[pc] mp3s luisteren in hoge kwaliteit

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Naar veel zoekwerk toch maar een topic openen.

Ik heb hier op mijn PC een grote collectie mp3s op hoge kwaliteit. Ik merk dat ik de laatste tijd erg veel muziek luister via mijn PC, helaas via een crappy pc-speaker setje.. Ik begin me steeds meer te ergeren aan de geluidskwaliteit. Hier wil ik dus verandering in brengen (budget rond EUR 650), maar heb wat hulp/tips nodig.

Wat ik op dit moment zelf bedacht heb is:De eerste vragen die ik op voorhand al heb is, wat is in jullie optiek de beste manier om een kwaliteits geluidkaart aan te sluiten op de versterker. Bij ac3/DTS is dit digitaal (over het algemeen), maar hoe zit dit bij een stereo signaal.

Tweede vraag is: maak ik een structurele fout in mijn opstelling. Zijn er wellicht andere/"betere" oplossingen voorhande binnen mijn budget. Ik hoor het graag van jullie.

NB Kent iemand de Xitel HiFi-link.
Is dit een mooie manier om PC en stereo-versterker te verbinden?

[ Voor 43% gewijzigd door mmedia op 14-06-2006 10:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een versterker met goede DACs: digitaal waar mogelijk. AC3/DTS van DVD's is uiteraard digitaal, maar ook de normale (stereo) muziek gaat door de digitale uitgang bij alle geluidskaarten. Overigens maakt het in dat geval niets uit wat voor geluidskaart je neemt. De kwaliteitsverschillen bij geluidskaarten zitten in 2 dingen: aantal en kwaliteit van de ADC's en fancy effectprocessoren voor spellen.

Overigens, waarom heeft die Yamaha receiver eigenlijk een video-ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Omdat je hem ook kan gebruiken om video bronnen mee te schakelen.

@ts: Bi-wiring heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Er bestaan een hoop meningen over dit onderwerp.... als je het op Hydrogenaudio.org zou vragen krijg je denk ik een redelijk consensus-antwoord. Op GoT is er wat meer diversiteit... zoals je snel zal merken in de komende reacties :)

Mijn kijk erop:

Goede kaart: alle merken die je noemt leveren met hun nieuwste producten uitstekend spul om muziek mee weer te geven. Ga je nog meer doen dan muziek luisteren? Zijn er goede drivers voor jouw OS? - kies je kaart op die features uit, niet op vermeende kwaliteitsverschillen.

Versterker: ga je meer dan 1 bron aansluiten? Anders is het te overwegen actieve speakers te nemen, die mogelijk meer dynamiek voor het geld leveren.

Bi-wired: leuk om mee te spelen, maar je geld is beter te besteden. Speakerkabels zijn voor mij de laatste (en laagste) kostenpost.

Aansluiting: gewoon analoog, stereo tulpstekkers met degelijke afscherming. De DA-omzetters in de betere audiokaarten zijn allemaal top, en met goede aansluitingen (die overigens voor pakweg een tientje te krijgen zijn) verlies je daar niets van.

edit: als je ook AC3/DTS in gebruik hebt, en dus toch al een digitale link hebt, kan je natuurlijk ook je stereo daarover sturen. Met de nieuwe DA-omzetters (ofwel van de geluidskaart ofwel van je versterker/receiver) zit daar de kwaliteitsbeperking zeker niet... spendeer zoveel mogelijk aan speakers!

[ Voor 13% gewijzigd door John_Glenn op 26-05-2006 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Tot nu toe de volgende tips:
  • DAC (digitaal-audio conversion denk ik) is belangrijk, maar is bij de produkten die ik noem niet de kwaliteitsbegrenzen
  • Digitaal aansluiten is mogelijk, mijn vraag is alleen: verwacht de receiver geen 5.1 signaal? Ik bedoel, is het geen probleem, dat het signaal maar 2 kanalen bevat?
  • actieve speakers, ik dacht dat dit actieve speakers zijn. De speakers komen iig in heel veel tests als zeer goed uit de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mmedia schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:02:
Tot nu toe de volgende tips:
  • DAC (digitaal-audio conversion denk ik) is belangrijk, maar is bij de produkten die ik noem niet de kwaliteitsbegrenzen
  • Digitaal aansluiten is mogelijk, mijn vraag is alleen: verwacht de receiver geen 5.1 signaal? Ik bedoel, is het geen probleem, dat het signaal maar 2 kanalen bevat?
  • actieve speakers, ik dacht dat dit actieve speakers zijn. De speakers komen iig in heel veel tests als zeer goed uit de bus.
Zo'n receiver kan ook perfect een 2.0 signaal over zijn digitale ingang verwerken. Vandaar dat er ook DD 2.0 bestaat. :)
En dat soort speakers zijn Passief. Immers worden ze aan zo'n receiver aangesloten. Ik snap echter niet wat het voordeel zou zijn van actieve speakers. (die hebben elk apart hun eigen versterker ingebouwd afaik.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86236

Waarom wil je een geluidskaart met goede DAC's als die yamaha reciever al DAC's voor het sp/dif signaal heeft? (neem ik even aan van wat ik zo vlug zie in de productspecificaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Anoniem: 86236 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 15:31:
Waarom wil je een geluidskaart met goede DAC's als die yamaha reciever al DAC's voor het sp/dif signaal heeft? (neem ik even aan van wat ik zo vlug zie in de productspecificaties)
Mijn redenen zijn niet echt duidelijk, soms ook puur uit onwetenheid. Daarom ben ik ook dit topic begonnen, om mijn denkfouten qua mijn oplossing aan het licht te brengen.

Wat zou jouw aanbeveling zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door mmedia op 26-05-2006 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86236

Mijn aanbeveling zou zijn op basis van de assumpties dat jouw PC een sp/dif signaal(de meeste wel) kan leveren en de Yamaha receiver ze kan converteren naar analoog, om dan alleen de receiver te kopen en speakers. De speakers moeten passief zijn, dus geen ingebouwde versterker hebben want er zit al een versterker in de yamaha receiver.
Welk merk je kiest kan ik je niet zeggen, dat is ieders persoonlijke smaak, en ik zou ook niet weten hoe die yamaha versterker met speakers klinken, en als ik het al wist hoe ik dat zou moeten uitleggen.

Nog een tip zoals eerder gezegd: laat je niet in op vreemde termen als bi-wiring, bi-amping en dergelijke. (/rant:on) Totale onzin, verzonnen voor en door audio-fundamentalisten om gebreken in hun persoonlijkheid te bedekken (/rant:off)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Surry, wilde geen verwarring zaaien door het over actieve speakers te hebben :)
Actief wil zeggen: versterker ingebouwd, en ik zat specifiek te denken aan speakers met aparte versterkers voor elke cone. Zal er niet teveel op verder gaan :)

Op zich is het gebruikelijker om inderdaad een versterker en passieve speakers te nemen, en dat geeft ook prima geluid. Ik vind het alleen altijd een enorme verspilling dat je dan geld stopt in een "schakeleenheid" met allemaal dure circuits erin om te wisselen tussen kanalen die je niet gebruikt...
Waarom trouwens een vijfkanaals AV-ding? Dan betaal je ook nog eens voor zeker drie versterkertrappen die je niet gebruikt....!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
John_Glenn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 16:55:
Waarom trouwens een vijfkanaals AV-ding? Dan betaal je ook nog eens voor zeker drie versterkertrappen die je niet gebruikt....!
Daar had ik nog niet echt rekening mee gehouden. Ik had in verscheidene reviews gelezen, dat de Yamaha een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. Vandaar. Kan je voor rond de EUR 250 dan een betere "stereo" versterker/receiver kopen? Zo ja, welke?

BTW ik gebruik op dit moment de onboard sound van een Asus A8N-SLI Premium

Op de site van Asus vind ik dit:
AI Audio (8-kanaals Audio)
De A8N-SLI heeft acht kanalen audio-output met coax en optische S/PDIF-connectoren, ontworpen om uw luisterervaring te maximaliseren. AI Audio biedt tevens “Jack Sensing” en “UAJ” functies. “Jack Sensing” detecteert automatisch eventuele incorrecte aansluitingen en waarschuwt gebruikers hiervoor. De “UAJ” functie maakt zowel input- als outputfuncties mogelijk op alle aansluitingen, en maakt daarmee een definitief einde aan de verwarring over Line-in, Line-out en Mic-aansluitingen.
Dit zou dan voldoende moeten zijn?

[ Voor 50% gewijzigd door mmedia op 26-05-2006 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja, als je met SPDIF (dwz "digitaal") naar je versterker wil is dat voldoende.

Stereo versterkers hebben geen digitale ingang doorgaans, dus in dat geval zal je een analoge verbinding moeten gebruiken. Ik weet niet hoe goed die is op dat moederbord, maar dat is een kwestie van luisteren... (soms hoor je bij onboard soundchips de activiteit van de USB poort of de harddisk door het geluid heen zoemen bijvoorbeeld).

Ik heb geen tips voor je wat versterkers betreft... bij alle grote merken kan je veilig terecht eigenlijk. Ik zou zo min mogelijk geld aan een versterker proberen uit te geven - als de volumeregelaar maar naar tevredenheid is (gevoelig genoeg enzo). Maximaal budget voor de speakers (en die kan niemand voor je kiezen :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
John_Glenn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:30:

Stereo versterkers hebben geen digitale ingang doorgaans, dus in dat geval zal je een analoge verbinding moeten gebruiken. Ik weet niet hoe goed die is op dat moederbord, maar dat is een kwestie van luisteren... (soms hoor je bij onboard soundchips de activiteit van de USB poort of de harddisk door het geluid heen zoemen bijvoorbeeld).
Wat heeft je voorkeur:
- nieuwe geluidskaart en analoog naar stereo versterker
- onboard sound en digitaal naar 5.1 versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik heb geen harde meetgegevens om een voorkeur aan op te hangen, eerlijk gezegd. Geen idee hoe goed zo'n AC3-decoder in die Yamaha receiver is als je er stereo PCM heen stuurt.

Subjectieve keuze: geluidskaart + analoge link.

...omdat ik het fijn vind dat een goede geluidskaart je veel controle geeft over het hele gebeuren. En omdat ik zeker weet dat dit kwalitatief een goede oplossing is (maar ik beweer dus niet dat het andere geen goede oplossing is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Keus voor de receiver heb ik nu beperkt tot 2:
  1. Onkyo TX-SR503E
  2. Marantz SR4600
Ik ga mijn receiver dus voornamelijk voor audio/stereo gebruiken. Welk van deze twee verdient dan de voorkeur en waarom?

edit:
Of moet ik voor een stereo-versterker gaan, ben al wel op zoek, maar echt veel modellen worden er door Denon, Onkyo, Yamaha, Marantz niet gemaakt. Of zie ik dit verkeerd. Ook de threads op tweakers.net spreken veelal over A/V-receivers.

[ Voor 25% gewijzigd door mmedia op 07-06-2006 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutalbasterd
  • Laatst online: 15-05 14:58
Het ligt er vooral aan wat je er mee doet, veel stereo --> stereo versterker,
veel films en/of games met surround sound --> surround receiver.

Voor het budget van een redelijke surround receiver kun je een goede stereo versterker kopen.
Meer "bang for the buck" om het maar zo te zeggen.

Voor <400 euro kun je een erg goed stereo versterker kopen (NAD C-320BEE of Rotel RA-04) maar voor dat zelfde bedrag heb je een budget surround receiver.

vb set: NAD C-320BEE (399) + Wharfedale diamond 8.2 (169 per paar) + kabels (32)= 600,-

[ Voor 17% gewijzigd door brutalbasterd op 07-06-2006 17:41 ]

This message was deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Kijk ook eens naar de Harman Kardon HK 3380 stereo receiver.
Vind hem persoonlijk een erg fijne klank geven!
(goedkoop is die echter niet echt) :p

[ Voor 5% gewijzigd door answer_man op 07-06-2006 17:39 ]

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3747

niet om je om te praten, maar ik heb vorige week bij Correct een H/K AVR-130 gekocht met 2 Klipsch SB-2 bookshelfs, en ben verbaasd over de kwaliteit van dit geheel. Ik was in totaal €508 kwijt.
Nu kan je die H/K met gemak vervangen door een Marantz SR4600/5500 of een Denon AVR1905 natuurlijk. Wat speakers betreft: ga toch eens luisteren naar die Klipsch dingen. Ik weet natuurlijk niet of ze beter/duurder/lelijker/whatever zijn dan die Klipschen, maar ik heb 79€ /stuk betaald, fyi.

boeiuh dat het een AVR is lijkt me trouwens, ipv gewoon stereo. Geloof niet dat het kwaliteitsverschil zó hoorbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 3747 op 07-06-2006 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

In de handleiding van mijn Quad 12L's wordt het aanbevolen, en wel om de volgende reden:
Using separate cables for treble and bass units reduces intermodulation effects and improves headroom and clarity.
Als er 1 fabrikant is waarvan ik het geloof is het Quad wel, zeker omdat ze bijv. zeggen dat het bij rear-speakers meestal overbodig is. En ze zijn ook een van de weinige fabrikanten die niet ultra dure kabels aanraden (ze zeggen alleen een redelijke dikte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Dwarfwhales :P zijn dus 225 per set (bij Hermes, dus vast goedkoper te krijgen). Mwoah, da's wel dezelfde prijsrange. Volgens mij ontlopen ze elkaar kwalitatief ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutalbasterd
  • Laatst online: 15-05 14:58
169 euro dus
218 voor de vloerstaande 8.3

Edit-

Goede luidsprekers voor de prijs, zeker nu ze zo afgeprijsd zijn. Door What hifi nog steeds als een van de beste luidsprekers voor het geld omschreven.

Zelf heb ik ze ook en ben erg tevreden moet ik zeggen, het enige dat ik wel heb op te merken is dat je een aardig stevige versterker nodig hebt om ze aan te sturen rendement is 86dB.
Maar voor de rest een best of budget luidspreker

[ Voor 141% gewijzigd door brutalbasterd op 07-06-2006 18:07 ]

This message was deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
brutalbasterd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 17:49:
169 euro dus
Wharfedale 8.3 is zeker ook een optie. Als ik het goed begrijp zijn dit klassiekers?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:21

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Waarom niet tweedehands? Dan ben je meestal goedkoper uit, of je krijgt meer waar voor je budget.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
mentalmadnizz schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 18:06:
Waarom niet tweedehands? Dan ben je meestal goedkoper uit, of je krijgt meer waar voor je budget.
Via marktplaats? Of zijn hier goede specifieke sites voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hear.nl heeft een 2de hands sectie (onderaan de pagina kan je zoeken). Of markt.hifi.nl. Of op fora zoals htforum.nl en hififorum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 18:25:
hear.nl heeft een 2de hands sectie (onderaan de pagina kan je zoeken). Of markt.hifi.nl. Of op fora zoals htforum.nl en hififorum.nl
Thanks, ga ik zeker aandacht aan besteden. Die Wharfedale Diamond 8.3 lijkt me zeker een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 19:35
John_Glenn schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:30:

Ik heb geen tips voor je wat versterkers betreft... bij alle grote merken kan je veilig terecht eigenlijk. Ik zou zo min mogelijk geld aan een versterker proberen uit te geven - als de volumeregelaar maar naar tevredenheid is (gevoelig genoeg enzo). Maximaal budget voor de speakers (en die kan niemand voor je kiezen :)).
offtopic:
over die usb poort activiteit die je kunt horen: is dit niet aanwezig bij gebruik van een digitale aansluiting? Ik zit er aan te denken om mn laptop digitaal aan te sluiten...en aangezien de kans op storing in het geluid natuurlijk wat groter is bij een laptop (ik hoor ook wat ruis) zou het wel mooi zijn als spdif uitkomst biedt :)

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 07-06-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Laatst online: 07-05 16:18

Cybje

First Post!

mmedia schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 17:07:
Daar had ik nog niet echt rekening mee gehouden. Ik had in verscheidene reviews gelezen, dat de Yamaha een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft. Vandaar. Kan je voor rond de EUR 250 dan een betere "stereo" versterker/receiver kopen? Zo ja, welke?
Ik heb toevallig een paar dagen terug een Cambridge Audio Azur 340A voor mijn vriendin gekocht. Dit is een stereo integrated amplifier voor 330 euro. Als je 330 euro nog onder rond de 250 vindt vallen, dan zou ik zeker eens naar deze versterker kijken. Het ding is vele malen beter dan Yamaha versterkers die ik heb gehoord en ook beter dan veel andere duurdere versterkers. Zoek ook maar eens naar reviews.

Ik ben niet makkelijk qua geluid, maar ik vind 'm zeker erg goed klinken. Kijk overigens niet naar het relatief lage vermogen van deze versterker. Het ding stuurt speakers stukken beter aan dan bijvoorbeeld een Sony van 2x100W.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 21:08

voodooless

Sound is no voodoo!

Je kunt voor 250 euro altijd een betere stereo amp van een HT amp voor het zelfde geld. Als je even nadenkt is dat ook wel logisch: er is in verhouding meer geld voor minder onderdelen!

Ik zou gewoon een mooie geluidskaart halen (ESI juli@, M-audio kaartje), een leuk stel speakers en een mooie stereo amp.

Vergeet biwiring. Dat kan altijd nog als je denk dat het zinvol is. Ik zou me er zeker niet op focusen en er ook geen geld aan uitgeven. @Koeitje: Helaas moet ik je teleurstellen, het verhaal van Quad is echt onzin!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 19:27:
Je kunt voor 250 euro altijd een betere stereo amp van een HT amp voor het zelfde geld. Als je even nadenkt is dat ook wel logisch: er is in verhouding meer geld voor minder onderdelen!

Ik zou gewoon een mooie geluidskaart halen (ESI juli@, M-audio kaartje), een leuk stel speakers en een mooie stereo amp.

Vergeet biwiring. Dat kan altijd nog als je denk dat het zinvol is. Ik zou me er zeker niet op focusen en er ook geen geld aan uitgeven. @Koeitje: Helaas moet ik je teleurstellen, het verhaal van Quad is echt onzin!
Als het onzin is maakt het me toch niet uit, wat is een paar euro aan kabel nou :? (ik heb hier geen MIT kabels aan hangen ofzo :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, als je je er beter bij voelt en het kost niks, dan waarom niet natuurlijk ;) Kwaat kan het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
brutalbasterd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 17:49:
169 euro dus
Ik heb de Wharfedales 8.3 besteld voor EUR 218. Nu nog een receiver, maar wellicht is een versterker idd een beter idee.

Die Cambridge Audio 340A lijkt mij idd een heel mooie optie. Alleen vraag ik mij twee dingen af:
  1. Te weinig vermogen wellicht? Zeker voor de speakers die ik heb?
  2. De belangrijkste audio-input komt van mijn geluidskaart, is een dergelijke versterker dan geschikt?
Azur 340A
Power Output: 40 watts into 8 Ohms
50 watts into 4 Ohms
Input Impedance: 40k Ohms
Loudspeaker Impedance: 4 to 8 Ohms
Line: 380mV
Phono (using optional phono stage): 1.75mV
Total Harmonic Distortion (into 8 Ohms 80% rated power): 0.01%THD @ 1kHz
0.09% THD @ 20kHz
Frequency Response: 5Hz – 50 kHz @ < 1dB
Bass: +/- 7dB @ 80Hz
Treble: +/- 7dB @ 20kHz
Signal to Noise Ratio (No weighting): 92dB
Slew Rate (into 8ohms): +/- 20 V/uS
Max. Power Consumption: 345 watts
Dimensions (mm): 430 x 310 x 70
Weight: 6.2 kg/15.4 lbs

[ Voor 69% gewijzigd door mmedia op 08-06-2006 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij kan neit digitaal aangestuurd worden, maar gewoon jackplug -> 2xRCA kabel kan gewoon. Ik heb zelf de 540A V1( 10Watt per kanaal meer dan de 340) en dat levert zeker wel genoeg volume om een woonkamer te vullen. Even op kieskeurig zoeken en je kan wel een 540A krijgen voor het geld wat je voor een 340A betaald in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Hij heeft denk ik niet te weinig vermogen, of je moet wat zwaardere speakers hebben, zoals de B&W 800 series. Die mag je toch wel bi-ampen met 4 flinke versterkerkanalen :P En hij kan wel flink hard hoor :)

Geluidskaart heeft hij geen problemen mee. Het ding staat hier ook alleen op een computer. Enige puntje is mogelijk het gemis van een digitale ingang. Aan de andere kant is deze versterker beter dan de gemiddelde versterker die een D/A convertor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Cybje schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 16:47:
Geluidskaart heeft hij geen problemen mee. Het ding staat hier ook alleen op een computer. Enige puntje is mogelijk het gemis van een digitale ingang. Aan de andere kant is deze versterker beter dan de gemiddelde versterker die een D/A convertor heeft.
Is het een nadeel dat ik alleen analoog kan aansturen?
Zijn er stereoversterkers op de markt met digitale ingangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

mmedia schreef op donderdag 08 juni 2006 @ 17:48:
[...]

Is het een nadeel dat ik alleen analoog kan aansturen?
Zijn er stereoversterkers op de markt met digitale ingangen?
Het kan nadelen hebben en voordelen. Als je geluidskaart een erg slechte DAC heeft, heeft een versterker vaak een betere DAC en dus geeft digitaal aansluiten een beter geluid. Aan de andere kant vervang je niet zomaar even snel de DAC in je versterker, terwijl je geluidskaart wel makkelijk te vervangen is. Dus je kunt het geluid ook op een goedkopere manier verbeteren. En mijn ervaring is dat goedkope versterkers van zo rond de 200-300 euro vaak geen fantastische DAC hebben.

Ik denk dat er wel stereo versterkers bestaan met digitale ingangen, maar ik ben ze zelf niet zo 1-2-3 tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is jouw definitie van een 'goedkope' versterker, Cybje? Zo'n Hakkietakkie ding? OF noem jij een Denon of H/K van 600-800€ ook al goedkoper? Zomaar benieuwd hoor, geen kritische vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 3747 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 11:19:
wat is jouw definitie van een 'goedkope' versterker, Cybje? Zo'n Hakkietakkie ding? OF noem jij een Denon of H/K van 600-800€ ook al goedkoper? Zomaar benieuwd hoor, geen kritische vraag.
En mijn ervaring is dat goedkope versterkers van zo rond de 200-300 euro vaak geen fantastische DAC hebben
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij heeft 'm snel aangepast!!!! de smiecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Cybje schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 10:07:
[...]

Het kan nadelen hebben en voordelen. Als je geluidskaart een erg slechte DAC heeft, heeft een versterker vaak een betere DAC en dus geeft digitaal aansluiten een beter geluid. Aan de andere kant vervang je niet zomaar even snel de DAC in je versterker, terwijl je geluidskaart wel makkelijk te vervangen is. Dus je kunt het geluid ook op een goedkopere manier verbeteren. En mijn ervaring is dat goedkope versterkers van zo rond de 200-300 euro vaak geen fantastische DAC hebben.
Maar ik neem aan dat een Creative, Terratec of M-Audio een goede DAC aan boord heeft. Dan zou ik dus prima analoog door kunnen geven, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Non Plus Ultra: ik heb 'm helemaal niet snel aangepast. Versterkers onder de 200 euro zijn bij mij meestal speelgoed. Daarboven is goedkoop. En vanaf een euro of 1000 is wel normaal. Maar als een versterker van 100 euro beter klinkt dan een van 5000 euro, koop ik die van 100 natuurlijk :P

Creative ken ik niet goed. Ik heb vooral Terratec en M-Audio gehad. Vooral M-Audio is erg goed, maar Terratec vind ik iets beter als je je geluidskaart niet professioneel gebruikt. Terratec heeft naar mijn ervaring vaak net iets meer mogelijkheden in de drivers. Dan kun je inderdaad prima analoog werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Cybje op 09-06-2006 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cybje schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:01:
Non Plus Ultra: ik heb 'm helemaal niet snel aangepast.
Had ik er misschien toch een smiley bij moeten zetten? Bij deze: :) :P ;)
Versterkers onder de 200 euro zijn bij mij meestal speelgoed. Daarboven is goedkoop. En vanaf een euro of 1000 is wel normaal. Maar als een versterker van 100 euro beter klinkt dan een van 5000 euro, koop ik die van 100 natuurlijk :P
onder de 200 euro.... kan inderdaad niet veel zijn oha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Laat Creative liever links liggen als je geluidskwaliteit wil. De Xfi is een stap vooruit, maar persoonlijk vertrouw ik dat ding voor geen meter ;)

Terratec had leuk spul, maar sinds de Aureon 5.1 space en 7.1 sky hebben ze ook alleen nog maar meuk verkocht :( Dus als je Terratec wil, koop dan een van deze twee ;)

M-audio had en heeft nog steeds prima spul. Drivermogelijkheden heb je imho toch niet nodig als je van muziekkwaliteit houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Mijn voorkeur gaat uit naar M-Audio. Nu is er de M-Audio Revolution 7.1 en 5.1. Ik ben zoals duidelijk is op zoek naar mooi stereo geluid. 5.1 of 7.1 is dus niet echt belangrijk. Mijn vraag:

Is stereo signaal uit M-Audio Revolution 5.1 gelijk aan die van 7.1?

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 09-06-2006 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 12:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bedenk bij de keuze van de geluidskaart dat je de mogelijkheid wilt (ja, dat wil je) om ASIO drivers te gebruiken. Je kaart moet dit ondersteunen. (kernelstreaming is misschien ook goed)

Met asio drivers omzeil je de windows k-mixer volume regeling en dit maakt significant uit voor de geluidskwaliteit.

Bedenk ook of je misschien niet liever Foobar2000 gebruikt in plaats van mediaplayer. Misschien dat het voor MP3 niet zo heel veel uitmaakt

Ik heb er zelf ook mee lopen spelen (M-audio transit USB op een laptop) met hele leuke resultaten (= behoorlijk goede kwaliteit voor een computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157535

je kunt ook gewoon je on-board kaartje houden en dan bijv een 2e hands Musical Fidelity dac erbij halen (+ - 150-). Daarnaast zou je dan een 2e hands stereo ampje rond de 2-300 kunnen kopen met een slechte dac die dan eigenlijk toch overbodig word omdat je al een goede Musical Fidelity dac hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:45:
je kunt ook gewoon je on-board kaartje houden en dan bijv een 2e hands Musical Fidelity dac erbij halen (+ - 150-). Daarnaast zou je dan een 2e hands stereo ampje rond de 2-300 kunnen kopen met een slechte dac die dan eigenlijk toch overbodig word omdat je al een goede Musical Fidelity dac hebt.
Dat zou mijn keuze ook zijn.

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Indoubt schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:51:
Met asio drivers omzeil je de windows k-mixer volume regeling en dit maakt significant uit voor de geluidskwaliteit.
Je kan de 1bit random dither die k-mixer toevoegt niet horen. Er is weinig mis met ditheren, en k-mixer moet wel ditheren aangezien het meerdere streams tegelijkertijd toelaat. De enige reden dat mensen k-mixer bypassen is dat het nogal irritant is als je maar 1 stream hebt en die nog steeds gedithered wordt, zodat je geen bitperfecte kopieen over je digi-uit kan maken, en ook geen DTS-CDDA enzo kan afspelen. Voor gewoon luisteren via een goede installatie is het geen probleem.
deepspace schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 12:32:
Laat Creative liever links liggen als je geluidskwaliteit wil. De Xfi is een stap vooruit, maar persoonlijk vertrouw ik dat ding voor geen meter ;)
Sterk argument :D
Volgens mij is er niet zoveel mis met die X-Fi (degelijke review: zie digit-life), maar als je alleen muziek wil luisteren is het een te dure kaart. De meeste features waar je voor betaalt zijn vooral gamer-gericht.
mmedia schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 13:23:
Is stereo signaal uit M-Audio Revolution 5.1 gelijk aan die van 7.1?
Kan nergens de precieze gegevens vinden (welke chips etc) maar iig zit er dezelfde DSP op, een Envy 24HT, en de specs die de fabrikant vermeldt zijn vergelijkbaar voor beide. Lijkt me een goede koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Indoubt schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 16:51:
Bedenk bij de keuze van de geluidskaart dat je de mogelijkheid wilt (ja, dat wil je) om ASIO drivers te gebruiken. Je kaart moet dit ondersteunen. (kernelstreaming is misschien ook goed)
Ja dit kan hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Kent iemand de Xitel HiFi-link.
Is dit een mooie manier om PC en stereo-versterker te verbinden?

Ik heb op dit moment een M-Audio 5.1 besteld, die ik via een JACK-2TULP kabel ga verbinden met mijn stereo. Is dit een slechtere oplossing dan via Xitel produkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43
Je kunt beter de M-Audio middels optisch kabeltje aan je versterker knopen. Die M-Audio is namelijk volgens mij bitperfect.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Breepee schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:13:
Je kunt beter de M-Audio middels optisch kabeltje aan je versterker knopen. Die M-Audio is namelijk volgens mij bitperfect.
Ok, maar mijn Cambridge Azur 340a heeft geen digitale ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43
Dan nog heeft die M-Audio volgens mij betere DACs, maar dat zou je even uit moeten zoeken.

Ik zou sowieso eerst beluisteren wat je hebt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Breepee schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 10:20:
Dan nog heeft die M-Audio volgens mij betere DACs, maar dat zou je even uit moeten zoeken.
Correct me if I'm wrong, maar als een versterker geen digitale ingang heeft, dan heeft deze toch ook geen DAC aan boord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mmedia schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 11:56:
Correct me if I'm wrong, maar als een versterker geen digitale ingang heeft, dan heeft deze toch ook geen DAC aan boord?
You're not wrong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

... betere DACs dan die Xitel wordt er dus ook bedoeld :)
Ik zou het ook bij die Revolution houden, gewoon goed analoog aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yep, gewoon afgeschermde kabel ertussen voor de zekerheid. Profigold heeft wel spul wat goed betaalbaar is, misschien hebben ze ook 3.5mmjackplug naar 2xrca :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 14 juni 2006 @ 13:04:
Yep, gewoon afgeschermde kabel ertussen voor de zekerheid. Profigold heeft wel spul wat goed betaalbaar is, misschien hebben ze ook 3.5mmjackplug naar 2xrca :)
Precies, ben idd nu nog opzoek naar een mooie 3,5mm Jack <=> 2xRCA Tulp Male kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door mmedia op 14-06-2006 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 15:03
Ik heb mijn kabels (oa 3,5mm jack naar 2x tulp male) besteld op www.electronica-online.nl
Best goede kabels, zeker voor zo een prijs.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 157535 schreef op vrijdag 09 juni 2006 @ 17:45:
MF is overpriced. Het DAC spul van rond de 200 euro is niet geweldig. Zelf ben ik ook op zoek geweest naar een DAC en, deels omdat ik al goeie ervaringen met Arcam heb, heb ik een Arcam DAC voor 100 euro op de kop getikt. Net ding en klinkt erg goed; zeker voor bij de PC ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klik

Weet niet wat de afstand is, maar op lange afstand en langs je pc zou ik afgeschermde gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
M-Audio Revolution 5.1 is binnen, werk nog steeds met erg crappe stereo speakertjes. Maar ongelooflijk, ik hoor nu al zoveel verschil vergeleken met onboard geluid... Geweldig, dit belooft nog wat.

[ Voor 3% gewijzigd door mmedia op 15-06-2006 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt nu de 340A?

Heb je al speakertjes op het oog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 00:07:
Je hebt nu de 340A?
Heb je al speakertjes op het oog :)
Nee, ook de 340A moet nog geleverd worden.
Ik heb twee Wharfedale Diamond's 8.3 voor in totaal EUR 220,- op de kop weten te tikken. Die komen ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gaat igg lekker klinken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upp3rd0G
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Naar mijn mening is de enige manier om hifi-verantwoord (voor zover mogelijk) naar muziek uit je pc te luisteren door het signaal digitaal uit de stoorbron genaamd pc te transporteren naar een DA-converter. De DA-converters op een geluidskaart vallen in het niet bij de kwaliteit van een "echte" DA-converter. Ikzelf maak gebruik van de Denon DA-500 dac, maar de Behringer is ook erg goed (en goedkoop voor een dac).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Upp3rd0G, het is echt niet nodig om voor dit bericht een maanden oud topic te kicken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa001
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-10-2024
ik heb net m'n Marantz SR-8001receiver binnen, wil deze aansluiten op mijn pc om mijn FLAC-files af te spelen.
Hoe kan ik het best van m'n pc naar m'n Receiver gaan.
PCkaart is een Audigy 2 van creative.
afstand ong 4-5m.
Moet ik beste een andere kaart kopen? welke dan?

[ Voor 11% gewijzigd door malinwa001 op 14-11-2006 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Welke Audigy 2? Er zijn verschillende uitvoeringen.

Anyway, achterop je receiver (als dit 'm is > http://us.marantz.com/SR8001_Large_Rear.jpg ) stikt het werkelijk van de aansluitingen. Als het de uitvoering is met 3 mini stereo jacks (voor links & rechts, achter links & rechts, center en sub) dan ben je het beste af met 3 kabels - elk een mini stereo jack > 2 tulpstekkers, en dan moet je ze achterin pluggen bij 7.1 channel in - maar je maakt dan maar van 5.1 geluid gebruik. Je hebt dan wel een rotzooi met kabels.

Als je een Audigy hebt met S/PDIF (via coax of optisch) is 1 kabeltje voldoende (en die gaat dan van je geluidskaart naar Digital In). Maar zoals gezegd, dat ligt aan het model.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoozer op 14-11-2006 12:40 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon SPDIF aansluiten, en Foobar gebruiken met high-quality upsampling.

Check gewoon effe het topic en andere topics. Welke keuzes nodig zijn bij het aansluiten PC aan receiver voor beste kwalteit zijn al vaak zat in verschillende topic langsgekomen.

[ Voor 55% gewijzigd door voodooless op 14-11-2006 13:44 ]

Pagina: 1