electret microfoon sensitivity

Pagina: 1
Acties:
  • 427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
ik moet voor mijn studie controleren of de datasheet van een electret microfoon (EM-100) klopt.
die specificatie is hier te vinden.
Mijn probleem is nu dat ik niet snap wat er met de sensitivity bedoelt wordt.

Er staat: sensitivity (0dB=1v/µbar) (dB) = -64.
Ik ben een behoorlijke leek op dit gebied, en ik kom er echt niet uit.

Ik heb de definitie van sensitivity opgezocht en die luidt:
A measurement (in dB) of the sound-pressure level over a specified frequency range created by a speaker driven by 1 watt (2.83V at 8 ohms) of power with a microphone placed 1 meter away.
The sensitivity of a microphone is usually expressed as field strength in decibels (dB) re 1 V/Pa (Pa = N/m2) or as millivolts per pascal (mV/Pa) into an open circuit or into a 1 kiloohm load.

Okee dit snap ik opzich wel een beetje, maar -64 is dan toch een vrij absurde waarde...

Hier staat ook een soort van calculator:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-transferfactor.htm

daar moet inderdaad een negatieve waarde voor de sensitivity ingevuld worden.. maar waarom?

Heeft er iemand toevallig een idee?

------

okee volgens mij ben ik weer wat verder:
met Sensitivity (0dB=1v/µbar) = -64 wordt bedoelt:
stel dat de Sensitivity 0db is, dan verandert de spanning met 1v per µbar.
Maar nu is de sensitivity -64 dB, dus:

20*log(U/Uref) = -64 dB
log(U/1) = -64/20 = -3.2 dB
10-3.2 = 6.31*10-4 V = 0.64 mV

Goed.. wat moet ik met dit getal dan?

[ Voor 67% gewijzigd door Marc op 24-04-2006 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Decibel is een relatieve maat, vergelijk het met 'x keer zo sterk': als je voor die microfoon 1v/ubar als de basis neemt, is hetgeen wat de microfoon bij 1W 1M weg uitstuurt, een aantal keer zo zwak als die 1V/ubar. Zoek de definitie van decibel maar es op, dan kom je er prolly wel uit.

Edit: Ahrg, doe es niet editten? Wat je met dat getal moet is nameten hoezeer het klopt; je wilt toch uiteindelijk de specs nakijken?

[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 24-04-2006 01:13 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc
haha sorry voor het editten, maargoed ik wil inderdaad kijken of het klopt, maar wanneer moet ik op dat getal uitkomen dan? het lijkt me dat hij zoveel moet afwijken bij een bepaald aantal decibel, maargoed ik kan wel een beetje gaan klooien met verschillende decibels.

Trouwens, mijn leraar geeft me de volgende tip:
Ik adviseer je om te meten wat de gevoeligheid is van je microfoon, m.a.w. is hij voor alle freq. even gevoelig?

Nu begint hij opeens over frequenties. Ik dacht dat de gevoeligheid over het aantal decibel gaat en volgens mij is dat ook zo. Dus het is denk ik de bedoeling dat ik kijk hoe gevoelig de microfoon is bij een bepaald aantal hertz, maar dat kan ik niet vergelijken met de datasheet die ik net gaf toch, want daar staat niets over frequenties.

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik moet het morgen om 13.00u afhebben, dus ik ben niet echt lekker ontspannen aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35

mr_petit

opperprutser

Bij elke frequentie heeft een microfoon een unieke gevoeligheid. Al die data bij elkaar (voor alle frequenties) vormen samen de frequentiekarakteristiek. Als een frequentie in 1 getal wordt uitgedrukt (zoals hier) is deze waarde meestal gemeten bij 1khz (moet er imo wel bij vermeld zijn).
Dit is echter een electret kapsel, en die zijn behoorlijk lineair. Denk aan een afwijking van +/-3dB voor 20hz-20khz.
Maar hoe ga je in vredesnaam de gevoeligheid nameten over het gehele frequentiebereik?!? (ook wel ijken)
Heb je de beschikking over een geijkte spectrale geluidmeter oid?
Je kan alleen maar de gevoeligheid meten als je precies weet hoe hard het geluid is wat je meet, en wat voor signaal het is (ruis of 1khz toon enz).

Let er ook op dat het een electret mic is, dus deze heeft een voeding/schakeling nodig om te werken.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc
mr_petit: ik heb het signaal al versterkt zoals hier.
Als het goed is versterkt deze ongeveer 30 keer (10.000/330).
Ook heb ik inderdaad geen geijkte geluidsmeter, maar dit heeft mijn leraar me al vergeven:

"We snappen ook wel dat je daar eigenlijk een geijkte opstelling voor moet hebben; luidsprekers waarvan de freq. karateristiek precies bekend is en zo.

Dat hebben we niet, gebruik gewoon je notebook en houdt in je achterhoofd dat je daarmee dus eigenlijk een fout maakt. maar dat kan nu niet anders."

Dit jij stelt dat deze elektret microfoon een vaste gevoeligheid heeft van -64 dB = 0.64 mV (maal 30 dan) over het hele meetbereik, met een afwijking van ongeveer 3dB?
Dan ga ik dat morgenvroeg even testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:35

mr_petit

opperprutser

Je leraar maakt een denkfout, het is niet de luidsprekers die een vaste karakteristiek moeten hebben, maar een microfoon die je er naast houdt. Zo sluit je het effect van de ruimte uit (maar dat ter zijde).

Die gevoeligheid is wel bij een een geluiddruksignaal van 1 µbar. Ik weet ff niet uit m'n hoofd hoeveel dat is, maar ik schat ongeveer 90dB (moetje dus even narekenen met 20log(P/P0))

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc
Bedankt voor jullie reacties, dit heb ik ervan kunnen maken:

Klik!
Pagina: 1