Welke laptop om MP3 af te spelen

Pagina: 1
Acties:
  • 637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175338

Topicstarter
Binnenkort ga ik in een "stadion" fungeren als speaker. Uiteraard hoort daar ook muziek bij. Ik heb ongeveer 50 Gb aan MP3's op een externe harde schijf staan. Wat ik nu zoek is een zo simpel mogelijke laptop waarmee ik die MP3's kan afspelen. Ik zal dus de harde schijf via USB moeten aansluiten op de laptop en de laptop zal worden aangesloten op de geluidsinstallatie.
De laptop zal nergens anders voor worden gebruikt. De accuduur is minder belangrijk omdat ik 220V kan gebruiken.
Als sofware om de MP3's af te spelen gebruik ik MediaMonkey of MP3 tunes V2.
Aan welke eisen moet een dergelijke laptop voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 21:24

potatox

unz unz unz

Tja.. als ie als enigste mp3's moet afspelen via usb lijkt me een laptop met usb en koptelefoon uitgang voldoende.. voor de rest maakt het natuurlijk niet zo veel uit. zelfs een oude usb 1.1 verbinding moet nog genoeg zijn lijkt me.. kan dus eigenlijk met elke laptop, hoe goedkoop je em ook maakt.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alles boven de 200MHz met audio uitgang en USB voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Lichtelijk offtopic, maar ik ben bang dat je een ander (belangrijker) issue over het hoofd ziet, het betalen van royalties voor het spelen van muziek in openbare gelegenheden, heb je daar al aan gedacht?

Elke laptop trekt dit inderdaad, alleen de HD grootte zal een (makkelijk oplosbaar) struikelpunt zijn, want die zijn in het algemeen in laptops nog niet zo groot. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 05-05-2006 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Het is wel lekker maar niet verplicht een USB 2.0 verbinging. Gaat het lekker snel. Maar voor de rest is het wel handig dat je minimaal 512 hebt met een beetje geluidskaart. Maar die geluidskaart kan ook via PMCIA

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maar voor de rest is het wel handig dat je minimaal 512 hebt
512 wat ? MHz. GHz. Bits RAM :?

Ik neem aan dat je het over RAM hebt, 512MB ram heb je voor alleen MP3's echt niet nodig.

Edit : Was het woordje 'niet' vergeten, ik denk dat samen met het OS zoals win98 zelfs 128MB RAM meer dan voldoende zal zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 05-05-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-04 11:22

ram.con

non-profit ram

In ieder geval een tip uit ervarging: geef je mediaplayersoftware een ietsje pietsje hogere prioriteit (taakbeheer ed...) bij het afspelen voor zo'n groot publiek. Ik heb een keer voor 400 man iets dergelijks gedaan (moest een goede overzichtelijke mediaplayer hebben die snel bediend kon worden, en ik had geen zin hiervoor speciale hardware te kopen dus dacht, neem een laptopje+iTunes/winamp/whatever) en op een gegeven moment, zelfs zonder dat ik enorm aan het multitasken was tijdens het afspelen, sloeg het ding even een halve seconde over. Publiek vreemd kijken.... ach ja.

Je OS beschouwd muziek afspelen normaliter niet als topprioriteit, dus dit kan gebeuren. En dat is niet zozeer afhankelijk van of je laptop snel is, zoveel kracht kosten MP3'tjes niet. Dus in feite is, zoals gezegd, bijna elke laptop geschikt, mits je in ogenschouw neemt dat het geen dedicated hardware is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

PilatuS schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:07:
[...]

512 wat ? MHz. GHz. Bits RAM :?

Ik neem aan dat je het over RAM hebt, 512MB ram heb je voor alleen MP3's echt nodig.
Klopt sorry vergeten erbij te zetten :X Maar wat is je budget. \Op die manier kunnen we een leuk laptopje met wat extra's uitzoeken

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34
Ik zou toch een redelijke marge voorzien.. Het is niet omdat een laptop zonder problemen MP3's kan afspelen, dat dit nooit 'ns zou durven mislopen als deze dan net wat extra belast wordt (bijv. een virusscanner die opeens op de achtergrond begint te scannen). Voor een heel "stadion" kan je het natuurlijk niet echt maken dat de muziek opeens stokt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Je kan beter vragen welke laptop NIET geschikt is om mp3's af te spelen :)

Qua degelijkheid bij zulke 'mission-critical' dingen zou ik eigenlijk voor een IBM laptop gaan.

Zorg dan dat alles dichtstaat qua firewall enzo en alle overbodige services uit staan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:08

Theo

moederbord

Misschien eenrare vraag, maar waarom gebruik je geen Ipod met een HD van 60 GB?? Die lopen (bijna) nooit vast en zijn perfect voor dit doel. Bovendien loop je dan ook niet met een laptop, externe HD, kabels en laders rond.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158574

Je kunt veilig naar willekeurige winkel gaan en je een laptop laten aansmeren en je kunt er verzekerd van zijn dat hij MP3tjes kan afspelen. Ben je van plan om de laptop op een extern audiosysteem aan te sluiten of wil je echt met de ingebouwde speakers gaan werken? In het laatste geval moet je misschien wel naar laptops gaan kijken met high-end ingebouwde speakersystemen, maar deze zijn dungezaaid en duur.
Succes ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 16:08
ik heb een voormalige terminal (Geode 233 MHz ITX-ofso) met een gestripte XP en 128 RAM die perfect mijn database van 10.000+ mp3s (en videos) in winamp aan kan sturen dus het lijkt met dat elke laptop het wel aankan.
Enige dat ik enorm aan kan raden is het zorgen voor een draaibaar XP (alle linux opties daargelaten) systeeem aangezien die harde schijf via USB met 98 niet zo'n succes zal worden, en 2,5" hardeschijven zijn ook niet bepaald de goedkoopste en je nog maar moet zien of je lapflap grote schijven ondersteund :/

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 20:09
Roamor schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 21:05:
Lichtelijk offtopic, maar ik ben bang dat je een ander (belangrijker) issue over het hoofd ziet, het betalen van royalties voor het spelen van muziek in openbare gelegenheden, heb je daar al aan gedacht?

Elke laptop trekt dit inderdaad, alleen de HD grootte zal een (makkelijk oplosbaar) struikelpunt zijn, want die zijn in het algemeen in laptops nog niet zo groot. :)
Goed punt :p 50 GB aan muziek betaal ik niet graag rechten over namelijk :D
Pagina: 1