[Testcase] ixus vs autos

Pagina: 1
Acties:
  • 702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111708

Topicstarter
Mijn eerste testcase op GOT. Foto's genomen met een Canon digital ixus 700 op auto stand en volgens mij was dat m'n eerste blunder, want kleuren, contrast en helderheid zijn totaal niet naar wens. Ik heb dit met photoshop enigzins aangepast maar nog steeds niet super.
Erg moeilijk om foto's te krijgen waarop de donkere autos een beetje zichtbaar zijn.
Misschien was het te zonnig?
Volgende keer de manuele (macro) stand eens proberen

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1761s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1764s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1765s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1767s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1768s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1773s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1778s.jpg

Laat het commentaar maar komen, ik wil graag wat betere foto's volgende keer maar kan nu moeilijk zeggen wat er mis is met deze foto's

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 111708 op 08-05-2006 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:24
De auto stand heeft niets met auto's te maken ;)
Voor de rest vind ik de foto's wat overbelicht er uit zien. Het gras en de auto's gaan nog wel maar die lucht :/

offtopic:
Die auto'tjes lijken verrekt veel op een BMW 3serie E30 als je naar de acterkant kijkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 08-05-2006 08:29 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier een foto enkel geresized:

Afbeeldingslocatie: http://www.2pk.be/testcase/img_1764sa.jpg

De lucht was erg heiig die dag dus erg wit.
Deze foto geeft duidelijk het probleem aan, de auto's worden een zwart vlak.
Kan me niet voorstellen dat de ccd het niet trekt dus moet een instelling zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 111708 op 08-05-2006 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 18:05
Even 2 puntjes (de basis):

- Als je door de knieën gaat dan geeft dat een indrukwekkender/impossanter beeld
- Je staat tever weg van de wagens waardoor er teveel onnodige omgeving wordt meegepakt. Extra landschap hoeft niet erg te zijn, maar in jouw geval is de omgeving niet erg interessant.

Vervolgens zou je de kleuren wat sprekender kunnen maken; en zorgen dat de reflecties geminimaliseerd worden. Dat laatste kan door een pola te gebruiken en/of de wagens beter plaatsen t.o.v. de zon.

[ Voor 54% gewijzigd door Silent Thunder op 08-05-2006 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:44
Ik vind het meer foto's die je op zo'n autoforum neerzet. Compositie is bij elke foto bijna hetzelfde ( auto's in hete midden ) En ze worden daarom al snel saai. De kleuren zijn ook een beetje flets, het had sprekender gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 11:21
Even een paar opmerkingen in het algemeen:
- Je onderwerp, de auto's, staan op alle foto's in het midden, dit maakt de compositie nogal saai
- Je zou een andere witbalans kunnen kiezen voor sprekendere kleuren, in dit geval zou ik denken 'zonnig'
- Er lijkt een beetje een waas over je foto's te hangen, deze kun je verwijderen met de levels in photoshop, of speel eens een beetje met curves.
- De macro stand gaat je niet helpen bij de belichting, deze is bedoeld om van zeer kleine afstand te focussen.
- De serie zou heel wat spannender zijn als je wat detail opnamen van de auto's zou maken, wat mij betreft zijn alle foto's nu inhoudelijk gelijk.

Vooral blijven oefenen, je zult zien dat de verbetering dan vanzelf komt.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik "Macro" noem is de manuele optie van deze camera, macro is een onderdeel van dit menu.
Binnen het manuele gedeelte kan ik inderdaad "sunny" kiezen en de iso vastleggen.

Deze foto's (of de volgende) zijn bedoeld om op een forum te zetten maar het is inderdaad te/erg saai. De inhoud kan inderdaad beter. Binnenkort nieuwe foto sessie, dan doen we er nog een witte lotus bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 111708 op 08-05-2006 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:08
Macro wil (ook op de ixus) zeggen dat je de focus erg dicht bij de lens legt. Als iedereen voor manuele instellingen andere, al bestaande termen gaat gebruiken loopt communicatie behoorlijk mis.

Verder zijn dit nogal saaie foto's. Probeer wat "gekkere" foto's, ga eens wat dichter bij de auto staan. probeer niet enkel foto's van het geheel te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 08-05-2006 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:17

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Sorry, ik vind dit een hoog "plemp me auto neer en loop er een rondje omheen met de camera"-gehalte hebben.....

Dat het op een heiïge dag niet optimaal is kan ik me voorstellen, maar je kunt wel iets meer moeite doen om een enigszins boeiende compositie te maken. Daarnaast neem ik aan dat de auto's op eigen kracht kunnen rijden, zodat je ze ook tussen 2 foto's door kunt verplaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb inmiddels al een aantal keer wat autoshoots gedaan, de ene keer wat sneller als de andere keer, maar kan je alvast een paar tips geven.
  • Maak in ieder geval gebruik van 2 of meerdere omgevingen op je foto's. Het is leuk dat jij rondom de auto loopt, maar de auto's verrijden naar andere locaties maakt het nog leuker.
  • Daarnaast moet je proberen om de auto zo goed als beeldvullend te krijgen, naar verhouding is het onderwerp (de auto) nu erg klein uitgevoerd. Heiiige dagen zijn daar geen excuus voor.
  • Probeer daarnaast details mee te pakken, de nieuwere maserati heeft mooie velgen, de andere weer een aardig front.
  • Probeer bepaalde lijnen te accentueren, speel met het groene van het gras en het blauwe van de auto, etc :)
Zomaar een paar puntjes die in me opkomen. Een foto als deze, deze of deze geven ondanks de niet geweldige setting een veel leuker beeld van de auto :) Ik heb hooguit bij de laatste foto wat gespeeld met de kleurtjes, de andere twee komen na een level en color behandeling zo uit de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Ik vind ze idd wat flets, en met jouw goedkeuren heb ik er twee uitgekozen en lichtelijk bewerkt in PS:

Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/3354/img1761s5cn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img77.imageshack.us/img77/143/img1773s5uf.jpg

Enkel met Levels gespeeld, dus zo moeilijk is het niet om er iets van te maken.
Het heiïge blijf je in zekere zin houden, maar je platen worden zo wel een stuk sprekender.
Verder heeft iedereen al wel gezegd wat ik ook van de foto's vind: een hoog informatief gehalte. Voor wat kiekjes op een forum voldoet het wel, maar voor een testcase hier op GoT moet je toch wel met wat meer aan komen zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Acolyte op 08-05-2006 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Erg interesante tips en allen terecht vind ik. Ik ga proberen de volgende showcase wat interessanter te maken, zodra zich de kans weer voordoet ga ik ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Ben je ook lid van de Maserati Club Holland btw? :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je de auto's, zoals al een aantal keer gezegd, vol in beeld had genomen, dan was je ook al een hoop van die felle, nu overbelichte, lucht kwijt geweest :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat misschien ook een leuke tip is als toevoeging. Maak foto's van objecten in hun natuurlijke omgeving. Een auto hoort niet thuis op gras maar op asfalt, alhoewel... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het hele detail gebeuren was nog niet in me opgekomen maar moet met deze auto's zeker lukken.

Die van een natuurlijkere omgeving is inderdaad een goed idee, alhoewel, anthraciet grijze auto's op asfalt, werkt dat een beetje? Dan moet er toch iets interesants op de achtergrond staan of niet?

offtopic, maseratie club, aanvraagformulier is een week geleden de de deur uit gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
Zonde, het zijn juist zulke leuke auto's. Ga er veel dichter op zitten, speel met de lichtinval op de lak, pak details als een velg, trek de motorkap open (masers hebben best een leuke motorruimte met die glimmende buizen en rode onderdelen. Mits schoon natuurlijk!). Pak een leuke achtergrond; grijs asfalt wil prima bij een zwarte/antraciete auto, de lucht en enkele onderdelen als achterlampen etc. zorgen wel voor een beetje kleurafwisseling. Verander van perspectief want al jouw platen zijn gewoon al lopend om de auto vanaf kijkhoogte genomen. Ga door de knieën, ga ergens op een dak of balkon staan om ze van bovenaf te kunnen fotograferen etc. etc. Er komen dan wel een paar veel leukere platen uit rollen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij is effe naar de spuiter, zaterdag is ie terug, effe wassen en dan ga ik denk ik de volgende poging wagen. Heb al veel getest met de instelling van de ixus en dat scheelt ook al wat.
Pagina: 1