2de hands of nieuw (speakers)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.800 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Oké, ik ben dus op zoek naar een leuk setje speakers. Ik weet dat speakers erg persoonlijk zijn dus ik ben dan ook niet zozeer geinteresseerd in jullie mening over de klank als wel over de kwaliteit. Vanmiddag ben ik namelijk bij enkele winkels even wezen luisteren, speakers die voor mij overgebleven zijn:

Klipsch Synergy F-1
Klipsch Reference RF-10
Mission 735

alledrie zijn dit vloerstaanders, onderling zit er nog wel redelijk wat verschil tussen deze speakers, ik zal ze dan ook zeker nog een keer beluisteren voordat ik over ga tot aanschaf.

Waar ik echter een beetje mee zit is dat de Missions 2de hands zijn (overigens wel gewoon bij een winkel). En nu heb ik hier (en ook op andere sites) wel eens gelezen dat na een tijdje de foam randen (?) misschien vervangen zouden moeten worden? En zou er eventueel slijtage bij de woofers/tweeters zelf voor kunnen komen?
Ik heb eigenlijk geen idee uit welke materialen deze missions zijn samengesteld, kon dit helaas ook nergens vinden (hoeveelheid informatie over deze luidsprekers voel me sowieso een beetje tegen).

Ben vergeten te vragen hoe oud ze precies zijn, maar ik verwacht dat dat rond de 10 jaar zal liggen (model uit '94). De Klipsch zijn overigens gewoon nieuw.

Wat is jullie inziens dus verstandiger? Echt gloednieuwe of mooie gebruikte....

Mocht iemand nog informatie hebben over of één van de door mij geselecteerde luidsprekers lastig (of juist makkelijk) aan te sturen is hoor ik dat ook graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 26-04-2006 03:11 ]

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-12 08:44

Flotter

Pelipper!

Foam randen moet je sowieso vermijden imho, die zijn na een jaar of wat helemaal gaar. Als de speakers rubber randen hebben is er geen probleem. Ik heb zelf ook tweedehands luidsprekers met rubber randen, ze spelen nog perfect :)

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12 19:09
In die periode waren er inderdaad nog wel een aantal fabrikanten die foam gebruikten ipv rubber, dus ik zou het zeker even checken met google / via de mission importeur TES nederland Bij de meeste nieuwe speakers wordt tegenwoordig wel rubber gebruikt dacht ik, maar dat kan je zo even checken, er zijn genoeg winkels in nederland die klipsch hebben.

uncle_sjohie

Verwijderd

Ik heb hier een set Mission 731, zijn een beetje dezelfde leeftijd, misschien nog wat ouder. Die hebben rubberen randen. Net als de meeste mission speakers die ik ooit voorbij heb zien komen. Lijkt me stug dat de 735 geen rubber randen heeft.

• Dick
  • Niet online
Bedankt voor de info :)

Op google kon ik niks vinden wat betreft de randen van de 735, ik zal eens contact opnemen met TES.

Maar behalve die randen is er dus in principe niks wat aan zo'n speaker kan slijten?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

wenselijk is zelfs een 2e handse speaker :) (met rubberen ophang dan) speakers en filters gaan na honderden uren inspelen pas echt lekker klinken. Ik heb hier mijn nieuwe set nu een half jaar staan en ze komen nu pas helemaal los

Als de speaker gewoon normaal presteert mag je er van uit gaan dat er geen slijtage is. Tweeters hebben mechanisch eigenlijk geen enkele belasting. Woofers wel. Je kan hier dus kijken naar de ophangranden. Kijk ook even of de bolling van de rand mooi rond is en symetrisch. Als deze wat terug ligt kan het zijn dat het spider (waarin de speaker hangt) wat uigerekt is. Dit kan negatief zijn voor het laag

• Dick
  • Niet online
Ik heb net even met TES gebeld, volgens hun waren de randen van kunstof, foam dus? Echter was de persoon die er alles van wist op dat moment niet aanwezig, dus ze wisten het niet 100% zeker.

Ik neem trouwens aan dat ik het zelf ook gewoon makkelijk kan zien als ik ze nog even kritisch ga bekijken ?

@StuiTeR: bedankt voor de tips, ik zal de ophangangranden even bijlangs lopen. De speakers klonken echter geweldig :)

• Ray

Ray

het verschil tussen foam en rubber is inderdaad makkelijk te zien. Let wel dat ook rubberen randen uiteindelijk slijten. Je ziet dit erg slecht maar ze worden uiteindelijk dunner en minder flexibel. Echter dit is meestal pas na 20 jaar of langer (bij normaal gebruik in een normale ruimte, dus niet vol in de zon etc) Reconen is dan altijd een optie een ook niet absurd duur (total speaker repair, bedum)

Iemand met goede kennis van speakers moet een redelijke inschatting kunnen maken van de staat van de randen. Een stukje vertrouwen dat je zult moeten hebben

• Dick
  • Niet online
net even wezen kijken (luisteren) nog. De Mission klinkt toch echt beter dan de Klipsch. Heb de Missions goed bekeken en kon echt niks van gebruikssporen vinden, de randen rond de speakers waren van rubber :)

De luidsprekers kwamen uit 1998, viel me nog mee (gezien introductie van het model).

Nu alleen nog een bijpassende receiver vinden :P

Heb nu zelf de Kenwood KRF-V5090D-S op het oog, lijkt mij aan de specificaties te zien wel een leuk ding. Alleen nog even horen hoe die gaat klinken. Of kan iemand mij sowieso al vertellen dat dit geen geweldige combinatie is?

[ Voor 28% gewijzigd door Dick op 26-04-2006 17:56 ]

• Ray

Ray

wat wil je gaan doen ? fijn stereo luisteren of uitbreiden naar 5.1 ? voor stereo zou je eens kunnen kijken naar een Marantz PM80. meestal wel te vinden op hear.nl of hifi.nl Luisteren is weten natuurlijk maar uit ervaring weet ik dat het een goede match is met mission

Verwijderd

Gewoon lekker tweedehands kopen. Zo heb je een veel betere prijs - kwaliteit verhouding. Nieuw spul is wel leuk voor een paar weken, maar uiteindelijk ga je toch voor het geluid. Je kunt de rubbers ook nog invetten als je dat wilt, maar die dingen gaan toch vele jaren mee.

• Dick
  • Niet online
StuiTeR schreef op woensdag 26 april 2006 @ 17:57:
wat wil je gaan doen ? fijn stereo luisteren of uitbreiden naar 5.1 ? voor stereo zou je eens kunnen kijken naar een Marantz PM80. meestal wel te vinden op hear.nl of hifi.nl Luisteren is weten natuurlijk maar uit ervaring weet ik dat het een goede match is met mission
Ik ben in principe van plan om de eerste tijd (jaren) het gewoon lekker bij stereo te houden. Ik heb de Marantz PM80 even opgezocht, maar deze heeft geen afstandsbediening, dat is toch iets dat ik er zeker wel bij wil.

Prijs-technisch is Kenwood voormij erg interessant aangezien ik dat spul voor inkoopsprijs kan krijgen...

Ik zag trouwens ook de Marantz PM-4400 staan voor € 199 (demo model volgens mij) en een SR2400 voor € 99 (gloednieuw, maar echter nergens op internet te vinden?), deze zal ik binnenkort ook even gaan beluisteren. Het is alleen even lastig om te luisteren aangezien de luidsprekers en versterkers niet bij dezelfde winkels staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Dick op 26-04-2006 18:28 ]

• Ray

Ray

welk budget zoek je wat ? De marantz modellen die jij noemt zijn kwalitatief niet vergelijkbaar met de pm80 (is echt een klassieker / topper). Ik weet genoeg te vinden maar wil je een mooie aansturing voor die speakers zou ik dus voor een gewone stereoversterker gaan. Wellicht een myth of project 10 van Sphinx ???

Verwijderd

Als een afstandbediening noodzakelijk is en je budget is rond de 200, dan is wellicht een nad C320 iets voor je. Wel stereo, maar deze heeft een goede reputatie.

• Dick
  • Niet online
StuiTeR schreef op woensdag 26 april 2006 @ 20:56:
welk budget zoek je wat ? De marantz modellen die jij noemt zijn kwalitatief niet vergelijkbaar met de pm80 (is echt een klassieker / topper). Ik weet genoeg te vinden maar wil je een mooie aansturing voor die speakers zou ik dus voor een gewone stereoversterker gaan. Wellicht een myth of project 10 van Sphinx ???
Hmm oke, dus die Marantzen die ik noemde zijn eigenlijk niet zo geweldig...

Mijn voorkeur gaat in principe ook uit naar een stereo versterker, omdat als ik al ooit uit zal gaan breiden dat zeker nog enkele jaren zal duren en iedereen het overeens schijnt te zijn dat een 'echte' stereo-versterker beter is dan een surround-versterker (voor stereo weergave dan).

Over die Sphinx versterkers kan ik weinig vinden, behalve dat iedereen die ze kent er erg tevreden mee is. Maar op het gebied van prijzen (2de hands of nieuw) is er weinig te vinden.. wel enkele keer in combinatie met andere sphinx componenten tegengekomen maar prijzen lagen dan boven de € 1000 |:(

Mijn budget is inderdaad zo rond de €200, mocht het hiervoor echter niet lukken om een goede, passende versterker (liefst met tuner) te vinden dan zal ik mijn budget wat moeten verhogen, ik wil er geen spijt van krijgen. Met een 2de hands versterker heb ik echter ook totaal geen probleem :)

Morgen zal ik even bij diverse winkels langs gaan en zoveel mogelijk proberen te luisteren.

@Sneeuwbal: De NAD C320 heb ik even opgezocht, schijnt inderdaad een fijn ding te zijn, helaas kan ik hem nergens te koop vinden |:( -> Heb hem al gevonden, www.hobo.nl voor €250
Sugesties uiteraard altijd welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dick op 26-04-2006 22:50 ]

• Ray

Ray

tja als een AB echt moet word de keus al behoorlijk beperkt binnen dit budget. Welke cd speler heb je trouwens of gebruik je de pc als bron ?

Met de keus beperkt bedoel ik dan uit klassiekers / goede modellen uit vorige series. Een goede versterker heeft een dikke trafo en een goed buffer in zijn stroom voorziening. deze jongens zijn meestal zwaar en hebben vaak uit audiofiel standpunt geen ab. nieuwere versies vaak weer wel omdat daar bepaalde problemen met de ab aansturing opgelost zijn.

• Dick
  • Niet online
Hmm oke, vandaar dat er velen zonder afstandsbediening zijn. Bron word denk ik voornamelijk PC, cd speler is op dit moment een Panasonic XV10, maar deze word binnen 6 maanden vervangen door iets passenders.

Het is opzich geen groot probleem dat er geen afstandsbediening bijzit maar het lijkt mij alleen zwaar irritant om heen en weer te moeten lopen om enkel het geluid wat harder/zachter te zetten...

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12 22:24
Ik speel zelf ook met een Mission/Marantz combi en als je van een warm maar open geluid houdt, kan ik je dit zeker aanraden.

Ik heb zelf een Marantz PM-7000 en heb die onlangs voor 250 gekocht tweedehands. Ik denk een klasse lager dan de PM-80, maar net wat nieuwer (oog wil ook wat m.i., en met ab). Ik heb deze set nu ongeveer een maandje en ben er erg tevreden over tot zover.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

Verwijderd

kingrichard47 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 22:45:
[...]
@Sneeuwbal: De NAD C320 heb ik even opgezocht, schijnt inderdaad een fijn ding te zijn, helaas kan ik hem nergens te koop vinden |:( -> Heb hem al gevonden, www.hobo.nl voor €250
Sugesties uiteraard altijd welkom :)
Je kunt eens vragen bij een hobo zaak of je deze voor 200 euro mag meenemen. Als je niets inruilt kan er meestal nog wel wat af. Die nad staat soms wel eens op marktplaats, of je zet even een gezocht berichtje.

• Dick
  • Niet online
Ik heb naar verschillende zaken geluisterd naar versterkers. Ook enkele die mij aanspraken op de Mission 753's geprobeerd (deze stonden bij een andere winkel te koop die geen versterkers hadden die mij aanspraken -> budget).

Uiteindelijk een 2de hands Denon PMA-1080R geworden. Vond dit heerlijk klinken icm de Missions, beter als de Musical Fidelity die ze er zelf op aangesloten hadden eerst. Luidsprekers klinken nu dus nog beter dan eerst :)

Heb ze nu thuis staan en ondanks dat ze in een kleine ruimte staan klinken ze geweldig (in mijn oren)

• Ray

Ray

luisteren is weten ! je hebt de enige goede keus voor jezelf gemaakt die er te vinden was :) je kan dagen zoeken / tips geven maar je oren moeten het toch beslissen. veel plezier ermee

• Dick
  • Niet online
bedankt voor de tips ed. Maakte de keus voor met name de luidsprekers een stuk eenvoudiger :)

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12 22:24
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, wens je veel luisterplezier. Wellicht dat we ooit nog een paar mooie foto's voorbij zien komen?

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• Dick
  • Niet online
EsCo schreef op vrijdag 28 april 2006 @ 13:43:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten, wens je veel luisterplezier. Wellicht dat we ooit nog een paar mooie foto's voorbij zien komen?
Ik zal zeker als alles netjes geinstalleerd is wat foto's maken, zal ik dan in het foto-topic daarvoor plaatsen :)

Nu is het alleen nog een beetje een rotzooi, alles meer even vlug aangesloten om direct te kunnen luisteren gister...een dezer dagen alles netjes een plekje geven.
Pagina: 1