Misschien volgt hier een wat knullige uitleg, maar ik ben niet zo thuis in de juiste termen wat elektra betreft, maar de reden dat je die PCIe connector moet aansluiten op twee molexen is als volgt:
Die 6pins PCIe aansluiting vraagt een bepaald Amperage bij 12v, als je die zou laten lopen over 1 molex-kabel , dan
kan het zijn dat dit te veel is voor de molex-aansluiting zelf en de molex-kabel richting de voeding en kan de boel te warm/instabiel worden.
Door de 6 pins PCIe connector aan te sluiten op een splitter met twee molexen wordt het Amperage wat nodig is verdeeld over twee molex-kabels en worden deze minder belast.
Een soort gelijk iets heb ik uit een tuteral voor het aansluiten van een Peltier op een ATX voeding. Ook zelf geprobeerd door een 12V Peltier van 16A op 1 molexkabel te hangen. Ik merkte toen dat de draaden van de molex aansluiting richting de voeding behoooorlijk warm werden, na een splitter te hebben gemaakt (zodat de Peltier dmv 4 molexen met elk hun eigen lijn naar de voeding), bleven de kabels gewoon koud.
De draad van een ATX voeding heeft een rating tot een bepaald Amperage, ga je daaroverheen dan worden de draden te warm en kan er ook een kans aanwezig zijn dat de molex connector smelt, maar dan moet je het wel heel bond maken (lees: dikke Peltier van 16A of meer )
[
Voor 7% gewijzigd door
Demon_Eyez op 03-05-2006 13:02
]
i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover