Mobiel, Mooi of krachtig, s262 vs Macbook vs A8JC

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-07 09:38
Drie mooi laptops, alle voor een schappelijke prijs, de een wat mooier, de ander wat mobieler, de derde wat krachtiger).
Ik heb wel zo'n 1200-1400 te besteden, aan welke laptop moet ik het uitgeven... Mobilitiet is belangrijk, grafische power vooral leuk.

Merk/TypeAfmetingengewichtbeeldsubjectiefwat weten we?videokaartmateriaal
MSI s262303 x 225 x 30 mm 1.9kg12.1"Mooi!degelijk en goed intel 945metaal!
Macbook325 x 223 x 28 mm2.35kg13.3"Heel mooi! :9~ stevig maar wordt warmintel 950plastic
Asus A8JC335 x 245 x 35-37 mm 1.9kg14.1"niet zo heel erg mooiweinig reviewsgo7300; (ook varianten met Ati)plastic (?)

Wat losse opmerkingen:

Voor de Asus en de MSI biedt in ieder geval laptops4u ze aan, je kan redelijk configureren op de site, en je hebt twee jaar garantie standaard. Apple geeft maar een jaar (of teveel bijbetalen)
Goedkoper kan je in duitsland terect bij ALB en Nutrius, maar daar begin ik niet aan.

Bij de apple zit je met bootcamp, ik hoor wisselende verhalen (maar over het algemaan positief)
Leuk extraatje, dat OSX, kost je alleen wel weer kostbare schrijruimte, en je moet in Fat32 formateren wil je vanuit beide OS-en bij je bestanden kunnen

Met een beetje werkbare specs betaal je voor alledrie ongeveer 1200-1400 (zeg maar 1 gb ram, 80 gb hd, T2300 of T2400, dvd brander) De prijzen ontlopen elkaar niet zoveel)

Weet iemand ergens waar je de Asus en de MSI kan bekijken IRL? In de buurt van rotterdam/den haag? Ik heb laptopskan (is wel wat verder weg, maargoed.. als ze niet willen misschien een ideetje om met een paar tweakers tegelijk naar hun toe te gaan, misschien dat ze dan wel willen)]

De asus is goed te verkrijgbaar met een 100gb 4200 hd. Bij Salland voor 99 euro (vorige week nog slechts 79) een hitachi 7200rpm 60gb erbij halen inclusief mobiele behuizing, de boel ombouwen en 100gb mobile storage + een supersnelle hd in je laptop) Op de site onder externe hd's, "salland mobile storage" Los kost dat 140 euro ofzo

De asus wordt in nederland bij mijn weten niet aangeboden met bluetooth, alhoewel dat volgens de asus site wel een optie zou moeten zijn

De Asus heeft dus een fatsoenlijke graka, en is maar een paar centimetertjes groter dan de rest. Maar hij is ook niet zo mooi, en van plastic. De MSI daarentegen is wel mooi, en van metaal. Maar de apple is nog mooier, :?

Iemand hier nog wat aan toe te voegen? Wat aanvullende informatie om mijn keuze op te baseren...

[ Voor 12% gewijzigd door Damsplaat op 27-05-2006 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110299

Tsjah de MSI heeft geen DVI... Stel dat je daar een grote externe monitor op aan wilt sluiten ben je de sjaak.

Ik zit ook met een soortgelijke keuze... Eigenlijk precies dezelfde, alleen valt de MSI af omdat ik hem op een (nog te kopen) 2407 wil aansluiten.

Apple vind ik knaak qua OS... Maar bootcamp kán idd een oplossing zijn, alleen weet niet of je dan wel de volledige capaciteiten kunt benutten aangezien Mac OS nog draait op de achtergrond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Hier hetzelfde probleem.

Apple heeft standaard een 1.83GHz Core 2 Duo.
Msi heeft een T2300 (1.66GHz) standaard, upgraden kan denk ik niet. Opzich ook niet nodig aangezien er een Intergrated videokaart van Intel inzit. De behuizing is inderdaad geweldig, metaal is gewoon erg mooi. Apple heeft inderdaad ook een leuke behuizing maar zit weer met het vervelende Mac OSX waarmee je in mijn eigen vrij weinig mee kan doen op het gebied van games.
De videokaart is weer een ander verhaal van de Apple, dit is de 950, voglens mij de opvolger van de 945 die net wat beter presteerd. Het schijnt dat er redelijk goed mee te gamen valt mits er 1GB geheugen gebruikt wordt (In WoW 20FPS met redelijk wat detail, oudere spellen moeten dus goed te spelen zijn). Maar aangezien weinig spellen draaien op OS X vind ik dit weer een minpunt.

Asus lelijk desing (overdreven natuurlijk, maar niet zo mooi als die andere) een wat groter scherm is weer een voordeel. Daarbij heb je wel een 7300GO en 1GB geheugen standaard, een 60GB 7200RPM schijf maar wel een T2300 1.66GHz. Deze kan je ook niet upgraden.

Uiteindelijk denk ik dat prijs/prestaties gezien de Asus zeker wint (ook vanwege de goede garantie op papier), maar het is gewoon erg jammer van het desing t.o.v. Apple en MSI waardoor de keuze weer wat moeilijker wordt.

De keuze tussen MSI en Apple zit hem vooral in: of OS X , maar wel een 1.83 of 2.0GHz processor met een Intel 950 Videokaart (klaar voor gebruik ook met Vista) of Windows XP maar wel 1GB geheugen, 80GB schijf 5400RPM, maar wel een 12"scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

STIMPPYYY schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 20:49:
Hier hetzelfde probleem.

Apple heeft standaard een 1.83GHz Core 2 Duo.
Msi heeft een T2300 (1.66GHz) standaard, upgraden kan denk ik niet. Opzich ook niet nodig aangezien er een Intergrated videokaart van Intel inzit. De behuizing is inderdaad geweldig, metaal is gewoon erg mooi. Apple heeft inderdaad ook een leuke behuizing maar zit weer met het vervelende Mac OSX waarmee je in mijn eigen vrij weinig mee kan doen op het gebied van games.
De videokaart is weer een ander verhaal van de Apple, dit is de 950, voglens mij de opvolger van de 945 die net wat beter presteerd. Het schijnt dat er redelijk goed mee te gamen valt mits er 1GB geheugen gebruikt wordt (In WoW 20FPS met redelijk wat detail, oudere spellen moeten dus goed te spelen zijn). Maar aangezien weinig spellen draaien op OS X vind ik dit weer een minpunt.

Asus lelijk desing (overdreven natuurlijk, maar niet zo mooi als die andere) een wat groter scherm is weer een voordeel. Daarbij heb je wel een 7300GO en 1GB geheugen standaard, een 60GB 7200RPM schijf maar wel een T2300 1.66GHz. Deze kan je ook niet upgraden.

Uiteindelijk denk ik dat prijs/prestaties gezien de Asus zeker wint (ook vanwege de goede garantie op papier), maar het is gewoon erg jammer van het desing t.o.v. Apple en MSI waardoor de keuze weer wat moeilijker wordt.

De keuze tussen MSI en Apple zit hem vooral in: of OS X , maar wel een 1.83 of 2.0GHz processor met een Intel 950 Videokaart (klaar voor gebruik ook met Vista) of Windows XP maar wel 1GB geheugen, 80GB schijf 5400RPM, maar wel een 12"scherm.
Gast, tjek dit :

www.notebooks4u.nl

http://www.laptops4u.nl/info/a8jc-h015p-924.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je design belangrijk vindt kun je misschien kijken naar de Asus W3J (heeft een geborsteld aluminium klep/bovenkant ipv. plastic), maar het basismodel is wel €1500, dus €100 boven je budget.

Dan krijg je wel 2 accu's, een 8-cell en een 4-cell zodat je vrij lang zonder netvoeding kan werken. En een X1600 videokaart, ook niet verkeerd natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 26-05-2006 21:51 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158137

goed topic!

Ik zit precies met dezelfde keuzes :p

Kga dit topic zeker ff volgen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:56
Ik zit dus ook met dit probleem en dan vooral met de keuze tussen de Asus en de Apple.

Eigenlijk zou ik het leifste de Apple willen hebben maar ik zit een beetje met die Intel graka..
Ik wil er eigenlijk ook een minimaal 20 inch scherm aan hangen en dan met met progamma's zoals solidworks werken, maar kan die graka dat wel aan? (evt ook beide schermen in gebruik, nog beter natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Anoniem: 110299 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:32:Apple vind ik knaak qua OS... Maar bootcamp kán idd een oplossing zijn, alleen weet niet of je dan wel de volledige capaciteiten kunt benutten aangezien Mac OS nog draait op de achtergrond!
Mac OS X draait niet op de achtergrond. ;) Je hebt gewoon aparte partities en elk OS kan apart opgestart worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157155

Nokko schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:02:
[...]

Mac OS X draait niet op de achtergrond. ;) Je hebt gewoon aparte partities en elk OS kan apart opgestart worden. :)
Je haalt de woorden uit mijn mond 8) Het draait perfect via bootcamp, Via parralels is het waarschijnlijk zelfs nog mogelijk om hem op een aparte core te laten draaien in OS X. Heb van verscheidene mensen vernomen dat dit goed loopt.

Over je FAT32 opmerking wil ik even wat opmerken. NTFS word alleen gelezen door OS X, in fat32 kan os x en windows schrijven en lezen, let op max 4GB per bestand dan!
Als je LFS van os x gebruikt kan windows het helaas niet lezen, zonder extra software. Er is namelijk software waarmee je dat file system kan uitlezen!

Ik zou zeker de voor de MacBook gegaan zijn. Ik zat net zoals jullie allemaal met de keuze tussen 4 laptops. Aangezien ik zelf al zat te denken aan de overstap op een mac, was deze MacBook de oplossing voor me. Voor mijn studie moet ik toch nog af en toe software gebruiken die niet op os x beschikbaar is. Even switchen naar windows, lekker werken, en daarna een reboot en gewoon weer os x.

Tevens de intergrated gfx kaart die erin zit, presteerd goed. Hij is alleen niet gemaakt om mee te gamen, maar dat lijkt mij zowieso niet het geval op een 12.1/13.3 inch scherm.

De warmte valt mee, de processor kan inderdaad warm worden, maar de algehele mac blijft zeer goed om op schoot te houden.

Voor de TS is lijkt me daarom een MacBook een zeer mooie oplossing. Je krijgt zeker waar voor je geld! _/-\o_

Succes ieder met zijn keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
Bedankt voor alle reacties, maar ik twijfel nog steeds... De Asus W3J is inderdaad een stuk mooier dan de A8JC, maar om nou een x1600 te nemen, en dan een 60gb@5400rpm en 512MB is ook net niks, en dan kom je snel aan €1700+. Mooie laptop, maar helaas
Dat de intel 950 behoorlijk beter is dan de 945 wist ik niet, zal er es wat over opzoeken.

Wat me een beetje tegen staat aan de mac is dat ie in eerste instantie (en met 6% onderwijskorting) best goedkoop lijkt, maar alle extra's kosten gelijk immens veel geld. Ik heb nunog een goeie crt monitor, kabeltje kost €19. Maar wil ik em ook op dvi kunenn aansluitn kost dat weer 19 erbij. 20 GB HD erbij, 50 extra. 512MB geheugen extra, 100 erbij. (en dan heb ik het nog niet eens over een andere kleur plastic of een dvd brander (worden er nog DVD niet branders gemaakt uberhaupt?))
En dan is de mac ook nog eens groot voor een 13" (brede rand om het scherm, hadden ze wel wat kleiner mogen maken), en ook nog es bijna een halve kilo zwaarder dan een 14". Maar wel heel mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die brede rand is er alleen maar ter bescherming van je beeld. Hierdoor zit het steviger vast. Is dus puur voor de qualiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthur
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 19:29
Ik heb een Megabook S262 en ik moet zeggen dat het een heerlijke notebook is. De Graka is ook nog wel behoorlijk voor een onboard geval. Ik stuur er ook een extern beeldscherm mee aan (17inch crt) en dat kan gewoon op een behoorlijke resolutie (wat mijn scherm maximaal aan kan). Ik heb er 1024mb ram in en 60gb @5200rmp, T2300. Het is echt een genot om mee te werken. Hop je start nog eens een paar programma's op, brand een dvdtje, zet azureus aan en je merkt er bijna niets van. Waarschijnlijk is de apple net zo snel, maar de msi heeft echt een super behuizing. Het voelt echt heel stevig aan! Met de apple heb ik geen ervaring maar het lijkt me niet echt heel handig dat je elke keer de computer opnieuw moet opstarten om in het andere OS te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 22:01
Bootcamp onthoud het OS dat je laatst hebt gebruikt en zal dat de volgende keer opstarten. Als je dus Windows afsluit, begint ie weer net zo lang met Windows tot je weer ALT intoetst bij opstarten en OSX kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57
Damsplaat schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 00:26:
Bedankt voor alle reacties, maar ik twijfel nog steeds... De Asus W3J is inderdaad een stuk mooier dan de A8JC, maar om nou een x1600 te nemen, en dan een 60gb@5400rpm en 512MB is ook net niks, en dan kom je snel aan €1700+. Mooie laptop, maar helaas
Dat de intel 950 behoorlijk beter is dan de 945 wist ik niet, zal er es wat over opzoeken.

Wat me een beetje tegen staat aan de mac is dat ie in eerste instantie (en met 6% onderwijskorting) best goedkoop lijkt, maar alle extra's kosten gelijk immens veel geld. Ik heb nunog een goeie crt monitor, kabeltje kost €19. Maar wil ik em ook op dvi kunenn aansluitn kost dat weer 19 erbij. 20 GB HD erbij, 50 extra. 512MB geheugen extra, 100 erbij. (en dan heb ik het nog niet eens over een andere kleur plastic of een dvd brander (worden er nog DVD niet branders gemaakt uberhaupt?))
En dan is de mac ook nog eens groot voor een 13" (brede rand om het scherm, hadden ze wel wat kleiner mogen maken), en ook nog es bijna een halve kilo zwaarder dan een 14". Maar wel heel mooi...
Je kan natuurlijk ook gewoon voor de 2.0GHz kiezen dan kom je rond de ~1300 Euro uit. Daarbij laat je die 512MB lekker zitten en schaf je lekker 2x512DDR2 667Mhz aan in een webshop. Dat is in totaal ~80 euro. Verkoop je oude modules, of behoudt ze voor garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yuw de A8JM is veel lomper!

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookforum.ca/images/3D05A8J.JPG
van een amerikaans forum gejat.

alleen heb ik die notebook in Nederland nog nergens gezien.
In Canada (Milestonepc.com staat ook op dat forum) Kost ie maar 1050 euro omgerekend! Geen geld dacht ik zo voor die specs :
Processor & Cache Memory Intel® Core™ Duo Processor T2300/T2400/T2500/T2600: 1.60GHz-2.16GHz, 2MB On-Die L2 Cache, 667 MHz
Operation System Genuine Microsoft® Windows® XP Home
Chipset Mobile Intel 945 PM Express Chipset
Main Memory DDR2 533 MHz DRAM, 2x SO-DIMM socket expandable to 2GB
Display 14" WXGA(1280x768) LCD
Color Shine(glare-type) LCD
Crystal Shine(high brightness) LCD

Video Graphics & Memory NVidia GeForce Go7600 512MB
Hard Drive 60 / 80 /100 / 120 GB supported
Optical Drive COMBO
DVD Super Multi
Card Reader SD/MMC/MS/MS PRO
Built-in Camera 0.35 / 1.3 Mega-Pixel web-cam
Fax/Modem/LAN/WLAN Intel® High Definition Audio MDC Fax/Modem 10/100 Base T
Pass and support worldwide regulation
Integrated 802.11a/b/g
Built-in Bluetooth™V2.0+EDR (optional feature)

LED Status Indicator Power-on/Suspend
Battery Charging/full/low
Storage device access
Capital / Scroll / Number Lock
Bluetooth Indicator
Wireless indicator

Interface 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
1 x Headphone-out jack (SPDIF)
1 x Microphone-in jack
1 x RJ11 Modem jack for phone line
1 x RJ45 LAN Jack for LAN insert
5 x USB 2.0 ports, 1x IEEE 1394 port
1 x TV Out (S-Video composite)
1 x Express Card
1 x SIR-115.2Kbps supported
1 x Infrared Port
1 x DVI Port

Hot Keys Instant launch Keys:
5 buttons: Power4 Gear +, Bluetooth™, Internet, Wireless, Touchpad Lock

Function Keys:
Fn+F1 Suspend switch
Fn+F2 BT/ Wireless switch
Fn+F4 Save to Hard-disk
Fn+F5 Brightness down
Fn+F6 Brightness up
Fn+F7 LCD on/off
Fn+F8 LCD/CRT switch display
Fn+F10 Volume on/mute
Fn+F11 Volume down
Fn+F12 Volume up

Audio Built-in Intel® High Definition Audio compliant audio chip, with 3D effect & full duplex
Built-in speaker and microphone

KeyBoard Standard keyboard with 88/89 Keys
Battery Pack & Life 6 cell, 3200mAh/4800mAh, 35/53Whrs
AC Adapter Output: 19V DC, 3.42A, 90W
Dimension & Weight 335 x 245 x 34.8~37.3 mm
Security BIOS Booting / HDD User Password Protection and security lock
Kensington lock hole
Supplied Accessories
Multimedia Software ASUSDVD XP 6.0
Power Director V3.0 DE
Medi@Show V2.0 SE

Virus & Tool Software Symantec Norton™ Internet Security 2005
Adobe Acrobat Reader 7.0
NERO Express V6.0

ASUS Utility ASUS Live Update
ASUS ChkMail
ASUS Hotkey
ASUS Power4 Gear+

Warranty & e-support 1-year limited global hardware warranty
1-year battery pack warranty
On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update)
OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation
Bundled software install/uninstall consultation
ASUS software supporting (Liveupdate,Power4 Gear+, ASUS Probe)
Weet iemand hoe duur hij hieris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
Ik ben er uit!!!! het wordt een macbook

Ben vanmiddag in r'dam geweest, was heel verhelderend. De apple is weet ik nu heel erg veel mooier dan de MSI, zowel het applecentre bij het station als bij de lijnbaan hebben overigens een macbook, maar bij het station zit ie ingebouwd, bij de lijnbaan kan je hem optillen en dichtklappen enzo.

Bij de mediamarkt hebben de een MSI s260, en een heleboel asussen.
Ik kan heel duidelijke zijn over Asus: Alle goedkope asussen zijn heel erg plastic en lelijk, met donker en lichtgrijs-glimmend plastic.

De MSI in de mediamarkt is al wel zeer intensief aangeraakt en daardor goed te zien hoe die er bij normaal gebruik over een jaar ofzo uitziet. Daar wordt je dus niet vrolijk van, de toetsen zijn van een heel lelijk wit plastic, wat verkleurd richting licht-geel (niet heel veel, maar tov van de witte behuizing zeer duidelijk zichtbaar). Dus niet hel superwitte hogglans plastic van de apple. Wel heeft de MSI een mooi scherm, ook t.o.v. de macbook. Bij de macbook is namelijk vooral de verticale inkijkhoek laag, iets te ver open of dichtgeklapt klopt er niks meer van de kleuren. Heeft de MSI ook last van, maar volgens mij wel minder
Wat opvalt is dat de afwerking van de msi veel minder is dan apple, als in verschillende klueren wit, duidelijk zichtbare kieren en randen, allemaal net wat minder zodat het geheel het echt niet haalt bij de Macbook. Ik denk overigens dat een zwarte MSI veel mooier is (vallen die dingen denk ik wat minder op), maar die heb ik nog nergens IRL gezien.

Ik ga toch dus toch simpelweg voor de looks heb ik maar besloten, en bovendien ben ik wel gecharmeerd van OSX, al kan ik er nu nog totaal niet mee werken. Het grotste deel van de tijd werk ik toch aleen maar met firefox, wod en outlook. misschien dat ik dat onder osx ga doen. Voor serieuzere software (matlab en maple, of Delft3D), en voor de games moet ik wel winxp draaien.

Iedereen bedankt voor de reacties, maandag ga ik bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:33
Heb je de warmte ook gechecked? Dat is mijn enige angst nog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167619

die macbook clockt zichzelf onder full load wel terug naar een t2300 hé
en dan nog zit hij dik tegen de 80 graden
geloof me dat is geen pretje

ik zou echt voor de MSI gaan
en die apple is natuurlijk ook splinternieuw bij dat applecenter
ben ff vergeten waar, maar ik heb gelezen dat het wit steeds grijzer wordt op de plekken waar je tijdens het toeten je handpalmen neerlegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kansloos Apple bouwstijl dat ze dat hebben laten gebeuren :S Te heet is echt te irritant, hele tijd klamme klauwen lijkt me zwaar klote.

Heb je de W3J ook gezien kerel? Gunmetal en robuustere afwerking etc... Of is die te ver b oven je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:46
In de TS staat dat de MSI van metaal is, maar dat is toch helemaal niet zo? Daarnaast kun je kijken naar de iBooks en daarvan valt het grijzer of geler worden ook heel erg mee. Tuurlijk wit is een besmettelijke kleur, maar het valt heel erg mee bij de Apples. En de temp van een Macbook zo hoog? Volgens mij ben je in de war met de Macbook Pro, waar ze je gratis een heel tubetje koelpasta geven (zonder het tubetje er om heen :/).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoedje schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 17:56:
In de TS staat dat de MSI van metaal is, maar dat is toch helemaal niet zo? Daarnaast kun je kijken naar de iBooks en daarvan valt het grijzer of geler worden ook heel erg mee. Tuurlijk wit is een besmettelijke kleur, maar het valt heel erg mee bij de Apples. En de temp van een Macbook zo hoog? Volgens mij ben je in de war met de Macbook Pro, waar ze je gratis een heel tubetje koelpasta geven (zonder het tubetje er om heen :/).
Kijk maar naar macbook topic kerel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ja en ik kan het niet vinden:
dot.K schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:08:
[...]
Onzin, 't is goed te doen met een Macbook op je schoot. Zit hier ook weer een aantal uurtjes op batterij en netstroom te werken en ik heb nog niet gejodeld.
AntiChris schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 15:08:
De warmte die mijn MB produceert is veel minder dan die van m'n vorige laptop: Fujitsu C-6175 (TU/e laptop gen. 2000). Het warmere gebied is ook geconcentreerd aan de linkerkant, rechts wordt bij mij amper warm, blijft zelfs heerlijk koel.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
de macbook in het applecentre aan de lijnbaan was inderdaad vrij warm aan de linker-onderkant, en hij stond helemaal niks te doen. IS mijn vertrouwen in apple onterecht dat dat wel los loopt, of dat ze anders e.e.a. fixen?

W3J is zoals ik eerder schreef ongeveer 1700, enige verschil met een macbook van 1175 (80gb, 1gb, en -6%) is dan een dvdbrander en een (weliswaar hele goede) videokaart. En dan blijft de apple alsnog mooier dan welke asus dan ook ooit zal worden, die taiwanezen (toch?) moeten eens een keertje een capabele ontwerper in dienst nemen zeg! Wanneer leren ze eens die drie tientjes extra in de behuizing te stoppen voor een magneetje en wat afwerking....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:33
Persoonlijk ben ik ook érg gecharmeerd van de MacBook om precies dezelfde redenen als jij. Ik vertrouw die warmte alleen (nog) niet. Ik wacht liever nog enkele weken, misschien dat er een oplossing komt, en anders heb ik genoeg gebruikservaringen gelezen om te beslissen of ik kan werken met een hete notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:50
Hoedje schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:18:
Ja en ik kan het niet vinden:

[...]

[...]
Je pikt zo ongeveer de enige positieve reacties eruit ;)

Wat ik me trouwens afvraag is de batterijduur van de Asus. De MacBook is simpelweg onovertroffen met z'n 4~6 uur en de MSI komt daar (mits met 8cell accu) dicht in de buurt met plusminus 4 uur. Hoelang kan de Asus mee op 1 volle batterij?

[ Voor 38% gewijzigd door Brent op 27-05-2006 18:58 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Breepee schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:48:
[...]

Je pikt zo ongeveer de enige positieve reacties eruit ;)

Wat ik me trouwens afvraag is de batterijduur van de Asus. De MacBook is simpelweg onovertroffen met z'n 4~6 uur en de MSI komt daar (mits met 8cell accu) dicht in de buurt met plusminus 4 uur. Hoelang kan de Asus mee op 1 volle batterij?
Please geef een linkje. Ik houd het topic bij. Ik heb zelf het hele topic door gelezen en ik zie ze echt niet staan. Sterker nog er zijn nog maar 4 mensen die de laptop hebben o.i.d. en pas een paar hebben hun mening gegeven over de hitte. Alhoewel ik geen geld heb en het eigenlijk zonde is om mijn één jaar oude laptop al om te ruilen, overweeg ik het toch :P. Stiekum ben ik voornamelijk benieuwd naar het terugklokken van de proc, dat heb ik echt nergens gelezen in het Macbook topic

Op je vraag kan ik wel antwoord geven, ik haal op mijn D610 met 6 cells batterij ongeveer 4 uur. Integrated graphics scheelt ongeveer 20-30 min, daarnaast is het scherm echt een stroomvreter (dus dimmen helpt een hoop). Dus ik denk dat 5 uur en een klein beetje wel te doen moet zijn met de Asus (ook 14 inch, Ati graphics).

[ Voor 13% gewijzigd door Hoedje op 27-05-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Damsplaat schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 18:36:
W3J is zoals ik eerder schreef ongeveer 1700, enige verschil met een macbook van 1175 (80gb, 1gb, en -6%) is dan een dvdbrander en een (weliswaar hele goede) videokaart.
Naja, met die W3J heb je ook een groter scherm + een lager gewicht. En in plaats van een 55 whr accu krijg je 107 whr als je beide accu's gebruikt :9~

Maar goed, je geeft duidelijk aan dat het geen optie is, dus men hoeft de W3J niet nog een keer voor te stellen lijkt me :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167619

@ hoedje

dat heb ik gewoon op de frontpage gelezenhttp://tweakers.net/nieuws/42622/?highlight=macbook

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 167619 op 27-05-2006 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
het warmte probleem is inderdaad het enigste waar ik nog mee zit, maar ik ga ook niet een half jaar op een revisie wachten, ik hoop dat het wel los loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Anoniem: 110299 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:32:
Maar bootcamp kán idd een oplossing zijn, alleen weet niet of je dan wel de volledige capaciteiten kunt benutten aangezien Mac OS nog draait op de achtergrond!
Het is al gecorrigeerd in deze thread, maar ik wil het voor alle duidelijkheid nog eens zeker stellen: Windows draait gewoon native, op z'n eigen partitie, rechtstreeks op de hardware zoals elke andere windows laptop.

Bootcamp zorgt gewoon voor een compatibel BIOS zodat de install cd gelaunched kan worden, voor een bootloader (zoals lilo voor linux bvb) een partioneringstool, en hardware drivers voor de aanwezige hardware om die in windows te kunnen gebruiken.

Ik wordt echt mega ambetant van die zelfvoldane 'ik-weet-het-weer' flagrant incorrecte opmerkingen als waarheid gepresenteerd van mensen die de klok horen luiden maar de klepel niet weten hangen. Het doet uw eigen geloofwaardigheid zeker geen goed, en je zet mensen die minder goed op de hoogte zijn volledig op het verkeerde been.

en andere van uw opmerkingen getuigen ook van een redelijke smugness. Informeer uzelf eerst te gronde alvorens uw wijsheid te laten schijnen

Ontopic terug: voor maple en matlab zijn uiteraard ook native osx builds (voorlopig waarschijnlijk nog PPC, dus ge-emuleerd voor rosette, het kan dat UB al onderweg zijn, maar dat zal niet meer zo lang op zich laten wachten gok ik) (bij ons op de uni zijn er ook apple gebruikers die ook maple en matlab gebruiker. Maple kan ik zelfs onder studentenlicentie binnenhalen voor osx) Matlab is een vrij duur programma die we in de pc klassen moeten gebruiken. Dus de kans dat jij dat legaal gaat gebruiken is overigens heel klein denk ik zo.

Autocad is de enige reden waarvoor windows vereist is. Wat betreft het renderen: bij normale tekenprojecten zal dit weinig problemen leveren. In veel van die paketten wordt echt gerenderd op software en cpu. Zowieso is het niet realtime. Dus hoe lang het duurt maakt in feite iets minder uit. Minder vaak een scene renderen is zowieso een goede regel op iets tragere machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 16:50:
[...]

Het is al gecorrigeerd in deze thread, maar ik wil het voor alle duidelijkheid nog eens zeker stellen: Windows draait gewoon native, op z'n eigen partitie, rechtstreeks op de hardware zoals elke andere windows laptop.

Bootcamp zorgt gewoon voor een compatibel BIOS zodat de install cd gelaunched kan worden, voor een bootloader (zoals lilo voor linux bvb) een partioneringstool, en hardware drivers voor de aanwezige hardware om die in windows te kunnen gebruiken.

Ik wordt echt mega ambetant van die zelfvoldane 'ik-weet-het-weer' flagrant incorrecte opmerkingen als waarheid gepresenteerd van mensen die de klok horen luiden maar de klepel niet weten hangen. Het doet uw eigen geloofwaardigheid zeker geen goed, en je zet mensen die minder goed op de hoogte zijn volledig op het verkeerde been.

en andere van uw opmerkingen getuigen ook van een redelijke smugness. Informeer uzelf eerst te gronde alvorens uw wijsheid te laten schijnen
Ontopic terug: voor maple en matlab zijn uiteraard ook native osx builds (voorlopig waarschijnlijk nog PPC, dus ge-emuleerd voor rosette, het kan dat UB al onderweg zijn, maar dat zal niet meer zo lang op zich laten wachten gok ik) (bij ons op de uni zijn er ook apple gebruikers die ook maple en matlab gebruiker. Maple kan ik zelfs onder studentenlicentie binnenhalen voor osx) Matlab is een vrij duur programma die we in de pc klassen moeten gebruiken. Dus de kans dat jij dat legaal gaat gebruiken is overigens heel klein denk ik zo.

Autocad is de enige reden waarvoor windows vereist is. Wat betreft het renderen: bij normale tekenprojecten zal dit weinig problemen leveren. In veel van die paketten wordt echt gerenderd op software en cpu. Zowieso is het niet realtime. Dus hoe lang het duurt maakt in feite iets minder uit. Minder vaak een scene renderen is zowieso een goede regel op iets tragere machines
Als je nou het filmpje eens bekijkt waar de OS van apple en windows zomaar worden afgewisseld kan het nóóit zo zijn dat Apple OS of Windows écht afgesloten worden... Ze worden gewoon geflipped...

Maar bedankt voor de uitleg, al kwam het met een hoop arrogantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Merci!
Anoniem: 110299 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 17:25:
[...]
Als je nou het filmpje eens bekijkt waar de OS van apple en windows zomaar worden afgewisseld kan het nóóit zo zijn dat Apple OS of Windows écht afgesloten worden... Ze worden gewoon geflipped...

Maar bedankt voor de uitleg, al kwam het met een hoop arrogantie.
Die arrogantie viel ihmo best mee, je mag je best informeren voordat je dingen zo stellig zegt.
Dat filmpje is Parallels. Je kunt ook middels virtualisatie, Win XP in een venstertje draaien. Dat draait ook heel goed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat wat je ziet op het filmpje is niet hetzelfde als Bootcamp. Dat is waarschijnlijk parralels, en dat emuleert het gewoon, vandaar dat hij zo kan switchen :) Het word gewoon in os x geladen, en vervolgens op bijvoorbeeld je 2e core gehangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:Y) :O Okajjj

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 110299 op 28-05-2006 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112815

Leuke topic, ik zat zelf ook met hetzelfde probleem wat mij volgende laptop ging worden. Echter zat er in mijn lijstje alleen de Macbook of de Asus.

Na vele voor en nadelen te hebben overwogen ben ik tot conclusie gekomen dat ik voor de Asus ga.
Reden hiervan is: Prijs/kwaliteit/prestatie verhouding, 2 jaar garantie, 14 inch scherm, gewicht.

Nadelen van de Asus: De look, als je deze tenminste naast een Macbook zet.

Reden voor mij om geen Macbook te nemen:

Totale andere OS, dus ook opnieuw leren omgaan,
13,3 inch scherm is toch te klein voor mij.
Naar mij mening een slechte videokaart.
Belachelijk dat er geen DVD brander op zit.
1 jaar garantie.
Hitte probleem en onzeker hoe Apple deze oplost.
OS support niet alle software. (Bootcamp kan het wel, maar zware grafische software kan de videokaart weer niet aan)

Voordeel van de Macbook zijn de looks, bijgeleverde afstandbediening, motion sensor.

In middels heb ik al bij diverse shops een offerte aangevraagd, eens kijken wat ze mij kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175550

@ clicker;

voor welk type asus A8 heb je offertes aangevraagd?
ik heb een offerte aanvraag bij takeitnow aangevraagd voor 2x een asus a8f (als ze met een goede prijs komen bestelt m`n zus niet de dell 6400 maar de asus..)

Daniel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
laat het weten zodra je die asus binnenkrijgt, heb nog noemand op tweakers gezien die hem ook daadwerkelijk heeft. Ben benieuwd naar hoe die je bevalt.

@ Alvi, Bij de TU Delft mag je matlab en maple legaal gebruiken als student, er is namelijk een campuslicentie voor. Voor zover ik weet is die alleen voor WinXP versies.

Ik weet dat botcamp ervoor zorgt dat winXP draait, maar daarna ben je echt "on your own", en het is voor mij wel de bedoeling dat ook WLan, Bluetooth, audio etc het allemaal vlekkeloos gaan doen. Wat ik it reactie heb begrepen is dat ook allemaal niet zo'n probleem, alleen de ingbouwde webcam is nog niet aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 112815 schreef op zondag 28 mei 2006 @ 20:01:
Reden voor mij om geen Macbook te nemen:

Naar mij mening een slechte videokaart.
Voor het nodige werk met een pakket als Solidworks is die videokaart absoluut niet geschikt. Zoek dus goed uit in hoeverre de te gebruiken CAD pakketten gebruik maken van de videokaart. STa niet raar te kijken dat je uiteindelijk een veel betere videokaart nodig hebt en de Macbook dus geen optie is. De Macbook Pro heeft dat wel maar is dan ook een 500 euro duurder (hebben we het over het goedkoopste model zo even uit het hoofd). Daar betaal je dus een 500 euro alleen voor een betere videokaart (zo goed is die Macbook dus geprijsd en gepositioneerd).
Belachelijk dat er geen DVD brander op zit.
Die zit er zeker wel op, helaas alleen wel in het model dat 1300 euro kost (wat midden in je budget valt :)). Heb je weer wel een snellere core duo proc erin zitten. Een externe brander valt er altijd aan te hangen. Je moet je dus ook even afvragen of je onderweg wel dvd's wil fikken of dat het thuis ook prima kan.
Hitte probleem en onzeker hoe Apple deze oplost.
Komt maar bij een aantal Macbooks voor maar het blijft een punt van zorg. Mogelijk dat ze in nieuwere revisies het "probleem" (teveel koelpasta) oplossen.

Kijk goed in het Macbook topic in het Apple Talk forum. Daar staan inmiddels genoeg links naar reviews, het hitte probleem en informatie over die videokaart.

Als je pakketten als Solidworks e.d. wil gaan draaien kun je die Macbook vergeten netzoals de andere die een intel 945 chipset bevat. Beiden hebben een Intel videokaart die niet datgene kan leveren wat dat soort pakketten vragen. Je hebt dus de keus: een leuke Macbook kopen en geen Solidworks (en consorten) draaien of iets anders kopen met een fatsoenlijke videokaart zodat je die pakketten wel kan draaien. Dan zit je dus aan de dedicated kaarten van ATI en Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

@Damsplaat, wij hebben iets gelijkaardig maar dan alleen voor maple (studentenlicentie die op de pc van de student zelf gebruikt mag worden). Voor maple betreft het zowel de xp als de osx versie.

Matlab dient gebruikt te worden op de computers van de universiteit in de pc klassen zelf. Dat is blijkbaar gemakkelijker om de licenties te regelen. (en zo is er nog heel wat software die alleen daar kan gebruikt worden)

Maar goed, met maple kom je al een heel eind. Dat is ook best wel een krachtig pakket. Nu nog die mac kopen :p

@solidworks issues. Ja, voor heel doorgedreven en professioneel ontwerp zal een grafische kaart een goede bonus zijn. Maar dat soort paketten zijn heel erg software/cpu gericht meestal. En kunnen ook redeneren op software en cpu. Als het gaat over het redeneren van niet al te grote tekeningen of kleine projecten zal het nog wel meevallen. (waarmee ik niet wil zeggen dat een dedicated gpu zinloos is, maar je moet alles wel in de juiste context zien)
Ik maakte 10 jaar geleden al mooi ogende renders met de basic autocad op een pentium III 667Mhz met 192Mb ram en oersimpel kaartje.
Zowieso zijn 'technische renders' (ter illustratie, niet fotorealistisch) veel minder belastend.

Desnoods cluster je er achteraf nog een paar mac mini G4's aan via netwerk om distributed de renders te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsplaat
Juist de meer professionele 3D paketten doen niks met je videokaart, die renderen alles viqa de proc.
Bij sommige paketten kan er een realtime preview gerenderd worden over je videokaart, maar dit kost volgens mij meestal juist niet zoveel rekenkracht van je GPU. Alle speciale effecten worden worden voor de preview och niet gebruikt. (dit is iig zo bij bijv sketchup, volgens mij ook bij solid-works. Huisgenoot draait dat ook op z'n laptop met een integrated graphics)
Als je dan uiteindelijk renderd met brazil ofzo komt het puur op processor kracht aan.

Er zijn wel videokaarten speciaal voor 3d studio of maya, maar dei zijn ook vrij duur, enkele duizenden euro's.

Volgens mij is een videokaart in een laptop enkel voor een mooiere interface (Vista straks) en natuurlijk voor spellen nuttig. (spellen en nuttig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Maar de 950 (integrated graphics) kan alle effecten van Mac OS X en Vista juist prima aan! Dus alleen voor spellen is geen goede videokaart aan te raden (en voor sommige 3D pakketten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112815

Mits je voldoende intern geheugen neemt, ik had ergens op internet ooit een filmpje gezien, waar het afbeelden van bepaalde vensters (foto's) nog best wel schokkerig uit ziet. (als ik tijd heb, dan zoek ik nog wel eventjes de link op.)

Verder heeft de Intel kaart geen eigen geheugen, en snoept wel mooi alles van de systeem af. (Dit geldt echter minder bij de Asus, daar zit 128 MB vast op de videokaart en wordt er nog eens 128 MB van de systeem weggenomen wanneer hij deze nodig heeft)

En als laatste punt, vindt ik het toch wel leuk om in de zomervakantie een spelletje te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-07 14:58

DeFeCt

je wéét toch

Is er iemand die weet of je zelf het geheugen van de MacBook kan vervangen? Ik vind 500 euro voor 2 gig wel heel stevig aan de prijs...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Damsplaat schreef op maandag 29 mei 2006 @ 14:37:
Juist de meer professionele 3D paketten doen niks met je videokaart, die renderen alles viqa de proc.
Bij sommige paketten kan er een realtime preview gerenderd worden over je videokaart, maar dit kost volgens mij meestal juist niet zoveel rekenkracht van je GPU.
Op de universiteit waar ik stage liep was juist het gebruik van o.a. Solidworks nogal bepalend voor welke laptop ze kozen voor een zekere opleiding. De bottleneck was uiteindelijk toch echt die GPU. Er zijn toen diverse tests gedaan door iemand die er zelf mee te maken had en het bleek dat die dedicated graphics toch heel wat soepeler draaiden en beter om konden gaan met het grafisch geweld dan de standaard Intel grafische kaart. De oude laptop serie waarvoor men een vervanging zocht had zelfs betere prestaties op dat gebied dan de splinternieuwe laptop met die Intel kaart. Op alle gebieden muv de grpahics was die laptop sneller. Bij het benchmarken moest die laptop toch echt die oude veel tragere laptop voor zich laten. Met name op OpenGL gebied kon je heel duidelijk het verschil merken tussen een dedicated GPU of die Intel GPU. Nu is dit allemaal ervaring met het begin tijdperk van het Intel Centrino platform dus het kan tegenwoordig al verbeterd zijn. De Intel GMA950 van de Macbook heeft bijv. weer support voor bepaald hdtv formaat. Het grafisch geweld van Vista en MacOS X kan prima door die Intel GMA950 worden afgehandeld. Gaming is echter nog steeds geen doen. Er zijn dus kennelijk een aantal optimalisaties gedaan in die GMA950, de vraag is dan ook of dit ook van toepassing is op de nodige CAD programmatuur.
DeFeCt schreef op maandag 29 mei 2006 @ 17:54:
Is er iemand die weet of je zelf het geheugen van de MacBook kan vervangen? Ik vind 500 euro voor 2 gig wel heel stevig aan de prijs...
Zie ook het Macbook topic. Daar wordt ook aangeraden om zelf geheugen te kopen of om dit bij een Apple dealer te laten doen. Bij 2 GB aan geheugen is het dan goedkoper dan bij Apple zelf omdat die dealers het elders goedkoop in kunnen kopen. Voor 1 GB is er niet zo gek veel verschil in prijs.
Let er wel op dat je 2 dezelfde reepjes geheugen gebruikt, dat vindt die Intel GMA950 wat prettiger omdat die gebruik maakt van die bandbreedte van dat dual channel. Het kan dus zijn dat zonder dat dual channel die GMA950 te weinig bandbreedte heeft om bepaalde effecten van het OS vloeiend weer te geven.
Als je het echter allemaal zelf doet dan moet je er opzich rekening meehouden dat Apple nog wel eens moeilijk kan gaan doen met garantie (zet dan gewoon het oude geheugen weer terug ;)).

Voor MacOS X zelf geldt hetzelfde als voor Sun Solaris: hoe meer geheugen hoe fijner of het OS dit vindt. Macs varen er dus wel bij. Sterker nog, men raadt ook vaak aan om tenminste 1GB aan geheugen te nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door ppl op 29-05-2006 18:05 ]

Pagina: 1