Hoofdcategorieën
Topicacties

[HOWTO] DMX-512 met een Picmicro

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 29 januari 2004

Moet je geen Neutrik maar DAP ofzo pakken: Klik Kan handig als je ze niet te vaak los en vast maakt.

Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

Sigur Ros FTW
Reg. datum: 13 oktober 2000

quote:
timcooijmans schreef op maandag 25 december 2006 @ 12:52:
Moet je geen Neutrik maar DAP ofzo pakken: Klik Kan handig als je ze niet te vaak los en vast maakt.
deze zijn in een stuk betaalbaarder. Is er nog een conventie over welke de input en output zijn (male/female)

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vroeger was alles beter en kon je uit de sloot drinken...
vroeger ging je dood op je 40e

Reg. datum: 22 februari 2002

quote:
TrailBlazer schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:14:
[...]

deze zijn in een stuk betaalbaarder. Is er nog een conventie over welke de input en output zijn (male/female)
Ingeval van dmx:

Signaaldragend = female

Ingeval van geluid:

Signaaldragend = male

Female is logischer.. want pinnetjes kunnen makkelijk kortsluiting maken enzo ;) Rare geluidsmensen!

"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"

Sigur Ros FTW

dus de kabels zijn altijd male en de connectors op het device dus female

CCSP/CCIP/CCIE #21235

quote:
TrailBlazer schreef op maandag 25 december 2006 @ 14:51:
dus de kabels zijn altijd male en de connectors op het device dus female
Dmx in = male
Dmx out = female

op het apparaat vindt je zowel een male als female, 1 voor input, 1 voor output. Iedere kabel heeft gewoon aan 1 kant male en aan 1 kant female.

"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"

Sigur Ros FTW

ok logisch :p

CCSP/CCIP/CCIE #21235

quote:
Thijsch schreef op maandag 25 december 2006 @ 13:30:
[...]

Ingeval van geluid:

Signaaldragend = male

Female is logischer.. want pinnetjes kunnen makkelijk kortsluiting maken enzo ;) Rare geluidsmensen!
Offtopic, dit is omdat er phantoom 48V vanaf een mixer op een geluids kabel kan staan. Hier kan je dan met je vingertjes (of iets anders) niet bij . En het geluidssignaal wat terug komt kan je zonder gevaar kortsluiten.

Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

quote:
timcooijmans schreef op maandag 25 december 2006 @ 17:43:
[...]

Offtopic, dit is omdat er phantoom 48V vanaf een mixer op een geluids kabel kan staan. Hier kan je dan met je vingertjes (of iets anders) niet bij . En het geluidssignaal wat terug komt kan je zonder gevaar kortsluiten.
Kijk dat wist ik dan weer niet.. bedankt voor de info

quote:
Thijsch schreef op maandag 25 december 2006 @ 18:30:
[...]

Kijk dat wist ik dan weer niet.. bedankt voor de info
Dat kan trouwens ook een reden zijn om bij 5 polige XLR te blijven (wat trouwens bijna niemand doet) je kan geen 48V op je DMX bus krijgen. Maar als je een beetje goed na denkt moet dit ook wel lukken zonder, wij gebruiken in iedergeval 3 polige XLR (de meeste verhuur bedrijven gebruiken ook 3 polige XLR)

Anyway:
Netjes project. Ik zal mijn steentje eens gaan bijdragen :)

Sigur Ros FTW

waar hebben jullie die driver chips gekocht ik kan ze nergens vinden.

CCSP/CCIP/CCIE #21235

sinds 2001
Reg. datum: 24 februari 2001

quote:
TrailBlazer schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 10:42:
waar hebben jullie die driver chips gekocht ik kan ze nergens vinden.
Je bedoelt die SN RS-485-drivers? Gewoon bij voti.nl, maar bij elke elektronica handel wel lijkt me..

Nikon D80 | Nikon 18-70 3.5-4.5 | 50 1.8 | Tokina 12-24 4 | 100 2.8 macro | SB-600 lampje

Modbreak:
Sorry, this is a Dutch forum, with Dutch as its main language. If you want to post here, please do it in Dutch and expect to get replies in Dutch too. If you're unable to do that, I kindly suggest you find another forum to ask your questions.

Een moderator wijzigde dit bericht 11-01-2007 13:36 (72%)

Beste Tweakers,

Ik zit al enige tijd met een probleem, ik heb van mijn baas een RGB ledstrip gehad uit china... ik wil deze heel graag gaan gebruiken in mijn bestaande dmx systeempje.

Het gaat hier om een strip waar 6 draden uitkomen

Wit = GND (-)
Grijs = Resident 12v +

Rood = Aansturing rode led (+)
Groen = Aansturing groene led (+)
Blauw = Aansturing blauwe led (+)
Zwart = Common GND (-)

Maaar nu komt het vervelende, de felheid van de LED word bepaald door de pulsbreedte die op de rood, groene of blauwe draad gezet word. Er zit in deze strip dus al een klein schakelingetje die die PWM vertaald in stroom sterkte...

Ik zou deze strip heel graag (indien het natuurlijk mogenlijk is) via DMX aansturen zodat iedere kleur zijn eigen kanaal heeft, de laatste weken heb ik al flink wat af gegoogled en heb diversen schematjes gevonden maar ik kom er nog niet helemaal uit :(

Zelf heb ik wel enige ervaring met elektronica maar niet met PWM icb. met Pics. Ik heb dus een klein beetje hulp nodig hierbij :P

Bij toeval heb ik laatst voor een ander project een velleman Pic programmer gekocht en wat PIC ic'tjes.. de PIC16F84-04. Zou deze hier ook bruikbaar voor zijn want ik zie dat jullie allemaal gebruik maken van de PIC16F628A.

Tevens ben ik zelf een beetje aan het knutselen gegaan en had het volgende schematje gemaakt:

http://www.djpsycho.nl/schema.gif

Maar ik heb hier helaas (nog) niet genoeg ervaring mee vrees ik, ik ben ltsér en heb een tijdje bij een grote elektonica speciaal zaak gewerk. Ik heb wel kennis van componenten maar dit gaat gaat me net iets boven m'n pet :)

Wel heb ik alle benodigde onderdelen in huis om mee te kunnen expirimenteren...

Ik hoop dan ook dat er hier iemand op het forum is die me een klein beetje op weg kan helpen want het zou erg leuk zijn als ik die led strip kan gebruiken :)

Andere goede ideeen zijn natuurlijk ook welkom :)

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Bas de Waard

Sigur Ros FTW

volgens mij zit die oscilator niet goed. Verder lijtk het schem wel redelijk. Overigens als je maar 4 weerstandjes hebt voor je adres kom je maar op 16 adressen DMX kan er 512 hebben

TrailBlazer wijzigde dit bericht 11-01-2007 18:52 (41%)

CCSP/CCIP/CCIE #21235

Dankje voor je reactie trailblazer, ik heb zojuist gehoren gekregen dat de PIC16F84 niet bruikbaar is voor dit soort toepassingen, er is een schijnbaar 20 MHz kristal voor nodig en dat kan deze PIC niet aan. Ik ga morgen de PIC16F628A bestellen. :)

Sigur Ros FTW

weet je dat zeker wat is de max clockrate die je kan hebben

CCSP/CCIP/CCIE #21235

In Dutch please.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 11-01-2007 21:21 (96%)

10 mhz is z'n max.. dus ja zal even moeten wachten op de nieuwe pic en 20mhz kristal voor ik veder kan..'k hoop ze overmorgen te hebben :)

Reg. datum: 01 februari 2002

Even voor alle duidelijkheid, zo moet een schuifregistertje aangesloten worden, het aanpassen van de code is voor jullie (of tot ik eens zin en schuifregisters heb):
http://crew.tweakers.net/naftebakje/DMX.gif

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Denk je dat het mogelijk is om doormiddel van een Schuifregister te PWM-en? (en zo 18 PWM outputs te bereiken)

quote:
timcooijmans schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 20:11:
Denk je dat het mogelijk is om doormiddel van een Schuifregister te PWM-en? (en zo 18 PWM outputs te bereiken)
Ik ben zeker dat het kan (maar niet perse met een 16F PICje), de standaard schuifregisters kunnen dit zeker aan (gaan tot 1MHz ofzo), maar je aansturing moet dan wel erg snel gebeuren wil je geen flikkering zien. Laten we ff rekenen:
-18 PWM outputs, plus wat overhead (latchen, data klaarzetten in de µC), neem een factor 20
-PWM frequentie, om zeker niet te flikkeren nemen we 150Hz
-we houden het op 8-bits dimmen, dus 256 keer updaten voor een PWM-cyclus doorlopen is
Dan moet de µC de data aan volgende frequentie kunnen uitsturen: 20*150*256 = 768KHz. Uit een voormalig PWM-progje weet ik dat ik in, 19 instructie's 3 kanalen kan PWM'en (met elke cyclus 55 instuctie's overhead), neem aan dat we dan 6 instructie's per bit verzenden nodig hebben (byte vergelijken=2 instructie's, clock hoog en laag = nog eens 2, data op uitgang zetten ook 2 instuctie's), daar komt de overhead nog bij: (55/18 = ongeveer) 3 instructies.
Onze 768kHz maal 9 instructie's, dan moet onze µC intern op ongeveer 7MHz draaien, bij een PIC is de interne klok een kwart van de oscillatorfrequentie, dus moet je er een 28MHz kristal aan hangen (het ontvangen van DMX data enzo zit nog niet meegerekend, maar waarschijnlijk lukt dat wel aangezien ik alles lekker ruim heb genomen)...
Berekeningen zijn een beredeneerde gok, en geen bindende waarden. Denk je dat het beter kan, voel je dan vrij om de fouten die ik gemaakt heb eruit te halen en jou betere berekening te showen.

Op een 16F-reeks PIC lukt het dus waarschijnlijk niet, een 18F-PIC kan dat wel aan (gaat zeker tot 48MHz, mss hoger).

Met wat intelligent prutsen kan dat echter opgelost worden, zonder over te stappen naar zaken als CPLD's of andere krachtiger oplossingen. Een optie is een led-driver te gebruiken, maxim heeft er zo een aantal, daar zend je gewoon de gewenste dimwaarde naartoe via een dataprotocol (I2C of SPI ofzo), en die driver handelt alles verder af, zoiets is érg interessant als je snel een oplossing die werkt wil.
Daarnaast heb je nog iets wat ik persoonlijk erg mooi vind, met name gebruik maken van comparatoren (zie ook deze site. Daarbij ga je op dezelfde wijze je PWM uit je schuifregister sturen, maar nu mag deze frequentie gerust erg laag zijn. Elke uitgang van het schuifregister wordt met een RC-filtertje afgevlakt tot een DC spanning, en wordt met behulp van een comparator vergeleken met een zaagtandsignaal dat loop op de gewenste PWM-frequentie, de uitgang van de comparator stuurt dan het ledje. Door die opbouw (alles vergelijken met een centrale zaagtand) kan je erg gemakkelijk de PWMfrequentie veranderen, ook kan je zonder programmeerwerk de belasting op de voeding verminderen (door 2 zaagtanden te gebruiken die 180° verschoven zijn, halveer je de piekstroom ruwweg).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Allereerst geweldige reactie met goede uitleg _/-\o_

Ik heb al eens gekeken naar Maxim-IC PWM drivers. Daarbij vond ik bijvoorbeeld de MAX6964 maar deze heeft dus maar 4bit PWM (en 4bit globaal maar dat is zo lastig bij RGB). En met DMX ga je toch voor 255 stappen DMX stappen. De MAX6966/67 doet het wel. Dan zou je er alleen dus 2 van nodig hebben.

Alleen moet je dan even genoeg data zien te verplaatsen naar de 2 Driver chips. Alleen dit moet een minder groot probleem zijn dan PWM-en (alleen moet ik even SPI zien te leren ergens heb daar geen ervaring mee)

simplendi wijzigde dit bericht 12-01-2007 21:48 (23%)

SPI is erg vergelijkbaar met data in een schuifregister schuiven, klokje en data maken op de snelheid die je wil (want jij bent master en die Maxim-chip is slave) en het werkt, erg simpel dus.
Genoeg data doorsturen is geen probleem, want de PWM zelf gebeurt door de Maxim-chip, het aanpassen van de PWM moet zo snel niet gebeuren (10 keer per seconde lijkt me voldoende).

quote:
naftebakje schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 22:10:
SPI is erg vergelijkbaar met data in een schuifregister schuiven, klokje en data maken op de snelheid die je wil (want jij bent master en die Maxim-chip is slave) en het werkt, erg simpel dus.
Genoeg data doorsturen is geen probleem, want de PWM zelf gebeurt door de Maxim-chip, het aanpassen van de PWM moet zo snel niet gebeuren (10 keer per seconde lijkt me voldoende).
Mijn doel was 44Hz (dit omdat dit ook de snelheid van een DMX512 bus is) Ik ga me eens inlezen in SPI en probeer zo veel mogelijk data hier terug te leveren zodat andere mensen er ook mee uit de voeten kunnen!

kan iemand mij mischien vertellen wat het verschil is tussen de PIC16F628 en de PIC16F628A ? Ik had dus namelijk de A versie besteld maar wat ik binnen gekregen heb is de PIC16F628-04/P

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: