bij herhaaldelijk flitsen, en niet teveel licht tegen houdt, etc.
Zitten er ook noemenswaardige nadelen aan een omnibounce? Zijn er situaties waar je hem zeker niet kunt gebruiken? Is het effect van een omnibounce op het richtgetal van de flitser groot?
Als ik het mij goed herriner wordt je richtgetal gehalveert. Opzich flinke reductie, maar hoe vaak flits je nou full power? :)
Voor de rest zitten er niet echt nadelen aan.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 23:14
MartijnGizmo schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 23:50:
Ik bestelde de Omnibounce voor m'n 550EX voor €11 incl verzenden uit Hong Kong op eBay.....
Welke shop? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Tonio schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:35:
[...]
'T is opzich wel meer dan een 'stukje plastic'. Zit flink wat engineering achter om een goede plastic soort te vinden die niet de hitte van het licht adsorbeert en smelt bij herhaaldelijk flitsen, en niet teveel licht tegen houdt, etc.
nou nou... 'flink wat engineering' :) niet alle plasticsoorten smelten als ze een beetje warm worden :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ff kijken..... deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tonio schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:35:
[...]

Volgens mij valt dat allemaal enorm mee met die engineering. Er zijn al duizenden plastic soorten bekend en de eigenschappen zijn openbaar dus is het een kwestie van kiezen, de plastickorrels in een machine doen en omnibounces stampen ;)

Ik ga morgen een poging doen er een te halen bij Objectief Vak in Groningen. Weet iemand nog een andere kwalitatieve fotowinkel in Groningen die deze dingen op voorraad kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Anoniem: 172123 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 20:47:
[...]
Ik ga morgen een poging doen er een te halen bij Objectief Vak in Groningen. Weet iemand nog een andere kwalitatieve fotowinkel in Groningen die deze dingen op voorraad kunnen hebben?
Is er een kwalitatieve fotowinkel in Groningen dan? :+

Je zou Omni Foto kunnen proberen, ben er zelf nog nooit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik neem hem mee in mijn rondje langs de MediaMarkt en Objectief Vak. Hier in Assen kom je helemaal nergens... Nog meer fotozaken in Groningen? Ik ben zelf tot een lijst namen gekomen maar de ervaring leert dat dit vooral pasfoto makers zijn en hoogstens een 350D met kitlens verkopen - iets waar overigens niets mis mee is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 172123 op 31-05-2006 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40
Ik vind de omnibounce 't wel waard, heb 'm nu, icm 550ex. 't werkt erg makkelijk, door de preflash hoef je niet de fec echt op te schroeven voor goed resultaat. Maar het slurpt batterijen, en hij zit er strak om, soms ietwat té. Maar 't effect is wel erg zacht, ben er wel blij mee.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Anoniem: 172123 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 22:20:
Bedankt voor de tip, ik neem hem mee in mijn rondje langs de MediaMarkt en Objectief Vak. Hier in Assen kom je helemaal nergens... Nog meer fotozaken in Groningen? Ik ben zelf tot een lijst namen gekomen maar de ervaring leert dat dit vooral pasfoto makers zijn en hoogstens een 350D met kitlens verkopen - iets waar overigens niets mis mee is ;)
Sipkes in de Poelestraat heeft ook wel wat, maar dan moet je geluk hebben. In de Oude Ebbingestraat zit onderaan ook een fotozaak die wel wat spul heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Tonio schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:32:
En als je een willekeurige andere flitser hebt die kan bouncen, heb je zo'n omnibounce ook niet echt nodig. Een stukje wit karton en een elastiekje of een stukkie tape om 'm op de flitser te te bevestigen kost niks, en werkt ook prima! :+

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 31-05-2006 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Zo'n omnibounce zal vast van een specifieke soort plastic gemaakt worden zodat hij z'n werk doet zoals hij het moet doen, maar ze zijn wel erg duur inderdaad. Aan de andere kant zijn bijvoorbeeld zonnekapjes ook heel erg duur in verhouding, 40 euro voor een "plastic kapje".
Zo is dat met alle "accesoires". Ik zag dat de casema installateur aan de buurman een netwerkkabel van 15 meter had verkocht voor €12,95, ook belachelijk duur voor iets wat inkoop enkele euro's kost.

Gelukkig past de omnibounce van m'n oude minolta 3500xi flitser ook prima op m'n nieuwe canon 430ex flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 09-05 10:40
Anoniem: 14829 schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 23:56:
[...]
En als je een willekeurige andere flitser hebt die kan bouncen, heb je zo'n omnibounce ook niet echt nodig. Een stukje wit karton en een elastiekje of een stukkie tape om 'm op de flitser te te bevestigen kost niks, en werkt ook prima! :+
't is dan wel minder zacht licht dan een echte omnibounce hoor, hiernaast zie ik 't patroon van m'n bouncecard als ik mezelf flits, en bij omnibounce heb je daar minder last van, is wat vriendelijker voor de kijker :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 16:25
Misschien ben ik confuus hoor, maar heet zo'n wit plastic kapje voor op je flitser nu een omnibounce of een diffuser? Of is het gewoon hetzelfde?
Ik gebruik zelf meestal de term diffuser voor het kapje dat bij m'n Nikon SB-800 is meegeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Het is net als met Luxaflex zeggen als je horizontale jalouzieën bedoelt; Ene firma Sto-fen noemt haar diffuser OmniBounce....

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 23:14
Zijn dat ook echte Sto-fen omnibounces..? Anderhalve euro voor een omni is niet veel natuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170601

En ze hebben alleen voor Nikon en Canon flitsers... Zijn de afmetingen van een van deze flitsers gelijk aan de Sigma EF-500 DG Super flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 15:45
gium schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 21:56:
Verder heb je ook nog alternatieven, zoals de LightSphere.

Helaas is zo'n Lightsphere, naar mijn weten, nog nooit tegenover een Sto-fen Omnibounce gezet. Ik vraag me af in hoeverre de resultaten zullen verschillen.
Iemand hier ervaring met een LightSphere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-04 16:25
JeanLeGrand schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 11:27:
Het is net als met Luxaflex zeggen als je horizontale jalouzieën bedoelt; Ene firma Sto-fen noemt haar diffuser OmniBounce....
* eduardtee is weer up-to-date. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Cyclonist schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 12:39:
[...]

Zijn dat ook echte Sto-fen omnibounces..? Anderhalve euro voor een omni is niet veel natuurlijk 8)7
Ik zie geen verschil met de 'echte' die ik destijds voor €25 voor m'n 420EX kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er een gehaald net :) Objectief Vak had ze niet meer, wel een mooie fototas. Omni Foto ergens in de Neutronstraat op een afgelegen industrieterein achter allemaal wegwerkzaamheden had hem wel. € 24 betaald voor een echte Stofen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171914

Is er ook een omnibounce voor de sigma, ik heb al wat op het internet gezocht maar kon er niet echt 1 vinden voor een Sigma flitser, moet ik dat een omnibounce nemen met een universele mount, of moet ik een difuser nemen van Lumiquest met dat stomme klittenband. Over dat klittenband gesproken, zit dat vast op je flitser met iets dat plakt of hoef je het er alleen maar omheen te doen?

Alvast bedankt
Pagina: 1