Hoofdcategorieën
Topicacties

HTML handleiding feedback

Pagina: 1 2 3 4 last

Reageer Nieuw Topic
zie 23648

goede link, zie het tweede gedeelte van beide voorbeelden over hoe je <br> niet moet gebruiken

over div: <div> == element om sections aan te geven. Het is semantisch rijker en correcter om het gewoon te doen. True, als je ze weglaat en je had er geen stijl op toegepast zie je het verschil niet, maar dat is niet de issue, er zijn meer elementen die de opmaak niet wijzigen, maar semantisch veelzeggend zijn.

<div> groepeert je blockelementen tot hoofdstukken en paragrafen (in de zin van deelhoofdstukken, niet alinea's). Dat is een veel over het hoofd geziene functie. Of je er vervolgens wel of niet iets mee doet qua opmaak is irrelevant

hier ook weer: het staat niet erg duidelijk in de html 4.01 spec en in de wa1 spec zijn er nieuwe elementen als <section> waar dit soort overwegingen wel vermeld staat. In de tussentijd adviseert men (whatwg) div als sectioning element in te zetten, zoals eigenlijk ook al in html 3 gespecificeerd stond

mophor wijzigde dit bericht 27-06-2006 16:34 (22%)

var _ = {_: 'unreadable code detected!'};
alert(_._);

Okay, de afgelopen dagen heb ik weer wat geknutselt aan de site. Zo heb ik de dingen uit m'n to-do list gedaan.

Zo heb ik dus het hoofdstuk Je eerst website op de schop genomen. Een nieuwe voorbeeldpagina is er voor de pagina over Tim Berners-Lee in de plaats gekomen. Dit keer met een zelfgeschreven stukje tekst en een copyrightregel (is dit een woord?) toegevoegd. Ook heb ik de uitleg van het float eigenschap aangepast zodat deze (hopelijk) beter te begrijpen is. Zo niet, bekritiseer er dan lekker op los. In andere woorden: feedback gewenst.

En dan blijft er op dit moment de referentie over. Jammer genoeg is dat nogal een irritant werkje maar ook vooral erg veel... Het vervelende is ook dat ik over een week op vakantie/werk ben voor 7 weken, dus ligt het project in die weken compleet stil. Dat is nogal zonde, dus zou het fijn zijn als de referentie voor het grootste gedeelte over een week af is, maar dat lijkt me nogal een lastige opgave (tenzij iemand natuurlijk bereidt is om mee te werken ;)).

Nog even voordat ik op vakantie ga. Ik heb Modern Markup in soort van bèta stage gedaan. Stelt niks voor maar hopelijk stimuleert dit de bezoekers om fouten wat sneller te melden tijdens mijn afwezigheid. Ook heb ik het hoofdstuk wat voorheen links en afbeeldingen veranderd naar links en mediaobjecten. Aan dit hoofdstuk heb ik dus, vanzelfsprekend, het OBJECT element toegevoegd. Wat vinden we ervan?

quote:
Zo heb ik dus het hoofdstuk Je eerst website op de schop genomen.
quote:
<p>Copyright © 2006 Jouw website.</p>
Gebruik © ;)

BalusC wijzigde dit bericht 08-07-2006 06:36 (44%)

zie 23648

nergens voor nodig als je utf-8 gebruikt

alert(_._);

Lágrimas negras
Reg. datum: 31 mei 2001

quote:
Zoals je misschien al begrijpt wordt het href attribuut gebruikt om aan te geven naar welke pagina de link moet gaan als je erop klikt.
Een zoekmachine klikt niet. In een browser als Lynx klik je ook niet. Beschrijf niet de handeling, maar het proces of het gevolg.
quote:
Een link moet dus altijd een href attribuut hebben, anders is het namelijk geen link.

Wat is een link zonder href attribuut dan? Dan is het gewoon een anchor, dat kun je eventueel wel vertellen. En ook dat anchors overbodig zijn geworden nu zo ongeveer elk element een id attribuut kan hebben.

Verder dan dit kwam ik niet. Ik vind de tekst niet prettig leesbaar. De tekst zit vol met stijlfouten, en hier en daar zelfs een verdwaalde spelfout. Het is echt weer de zoveelste website waarop het wordt uitgelegd door iemand die het zelf ook niet helemaal bevat. Een hogere mate van abstractie is echt noodzakelijk om dit lastige onderwerp (markup) goed te behandelen. Nog één voorbeeld dan:

quote:
Het alt attribuut wordt gebruikt om een beknopte omschrijving van de afbeelding te geven. Indien de afbeelding niet geladen kan worden, dan wordt de omschrijving van het alt attribuut gebruikt.

Misschien kan een afbeelding prima geladen worden, maar is de user agent niet in staat om afbeeldingen te tonen. Misschien wil de bezoeker helemaal geen afbeeldingen zien. Juist daarom is het ook goed om hier uit te leggen dat het gaat om afbeeldingen die deel uitmaken van de inhoud van een pagina, en dat voor lay-outtechnische doeleinden het gebruik van het img element zoveel mogelijk voorkomen moet worden. Afbeeldingen kunnen namelijk ook achtergrondafbeeldingen zijn. Als voorbeeld geef je de alt-tekst: "Een afbeelding van een gans.".

Taak: bel iemand op, en lees een pagina voor. Zou het uitmaken of de alt-tekst "Een gans" bevat , of "Een afbeelding van een gans"? Is het niet zo dat een screen reader nog wel van het HTML element dat het een afbeelding is? Zou een screenreader niet vertellen dat het een afbeelding is van een afbeelding van een gans? Het is allemaal niet zó simpel.
quote:
Het is dus belangrijk dat je in alt altijd een goede, beknopte omschrijving geeft van de afbeelding voor het geval er probleem ontstaan met de afbeelding (iemand zou de afbeelding bijv. van de server kunnen verwijderen).

alt=""

Het is leuk dat je iets probeert bij te dragen aan het web, maar het gevaar is zoals altijd dat je alleen maar bestaande slechte gewoonten stimuleert. Ik ben bang dat je wel 2 of 3 volledige revisies verder bent voor je echt een goede tekst hebt.

We unlock the mysteries of knowledge and technology.

zie 23648

om even op links in te gaan

een <a> is geen link, het is een anchor. Links bestaan er in 4 soorten:

1. van anchor naar pagina: <a href="www.tweakers.net">tweakers</a>
  2. van anchor naar anchor binnen een pagina: <a href="www.tweakers.net#foep">de anchor #foep op tweakers</a>
  3. van pagina naar pagina: <link rel="alternate" href="rss.something.com" type="text/xml" title="rss feed">
  4. van pagina naar anchor binnen een pagina: <link rel="author" href="www.something.com/author#me">

een anchor binnen een pagina werd vroegah alleen aan gegeven met een <a> met een name attribuut, tegenwoordig ook door elk element met een id attribuut.

dus je zit wel in de richting, maar je verwoord het slecht: een <a> (anchor) vormt alleen een link als ie een href attribuut heeft. (of als ie target is van een andere link, alleen in de praktijk weet je dat vrijwel nooit. Hiervoor heb je overigens nog het rev attribuut)

het href attribuut is niet verpicht dus, dus je "moet" is veel te sterk

mophor wijzigde dit bericht 08-07-2006 13:50 (14%)

alert(_._);

Pagina: 1 2 3 4 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: