[laptop] waar o waar zit mijn CMOS batterij

Pagina: 1
Acties:
  • 3.186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik heb hier een oude laptop liggen (PIII 500mhz) waar de kat ooit eens een keer overheen gepiest heeft :(

Nu heeft de laptop dit redelijk overleefd alleen meld deze altijd (wanneer ik 'm opstart) dat de bios instellingen kwijt zijn. Ik moet dus even opnieuw de tijd instellen enzo, dat begint me dus redelijk de keel uit te hangen.

Als een (redelijk) ervaren knutselaar dacht "ow... batterij is naar z'n mallemoer". Bij PC's super easy, maar bij laptops schijnt dit toch net wat anders te zitten..

Ik heb hier een plaatje van mijn laptop, maar ik kan de CMOS nergens vinden en de batterij al helemaal niet.. Misschien dat jullie 'm kunnen vinden aangezien dit de eerste laptop is die ik openschroef.. (als jullie zowiezo componenen kunnen aanwijzen vind ik het al fantastisch!)..

Het gaat trouwens over een "Advance latop model 2850" en waar de CPU is mij wel redelijk duidelijk :P

Afbeeldingslocatie: http://www.nsolutions.nl/GoT/laptop/2006_0419laptop0376_small.gif

Dus wie o wie kan mij helpen met het vinden van mijn CMOS / BIOS batterij

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 20-04-2006 00:01 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Meestal zit hij bij de accu, dus als je de accu loshaalt, kan het zo zijn dat er een klein klepje zit en daar achter de CMOS batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Vorkie schreef op donderdag 20 april 2006 @ 00:03:
Meestal zit hij bij de accu, dus als je de accu loshaalt, kan het zo zijn dat er een klein klepje zit en daar achter de CMOS batterij.
Mijn accu zit achter dat zilveren ding rechts onder... ga ff kijken :)

Dus deze (close up)

Afbeeldingslocatie: http://www.nsolutions.nl/GoT/laptop/2006_0420laptop0192.gif

Er staat op: "varta CR2032 3V 0200"

Ik denk dat er een redelijke kans is dat die het is :)

[ Voor 26% gewijzigd door Standeman op 20-04-2006 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Een CR2032 is indd het meest gebruikte type biosbatterij :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Het probleem is me nu echt duidelijk.. waarschijnlijk heeft de knoopcel door het vocht zich ontladen.. (jammer)
Wokkels schreef op donderdag 20 april 2006 @ 00:32:
Een CR2032 is indd het meest gebruikte type biosbatterij :)
Ik heb er even op gegoogled en ze zijn gewoon overal te krijgen.. maar wat ik me nu afvraag: er zitten een paar draadjes + connector er aan vast "gelast" (een paar plaatjes aan de knoopcel).

Ik vroeg me af hoe ik dat weer goed vast wanneer ik een nieuwe batterij binnen krijg? Solderen? (iets zegt me dat dat niet ideaal is..)

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 20-04-2006 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Je kan prima aan een batterij solderen, maar zorg wel dat je een krachtige bout hebt. De truuk is namelijk dat de bout het te solderen oppervlak zo snel mogelijk warm maakt. Zo duurt het soldeerproces het kortst, en wordt de batterij het minst verwarmd (vanuit de gehele batterij gezien; de soldeerplek wordt natuurlijk ten minste even heet als de smelttemperatuur van het tin)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Owkeeee.... moet ik dus even gaan kijken naar een ander soldeerbout...

Ik heb er nu een met een lekkere dunne punt om o.a. SMD componentjes los te halen en vast te zetten.. Ik weet even uit mijn hoofd niet hoeveel wat deze heeft (10 jaar geleden gekocht ofzo), maar ik gok dattie niet heel veel power heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 13:57

TheBorg

Resistance is futile.

Zo'n klein batterijtje zou ik nooit solderen, gewoon eentje met soldeerlippen bestellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mr_petit

opperprutser

Da's nog beter. Bij het solderen aan een batterij (of accu) is het namelijk altijd lastig om te zorgen dat het tin 'pakt' op het oppervlak. (het vertinnen is dus lastig, ook met een wat 'aggresiever' fluxmiddel dan harskern of het oppervlak licht opschuren). Met soldeerlippen heb je dit natuurlijk niet.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
TheBorg schreef op donderdag 20 april 2006 @ 00:55:
Zo'n klein batterijtje zou ik nooit solderen, gewoon eentje met soldeerlippen bestellen. :)
Ik heb even zitten kijken... de meeste shops rekenen gelijk 5 euro verzendkosten :|

En dat voor een knoopcelletje dat je bij de benzinepomp kan halen (wel zonder lippen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Weet je zeker dat de plaatjes aan de batterij vast zitten? Meestal zit de knoopcel namelijk tussen de 2 plaatjes ingeklemd en kan je hem er zo tussenuit wippen met bijvoorbeeld een klein schroevendraaiertje :)

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Wokkels schreef op donderdag 20 april 2006 @ 01:42:
Weet je zeker dat de plaatjes aan de batterij vast zitten? Meestal zit de knoopcel namelijk tussen de 2 plaatjes ingeklemd en kan je hem er zo tussenuit wippen met bijvoorbeeld een klein schroevendraaiertje :)
Ze zitten er echt aanvast met op elk plaatje 6 laspuntjes. Ik ga straks even bij de elektroboer hier in het dorp kijken of ze iets dergelijks hebben.. Zolang het maar plat is, 3V geeft en soldeerbaar is moet het wel gaan lukken..

Pagina: 1