PC-Cloning

Pagina: 1
Acties:
  • 1.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 173864

Topicstarter
Beste GOT'ers

Op ons bedrijf hebben ze me gevraagd onderzoek te doen naar een een nieuw cloning systeem.
Momenteel werken we met Drive Image (images staan op een netwerkschijf) via een DOS bootdiskette, wat op zich heel goed werkt maar...

-Omdat er op ons bedrijf geen standaarden vastliggen kwestie hardware, gebeurt het dat wij +/- om de 3 a 6 maanden een nieuw toestel (laptop en/of desktop-model) aankopen. Dit heeft dus tot gevolg dat we elke keer er een nieuw model bij ons wordt aangekocht we onze diskette moeten aanpassen met de nieuwe DOS netwerkdrivers moeten aanpassen. (want het zijn niet allemaal intel kaartjes meer tegenwoordig) of dat we er tijdelijk een andere netwerkkaart moeten insteken die wél door onze disketjes herkend wordt, en vaak moeten we dan ook telkens in de BIOS de onboard netwerkkaart gaan disablen omdat deze conflicten geeft anders bij het opstarten met de diskette. (en als je ze dan vergeet opnieuw te activeren bij het opstarten na de image, kun je opnieuw opstarten om het domein te joinen enz...)

-Een tweede probleem is dat we er op deze manier slechts 1 PC tegelijk kunnen clonen en dit is voor een bedrijf niet erg praktisch he?

-Tuurlijk vind je op google verschillende systemen, het ene al wat duurder dan het andere bvb : Omniclone Xi-series waarmee je tot 10 harde schijven in 1 keer kunt clonen maar dit is dan slechts een verschuiven van het probleem nietwaar? (Ipv de netwerkkaart te veranderen ga je nu de harde schijf tijdelijk eruit halen)

Nu de vraag na lange uitleg ;) Is er iemand die een betere oplossing kent/heeft op zijn of haar bedrijf? (simpele vraag toch? ;))

Alvast bedankt voor alle hulp en uitleg.
Domi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik weet natuurlijk niet uit jouw topicstart wat voor netwerk jullie hebben maar wellicht is het handig om naar een RIS oplossing te kijken, elke PC kan tegenwoordig wel een PXE boot doen dus het lijkt mij wel een redelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 20:19
Waarom koop je geen producten die image compatible zijn? zodat je minimaal 3jaar vooruit kunt met je windows versie.

Ook kun je aan je leverancier vragen of ze voor jullie de image willen plaatsen hiervoor vragen de meeste 10 euro extra en je krijg een pc met daarop jullie image. (iig bij dell is dat 10euri)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Je koopt 20 dezelfde systemen van HP/Compaq oid, en maakt een Ghost image van het juiste besturingssysteem, deze kan op een netwerkdrive worden gezet.

Ik geloof dat je via Ghost vanaf een server alle pc's tegelijk al kunt laten ghosten. (snel is het niet natuurlijk.)

Als je dan nieuwe pc's besteld en zegt tegen HP/Compaq welke types je nu hebt zorgen zij ervoor dat de opvolgers daarvan worden geleverd. Deze hebben dan dezelfde hardware in grote maten zodat drivers etc. hetzelfde blijven.

Dit zou een oplossing voor in de toekomst kunnen zijn aangezien er wel grote aantallen euro's in omgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door endless op 19-04-2006 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 21:24

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Ik weet niet wat voor omvang jouw bedrijf heeft en wat voor vorm van licentie vorm voor je desktop OS'en (maakt uit voor het gebruik van Windows PE) maar er zijn erg veel wegen naar Rome.

Je zou ook kunnen denken aan een oplossing waarin je de reguliere Windows drivers kunt gebruiken. Zoek eens naar Windows PE of BartPE (met de laatste kun je behoorlijk veel bouwen op basis van een gestripte Windows omgeving (op basis van je eigen gelicenseerde WinXP/2003 OS). Deze omgeving is bootable van een CD maar ook vanaf bijvoorbeeld een RIS server, om vervolgens van daar uit je clone restore proces in werking te stellen met Ghost32 of een willekeurige andere binnen een Win32 omgeving draaiende clone software oplossing (Acronis heeft voor True Image zelfs een plugin voor BartPE). Dit werkt prima en hier schakel je het (ontbrekende en of niet te vinden) DOS driver probleem mee uit.

Afhankelijk van de versie van de software en OS'en die je nu hebt hoef je misschien niet eens iets te kopen, met de juiste versie van Drive Image en een Windows 2000/2003 Server OS kom je al een heel eind.

[ Voor 17% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 19-04-2006 16:11 ]

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Misschien nog even wat extra informatie:

Wij mogen onze PC-modellen niet zelf kiezen, dit wordt van hogerhand (lees kostenbesparend) beslist. Dus het zijn telkens einde-reeks modellen die nog slechts beperkt leverbaar zijn.

Het netwerk is puur TCP/IP based en desnoods kunnen we een apart network hiervoor opstellen.

Het netwerk is +/- 500 client PC's groot, en een echt groot budget om ons huidige systeem te vervangen heb ik niet gekregen, laten we het stellen dat ik het met zo weinig mogelijk moet proberen te verwezenlijken...

Nog een probleem is dat de interne bedrijfspolitiek ons vasthoud aan windows 2000 en office 2000 en dit dus niet zomaar te laten installeren is door een leverancier daar dit een meerkost oplevert, en het bedrijf verwacht dat de informaticadienst dit doet en niet moet betalen voor zulke dingen...

greetz,

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 173864 op 19-04-2006 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 12:33

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Het nadeel van networkbooting is idd dat als je mobo of laptop veranderd je ook de drivers moet veranderen.

Echter, de meeste nieuwe apparaten ondersteunen network booting vanuit de bios, ik denk eerlijk gezegd dat dat je enige optie is.

Wat je ook kan doen is gewoon het besturingssysteem op het apparaat gebruiken en de server gebruiken voor alle programma's en dan ook je personal docs via de server te laten lopen.

dit scheelt ten eerste een hoop kostbare schijfruimte en ook een flinke serverload wordt terug gebracht hierdoor.

dit is verreweg de simpelste manier van cloning, aangezien je niets hoeft te clonen en gewoon het netwerk gebruikt voor alle programma's die gebruikt worden.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34
Netwerkboot neemt niet weg dat er per PC andere drivers nodig zijn.

Wat je dus moet doen is een -goede- opstartdisk maken waar alle huidige drivers op staan en de drivers van de meest gebruikte kaarten in het algemeen (dus oa. 3Com, Intel en Realtek).

Hierop schrijf je een config.sys die al die drivers laad (en, indien mogelijk, met wat intelligentie dat ie stopt na het vinden van de juiste driver). Geen idee hoe je dit moet doen? Kijk eens naar de bootdisks van Windows 9x. Die laden ook een berg algemene drivers (CD-ROM in dit geval) in de hoop dat er iig eentje gaat werken.

Als je dit goed en georganiseerd opzet is het ook een fluitje van een cent om een nieuwe driver aan deze disk toe te voegen als dat nodig blijkt te zijn. Met deze master disk kun je dan alle PC's booten voor het laden van de images van het netwerk.

Als je dit nog een stap je verder wilt nemen moet je de bootroutines die je hebt gemaakt als PXE op het netwerk beschikbaar maken. Of, als je dit niet voor het hele netwerk wilt, een hub met 1 'image' PC waar je de te installeren PC's dan ff aanhangt.

Dan is het alleen nog maar een kwestie van PC in elkaar zetten, naar de BIOS gaan en PXE aanzetten. Daarna ga je lekker koffie drinken en als je terug komt staan de PC's klaar om uitgerold te worden :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Een heel andere optie is je applicaties uitrollen via de AD. En je computers installeren via RIS.

Dus geen image, maar een automatische install. Voordeel hiervan is dat je drivers gewoon op je RIS server kunt zetten en dan worden ze meegenomen. Het enige wat de computer moet kunnen, is PXE boot, en dat kunnen ze eigenlijk allemaal wel, of is via een PXE diskette wel te regelen..

Je zet 'm op network boot, drukt een paar keer op de gevraagde toetsen en je kunt er bij weglopen. Als je terugkomt staat alles er op. Dat is toch alles wat je wilt?

En het mooie van deze oplossing: het is kostenloos. Ris kun je gewoon installeren op je server en het uitrollen van software zit al in je AD. Geen 3rd party meuk nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 19-04-2006 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ShadowLord schreef op woensdag 19 april 2006 @ 16:46:
Netwerkboot neemt niet weg dat er per PC andere drivers nodig zijn.
Wat je dus moet doen is een -goede- opstartdisk maken waar alle huidige drivers op staan en de drivers van de meest gebruikte kaarten in het algemeen (dus oa. 3Com, Intel en Realtek).
Hierop schrijf je een config.sys die al die drivers laad (en, indien mogelijk, met wat intelligentie dat ie stopt na het vinden van de juiste driver). Geen idee hoe je dit moet doen? Kijk eens naar de bootdisks van Windows 9x. Die laden ook een berg algemene drivers (CD-ROM in dit geval) in de hoop dat er iig eentje gaat werken.
--> zo werkten we dus totnutoe en dat wil onze baas niet meer...vraag me niet waarom want ik vond dat dat wel vrij goed ging...
Als je dit nog een stap je verder wilt nemen moet je de bootroutines die je hebt gemaakt als PXE op het netwerk beschikbaar maken. Of, als je dit niet voor het hele netwerk wilt, een hub met 1 'image' PC waar je de te installeren PC's dan ff aanhangt.
--> Dit heb ik zelf nog niet aan de praat gekregen maar het probleem van de networkdrivers is dat dan opgelost met PXE?

Kan er iemand me misschien wat meer uitleg geven over RIS (een link of pdf-je is al voldoende) ofwel waarvoor de afkorting staat zodat ik daarover eens wat dieper kan "googlen"?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Hezik

Ik veronderstel dat je met AD toch Active Directory bedoelt. Je moet er wel rekening mee houden dat we van een WinNT domein komen dat omgezet is naar Windows 2000 en ik veronderstel dat applicaties uitrollen via AD niet mogelijk is in een "oude" Windows 2000 Server omgeving? Of vergis ik me.
Maar hier stoot ik dan weer op een ander probleem want om software pakketten te verdelen zijn wij verplicht om Software Delivery te gebruiken van Computer Associates, maar om hierin paketten aan te maken is niet zo simpel (persoonlijke mening) en onze stockage ruimte is en blijft beperkt (lees te beperkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85016

Wat wij altijd deden bij mijn vorige werkgever, we hadden dan Ghostcast server draaien waar alle image's van alle systemen die we hadden opstaan.
En dan hadden we een bootcd met heel veel netwerkdrivers er al op kwamen er eigenlijk nooit 1 tegen die niet werkte met die cd.
Dus kon zo ghost opstarten en dan image's terug draaien.

Kan die cd mischien nog wel voor je regelen, hoe je alleen ghostcast te instaleren op een server van 1 model maak je een image en knalt het zo over het hele netwerk heen.
Modbreak:doe maar niet

[ Voor 4% gewijzigd door Spider.007 op 20-04-2006 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Tanker

Als je me die CD zou kunnen bezorgen kan het altijd eens uitproberen.

greetz
Modbreak:Als hij dat zou doen zouden jullie beiden een OW ontvangen; dus dat lijkt me niet zo slim

[ Voor 37% gewijzigd door Spider.007 op 20-04-2006 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

http://www.netbootdisk.com/
en
http://www.nu2.nu/bootdisk/network/

Misschien heb je wat aan die network-bootdisks, al denk ik dat het makkelijker is om het via PXE te doen. Het kost effe wat moeite en tijd om het op te zetten, maar dan heb je wel iets wat goed werkt.

Via PXE haal je vanaf het netwerk een soort bootimage naar je toe, Die image kan niet te groot zijn maar daar zou je dus een van die netwerkdiskettes voor kunnen pakken als image.

Software uitrollen met windows2000 kan trouwens wel. In 2003 is het wat uitgebreider, maar het scheelt niet zo heel erg veel. Het werkt gewoon via Group Policy's en zit er standaard al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Naast alle genoemde opties is het misschien ook een idee om eens te kijken naar de volgende twee SourceForge projecten :

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

@Tanker: Ghostcast werkt inderdaad erg goed ALS je meerdere systemen met eenzelfde image wil clonen. Ik begrijp van TS dat er vooral VEEL verschillende systemen op het netwerk aanwezig zijn en dan lijkt me deze methode minder interessant. In DEZE situatie zou ik er denk ik voor kiezen om een netwerkinstallatie/RIS te regelen. Het probleem met de bootdisk is prima op te lossen met Bart Lagerweij's modboot. Als je alle denkbare netwerkdrivers hierin verwerkt zal iedere pc hier gewoon mee werken.

Nu kan je nog een een probleem hebben met hoe te kiezen welke image je moet nemen en/of kiezen of je voor een netwerk (of RIS) installatie van windows gaat. Wij hebben dit opgelost door het dosmenu programma quikmenu te gebruiken. Dit is zeer eenvoudig in te richten en geeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld per systeem te kiezen voor een netwerkinstallatie, ghost image terugplaatsen, ghostimage maken, harde schijf partitioneren (verzin zelf nog een paar leuke opties)

[kritiek en advies mode]Zolang het bedrijf een aanschafpolicy houd dat pc's niets mogen kosten (in aanschaf..... over beheerskosten praten we dan maar niet) zal er een dusdanig grote hoeveelheid aan verschillende hardware ondersteund moeten worden dat dit een zeer grote belasting van de IT afdeling betekend. Bij mij op het bedrijf is het zo geregeld dat er een beperkt aantal types pc's en laptops in gebruik zijn. Een pc/laptop is in ongeveer 1-2 uur voledig operationeel als deze opnieuw ingericht moet worden. Ter illustratie: kosten voor afschrijving van een laptop/pc zijn ongeveer 100 euro per maand. De ondersteuningskosten zijn MINIMAAL vergelijkbaar. Ik schat zo dat in jouw organisatie de kosten voor ondersteuning MINIMAAL 3 - 4 maal hoger liggen omdat er niet op een efficiente manier onderhoud aan de machines gedaan kan worden. (denk aan nieuwe applicaties die op alle verschillende machines getest moeten worden, updaten van software, drivers en op het moment dat er besloten wordt van besturings systeem te veranderen (het zal er toch een keer van komen)
Nog een klein puntje van aandacht: hoe is de licentie voor w2k geregeld? en voor office? heb je een volume licentie of heb je een OEM licentie maar gebruik je maar 1 licentiecode?
Persoonlijk zou ik in zo'n omgeving slechts onder voorwaarde dat er een werkbaar beleid ingevoerd zou worden willen werken[/kritiek en advies mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

wat ook goed werkt is Altriris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Twix, bedankt voor de link maar rekening houdend met het feit dat we geen of weinig budget hebben zal deze oplossing niet echt van toepassing kunnen zijn...

@Khildin:
Als je alle drivers erin foefelt kom je met een gebrek aan schijfruimte op de diskette, en dan loop je ook vast (mijn ondervinding toch), of kan je ze op een andere manier in mekaar boksen?
Gelukkig werken we inderdaad met volume licensing anders moesten we ook nog elke keer die code invoeren...

@ Alle andere: Wat ik totnutoe gevonden heb van RIS is dat dit enkel werkt voor het besturingssysteem en dus geen customisaties toelaat? Of zit ik er nu zover naast?
Ook het feit dat wij met lokale gebruikersprofielen werken (niet op een server ofzo) heeft tot gevolg dat wij ons "default" userprofile aanpassen met de nodige "customized settings" Een beetje back to basics dus eigenlijk voor ons, maar we moeten het ermee doen voorlopig we hebben al vele veranderingen die ons ten goede komen kunnen/mogen doorvoeren, maar op het gebied van aankoop voor PC/laptop blijven we tegen muren botsen... Daarom ook dat we op zoek zijn om ons het leven zo aangenaam mogelijk te maken he...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 173864 op 20-04-2006 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Uitgaande van jouw wensen en situatie zijn RIS in combinatie met PXE een goede optie.

Met PXE kan je makkelijk verbinding maken met je netwerk, omdat zo een vooraf gemaakt RIS image op deze machine te zetten, zonder allerlei 'gedoe' met NIC drivers.

Een RIS image hoeft niet alleen het OS te zijn, je kan een compleet image inclusief instellingen en software (bijvorobeeld Microsoft Office) maken met de tool RiPrep.

Voor meer info:
http://www.microsoft.com/...ploy/depopt/remoteos.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Anoniem: 173864 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:34:
@Khildin:
Als je alle drivers erin foefelt kom je met een gebrek aan schijfruimte op de diskette, en dan loop je ook vast (mijn ondervinding toch), of kan je ze op een andere manier in mekaar boksen?
Gelukkig werken we inderdaad met volume licensing anders moesten we ook nog elke keer die code invoeren...
Je kan ze ook op een cdtje zetten he.
Dat start nog sneller op ook. En als je even kijkt naar die netbootdisk in mijn vorige reply dan zal je zien dat er extreem veel drivers op dat schijfje staan voor de meest exentrieke netwerkkaarten. En die past op een diskette.
je kan dit ook als bootimage op een cd mikken als je dat zou willen.
Anoniem: 173864 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 12:34:@ Alle andere: Wat ik totnutoe gevonden heb van RIS is dat dit enkel werkt voor het besturingssysteem en dus geen customisaties toelaat? Of zit ik er nu zover naast?
Ook het feit dat wij met lokale gebruikersprofielen werken (niet op een server ofzo) heeft tot gevolg dat wij ons "default" userprofile aanpassen met de nodige "customized settings" Een beetje back to basics dus eigenlijk voor ons, maar we moeten het ermee doen voorlopig we hebben al vele veranderingen die ons ten goede komen kunnen/mogen doorvoeren, maar op het gebied van aankoop voor PC/laptop blijven we tegen muren botsen... Daarom ook dat we op zoek zijn om ons het leven zo aangenaam mogelijk te maken he...
RIS zorgt voor het besturingssysteem ja maar van wat ik gevonden heb geldt dit alleen voor server2003 maar dat weet ik niet 100% zeker.

Als je 'leest' wat er voor reply's komen had je ook kunnen lezen dat je met grouppolicy's software uit kan rollen, dus dat zou je softwareinstallatie-probleem oplossen lijkt mij.

En als je geen win98 bootdisks meer mag gebruiken wat mag je dan eigenlijk wel?
Er komen tig verschillende oplossingen maar geen enkele is goed genoeg voor je.
leg nou eens goed uit wat voor eisen je hebt. Dan zijn de antwoorden ook wat meer in je richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152024

hou er rekening mee dat Active Directory ook niet alles is. Vaak moeten software paketten eerst worden gescript om uberhaupt met AD te kunnen worden uitgerolt.
Vaak kunnen alleen .msi pakketten worden uitgerolt via Group Policy. Met AD kun je niet bijhouden hoeveel pakketten er zijn geinstalleerd en waar (license hoeveelheden tracken).

Grotere bedrijven vallen dan toch vaak terug op SMS. Maar hands on scripting met verschillende hardware ondergronden (in combinatie met verschillende software pakketten) blijf je toch vaak houden. Maar 1 keer een smspakket gemaakt en kloon zoveel pcs als je maar wilt.

Acronis werk ik zelf ook mee en erg goede ervaringen mee. Nu ook producten zodat je je images op hardware onafhankelijke systemen kunt installeren.

Nadeel van RIS .....je moet DEZELFDE hardware hebben.....anders werkt RIS niet.....dus zit je nog met creeren van 1001 verschillende images en scripts.

hier licht leeswerk http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000pro/deploy/depopt/ris.mspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Anoniem: 152024 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:14:
Grotere bedrijven vallen dan toch vaak terug op SMS
.......
Acronis werk ik zelf ook mee en erg goede ervaringen mee.
maar het mag niets kosten geloof ik..

Wat betreft de uitrol van software, hij heeft alleen aangegeven dat er office2000 op moest.
Dat is al een msi en tools zijn meegeleverd om een bijpassende mst te maken, dus hiervoor zou GPO wel okee zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door xzenor op 20-04-2006 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:48
LANDesk Management, is wel ernstig duur, maar met PXE ondersteuning en erg uitgebreide scriptondersteuning kan je hier alles mee. Daarbij kan je ook packages maken dit integreren met je Active Directory en deze automatisch (zoals sms bijvoorbeeld) deployen naar de systemen van de gebruikers. Daarbij biedt het ook nog eens ondersteuning voor Software Compliance, zo kan je dus op executables ed. scannen op alle systemen om ze te zien welke applicaties er zijn geinstalleerd. Als jet dat goed doet kan je dus ook zien of je licenties voldoende hebt en of er mensen met wilde executables of enorme mp3 verzamelingen rond rennen.

Al met al is LANDesk dus een allesomvattend paket, daarom is het dus ook zo duur :) Het is zeker niet eenvoudig en de initiele opzet om er echt nut bij te hebben kost erg veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152024

possamai schreef op donderdag 20 april 2006 @ 15:23:
[...]

maar het mag niets kosten geloof ik..

Wat betreft de uitrol van software, hij heeft alleen aangegeven dat er office2000 op moest.
Dat is al een msi en tools zijn meegeleverd om een bijpassende mst te maken, dus hiervoor zou GPO wel okee zijn.
ah ok......met Office werkt Group policy lekker....... publishen of assignen. En als een word of excel corrupt is word er gewoon een nieuwe install overheen gegooit.
om hoeveel systemen/ subnet etc hebben we het eigenlijk over ? (ook remote installs ?) of alleen het installeren van OS op zich ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo ie zo even rekening houden met een image terugzetten, dat de image wel ge'sysprept moet worden dus dat wanneer de notebook/pc voor 't eerst opstart er een licentiecode ingevuld moet worden.
Anders draait iedereen met dezelfde licentiecode.
Of het bedrijf moet daar een aparte licentie voor hebben.

Die cd zal ik even voor je kunnen kopieren en opsturen desnoods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey mensen,

Het laatste wat ik wil doen is jullie ideeen afbreken en alles afkeuren, maar zoals vermeld wordt "er moet inderdaad vanuit gegaan worden dat ik het met 0€ budget" zal moeten doen... Daarom dat we zeker geen externe firma kunnen inschakelen of een duur Server/software pakket gaan mogen aanschaffen...

Ik zal in het kort terug proberen te schetsen wat het probleem is (daar dit gevraagd werd door jullie)

* hetgeen we willen is afstappen van:
- max 1 PC tegelijk ghosten
- steeds veranderen van netwerkkaart vooraleer we een image kunnen maken of dumpen op pc's
- afstappen van het feit dat de bootdisk of -cd steeds aangepast moet worden.

* problemen dat we hierbij hebben:
- (te) Beperkt budget (lees dus maar 0€ ;) )
- Geen standaard hardware of de mogelijkheid dit op te dringen aan het bedrijf
- We mogen niets aan de group policies aanpassen in AD (ben ik ondertussen ook te weten gekomen)

* wel mogelijk:
- We hebben reeds CA-tools (voor remote control, software delivery en asset management)
- ik mag wél "prive" netwerk bouwen los van het bedrijfsnetwerk (is ondertussen gebeurd)
- ik heb een "desktop" ter beschikking met windows 2000 server

Verder gaat het niet alleen om enkel het OS (win2k) en Office2k erop te zetten, maar ook alle "standaard" software van ons bedrijf en de nodige instellingen in het "default user" profiel te verwerken die niet opgenomen zijn geweest in de group policy van de AD. (en geloof me het zijn er nogal wat :s)

Ik heb mijn RIS nog niet aan de praat gekregen, ik moet namenlijk alles tussen al het andere werk door doen, maar op het eerste zicht lijkt het een vrij ingewikkeld systeem, waarbij veel scripting komt kijken (ik kan natuurlijk mis zijn), zodra ik dit aan de praat gekregen heb (hopelijk morgen) weet ik of we dit kunnen gaan toepassen of niet, vermits er hier vermeld werd dat dezelfde HW hebben een vereiste was.

Op Windows PE of Bart PE heb ik nog niet echt verder kunnen zoeken maar als er iemand zijn/haar positieve of negatieve ervaringen wil delen...graag ;) Tot nu toe ondervonden hiermee: Blijkbaar kunnen er bij BartPE enkel storage en netwerkdrivers toegevoegd worden op een remote OS-installation...(maar moet dit nog verder bekijken zoals gezegd)

Ik hoop dat dit iets opheldering geeft? Anders hoor ik het wel he 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb het topic nog eens doorgelezen en ik ben van mening dat je behoorlijk wat nuttige informatie gekregen hebt.
Dus... tweak er op los.. duik erin, en als het niet lukt, stel dan gerichte vragen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Ga nu eerst maar eens op basis van je lijst met wensen de gesuggereerde oplossingen bekijken.
Dan kun je vervolgens een gerichte pilot doen. Want om nu al bezig te zijn met RIS lijkt me ietsje snel.

My 2 ct's.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

wat je ook kan doen...
Een windows cd pakken, en daar een volledig automatische installatie van maken..
Dat heeft een naam, maar ik zit nu al een half uur te denken hoe dat ook alweer heet, maar ik kan er niet opkomen...
edit:
"unattended install" Zo heette dat!! Google daar maar op en je krijgt een shitload aan informatie hoe je een unattended installatie van windows kan maken inclusief het mee-installeren van software vanuit die windows installatie. Dit is dus geen cloning, maar een echte volledig geautomatiseerde windows installatie dus veeeeel minder problemen bij gebruik met verschillende types van computers.

Kijk ook eens naar nLite.
Misschien is dat wel handig..
meuktracker: nLite 1.0 RC7

[ Voor 41% gewijzigd door xzenor op 21-04-2006 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85016 schreef op woensdag 19 april 2006 @ 19:09:
Wat wij altijd deden bij mijn vorige werkgever, we hadden dan Ghostcast server draaien waar alle image's van alle systemen die we hadden opstaan.
En dan hadden we een bootcd met heel veel netwerkdrivers er al op kwamen er eigenlijk nooit 1 tegen die niet werkte met die cd.
Dus kon zo ghost opstarten en dan image's terug draaien.

Kan die cd mischien nog wel voor je regelen, hoe je alleen ghostcast te instaleren op een server van 1 model maak je een image en knalt het zo over het hele netwerk heen.
Modbreak:doe maar niet
En sinds wanneer is een cd met alle netwerkdrivers erop die automatische start illegaal??
Dit is voor als nog gewoon een normale legale cd waar ook normaal een kopie van gemaakt mag worden dus wat is je punt?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 85016 op 21-04-2006 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

possamai schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 10:13:
Kijk ook eens naar nLite.
Misschien is dat wel handig..
NLite wil je niet op een bedrijfsnetwerk inzetten (tenminste, niet als je je normale product support wenst te behouden).
RIS en een goeie .sif file met de juiste parameters scheelt een boel.

Bovendien snap ik de opmerking niet helemaal dat een RISimage maar voor één stuk hardware zou kunnen werken.
Tenzij je HAL dusdanig afwijkt kan je alles met verschillende driversets en één I386 dir en meerdere .sifs afvangen (doe het vaak zat zo).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Dat hoeft niet eens BackSlash32. Gewoon je drivers op de juiste plek neerzetten en ze worden als windows native gezien.

Dus met 1 sif en de juiste mappen op je RIS server, kun je ALLE PC's binnen je bedrijf installeren, hoe raar of exotisch de hardware ook mag zijn. Dit kan alleen scheeflopen als de hardware een bepaalde specifieke volgorde van installatie vereist, maar zelfs dat is af te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:10
Even een paar korte puntjes zonder verder het beleid van het bedrijf te bekritiseren (wat echt niet handig is ;) ):
1. RIS is wel compitabel met alle hardware waar Windows op werkt zolang je maar een PXE boot kan doen.
2. Over HAL en RIS: Je kan op 2 manieren RIS images maken:
* Van de originele CD direct naar je server: Werkt op alle systemen.
* Met sysprep: hiermee installeer je 1 client en stuur je de Windows installatie vervolgens naar de server: Hierbij kan je HAL problemen krijgen.

Verder wil ik je concreet vragen wat je positie is binnen het bedrijf. Ik heb namelijk het idee dat jij beleidstechnisch gezien op een heel laag niveau zit en je jezelf meer nuttig kunt maken door de beleidsmakers goed te informeren dan door te gaan lopen hobbyen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mensen,

Na wat "gefoefel" is het me gelukt een RIS server draaiende te krijgen, en ook een image te laten maken van een bestaande configuratie van ons. (eentje in een lange rij te gaan)
Eerste indruk, de RIS image maken is traag... (kan dit aan een te trage server liggen?) Het netwerk is 100Mbps/Full duplex dus zou ok moeten zijn. Image werd gemaakt van een P3 laptop naar de P3 server. Nog een groot nadeel is dat je telkens NTLOADER.exe moet kopieren naar de I386 map voor elke config die wij verschillend hebben (bvb één windows update meer of minder geeft dit probleem)
Morgen het volgende probleem aanpakken: Die image teruggezet krijgen...

Mijn vraag aan jullie kan je PXE boot/RIS-server gebruiken om bvb via de programma's zoals ghost of Drive Image je images te gaan maken of te downloaden. Dus niet via een ghost of PQDI diskette starten maar wel via de PXE (bios) boot en vanaf de server het programma op te starten waarmee je de image gaat maken of terug zetten, en zodoende het probleem van de opstartdiskette met de vele netwerkdrivers te omzeilen? Hoe geef ik bvb een autoexec file mee bij de PXE boot vanuit de ris-server, of is dit niet mogelijk met dit systeem... Dit zou

En om op DjLuc zijn vraag te antwoorden, 'ik heb er niets over te zeggen noch te lobbyen' Paraplusysteem he...of hoe noem je dat ook weer juist? :X (misschien is horen zien en zwijgen meer gepast :D) Hiermee kunnen we vermijden dat we alle images moeten opnieuw gaan maken van alle modellen die we totnutoe hebben....

(Wat ik me terzijde afvraag is waarom we een OW zouden ontvangen voor het uitwisselen van een geavanceerde bootcd...)

greetings

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 173864 op 24-04-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Anoniem: 173864 schreef op maandag 24 april 2006 @ 20:48:[snip]...kan je PXE boot/RIS-server gebruiken om bvb via de programma's zoals ghost of Drive Image je images te gaan maken of te downloaden. Dus niet via een ghost of PQDI diskette starten maar wel via de PXE (bios) boot en vanaf de server het programma op te starten waarmee je de image gaat maken of terug zetten, en zodoende het probleem van de opstartdiskette met de vele netwerkdrivers te omzeilen?
Kort? 'nee'
Hier de uitleg:
PXE doet alleen booten via een bepaald protocol over het netwerk maar dit werkt alleen tijdens het booten en daarna niet meer. Wat PXE doet is een bootimage naar zich toe trekken via het netwerk vanaf een PXE server. een bootimage is hetzelfde als de bootimage die je mee kan geven bij een bootable cd en dus geen complete ghost image ofzo.

Op die bootimage moeten dan toch weer de netwerk drivers staan voor die netwerkkaarten als je iets op je netwerk wilt doen

Maar ik heb je nu al 2 keer gewezen op die network bootdisks maar ze schijnen je niet te interesseren dus ik leg het nog een keer uit.
Die bootdisk bevat compressed een ontiegelijke hoeveelheid aan drivers. Daar vang je 99% van je netwerkkaarten mee af.
Schrijf dat ding even naar een diskette, pas de boel aan zodat het automatisch inlogged op een netwerk en vanaf daar een script start om type-pc te selecteren (op de server dus zodat je bij een nieuwe image dit maar 1 keer aan hoeft te passen) en of je een image wilt maken of wilt restoren.

Van die diskette maak je een image (heb je proggies voor) en die image kan je dan als PXE boot-image gebruiken..
Geen gezeur met cd's of diskettes (nouja heel even dan om de pxe-image te kunnen maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
With ^^^^

En zeker die bootdiskette van Bart is erg goed.

Het is met dit soort dingen belangrijk dat je in de aanloopfase goed kijkt naar hoe het later kan gaan werken en blijven werken. Je wil zoiets tenslotte maar één keer implementeren en vele jaren kunnen blijven gebruiken.

Daarom vind ik dat je eerst heel breed moet gaan kijken naar wat je wil, en dan pas een oplossing moet gaan testen.

En jij hebt RIS al draaien...

[ Voor 2% gewijzigd door aZuL2001 op 25-04-2006 11:19 . Reden: link modded ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67289

unattended.sourceforge.net is echt wat je wil. het kost niks. je kan van cd of diskette of netwerk booten (pxe) je kan al je software laten installeren via scripts.

is geen image maar officiele installatie (geen gezeur met eventuele bad sectors)
drivers voor diverse hardware eenvoudig toe te voegen.

Kost je alleen een paar GB opslag op je server (hier niet meer dan 4,5 GB) maar hier staan dan wel al je pakketen en dergelijke in (installatiebestanden)

het vergt enig uitzoekwerk maar daarna heb je een systeem wat eenvoudig uit te breiden is voor elk stuk software en hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

wow da's inderdaad wel een geil pakketje..
Lees ik het nou goed en werkt dit ook vanaf een *nix bron??
Dat zoek ik al een tijdje.. mijn server draait op FreeBSD en ik wil vanaf die bak automatisch mijn windows kunnen installeren..

Ik ga nog even goed lezen, maar het lijkt er op dat dat mogelijk is met dit pakketje :)
Cool man :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
possamai schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 10:22:
[...]

Maar ik heb je nu al 2 keer gewezen op die network bootdisks maar ze schijnen je niet te interesseren dus ik leg het nog een keer uit.
Die bootdisk bevat compressed een ontiegelijke hoeveelheid aan drivers. Daar vang je 99% van je netwerkkaarten mee af.
En laat dit juist de hele opzet zijn van het topic om niet meer met bootdisketjes te werken daar er toch telkens weer één of andere driver is die mankeert van een (heel oud of nieuw) model dat ze hier in huis hebben...? Dan lijkt het me logisch dat ik niet verder inga op networkbootdisks...en hard op zoek ben naar "iets" anders, met de ondertussen gekende beperkingen die wij hier hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
@Terrap:
Maar je zult het toch nodig hebben ....
Je wilt toch booten over het netwerk ?

Of heb je andere suggesties ?
possamai schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 10:22:
[...]Van die diskette maak je een image (heb je proggies voor) en die image kan je dan als PXE boot-image gebruiken..
Je maakt dus van zo'n bootdiskette een PXE boot image.

[ Voor 30% gewijzigd door aZuL2001 op 25-04-2006 12:35 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 67289 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 11:40:
unattended.sourceforge.net is echt wat je wil. het kost niks. je kan van cd of diskette of netwerk booten (pxe) je kan al je software laten installeren via scripts.
En volgens mij is dit juist niet wat ik nodig heb, omdat je hier elke PC apart gaat installeren én ook nog eens elk programma, en dan moet je nog de "customisaties" doen die wij hier nodig hebben omdat we niet met een fatsoenlijke group policy werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

al die customisations kan je via je script laten doen. ik laat hier ook printers en dergelijke instaleren op basis van computernaam.

zelfs als je custom instellingen niet via een command line zijn te doen. Dan kan je gebruik maken van Autoit scripts (niet mooi maar werkt wel)

het voordeel is dat je niet voor elke pc die afwijkende hard/software een nieuwe image hoeft aan te maken. Zeker als je gebruik maakt van de netwerk boot functie binnen unattended. Je kan in een simpele mysql database (ook weer gratis) aangeven welke scripts uitgevoerd moeten worden op basis van: mac-adres, computernaam, gebruikernaam, orginisatienaam of je standaard script.

computernaam en al die andere info kan je ook weer in dezelfde database stoppen en wordt opgezocht op mac-adres of een andere keuze (behalve computernaam die moet via mac-adres)

owja, dit is geen point en click oplossing. het vergt wel enige kennis om het 1 en ander up en running te krijgen

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 67289 op 25-04-2006 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 20:10
Daarnaast is het natuurlijk nog eens een enorme verspilling van resources dat je dit zelf gaat ontwikkelen terwijl jullie systeembeheer geen toegang geeft tot de policies etcetera. Er zit een veel groter probleem in de organisatie waar je gewoon omheen aan het werken bent op een kostbare manier. Dat is niet handig en is iets wat je bij je directe manager of hoger aan moet kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Anoniem: 173864 schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 12:29:
[...]En laat dit juist de hele opzet zijn van het topic om niet meer met bootdisketjes te werken daar er toch telkens weer één of andere driver is die mankeert van een (heel oud of nieuw) model dat ze hier in huis hebben...?
Okee, jij je zin.
Waar wil je dan je netwerk vandaan halen? uit de lucht ofzo zonder drivers?
Je hebt drivers nodig, of je nou wel of niet wilt luisteren. Zonder drivers kom je er niet.
Dan lijkt het me logisch dat ik niet verder inga op networkbootdisks...en hard op zoek ben naar "iets" anders, met de ondertussen gekende beperkingen die wij hier hebben!
Ja en al die andere manieren die aangeboden worden zijn te traag voor je. En of je het nou wilt geloven of niet, ze hebben 'ook drivers' nodig voor het netwerk. Hoe denk je dat RIS werkt? Als je een exentrieke netwerkkaart hebt die je met RIS wilt installeren dan werkt ie ook niet.

je zit aan drivers vast, punt uit. de PXE boot is niet heilig, die kan tot een klein edeel je netwerk overnemen, maar vanaf dat er een OS gaat draaien (ja DOS is ook al een OS) heb je gewoon een driver nodig.

Je kan wel alles wat met drivers te maken heeft ontwijken, maar je komt niet onder drivers uit.
Tot nu toe heeft mijn windows98 bootflop mij nooit in de steek gelaten wat betreft netwerk-drivers dus ik snap niet waarom jij steeds op problemen stuit met de drivers.

Face it. Drivers heb je nodig!
En er is een shitload aan drivers beschikbaar die 99% van alle netwerkkaarten kan ondersteunen.
Dus leg je er maar bij neer.

[ Voor 7% gewijzigd door xzenor op 25-04-2006 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
djluc schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 16:13:
2. Over HAL en RIS: Je kan op 2 manieren RIS images maken:
* Met sysprep: hiermee installeer je 1 client en stuur je de Windows installatie vervolgens naar de server: Hierbij kan je HAL problemen krijgen.
Door dit image achtereenvolgens op verschillende systemen te zetten met dezelfde soort processor (bijv. alle systemen met een P4 zonder HT), kan je alle drivers voor al je systemen op 1 systeem installeren. Dit image kan je dan via sysprep ook weer terugzetten op alle pc's met dit processortype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!

LiGHtNiNG!

Anoniem: 173864 schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:13:
Op Windows PE of Bart PE heb ik nog niet echt verder kunnen zoeken maar als er iemand zijn/haar positieve of negatieve ervaringen wil delen...graag ;) Tot nu toe ondervonden hiermee: Blijkbaar kunnen er bij BartPE enkel storage en netwerkdrivers toegevoegd worden op een remote OS-installation...(maar moet dit nog verder bekijken zoals gezegd)
Nee, je begrijpt het verkeerd. Ik schetste in mijn eerdere antwoord expres deze combinatie omdat die heel veel lijkt op jullie bestaande constructie. Met Windows PE of Bart PE bouw je een win32 BOOT environment waarin je (makkelijker te vinden) win32/xp drivers voor je LAN adapters en/of storage adapters kunt gebruiken om vanuit DIE omgeving te kunnen klonen (beide kanten op).
In jouw selectie criteria zitten een paar tegenstrijdigheden. Zolang je namelijk niet met uniforme hardware op de proppen komt (en dan bedoel ik voornamelijk de netwerk adapter) zul je met bijna alle oplossingen op EEN bepaald moment met de installatie van de juiste drivers geconfronteerd worden. Of dat nu drivers in een image, op je bootcd/stick/floppy of een PXE/RIS installatie is maakt helemaal niets uit, je zal aanpassingen moeten doen voor niet out-of-the-box (door Windows) ondersteunde hardware.

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

LiGHtNiNG! schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:33:Zolang je namelijk niet met uniforme hardware op de proppen komt (en dan bedoel ik voornamelijk de netwerk adapter) zul je met bijna alle oplossingen op EEN bepaald moment met de installatie van de juiste drivers geconfronteerd worden. Of dat nu drivers in een image, op je bootcd/stick/floppy of een PXE/RIS installatie is maakt helemaal niets uit, je zal aanpassingen moeten doen voor niet out-of-the-box (door Windows) ondersteunde hardware.
Dat probeer ik'm ook al uit te leggen maar om een of andere reden wilt hij dat niet geloven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
possamai schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 18:15:
[...]
Dat probeer ik'm ook al uit te leggen maar om een of andere reden wilt hij dat niet geloven..
Picnic probleem. :+

problem in chair, not in computer

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan is het antwoord op mijn vraag simpelweg nee het is niet mogelijk he... Als ge toch met bootdisk en/of zelfs met een w32 bootomgeving blijft zitten, zal er telkens dat er hier een nieuw model met nieuwe netwerkkaart binnenkomt een nieuwe disk of een aanpassing moeten gebeuren op de w32 bootomgeving...

Verder heb ik nog geen tijd gehad om RIS verder uit te testen...

We hebben trouwens een bootdisk van Bart Lagerweij of zoiets en daarmee kunnen we slechts 1/3 van al onze PC's opstarten via network, de rest is telkens netwerkkaart wisselen... Daarom dat we ervan af wilden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

niet voor't een of't ander...
Maar is het niet handiger om gewoon een gross aan dezelfde netwerkkaartjes te kopen en die overal in te proppen?
Ik weet niet wat voor troep dat management van jullie aanschaft maar als zelfs zo'n universele bootflop maar 1/3 van alle pc's kan booten dan moet er echt ontiegelijke zooi tussen zitten..
Hier en daar een keertje okee... maar dat 2/3 niet werkt is wel extreem veel..

Jij hebt geen probleem, je management heeft een probleem hier. Ik vraag me serieus af wat voor bedrijf het is en hoe lang het nog te leven heeft. Als het op deze manier met zijn automatiserings afdeling omgaat is het wachten tot het een keer goed fout gaat.. Ik mag hopen dat er geen server hardware op deze manier ingekocht wordt.. Draait het netwerk nog op Coax ook toevallig?

Echt zonder dollen, is het budget gewoon 'op' nu? of is het bedrijf gewoon echt te beroerd om in te zien dat de automatiserings afdeling best belangrijk is en er dus ook geld in gestoken moet worden zo af en toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiGHtNiNG!

LiGHtNiNG!

Anoniem: 173864 schreef op woensdag 26 april 2006 @ 09:55:
Dan is het antwoord op mijn vraag simpelweg nee het is niet mogelijk he... Als ge toch met bootdisk en/of zelfs met een w32 bootomgeving blijft zitten, zal er telkens dat er hier een nieuw model met nieuwe netwerkkaart binnenkomt een nieuwe disk of een aanpassing moeten gebeuren op de w32 bootomgeving...

Verder heb ik nog geen tijd gehad om RIS verder uit te testen...

We hebben trouwens een bootdisk van Bart Lagerweij of zoiets en daarmee kunnen we slechts 1/3 van al onze PC's opstarten via network, de rest is telkens netwerkkaart wisselen... Daarom dat we ervan af wilden...
Ik heb het al gezegd maar blijkbaar valt het kwartje niet, even los van of je met RIS een image gaat deployen of een installatie laat uitvoeren, als je met afwijkende netwerkkaarten en/of andere hadrware op de proppen komt die niet standaard ondersteund wordt zul je ook hier in je unattended installatie OF je image drivers moeten gaan opvoeren. Er is geen magische oplossing die opeens gaat werken zonder aanpassingen. Het voordeel van RIS/PXE in deze is wel dat je niet met losse media hoeft te kl***en.

Overigens, het opvoeren van extra netwerkkaart drivers in PEBuilder (BartPE) is 3x klikken ofzo en kan echt elke Pino. Het branden van het nieuwe cdtje ervan kost nog meer tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 26-04-2006 11:42 ]

Laat maar.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LiGHtNiNG! schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 15:33:
[...]

Nee, je begrijpt het verkeerd. Ik schetste in mijn eerdere antwoord expres deze combinatie omdat die heel veel lijkt op jullie bestaande constructie. Met Windows PE of Bart PE bouw je een win32 BOOT environment waarin je (makkelijker te vinden) win32/xp drivers voor je LAN adapters en/of storage adapters kunt gebruiken om vanuit DIE omgeving te kunnen klonen (beide kanten op).
In jouw selectie criteria zitten een paar tegenstrijdigheden. Zolang je namelijk niet met uniforme hardware op de proppen komt (en dan bedoel ik voornamelijk de netwerk adapter) zul je met bijna alle oplossingen op EEN bepaald moment met de installatie van de juiste drivers geconfronteerd worden. Of dat nu drivers in een image, op je bootcd/stick/floppy of een PXE/RIS installatie is maakt helemaal niets uit, je zal aanpassingen moeten doen voor niet out-of-the-box (door Windows) ondersteunde hardware.
Kan ik via deze weg dan ook ipv via RIS te gaan, Ghost of Acronis of PQDI gaan laten opstarten om zo de image te laten draaien. RIS heeft één groot nadeel, het kopieert bestandje voor bestandje en dat zonder compressie. Bij ghost of andere kan je je images compressie meegeven en dat scheelt toch ettelijke Gigabytes aan storage.

Mss de vraag anders stellen, kan er iemand me een voorbeeld van een Sif-file of wat je ook nodig mag hebben bezorgen, die via (BIOS-)networkboot de computer verder doorstart zodat Ghost of een ander clone programma opgestart wordt? Met die PE builder lukt het me niet, zegt altijd dat er plugins ontbreken en andere dll files...

of nog simpeler mss, hoe doe ik dit laatste een image van een bootdiskette omzetten naar PXE boot:
Van die diskette maak je een image (heb je proggies voor) en die image kan je dan als PXE boot-image gebruiken..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 173864 op 26-04-2006 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Nofi, maar je springt in mijn ogen van de hak op de tak.

Je hebt m.i. een aantal problemen :
  • Geen budget
  • Geen standaard hardware
  • Management die je problemen niet in ziet (of wil inzien)
  • Geen flauw idee hoe dit structureel op te lossen
Antwoord:
  • Budget kunnen wij niet regelen. Zelf met een goed plan komen en indienen bij het management. Dat wil wel eens helpen.
  • Is blijkbaar een keuze om geen standaard hardware aan te schaffen, (pennywise, poundfoolish).
  • Dat is een kwestie van aan de bel trekken, of, als je er voor kiest om dat niet te doen, de gevolgen te accepteren.
  • Begin nu eens rustig met het beschrijven van jouw ideale situatie. Kijk dan naar alle geboden oplossingen en turf op een lijstje in hoeverre ze daaran voldoen. Dan pas, en niet eerder, kun je een oplossing kiezen waarmee je een pilot gaat doen.
Nogmaals (nofi), je gaat op het moment te werk als een willekeurige hobbyist, en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Ris _kan_ een optie zijn
Unattended _kan_ een optie zijn
ANI _kan_ een optie zijn
Clonen / imaging _kan_ een optie zijn

Ze hebben allemaal voor en nadelen, en dat zul je toch echt zelf voor jullie toko moeten bekijken wat wel en niet haalbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door aZuL2001 op 26-04-2006 13:47 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat is NOFI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
NO Flame Intended.

Ofwel, niet persoonlijk bedoeld / niet met als doel jou over de zeik te helpen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liledevil
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

ok, hoop reacties en ook mijn reactie zal denk ik veel bevatten van wat ik reeds heb gelezen en daarmee en bevestiging zijn.

Als ik het goed lees heb je een omgeving gebaseerd op windows 2000 en office 2000.
Begrijp ik dan goed dat je hebt:
Wwindows 2000 Active Directory
Windows 2000 Server(s)
Windows 2000 Professional clients met office 2000.

Als dit namelijk zo is heb je alles reeds in huis om met RIS aan de gang te gaan,

RIS is namelijk een standaard server component van Windows 2000 en Windows 2003
Je hebt dan alleen nodig
Een Windows DHCP server
Een Windows Active Directory
PC's met PXE ondersteuning

Met RIS heb je alleen 2 soorten "images" welke je kan gebruiken, hier zou eventueel door alle posts heen wat verwarring over zijn ontstaan.

Als eerste heb je RIS images, dit zijn unattended network installs welke zich eigenlijk beperken tot het os, maar je kunt automatisch op het einde hiervan commando's laten uitvoeren welke scripted installaties uitvoeren van bijv. Office 2000.
Persoonlijk vind ik het mooier om dit vanuit de active directory te laten verzorgen omdat het dan makkelijker is dit aan te passen.
Deze RIS images zijn hardware onafhankelijk, het enige waar je voor moet zorgen is dat voor alle hardware componenten die je in al je hardware gebruikt drivers aanwezig zijn.

Als tweede heb je RIPRep images, deze zijn meer gebonden aan een type hardware.
RIPRep images zijn volledig voorbereide images op basis van een RIS Image, ofwel je installeerd eenmalig een RIS image, daar installeer je dan je vereiste applicaties op en past je settings aan.
Van deze aangepaste RIS image trek je een RIPRep, hierbij worden alle instellingen netjes opgeslagen onder een apart image, deze heeft echter tijdens de installatie nog altijd bestanden nodig uit het RIS image watje hebt gebruikt als basis op de server.

Persoonlijk ben ik meer voorstander van het eerste scenario waarbij je software installeerd vanuit de active directory en alle windows instellingen aanpast dmv Group Policies om de volgende redenen:
  1. Je kunt eenvoudig meerdere hardware-configuraties beheren
  2. Deze hardware-configuraties hebben allemaal dezelfde OS instellingen dmv GPO's.
  3. Wijzigingen in je instellingen zijn voor alle PC's dmv een paar muisklikken veranderd.

if you pay peanuts, you get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als ik een win32 boot of liever nog een pxe boot image kan maken van een bootdiskette kan ik alweer een stuk verder. Maar dan moet ik een bootdiskimage kunnen omzetten naar pxe boot file...

een win32 bootomgeving verhelpt het probleem van moeilijk te vinden netwerkdrivers onder dos, en als ik er een pxe bootimage kan van maken dan kunnen we veel pc's laten "clonen" op deze manier...

En idd ik ga te werk als hobbyist maar dat vind ik persoonlijk "interessanter" dan theoretisch alle oplossingen op "papier" te gaan uitwerken en daarna 1 mogelijke oplossing te kiezen. Hiermee doe 'ik' ook nog wat extra ervaring op en van een beetje gepruts is nog nooit iemand gestorven ;) Houd je job ook boeiender, die vrijheid krijgen we dan weer wel, om een beetje te "foefelen" ;) (mag natuurlijk geen dagen en dagen duren he :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

bezoek dan de unattended site eens die een lading posts terug staat http://unattended.sourceforge.net
Daar staat de info en de tools om een PXE-boot te maken. De PXE image zelf is niet echt gewoon een bootflop-image maar is binary-code (little endian dacht ik) en van daar uit kan je een floppyimage mounten aan een ramdrive etc. etc.
Ik ben mezelf er ook nog in aan't verdiepen.
je hoeft niet de gehele unattended setup te doorlopen, op het punt waar je een prompt kan krijgen skip je de rest gewoon en ga je over op je eigen imaging verhaal..

beetje creatief zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Je hebt geen geld, weinig kennis, geen adminrechten en 500 niet gestandardiseerde PC's te managen??

Eigenlijk kan ik weinig toevoegen, alles is hier reeds gezegd:

RIS of unattended CD's maken is de way to go voor je windows clients, kost je niets want je hebt reeds alles. Alle info is te vinden in het bestand deploy.cab op je windows CD (CD's zijn makkelijker op te zetten).
Daarna gebruik je GPO + scripts om software te installen, Er is weing software die niet via GPO + scripts te installen is.
Tenslotte nog wat GPO om je pc's te beschermen tegen user errors, en dus tegen herinstallaties/opruimacties

Unattended CD maken kost je mischien 2 dagen
Office GPO maken doe je in een halve dag
andere msi packs zullen je dan ook wel lukken, mits wat testen
niet msi software met scripts, google bevat een schat aan info wat dat betreft.
GPO om pc wat af te schermen is ook niet zo moeilijk, en bouw je beetje bij beetje op

Alles test je in een testomgeving (gebruik de gratis VMWARE Server daarvoor)

Klinkt makkelijk, is het ook vergeleken met dat andere wat je eigenlijk ook zou moeten doen: Je management duidelijk maken dat er een duidelijke strategie dient gekozen te worden. 20 eur besparen op een PC en dan dagen tijd verliezen aan beheer is gewoon belachelijk. Maak een kosten baten analyse van standardisatie van je PC park en een behoorlijke uitrol van Active directory. Je hebt het, waarom niet gebruiken??? Reken uit hoeveel tijd je wekelijks verspild aan onnodige installatie van PC's en leg uit dat je in die tijd nuttigere dingen kan doen die weer geld opleveren (kosten besparen) voor je bedrijf. Beloof echter niets wat je niet kan waarmaken. Als het goed is heb je over een paar maanden weer controle over je netwerk....

Success :)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yalopa schreef op woensdag 26 april 2006 @ 23:12:
Je hebt geen geld, weinig kennis, geen adminrechten en 500 niet gestandardiseerde PC's te managen??
Gelukkig wél adminrights, wat zouden we erzonder kunnen doen? praktisch niets.
Geen 500 verschillende modellen, maar wel 10-tal modellen van dit, 20 van een ander, nog 30 van een ander type, 10 van een ander merk, etc, etc...
Budget is er bij ons nooit geweest, en geef nu toe in welk bedrijf is er wel geld voor IT? Alleen bij ons is het nog een streep erger dat IT altijd op de laatste plaats komt. Dit en wetende dat de mensen 5-6 jaar met 1 PC doen...Kan je je wel een beeld vormen met wat voor materiaal we bezig zijn soms he...?
Maar goed we zullen alles eens op een rijtje zetten en verder een paar dingen uitproberen, mijn hoop is gevestigd op een PXE bootimage eerlijk gezegd...

greetz and thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Anoniem: 173864 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 08:46:
[...]Budget is er bij ons nooit geweest, en geef nu toe in welk bedrijf is er wel geld voor IT?
Tegenwoordig meer dan je (blijkbaar) denkt. Serieus, zo erg als jij vertelt heb ik het nog nooit meegemaakt.
Gaan ze zo ook met servers en netwerk om? Worden er wel eens backups gemaakt of is daar ook geen budget voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

possamai, als je vragen hebt over hoe en wat met unattended geef maar ff een gil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Duik eens in de tools die Microsoft te bieden heeft. RIS is al genoemd maar zonder een RIS server kom je uit bij de ook reeds genoemde Unattent installatie. Maar microsoft heeft ook handige tools zoals SYSPREP, een programma die alle hardware uit windows ript en bij een verse reboot geforceerd alles opnieuw gaat detecteren, Je moet dan alleen voor een map met alle drivers zorgen en ergens in een INI file geloof ik (voor mij alweer een tijdje terug) kan je alle driverfolders aangeven.

Andere optie is SYSDIFF, hiermee kan je een image van een kale windows maken en na het installeren van software en drivers een verschil image maken die je makkelijk op een CD oid kunt zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzenor

xzenor

Anoniem: 67289 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 10:27:
possamai, als je vragen hebt over hoe en wat met unattended geef maar ff een gil
Nou ik wil wel een gilletje geven maar ik denk niet dat het op prijs gesteld wordt als ik dat in dit topic ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liledevil
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Anoniem: 173864 schreef op donderdag 27 april 2006 @ 08:46:
[...]
Budget is er bij ons nooit geweest, en geef nu toe in welk bedrijf is er wel geld voor IT? Alleen bij ons is het nog een streep erger dat IT altijd op de laatste plaats komt. Dit en wetende dat de mensen 5-6 jaar met 1 PC doen...Kan je je wel een beeld vormen met wat voor materiaal we bezig zijn soms he...?
offtopic:
Budget voor IT dien je ook een beetje af te dwingen, natuurlijk wordt er altijd moeilijk gedaan over IT budget. Het zijn altijd relatief hoge kosten, maar je moet goed eens in kaart brengen welke kosten je ermee bespaart(downtime, gebruikers die niet kunnen werken, eigen uren, losse onderdelen etc). Maar je moet een beetje de management termen zoals ROI en TCO gebruiken als je geld nodig hebt, ik weet uit ervaring dat dit gewoon helpt(mits juist gebruikt natuurlijk)

Hoe dan ook, je lijkt iig een pad te zijn ingeslagen. Voor de RIS bootdisk zou ik eens kijken naar een windows 2003 disk ipv windows 2000 disk, de wk3 RIS disk heeft echt een zooi meer drivers aan boord.

if you pay peanuts, you get monkeys

Pagina: 1