Hoofdcategorieën
Topicacties

[HOWTO] DMX-512 met een Picmicro

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 01 februari 2002

quote:
Bassie Karbiet schreef op zondag 14 januari 2007 @ 18:17:
kan iemand mij mischien vertellen wat het verschil is tussen de PIC16F628 en de PIC16F628A ? Ik had dus namelijk de A versie besteld maar wat ik binnen gekregen heb is de PIC16F628-04/P
Zo uit het hoofd: de A versie is nieuwer en goedkoper, rest maakt dacht ik niet uit. Sla er even de datasheet op na, dan ben je zeker.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Reg. datum: 22 november 2006

quote:
timcooijmans schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:11:
Denk je dat het mogelijk is om doormiddel van een Schuifregister te PWM-en? (en zo 18 PWM outputs te bereiken)
Ja, dat is zeker mogelijk. Ik heb laatst 6 shuifregisters achter elkaar gezet en heb zo 48 pwm kanalen gemaakt. Data wordt ingeklokt met een attiny2313, deze draait op 16MHz. PWM is 8 bits. Ik haal niet de 150Hz waar naftebakje vanuit gaat in zijn berekening, ik denk dat ik ongeveer 80 Hz haal. Dit zie je overigens ook niet flikkeren. Met een 20 MHz kristal en slechts 18 PWM kanalen zou je dus makkelijk die 150 Hz kunnen halen als je dat wilt.

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

Ik zat even te denken over mijn DMX ding. Ik wil uiteraard een lampje laten faden maar ik wil eigenlijk in mijn databyte twee dingen zetten. de 6 MSB voor de intensiteit dit geeft dan 64 mogelijkheden en de 2 LSB de snelheid aangeven waarmee het ligt hier naar toe moet faden vanaf de huidige waarde. Mogen dit soort dingen of is het bij DMX gebruikelijk dat je enkel de nieuwe waardes opgeeft

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Reg. datum: 29 januari 2004

quote:
TrailBlazer schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 08:54:
Ik zat even te denken over mijn DMX ding. Ik wil uiteraard een lampje laten faden maar ik wil eigenlijk in mijn databyte twee dingen zetten. de 6 MSB voor de intensiteit dit geeft dan 64 mogelijkheden en de 2 LSB de snelheid aangeven waarmee het ligt hier naar toe moet faden vanaf de huidige waarde. Mogen dit soort dingen of is het bij DMX gebruikelijk dat je enkel de nieuwe waardes opgeeft
Je geeft enkel nieuwe waardes op, óf je gebruikt een 2e kanaal voor de fade time. Wat jij beschrijft is niet gebruikelijk.

Je hebt 2 mogelijkheden.
Of je gebruikt 1 kanaal en stuurt de fade time controlermatig aan (je stuurt dus enkel DMX waardes aan)
Of je gebruikt 2 kanalen en stuurt de fade time ook via DMX aan (1 kanaal bepaald je waarde waarvan of waarheen je zal faden. En kanaal 2 bepaald je fade time. Zet je fade time op 1 seconde bijv. Zet je dan kanaal 1 op 255 (full on) dan duurt het 1 seconde voordat je 255 bereikt.

Zo gebeurd het normaal.

simplendi wijzigde dit bericht 16-01-2007 10:08 (28%)

Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

Even een beginners vraagje, die pen 4 van de 16f628a die via de 10K weerstand verbonden staat met de 5V+, is de waarde van deze weerstand erg belangrijk, heb namelijk 1 stuks 10k teweinig meegekregen bij de elektronica zaak.. heb wel nog wat 1K weerstandjes over.. maar dit is waarschijnlijk te weinig ?

quote:
Bassie Karbiet schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:44:
Even een beginners vraagje, die pen 4 van de 16f628a die via de 10K weerstand verbonden staat met de 5V+, is de waarde van deze weerstand erg belangrijk, heb namelijk 1 stuks 10k teweinig meegekregen bij de elektronica zaak.. heb wel nog wat 1K weerstandjes over.. maar dit is waarschijnlijk te weinig ?
Dat is de resetpin (MCLR= Master CLeaR), ik gok dat alles tusen 500 Ohm en 100 K wel zal werken in de meeste gevallen (liever naar de hogere waarden toe dan de lagere), als je rare dingen tegenkomt weet je meteen dat je eerst die reset moet checken.
Ik heb wel al een paar keer ander mensen geholpen die geen weerstand tussen de resetpin en de +5V hadden gezet, dat laat de PIC blijkbaar énorm raar doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Ok :) nou ik heb ik heb ondertussen m'n leven gewaagd door op de fiets door storm en
regen wat nieuwe onderdelen te gaan te halen in dordrecht..

Had eindelijk m'n printje klaar, bleek dat door een defecte 7805 vrolijk 14V door m'n SN75176 heen gestuurd werd. Ben dus bang dat deze overleden is.. maar goed.. het maakte uit eindelijk niet zo heel veel uit want ik moest toch terug naar de elektronica zaak om m'n bestelling van PIC's op te halen..

Eenmaal thuis aangekomen blijkt nu alleen dat ik weer niet de gene gekregen heb die ik besteld had... namelijk niet de 16F628A maar de 16F628-20/P, maar het schijnt dat deze wel op 20 Mhz kan draaien dus met een beetje geluk gaat het vandaag dan toch nog lukken om m'n 3 leds aan te sturen :P

Ik hoop alleen dat ik de .asm code die Thijsch gemaakt had bij het schematje in z'n PDF er in geprogrameerd krijg.. ik weet nu namelijk niet voor welke processor ik het moet compileren..

Bij de Velleman PIC programmer die ik heb,
( http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=350903 )
zitten 2 programmatjes:

- MPASM (Assembler compiler)
- Progpic2 (Programmer)

In beide programma'skan ik het type PIC16F628-20/P niet terug vinden ...
Wel de gewone 16F628 en de 16F628A ..... Ik vraag me dus af welke ik moet nemen...

En daarbij kom ik gelijk op de vraag: weet er hier iemand toevallig of een pic beschadigd kan raken door er een verkeerd programma in te laden ?

In ieder geval 2 absolute beginners Tips die ik vandaag zelf geleerd hebt...:

1. Meet eerst je spannigs regulator of er wel echt 5V uitkomt voor je de rest van je circuit hier op aan sluit !!!
2. Ic voetjes zijn toch wel erg handig ! mocht je Ictje stuk gaan..

Bassie Karbiet wijzigde dit bericht 18-01-2007 14:32 (17%)

Nou m'n nachtmerrie is waarheid geworden! M'n printje is af, alles netjes in doosje gebouwd.. en ja hoor.. krijg de code van Thijsch niet gecompileerd naar Hex :'(

Ik baal echt als een stekker op het moment, heb al enige uurtjes doorgebracht met "MPASMWIN" en heb al het mogelijke geprobeerd wat ik weet maar het lukt echt niet :'(

Zou er alsjeblieft iemand voor mij een hex file van deze code kunnen maken?
>> http://members.chello.nl/g.assies/DMXcode.asm

Al is het alleen maar even als test om te kijken of de hardware werkt.. :'(

MPASMWIN zegt na een poging tot compileren :

Errors : 4

Warnings:
--------------
Reported : 1
Suppressed: 0

Reported: 11
Supressed: 0

Lines Assembled: 565

De error file die hij aanmaakt heb ik even online gezet:
http://www.djpsycho.nl/DMXcode.ERR

Uiteindelijk is het enige echte probleem dus om deze code:
http://members.chello.nl/g.assies/DMXcode.asm
In m'n PIC16F628-20/P te krijgen...

Hopelijk kan iemand me helpen, het liefst met een hex file :'(
Ik wil er zelfs nog wel een vergoeding tegenover zetten als iemand me aan de werkende hex file kan helpen... want ik ben bang dat dit me echt boven m'n verstand uit gaat.. :'(

peace :)

Bassie Karbiet wijzigde dit bericht 18-01-2007 17:47 (40%)

Reg. datum: 20 januari 2004

ik heb het ook nog niet kunnen compileren, maar enkele dingetjes:

Warning[205] F:\DOCUMENTS AND SETTINGS\DARKNESS\DESKTOP\DMXCODE.ASM 5 : Found directive in column 1. (__CONFIG)

vervang de lijn eens door " __config" (dus TAB en dan config in kleine letters) dan gaat die warning al weg
code:
1
2
    __config        _CP_OFF & _PWRTE_ON & _WDT_OFF & _HS_OSC  &    _LVP_OFF
    list    P=16F628
#include <P16F628.INC>

aangezien je voor andere pic compileert

Error[113] F:\DOCUMENTS AND SETTINGS\DARKNESS\DESKTOP\DMXCODE.ASM 153 : Symbol not previously defined (NO_DMX)

NO_DMX is niet gedefinieerd, je zal dat nog even moeten toevoegen.

Message[302] F:\DOCUMENTS AND SETTINGS\DARKNESS\DESKTOP\DMXCODE.ASM 72 : Register in operand not in bank 0. Ensure that bank bits are correct.
Message[305] F:\DOCUMENTS AND SETTINGS\DARKNESS\DESKTOP\DMXCODE.ASM 134 : Using default destination of 1 (file).

niet echt een idee waar dat vandaan komt

Corpse2 wijzigde dit bericht 18-01-2007 18:21 (3%)

keep trying...

quote:
Corpse2 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:21:
ik heb het ook nog niet kunnen compileren, maar enkele dingetjes:
Ok ik neem wel aan dat Thijsch de code getest heeft ? :s
ik heb het namelijk ook geprobeerd te compileren voor de 16F628A die hij gebruikt maar geeft de zelfde fouten..

Maar goed ik ga hier mee aan de slag.. bedankt in ieder geval :)

Is het eigenlijk uberhaupt al iemand gelukt om dit project te bouwen wat in DMX2.PDF staat ??

Bassie Karbiet wijzigde dit bericht 18-01-2007 19:13 (9%)

De benaming PIC16F628-20/P wil zeggen dat het een PIC16F628 is, in een 20-pins PDIP uitvoering, gaat dus enkel over de behuizing.
De message[302] mag je doorgaans negeren, of je nu in de juiste of verkeerde bank zit, hij blijft die warning geven, en microchip zelf geeft aan dat je die mag negeren.
De message[302] geeft aan dat er een instructie is waarbij geen destination is opgegeven, dus de uitkomst zal naar de standaard plaats geschreven worden (ik dacht dat standaard naar het W register wordt geschreven), wil nog niet perse zeggen dat het niet zal werken, gewoon een kleine slordigheid in het programmeren.

naftebakje wijzigde dit bericht 18-01-2007 20:01 (4%)

PIC16F628-20/P, die P betekent inderdaad PDIP, maar die 20 staat volgens mij voor het feit dat de interne oscillator tot 20MHz kan in tegenstelling tot bv de PIC16F628-4/P die maar 4MHz aankan.

In ieder geval is de originele code die je daar gebruikte voor de 16f628A en dat is dus een andere dan 16f628.

keep trying...

hebben julli oo k ''jal'' van deze ''asm'' code's, omdat ik verstaan niet van ''asm'' code's

Reg. datum: 23 januari 2002

Wat ik me keer op keer afvraag is waarom bijna niemand die dingen in C programmeerd. Dat werkt toch veel makkelijker, overzichtelijker en sneller.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

quote:
M14 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:53:
Wat ik me keer op keer afvraag is waarom bijna niemand die dingen in C programmeerd. Dat werkt toch veel makkelijker, overzichtelijker en sneller.
Op een PC die op hoge kloksnelheden draait, bergen RAM en ROM ter beschikking heeft, en een hele trukendoos automagisch toepast op het gecompileerde programma, kan je idd zonder nadenken wat code typen in C.

Een µC zoals hier gebruikt, moet je snappen, je moet kunnen denken als die µC, en daarvoor is ASM nogal essentiëel. Als je geen rekening houd met de hardware, zal je programma veel te groot, lomp en traag zijn, en krijg je de helft niet in gang. Eenmaal je een goeie kennis van ASM hebt, kan je idd hogere talen gebruiken als methode om gemakkelijker de ASM te laten genereren, maar de focus moet op ASM blijven liggen, daarvoor vind ik persoonlijk basic handiger.

Jongens die code van Thijsch klopt echt niet! heb er een paar experts bij gehaald en komen allemaal tot de conclusie dat er fouten in de code zitten... is er hier niemand met een werkende code ???

Reg. datum: 22 februari 2002

quote:
Bassie Karbiet schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:30:
Jongens die code van Thijsch klopt echt niet! heb er een paar experts bij gehaald en komen allemaal tot de conclusie dat er fouten in de code zitten... is er hier niemand met een werkende code ???
vreemd, wat gaat er mis?
En konden die experts dat niet oplossen dan

Thijsch wijzigde dit bericht 24-01-2007 17:25 (7%)

"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"

Kan je misschien eens een werkend asm bestandje ergens online zetten dat bij die pdf hoort?

Ik had ook een keer gewoon de text uit de pdf in een asm bestandje gesmeten en dat wilde ook niet compileren, maar ik weet niet meer wat het probleem precies was.

keep trying...

quote:
Thijsch schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:24:
[...]

vreemd, wat gaat er mis?
En konden die experts dat niet oplossen dan
Het probleem is dat ik je asm file niet kan compileren.. is het mischien mogenlijk dat je een werkende .hex file post ?

sinds 2001
Reg. datum: 24 februari 2001

quote:
Bassie Karbiet schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:39:
[...]

Het probleem is dat ik je asm file niet kan compileren.. is het mischien mogenlijk dat je een werkende .hex file post ?
Met MPASMWIN moest ik alleen de NO_DMX variabele nog defineren:
#DEFINE NO_DMX PORTB,4
(geen idee of dat goed is, maar hij compiled dan wel)

Net een lpr2dmx interface gemaakt, maar kan die niet testen bij gebrek aan dmx spul.. straks maar ff deze schakeling bouwen, om dan een mooie 3W highpower RGB-led te pwmen (later evt 3 in serie).

Nikon D80 | Nikon 18-70 3.5-4.5 | 50 1.8 | Tokina 12-24 4 | 100 2.8 macro | SB-600 lampje

Reg. datum: 25 januari 2007

Hi,

I'm looking for source code (.asm) of 9 channel DMX/PWM (16F628A) connection mentioned in the schema above. Any help would be appreciated.

Thanks in advance, Frantisek
This is a dutch forum, so please write your posts in dutch, and expect the answers to be dutch too.

naftebakje wijzigde dit bericht 25-01-2007 19:45 (23%)

Hallo codeert Thijsch, uw asm heeft één of ander probleem en het is geen working.and ook ik probleem __ config en No_DMX ook maar niet nog werkend heb veranderd. kunt u achter het hier verzenden. uw correcte asm dienen zonder enig probleem in

..

programmer07 wijzigde dit bericht 17-06-2007 14:55 (100%)

..

programmer07 wijzigde dit bericht 17-06-2007 14:55 (98%)

programmer07, it's quite obvious that you used a translator to post those last 3 posts, they even include your english spelling errors. 8)7
there is no working code here, I tried it.

}:O

keep trying...

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: