BIOS ROM checksum Error

Pagina: 1
Acties:
  • 2.124 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hi, mijn computer start niet meer op, als ik hem aandoe krijg ik de volgende foutmelding:

Award Bootblock BIOS v.1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.

BIOS ROM Checksum Error

Detecting Floppy Drive A Media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER_

het volgende heb ik al geprobeerd:
- gegoogeld, daar stond op een engelse site dat t met de bios in de computerkastmee te maken
heeft en moederboard of iets dergelijks,

- computerkast opengemaakt afgestoft keken of bedrading los zat, was niks aan de hand.

- gekeken naar floppy, omdat er in de foutmelding staat iets met floppy.

- boekje door geleze van computer, over de systemdisk, "Product Recovery"cd-rom, erin gedaan,
en op enter gedrukt maar gebeurd niks en er verschijnt weer "INSERT SYSTEM DISK AND PRESS
ENTER_" ook op F2 F8 help niet gebeurd namelijk niks, ook als ik gewoon de disk erin doet van de
"Product Recovery"cd-rom, gebeurd niks.

- toen k de computerkast openmaakte zat er wel links n blokje en daarop stond
"BIOS Ver.: 8SGXL FS2 F5"

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

voor n paar dagen terug had ik deze melding ook maar toen deed ie t weer na n paar uur stil staan,
heeft het dan iets met koeling temaken?

heeft iemand n oplossing?
of moet ik m gewoon naar n computer winkel brengen?
iemand zei of de batterij leeg is moet ik dan die BIOSchip eraf halen?

bijvoorbaad dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:44

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Een leeg batterijtje lijkt me stug. Aangezien dat het BIOS de settings laat vergeten.
Dit lijkt meer op een niet goed werkend flashchipje. Apart probleem, voordat ik begon te lezen dacht ik dat je je BIOS naar zijn grootje had geflashed.
Misschien is de BIOS chip defect of maakt deze slecht contact. Even naar kijken?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hi,
ja ik heb de kast al heel vaak open gemaakt en alles ziet er goed uit niks los ofso dus daar ligt het niet aan,
wat bedoel je precies met geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee je hoeft niet je BIOS er uit te halen. :) Deze melding krijg je inderdaad wanneer het batterijtje die er voor zorgt dat de BIOS spanning behoudt, ook wanneer de voedings kabel los getrokken wordt. Zo kan het BIOS de instellingen bewaren. Als inderdaad dit batterijtje niet goed meer is zijn je instellingen verdwenen en weet het BIOS niet meer van welke schijf er geboot moet worden wat resulteerd in de tweede melding die jij aangeeft. Het batterijtje is vaak ten grote van een munstuk en zit op je moederbord, waarschijnlijk in de buurt van het BIOS.

Voorbeeld van een dergelijk batterijtje: http://www.silverview.nl/www/catalog/images/batterijbios.jpg

Probeer je BIOS eens in te komen en laat het BIOS eens naar de hardeschijf zoeken, vervolgens stel je de bootvolgorde weer juist in en save je het BIOS voordat je deze weer verlaat. Hoogst waarschijnlijk zal je Pc dan wel gewoon opstarten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik denk dat je misschien wel gegoogled hebt, maar hier op GoT is ook nog een hoop te vinden hoor ;)

klik: http://gathering.tweakers...D=&select_forum=#hitstart

daar zie ik op het eerste gezicht al meer dan 20 topics met dezelfde titel :P

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En in die paar minuten heb je *alles* uit Hangen en Opstartproblemen troubleshooter uitgeprobeerd :?

Yeah right :/

Het is hier geen helpdesk, begin daar eens gestructureerd mee.

Zie verder:
Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

Zomaar een brak topic heropenen zonder overleg krijgt per definitie een slotje, bij deze. Lees toch echt nou eens een keer de GoT Huisregels door - vooral ook mbt de verzorging van je posts. Dit is pijnlijk om te lezen namelijk :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.